שתף קטע נבחר

נציג חברת החשמל דופק בדלת: שלמו או שתנותקו

צרכנים שלא שילמו את חשבון מרס זכו להשכמה מנציג חברת החשמל שדרש מהם לשלם. נציגי החברה הזמינו משטרה לאישה בחודש תשיעי, אחרי שביקשה מהם להזדהות. לטענת בעלה, הם לא יודעו על קיום החוב. חברת החשמל: "זו החברה היחידה שמאפשרת תשלום במקום. בבירור עלה שהלקוח צודק"

האם חברת החשמל יצאה במבצע של גביית חובות מחייבים ועל הדרך מפחידה אנשים? צרכנים מדווחים כי בימים האחרונים, התדפקו על דלת ביתם נציגים של חברת החשמל, שדרשו מהם לשלם את חוב או שיינתקו אותם מחשמל. בין היתר, אישה בחודש תשיעי להריונה שסירבה לשלם חוב שטענתה לא הכירה, לנציגים שסירבו בתחילה להזדהות בפניה.

 

רוצים שכולם ישמעו אתכם? כתבו את דעתכם בפייסבוק שלנו , ואת התגובות הנבחרות נפרסם לכולם

  

נראה שבחברת החשמל החליטו לאכוף את סמכויות הגבייה שלהם לאחרונה, כפי שמותר להם על פי חוק. אם לא שילמתם את את חשבון החשמל של מרס ואחורה, יתכן שנציג ידפוק לכם בדלת, לפעמים בשעות לא נוחות.

 

אל תטעו, לחברת החשמל מותר לצוץ על סף ביתכם ואפילו לגבות את החוב בו במקום. יחד עם זאת, המתלוננים טוענים שהנציגים הפחידו אותם בדרישה הפרונטלית לתשלום וכמה מהצרכנים טענו שהם לא יודעו בזמן על סכנת הניתוק או על החוב.

 

בחברת החשמל טוענים שלא מתנהל כרגע מבצע גבייה. גורמים בחברה אמרו ל-ynet כי "זו גבייה רגילה. אנחנו לא מנתקים חייבים בתקופות של חגים, אז יתכן שזו הסיבה שאנשים חשו שבעבר הצליחו לגרור חובות. בכל מקרה, הגבייה נעשית לפי אמות מידה שקבעה הרשות לשירותים ציבוריים חשמל, אנחנו לא רוצים לנתק אנשים מהחשמל ולכן מבקשים מהם לשלם כדי למנוע ניתוק".

 

"זו היתה דפיקה אלימה בדלת"

"זה הזכיר לי התנהלות של השוק האפור", אמרה אחת הצרכניות שזכתה לביקור של מנתקי החשמל. חגית מספרת: "שלחו אלי טכנאי לנתק את דירתי מחשמל ב-8:00 ביום חמישי", סיפרה. "הוא העיר אותי משינה והגיש לי חשבונית על סך אלף שקל, עבור חודש מרס שלא שילמתי ועבור החשבון של מאי, שמועד התשלום שלו עדיין לא חלף. התקשרתי למוקד, כשהטכנאי עומד בדלת וממתין. הסכמתי לשלם רק על מרס. את התשלום על מאי דחו לי בעוד שבוע. אני תמיד משלמת את החשבון שלי באיחור - לפעמים באיחור של חודשים. מעולם לא שלחו אלי טכנאי".

 

נועה סיפרה ל-ynet: "כנראה ששכחתי לשלם את חשבון החשמל. אתמול בשמונה בבוקר התעוררתי למשמע דפיקה אלימה בדלת. היה זה ברנש מחברת החשמל. 'שלום, יש לך חוב את צריכה לשלם', אמר. 'מה? אני יכולה לבדוק את זה לרגע'? שאלתי. 'לא, את משלמת עכשיו, או שאני מנתק לך את החשמל', ענה. אז כתבתי צ'ק.

 

"ראיתי שהיתה לבחור ביד ערימה של חשבונות ושגם הקיוסק שליד הבית שלי קיבל ביקור. מה שמוזר מאוד זה שרק היום בצהריים, הגיע אלי מכתב ההתראה מחברת החשמל על אי תשלום במועד, לפיו עלי לשלם עד 12 ביוני".

 

המקרה המוזר של ההריונית ושארית התשלום שנשכחה

גם אסף אנגל וזוגתו שבחודש התשיעי להריונה, זכו לביקור של מנתקים. הרקע לביקור: חוב שבני הזוג כלל לא ידעו עליו לטענתם, שנוצר בגלל הערכה שגויה של מונה בחצר סגורה. "בנובמבר 2012, העריכו את חשבון החשמל שלנו בכ-11.9 אלף שקל לחודש ולא היו דברים מעולם - אנחנו משפחה בת שלוש נפשות", סיפר אסף ל-ynet. "הספקנו להתקשר אליהם לפני שחויבנו בפועל והם התנצלו והוציאו לנו זיכוי של כ-9,000 שקל.

 

"רק במאי 2013, גילו בחברת החשמל שנוצר פער של כ-2,300 שקל, שאנחנו חייבים להם בגלל הטעות בהערכה. מאז ההחזר, היינו בטוחים ששילמנו את החשבונית ההיא כי אנחנו במילא משלמים לחברה בהוראת קבע.

 

"מעולם לא קיבלנו התראה שלא שילמנו את שארית התשלום, אלא רק בחשבונית שיצאה ב-27 במאי 2013 והגיעה אלינו בתחילת יוני 2013, כמה שעות אחרי שהגיעו אלינו נציגים מהחברה והפחידו את אשתי. לראייה, הנה חשבונית אפריל 2013 - בה לא נאמר דבר על החוב ופתאום הוא צץ בחשבונית מאי - אותה קיבלנו ביום בו הגיעו לנתק אותנו מהחשמל:

חשבונית אפריל של בני הזוג: אין שום דרישה לתשלום ()
חשבונית אפריל של בני הזוג: אין שום דרישה לתשלום

חשבונית אפריל ()
חשבונית אפריל

דרישה לתשלום בחשבונית מאי ()
דרישה לתשלום בחשבונית מאי

 

בעמוד הפייסבוק של חברת החשמל, כתב אסף פוסט שזכה למאות שיתופים, בו תיאר את השתלשלות המפגש עם המנתקים מטעם החברה: "אתמול, אשתי התקשרה אלי בבכי: 'יש פה אנשים שצועקים שאשלם את החוב, או שהם מנתקים את החשמל'. 'החוב' כמובן, הוצג לה לראשונה 10 שניות קודם, כהתראה לפני ניתוק, שהודפסה ב-27 במאי. בזמן שאני מבקש ממנה לתת לי לדבר איתם בטלפון, הם סירבו להציג תעודה וניתקו את הבית מארון החשמל". 

 

אישה בחודש תשיעי מפחידה שני גברים?

אסף הגיע למקום ומצא את שני הנציגים ברכב. "..דפקתי על דלת רכבם ולאחר כמה דקות, הנהג פתח חריץ קטן ואמר לי: 'המשטרה בדרך, אשתך מפריעה לנו בעבודה. כן, כן  אותה אישה בחודש תשיעי", כתב. "ביקשתי תעודה מזהה והוא סירב להציגה. אתה מנתק לי את החשמל בג'ינס וטי שירט - לא מגיע לי לדעת מי אתה"?

 

בעוד סערת הרגשות מתחוללת, השוטרים הגיעו והלכו כלעומת שבאו ואסף ואשתו שילמו 2,300 שקל לחברה כדי שיחברו את ביתם בחזרה לחשמל. "הם טוענים שהם שלחו התראות על חוב של השנה שעברה – לא קיבלתי מעולם שום מכתב כזה ובשיחות שניהלתי עם השירות אחרי שהחזירו לי 9,000 שקל, אמרו לי שאין לי חוב", אמר ל-ynet. "לא עזרו כל הטענות. לך תוכיח שלא קיבלת התראות". 

חשבון החשמל שקיבלו בני הזוג אנגל בנובמבר 2012 ()
חשבון החשמל שקיבלו בני הזוג אנגל בנובמבר 2012
 

 

ההחזר של חברת החשמל לבני הזוג אנגל בגין גביית היתר. השארית הפכה לחוב, אך לא נכתב בחשבון שעליהם לשלם אותה וכיוון שהם במילא משלמים בהוראת קבע הניחו ששילמו אותה ()
ההחזר של חברת החשמל לבני הזוג אנגל בגין גביית היתר. השארית הפכה לחוב, אך לא נכתב בחשבון שעליהם לשלם אותה וכיוון שהם במילא משלמים בהוראת קבע הניחו ששילמו אותה

 

"אנו פועלים לפי אמות המידה של הרשות"

בחברת החשמל מסרו בתגובה כי "לפי אמות מידה שקבעה הרשות לשירותיים ציבוריים חשמל, (רשות החשמל שהיא הרגולטור המפקח על חברת החשמל מ.ק) מיום הפקת חשבון ללקוח עומדים בפניו 14 יום לתשלום החשבון. אם לא שילם את חובו – שולחים לו אחרי 10 ימים התראה ראשונה לתשלום. אחרי שבוע, סך הכל 17 ימים, חברת החשמל רשאית להתחיל בפעולות לאכיפת הגבייה, כולל ניתוק זרם החשמל, כך פי אמות המידה של רשות החשמל".

 

לפי החברה, בקשת התשלום על סף הדלת, "נעשית אחרי נקיטת כל הצעדים כחוק וכפעולת מנע אחרונה לפני ניתוק". ניתוק לקוח מרשת החשמל וחיבורו מחדש יעלה לו 61.53+61.53 שקל וכן 11.25 שקל דמי טיפול = 134.31 שקל וגם לחברת החשמל מדובר בפעולה שכרוכה בעלות".

 

מהחברה מסרו עוד כי: "בפועל חברת החשמל מגיעה לבית הלקוח רק אחרי זמן רב מהמותר לה באמות המידה, וזאת מתוך התחשבות בלקוחות ואף משיקולי כוח אדם הנדרש כדי להגיע עד לבית הלקוח.

 

"על מנת לייעל את התהליך חברת החשמל אף יוצרת קשר טלפוני עם הלקוח. זוהי אינה פעולה שאנו מחויבים לבצעה, אך היא נעשית מתוך רצון להגיע להסדר גבייה ולהימנע משליחת נציג לבית הלקוח ומאי נעימות.

 

"חברת החשמל היא הגוף היחידי שמאפשר לשלם את החשבון לנציג החברה המגיע לבית הלקוח, לפני שמבצעים את פעולת ניתוק השירות (הזרם), שהוא האמצעי האחרון בשרשרת הפעילויות לאכיפת הגבייה". 

 

חברת החשמל: "החוב הוא של יותר מתשלום אחד שלא שולם"

לעניין תלונתה של נועה מסרו לנו בחברה: "בהתייחס למקרה ספציפי זה, הדברים נכתבו שלא בתום לב. עובד החברה הגיע לביתה אחרי השעה תשע בבוקר, והחוב הינו של יותר מחשבון אחד שלא שולם, אולם מפאת צנעת הפרט אנו מנועים מלפרט את היקף החובות וההתראות שנמסרו מראש".

 

בעניין אסף אנגל, בחברת החשמל מסרו תחילה ל-ynet ובפייסבוק, בין היתר, כי העובדים היו עוד קודם לכן בקשר עם הלקוח והודיעו לאשתו על החוב. עוד טענו שהאישה חסמה את הרכב בגופה ושהעובדים הזמינו משטרה "עקב חששם מהתנהגות הלקוחה".

 

תגובת חברת החשמל בפייסבוק, הביאה למאות שיתופים של המקרה ()
תגובת חברת החשמל בפייסבוק, הביאה למאות שיתופים של המקרה

 

אולם אחרי פנייה נוספת של ynet ובירור מקיף בחברה מסרו בחברת החשמל בתגובה כי "בעקבות תלונת הלקוח באמצעות עמוד הפייסבוק של החברה, מנכ"ל חברת החשמל ערך בירור מקיף עם סמנכ"ל חטיבת לקוחות ומנהל המחוז. בבירור עלה שהלקוח צודק. אנו מתנצלים מאוד על עוגמת הנפש ונפעל להפיק לקחים שמקרה כזה לא יחזור על עצמו". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: מיכאל שטינדל
חייבים בצדק, אבל למה להפחיד?
צילום: מיכאל שטינדל
לפעמים, מפחידים גם את מי שלא קיבל הודעה
מומלצים