שתף קטע נבחר

מ-Freemap ועד גוגל: סיפורה של ווייז

הסטארטאפ לניווט שנמכר לגוגל, החל לפני 7 שנים כשאהוד שבתאי החל לפתח תוכנת ניווט על בסיס תוכנת קוד פתוח ובסיוע נהגים מרחבי הארץ. למה הוא עשה את זה? כי יש לו חוש התמצאות גרוע. "הפרויקט יגיע לאן שהקהילה תסחוב אותו", הוא אמר ב-2006

סיפורה של וויז מתחיל בבעיה שהפריעה למישהו, הוא פתר אותה לבד והפך אותה לסטארטאפ מצליח שעשה אקזיט של יותר ממיליארד דולר. נקודה מכרעת בתחילתה של ווייז הייתה חוש ההתמצאות הגרוע של אהוד שבתאי, ממקימי החברה ומנהל הטכנולוגיות שלה. בראיון ל-ynet ב-2006 הוא סיפר שחברתו קנתה לו מכשיר GPS שנתיים לפני כן, ושהוא החל לפתח לו תוספות כי לא היה מרוצה ממנו, אבל רצה להתחיל פרויקט מיפוי משלו.

 

 (צילום: אהוד קינן) (צילום: אהוד קינן)
(צילום: אהוד קינן)

 

נולד מהקהילה

"מאחר ואני נמנה על קהילת הקוד הפתוח", הוא סיפר לנו אז, "התחלתי לפתח תוכנת ניווט על בסיס תוכנת RoadMap החופשית. עדיין נזקקתי למפות משלי שישמשו בסיס לתוכנת הניווט הזו. לכן, פניתי לקהילה וכך נולד הפרויקט". אז התוכנה עוד נקראה FreeMap. נהגים התבקשו להוריד אותה, ולהתחיל לנסוע בכבישים, וכך בעצם לשרטט מפה כמעט מאפס. נסיעה בכיוון הנגדי וביצוע פניה לימדו את התוכנה את נתיבי הנסיעה המותרים, והמהירות הממוצעת של הנהגים נרשמה גם כן.

 

כשנתיים לאחר הההתחלה הנסיונית של שבתאי, הוא ושותפיו הקימו את Linqmap (שמה הקודם של החברה), גייסו כספים מקרנות הון סיכון שונות, והגיעו לסכום של 67 מיליון דולר. התוכנה ניתנה בחינם, ובווייז אמרו כי הרווחים שלהם הגיעו מפרסום מבוסס מקום - כלומר הצעות שאתם מקבלים לשתות קפה או למלא דלק במקום שנמצא בנתיב הנסיעה שלכם.

 

 

 

מיליארדים של קילומטרים

ב-2009 החברה השיקה את עצמה בישראל כחברת ווייז, הציגה את שלל התכונות והדיווחים שאנחנו מכירים היום, וכבר עבדה בצורה מרשימה עם בסיס של 16,000 נהגים. בשלושת החודשים הראשונים, מופו 2,500 רחובות ב-93 ערים בישראל, ובסך הכל כ-5,357 קילומרים של כבישים. החברה יישמה שיטות דירוג לנהגים שגם משרטטים כבישים בשביל לעודד אותם לעשות כך ואף חילקה פרסים פה ושם לתורמים משמעותיים במפה. בסוף השנה שעברה, ווייז דיווחה כי היא זמינה ביותר מ-110 מדינות וכי בשנה זו הנהגים נסעו במצטבר בעזרת התוכנה כ-6 מיליארד מיילים (כ-9.6 מילארד ק"מ).

 

איני הנהג ה-50 מיליון

ווייז לא התקיימה בריק. נוקיה, אפל, גוגל, iGo ואחרות מספקות אף הן תוכנות ניווט. בחלקן כבר היו גם דיווחי תנועה ועדכונים שוטפים של מפות, שנעשים בחלקם בצורה מקצועית, כלומר על ידי מודדים מקצועיים וחברות שמתמחות בכך, ולא בעזרת חכמת ההמון.

 

ובכל זאת, ווייז הצליחה להגיע, ככל הנראה, ל-50 מילון נהגים. תוכנות ניווט אחרות עושות את העבודה, לפעמים לא פחות טוב (לפחות בישראל), אבל לוויז נזקפים כמה אלמנטים של הצלחה: ראשית היא חינם ומתאימה למגוון מכשירים. שנית, היא טובה, היא נוחה מאוד לשימוש והיא חברתית - אפשר לדווח, לעדכן, לצ'וטט עם חברים ולעוזר אחד לשני לעקוף את הפקקים ולהיזהר משוטרים ומצלמות.

 

ואז התחילו הלחשושים והשמועות. בחודש ינואר דווח כי אפל מציעה לרכוש את החברה ב-400 מיליון דולר. אך מנכ"ל אפל הכחיש שהייתה הצעה כזו. בחודש מאי דווח שפייסבוק מתעיינת ברכישה, אך גם זה בסוף לא הבשיל לעסקה. לשתי החברות הללו היו סיבות טובות לקנות את ווייז, אך משא ומתן כזה, או מחשבה לקראת רכישה יכולים ליפול על אינספור סיבות אחרות, במיוחד כשמסכנים סכום כל כך גבוה. בסופו של דבר, גוגל עשתה את זה, וגם היא תצטרך לחשוב איך היא הופכת את ההשקעה למשתלמת, ואיך היא מאחדת בין ווייז למוצרי הניווט שלה.

 

הקהילה סחבה אותו למיליארד

בתחילת הדרך, שבאתי לא חלם על עסקה ענקית עם אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם. "אין פה יעד", הוא אמר לנו לפני 7 שנים, "כל הפרויקט בא מסקרנות טכנולוגית. אני לא יודע איפה נהיה בעוד שנה. הפרויקט יגיע לאן שהקהילה תסחוב אותו". בדיעבד, מדובר בכברת דרך עצומה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אהוד קינן
מנווטים למילארד
צילום: אהוד קינן
מומלצים