שתף קטע נבחר

"חולים מטורטרים שנים כדי לקבל תו נכה"

עומרי עיזאת ממתין כבר שנתיים לחידוש. א.ס קיבלה רק לאחר שהגישה עתירה מינהלית. וע.כ, חולה בסרטן אלים, מקווה שתקבל אותו לפני שתמות. 200 אלף חולים ממתינים לאישור קבלת תו נכה - ומטורטרים בין בדיקות, רופאים וועדות. "אנחנו זקוקים לתו הזה כדי לחיות", הם אומרים. משרד התחבורה: "הזכאות נקבעת על ידי ועדה"

המקרה של ריטה טובול ז"ל  שנפטרה מסרטן ועדיין לא הצליחה לקבל תו נכה היה רק אחד מני רבים. לאגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים מגיעות מדי יום בקשות רבות של אנשים שלמרות בעיות בריאות קשות ומורכבות, לא מצליחים לקבל את תו הנכה הדרוש להם להתנהלות היומיומית. 

 

 

וסבך הביורוקרטיה בנושא הזה, מצליח לייאש גם את האופטימיסטים הכי גדולים, כמו למשל את י'. מ' (השם שמור במערכת) עו"ד המטפל בהתנדבות בפונים לקבלת תו נכה וחולה אונקולוגי בעצמו. הוא מעיד כי ההתנהלות מול משרד התחבורה מתסכלת במקרה הטוב עד מייאשת במקרים הגרועים יותר.

 

"לדעתי העניין מנוצל בשל העובדה שהחולים ובני משפחותיהם עסוקים במאבק הישרדות במחלה ושקועים בעניין הטיפול הרפואי עד כדי כך שאינם מוצאים זמן לעסוק בזכויותיהם. כי מי מחפש זכויות כאשר הוא נאבק על חייו", הוא אומר.

 

דרך החתחתים לקבלת תו נכה

תו נכה: למי מגיע - ומה צריך להוכיח כדי לקבל?

חולת סרטן נכה סורבה לתו חניה: "לא מספיק נכה"

מאוחר מדי: תו הנכה אושר, ריטה נפטרה הלילה

 

"פקידים מבטלים את דעתם של רופאים"

עומרי עיזאת בן ה-61 מהצפון, מכיר את הביורוקרטיה על בשרו. הוא מתקיים מקצבת נכות מלאה, סובל ממחלות רבות, בין השאר ממחלת לב, בעיות גב וסוכרת, המקשות על הליכתו ועל ניידותו, וממתין כבר כמעט שנתיים לקבלת תו נכה.

 

"בשנת 2010 כבר היה לי תו, וכהשהגשתי בקשה לחידושו בשנת 2011, קיבלתי סירוב", הוא אומר ושואל, "איך פקידים שיושבים ליד שולחן, מבטלים את דעתם של רופאים שקבעו שאני לא יכול ללכת, לא יכול להגיע ממקום למקום, שאני זקוק לתו הזה כדי לחיות?".

 

אבל הוא לא היחיד. 200 אלף בקשות מדי שנה מגיעות לאגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים. "מדובר באנשים המוכרים כנכים על ידי המוסד לביטוח לאומי, וקבלת תו הנכה היא קריטית להתנהלותם היומיומית. אי קבלתו ומקשה עליהם בהגעה ממקום למקום לצורך קבלת טיפול רפואי או צרכים בסיסיים אחרים", מסבירה נאוה מנצורי, עוזרת לדובר שר המשפטים.

 

גם מבקר המדינה התייחס לסוגיה בדו"ח מהשנה שעברה. הוא כתב כי "הביטוח הלאומי ומשרד התחבורה מטילים על אזרחים שכבר נבדקו בוועדות רפואיות של הביטוח הלאומי נטל ביורוקרטי מיותר של התייצבות לבדיקות רפואיות נוספות אצל רופאים בקהילה, ונטל מיותר של הגשת מסמכים רפואיים התומכים בבקשה".

 

המבקר הוסיף וכתב כי "כבר ב-2003 הבינו הגופים הציבוריים כי הפתרון לנטל הביורוקרטי העודף טמון בכך שהוועדות הרפואיות שמפעיל הביטוח הלאומי יבדקו גם את הזכאות לתג ולפטור. בעקבות זאת, החל משרד התחבורה עוד באותה שנה בעבודת מטה להסדרת הנושא בדרך זו, אולם עד למועד סיום הביקורת, ספטמבר 2011, כשמונה שנים לאחר שעבודת המטה החלה, היא לא הושלמה".

    

"זקוק לתו לפעולות הכי בסיסיות" 

עיזאת שראה כי הוא לא מקבל בחזרה את תו הנכה לו הוא זקוק נואשות, פנה למחוז נצרת והצפון של האגף לסיוע משפטי, והוגשה בשמו עתירה לבית המשפט המחוזי בנצרת בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים. בית המשפט ציין שלפי המסמכים הרפואיים שצורפו לעתירה, "נראה כי לא חלה כל הטבה במצבו של העותר, אשר היה בה כדי להביא לשינוי החלטת הרשות".

  

עיזאת מספר: "משרד התחבורה הפנה אותי לרופאים נוספים, למרות שכבר היו בידי אישורים רפואיים, אבל הלכתי שוב כמו שהם ביקשו, ושוב הרופאים קבעו גם הפעם שאני זכאי לתו הנכה. אני זקוק לו בכל פעולה שאני עושה, כשאני מגיע לטיפולים רפואיים אבל גם בפעולה פשוטה כמו להגיע לשוק כדי לקנות אוכל", הוא אומר בכאב.

 

לדברי האגף לסיוע משפטי, העותר התבקש על ידי בית המשפט להגיש בקשה בשנית למשרד התחבורה בצירוף כל המסמכים הרפואיים על מנת שבקשתו תיבדק מחדש. אולם משרד התחבורה דחה גם את הבקשה הנוספת ובאותם הנימוקים.

 

רק לאחר שמחוז נצרת והצפון של הסיוע המשפטי הגיש עתירה לבג"ץ, הודיע משרד התחבורה כי הוא מוכן להעניק תו נכה. אולם לדבריו, עדיין לא קיבל דבר.

 

 

בלי חניה קרובה, מוותר על טיפולים רפואיים (צילום: ויז'ואל/פוטוס) (צילום: ויז'ואל/פוטוס)
בלי חניה קרובה, מוותר על טיפולים רפואיים(צילום: ויז'ואל/פוטוס)

 

מוותר על טיפולים רפואיים בגלל שאין חניה

גם במחוז תל אביב והמרכז של האגף לסיוע משפטי רואים מקרים קשים מדי יום. אבל המקרה של נ. פ, (השם שמור במערכת) חולה איידס, הסובל גם ממחלת כליות נדירה, בעיות מעיים וכבד, ומצבו הרפואי חמור ביותר, הוא אחד הקשים.

 

בשל מצבו הוא סובל גם מירידה חמורה במשקל ומתקשה בהליכה. אנשי האגף מסבירים כי למרות מצבו הבריאותי הקשה הוא נאלץ לוותר לעתים על ביקור במרפאה או רכישת תרופות בבית מרקחת, זאת בשל החשש כי אם לא ימצא חניה, ייאלץ ללכת מרחק גדול, מה שאין ביכולתו לעשות.

 

"כל האישורים הרפואיים שמשרד התחבורה ביקש, הועברו אליהם, אולם התו עדיין לא אושר", מסבירים באגף לסיוע משפטי. גם מכתב שנשלח בשמו על ידי עו"ד איילת הלברשטט למשרד התחבורה, לא הועיל.

 

מכתב נוסף נשלח על ידי עורכת הדין שמונתה מטעם האגף לייצגו, עו"ד טל פינק שליש, אולם גם הוא נענה בשלילה. כעת ממתינה עו"ד פינק שלוש לתשובה על עוד מכתב ששלחה. אם התשובה תהיה שוב שלילית, תוגש בלית ברירה עתירה מנהלית נגד המשרד. 

 

"במשרד התחבורה ממשיכים לטרטר אותי, למרות שיש לי את כל האישורים, הם מפנים אותי שוב לאורטופד ולנוירולוג. העניין הוא שהרופאים אפילו לא מסתכלים עליך, הם מתנהגים כמו פקידים. אני מלא תרופות, אין לי כוחות פיזיים, אבל אני לא רוצה למות, אני רוצה לחיות. אני זקוק לתו הזה כדי לחיות", הוא אומר בדמעות.

 

מנצורי מתייחסת למקרה הקשה של נ' ואומרת כי הבעייתיות בהנפקת האישורים, נדונה כבר בכנסת בדיון שנערך בוועדה המיוחדת לפניות הציבור בכנסת, ומסקנותיו פורסמו ביוני בשנה שעברה. אז אמר מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, גאנם חמדה כי "האחריות להנפקת תוי חניה צריכה להיות בידי גוף רפואי. אנחנו יודעים להתעסק עם רישיונות נהיגה ורישיונות רכב ולא עם בעיות רפואיות". 

 

מסייעים במקום שמתה התקווה

במסגרת הסיוע שהאגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים מעניק לפונים אליו, מדובר גם בסיוע בהתכתבות עם הגופים המוסמכים, ובמידת הצורך מינוי עורכי דין מטעמו שיגישו עתירות מנהליות או עתירות לבג"ץ נגד התנהלות המשרד. "הניסיון מלמד כי בעקבות הגשת העתירות, פעמים רבות אנשים מצליחים לקבל את התו המיוחל", אומרים באגף.

 

לדברי עו"ד ערן נריה ממחוז צפון של האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים, סיפוריהם של הפונים  מעידים על התנהלות מחמירה ונוקשה מצד משרד התחבורה בטיפול באנשים הנזקקים לעזרתם בקבלת תו נכה.

 

"מדובר באנשים הסובלים ממחלות קשות בגינן הם נזקקים לתו. בנוסף לסבל היומיומי אותו הם חווים עקב מצבם הבריאותי הקשה, הם נאלצים להיאבק על קבלת התו, לו הם זקוקים כדי להקל על ההתמודדות היומיומית", הוא אומר.

 

א' ס' (השם שמור במערכת) בת ה- 52  מכירה את ההתנהלות המחמירה הזו מקרוב. היא סובלת מחולשה כללית ומקשיים בהליכה ומקבלת טיפול פזיותרפי ותרופות נגד כאבים. היא מוכרת בביטוח לאומי כנכה 68% רפואית ובדרגת אי כושר של 75%.

 

בקשותיה לקבלת תו נכה נדחו מספר פעמים, למרות שצירפה אישורים רפואיים להוכחת מצבה. עו"ד המייצג אותה מטעם מחוז ת"א של האגף לסיוע משפטי פנה אף הוא למשרד ופנייתו נדחתה. ממשרד התחבורה ענו כי אין במצבה כדי להקשות עליה לנוע בדרכים.

 

רק לאחר שהוגשה עתירה מינהלית במאי בשנה שעברה, באמצעות עו"ד אילן יניר מטעם מחוז תל אביב של האגף, בבית המשפט המחוזי בתל אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, הוחלט במשרד התחבורה לבקשה ממנה מסמכים רפואיים המעידים על מצבה. כחודשיים אחר כך, אושר לבסוף תו הנכה שלה.

 

"מנסים לא להתייאש"

גם המקרה של ע. כ (השם שמור במערכת) בת ה-62 שלקתה בגידול סרטני במוח, וטרם הגיע לשולחן האגף לסיוע משפטי, יכול גם הוא רק להעלות תמיהה לגבי החלטות משרד התחבורה. הגידול הסרטני שלה נחשב לאלים ולתוקפני מאוד ובתוך זמן קצר היא הפכה להיות מרותקת למיטה ללא כל יכולת שליטה בגפיים.

 

בני המשפחה הגישו בשמה בקשה למשרד התחבורה לקבלת תו נכה, על מנת שזה יסייע בהסעתה לטיפולים הרפואיים הקשים. "צירפנו את כל חוות הדעת הרפואיות שהיו לנו עליה מהרגע הראשון. בכל המסמכים הרפואיים, (פרט למסמך הראשון)  נכתב כי אמי משותקת באופן מלא בכל צד ימין של גופה. במסמך הראשון (שנכתב עוד בשלב הביופסיה, לפני התפרצות המחלה) נכתב כי היא מסוגלת ללכת", הם אומרים.

  

 לאחר 3 חודשי המתנה, התקבלה תשובה שלילילת ממשרד התחבורה. "בתשובתם הם בחרו להדגיש רק את הפסקה מהמסמך הראשון, בו נכתב כאמור שהיא מסוגלת ללכת, תוך התעלמות מהמסמכים האחרים, המעידים כי היא נטולת כל יכולת מוטורית בכלל, והליכה בפרט".

 

בני המשפחה מסבירים כי הם אובדי עצות. לאחר שניסו לערער, נאמר להם כי עליהם להגיש את המסמכים רק לאחר תקופה של 3 חודשי המתנה. "אנחנו מנסים לא להתייאש. בזמן הזה אנחנו נאלצים לסחוב אותה בכוחות עצמנו לטיפולים שונים. מדובר במחלה סופנית וחשוכת מרפא שתוחלת החיים שלה קצת מעל שנה. אנחנו מקווים שהיא תספיק לקבל את תו הנכה עוד בחייה".

 

תגובות

בנוגע למקרה של ע.כ, נעשתה פנייה של ynet למשרד התחבורה. בתגובה התבקשו בני המשפחה לשלוח שוב את המסמכים הרפואיים המעידים על מצבה.

 

בנוגע לעבודת האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים נמסר ממשרד התחבורה: "מדי חודש מוגשות למשרד התחבורה אלפי בקשות לקבלת תג חנייה לנכה ומשרדנו עושה את המיטב לזירוז הטיפול בהנפקת תגי הנכה כדי להקל על סבלם של החולים ועל ניידותם.

 

"התגים ניתנים על פי קריטריונים הקבועים בחוק והזכאות לקבלת התג נקבעת על ידי ועדה מיוחדת בראשות רופאים מומחים שהוסמכו לכך בתקנות התעבורה. ההחלטה על מתן תג לנכה, היא החלטה רפואית ולא מנהלית. רופאי הועדה הם היחידים המוסמכים לאשר או לדחות את הבקשה.

 

"הוועדה הרפואית בוחנת את הבקשות לקבלת תג נכה ומבססת את החלטתה על מסמכים רפואיים שהועברו אליה על ידי מבקש התג. במידה ורופאי הועדה סבורים כי יש צורך במתן פירוט נוסף, או במסמכים תומכים נוספים, הם מיידעים את הפונה ובוחנים את הבקשה שוב לאחר צירוף המסמכים הנחוצים.

 

בחלק מהמקרים מוגשות לרופאים בקשות חסרות מסמכים תומכים, המעידים על מצבו הרפואי או מוגבלותו של מגיש הבקשה ובשל כך נאלצים הרופאים לבקש את השלמת המסמכים הנדרשים, מה שגורם להתארכות הטיפול בבקשה. גם במקרים של דחיית הבקשה, ניתן להגיש ערעור לאגף הרישוי ולאחר הגשת המסמכים הנדרשים, המעידים על מוגבלותו של מגיש הבקשה.

 

יצוין, כי תג הנכה מונפק על פי החלטת הועדה הרפואית הקובעת זכאות בהתאם למוגבלות בניידות, ולא לפי אחוזי הנכות של ביטוח לאומי".





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מאיר פרטוש
מה הקריטריונים האמיתיים לקבלת תו נכה?
צילום: מאיר פרטוש
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים