שתף קטע נבחר

הולנד: רשתות מחרימות מוצרים מההתנחלויות

בתקשורת ההולנדית פורסם כי שתי רשתות שיווק גדולות במדינה הודיעו כי הן לא מוכרות יותר מוצרים שמקורם מעבר לקו הירוק. רשת שלישית הבטיחה שמוצרי בית לא קשורים להתנחלויות. משרד החוץ בירושלים: "החרם נגוע בצביעות ובדעות קדומות"

על רקע הכרזת האיחוד האירופי בדבר הנחיותיו הרשמיות שאוסרות מימון מיזמים ופעולות ישראליות מעבר לקו הירוק, מתפרסם היום (ב') בהולנד כי לפחות שתי רשתות שיווק גדולות במדינה לא מוכרות יותר מוצרים שמקורם בהתנחלויות. רשת שלישית הבטיחה ללקוחותיה שמקור מוצרי הבית שלה לא קשור להתנחלויות. במשרד החוץ בירושלים אמרו בתגובה כי "החרם הזה נגוע בצביעות ובדעות קדומות, והוא רק מחריף את הבעיה שהוא מתיימר לפתור".

 

עוד בערוץ החדשות של ynet:

האיחוד האירופי החליט: חיזבאללה ארגון טרור

סערה בכנסת: לאן יעבור הטיפול בניצולי השואה?

 

מחרימה. רשת אלדי ()
מחרימה. רשת אלדי

 

לפי דיווח באתר האינטרנט של העיתון "TROUW", שתי רשתות השיווק הגדולות שהודיעו כי הן לא מוכרות יותר מוצרים מההתנחלויות הן "אלדי" (ALDI) ו"הוחווליט" (HOOGVLIET). סניפיהן של שתי הרשתות פופולריים במיוחד בערים אמסטרדם, רוטרדם, האג ואוטרכט. הרשת השלישית שעושה הבחנה בין מוצרים מישראל היא "יומבו" (JUMBO).  

 

בשיחה שערך העיתון עם כמה סופרמרקטים בהולנד, אישרו נציגי רשתות השיווק המוזכרות את דבר החרם. רשת אלדי אף דרשה מספקיה שלא יעבירו יותר מוצרים מההתנחלויות. דובר הרשת ציין בתגובתו לדברים כי אלדי לא מעוניינת שמוצריה "יהוו באיזושהי צורה חלק מדיון ציבורי".

 

בדיווח נאמר עוד כי רשת יומבו דורשת באחרונה מספקיה להגיש לה אישור רשמי שלפיו על המוצרים המסופקים יופיע הכיתוב "ישראל" וזאת כדי לוודא שהם אכן מגיעים מ"מדינת ישראל" ולא מההתנחלויות. ברשת יומבו ציינו כי הוחלט לנקוט צעד יוצא דופן לנוכח העלאת נושא המוצרים מההתנחלויות לדיון ציבורי. "ללקוח שלנו מגיע מידע כן", אמרו ביומבו.

 

חרם על מוצרים בהתנחלויות. הדיווח באתר ההולנדי ()
חרם על מוצרים בהתנחלויות. הדיווח באתר ההולנדי

 

הולנד עסוקה זה זמן רב סביב השאלה כיצד רשתות השיווק הגדולות צריכות להתנהל אל מול המוצרים מההתנחלויות. העיסוק גרר דיונים שסבבו סביב הצורך להדגיש על האריזה שמוצר מגיע מההתנחלויות או שלחלופין הרשתות צריכות להוריד מהמדפים מוצרים שמקורם מעבר לקו הירוק.

 

בזמן ששלוש רשתות כבר נקטו צעדים של חרם נגד המוצרים מההתנחלויות, ממתינות רשתות שיווק אחרות להחלטות ממשלתיות, או כפי שההולנדים מגדירים זאת "מסתכלות על החתול דרך העץ". הרשת הגדולה ביותר בהולנד, "אלברט היין" (ALBERT HEIJN), מקיימת התייעצויות עם איגוד רשתות השיווק, שממתין בעצמו להחלטת שרי האוצר והחוץ. גם השרים ממתינים להבהרות בנושא מהאיחוד האירופי.

 

גם מחרימה. רשת הוחווליט (צילום: M.M.Minderhoud) (צילום: M.M.Minderhoud)
גם מחרימה. רשת הוחווליט(צילום: M.M.Minderhoud)

 

דוברת איגוד רשתות השיווק מסרה בתגובה כי "הפעם הראשונה שבה נתקלנו בבעיה הייתה לפני שנה ובמכתב האחרון שנשלח לפני חודשיים ביקשנו הבהרות דחופות. ככל שנקבל את ההבהרות האלה מוקדם יותר, כך ייטב. זה לא משנה לנו מה תהיה התשובה, אם יחליטו על מדבקות שיבהירו את המקור או אם להוריד מוצרים מהמדפים, העיקר שנקבל הבהרות".

 

יצוין כי במרס השנה אישר משרד החוץ בירושלים כי קיבל אינפורמציה בלתי רשמית על חוזר רשמי בהולנד, שממליץ ליבואנים ולרשתות השיווק במדינה לסמן מוצרים המגיעים מההתנחלויות. לפי הדיווח היום בהולנד, ההמלצה שפורסמה אז באתר משרד האוצר ההולנדי הוסרה.

 

המידע הראשוני לידיעה זו התקבל באימייל האדום

 

Read this article in English

 

 

בהכנת הכתבה השתתף אטילה שומפלבי
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים