שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    נופל וקם: איך להתמודד עם פרידה ב-5 שלבים
    פרידה היא תקופה בה נדמה כי כל מה שהכרנו עד היום עובר זעזוע: השגרה, המחויבות, הבית, המשפחה, החברים ואפילו הזהות העצמית. אבל זה בסדר, מיליוני אנשים המשיכו הלאה ואין סיבה שאתם לא תצליחו

    קיצה של מערכת יחסים הוא אירוע מטלטל חיים שמשאיר את החווה אותו כואב, אבוד, כועס, מבולבל ומבועת מהעתיד לבוא. כל מה שהכרנו עד היום עובר זעזוע: השגרה, המחויבויות, הבית, המשפחה המורחבת, החברים ואפילו הזהות העצמית.

     

    עוד בנושא:

    הכינו את הממחטות: שירי הפרידות העצובים בעולם

    למה קשה להתמודד עם פרידה ללא קלוז'ר

    מי סובל יותר בזמן פרידה: העוזב או הנעזב?

    מדברים על פרידות בפייסבוק של ערוץ יחסים

     

    פרידה מביאה עמה גם חוסר ודאות לגבי העתיד. שאלות כמו: "איך יראו החיים ללא הפרטנר?" או "האם נזכה לזוגיות חדשה?" - הן שאלות שצפוי מאד שיעלו בראשכם בשלב כזה או אחר. הכירו בעובדה שאתם חשים רגשות לא פשוטים, ושזה בסדר גמור. לאט-לאט עוצמת הרגשות תפחת וכך גם תדירותם. ככלל, ישנם חמישה שלבים שעליכם לעבור בדרך להתאוששות (למרות שאין חובה שכל השלבים הללו יתקיימו אצל כולם). ברצוני לפרט אותם תחילה:

     

     

    1. הלם והכחשה

    ההגנה הטובה לאבל היא הכחשה. הכחשה עוזרת להתמודד עם גודש של רגשות קשים כמו: כעס, עצב, צער, אשמה ובושה שבאים בעקבות האבל. עצתי היא שלא תתכחשו למה שאתם חשים. זה נורמלי לחוש עליות ומורדות. חשוב לזהות ולהכיר את הרגשות הללו גם אם הם כואבים עד בלתי אפשריים.

     

    וכדי שתוכלו לצאת מההלם, עליכם לדבר ולשתף את סביבתכם במה שאתם חשים, גם אם זה קשה. הידיעה שיש אנשים נוספים שמודעים לחוויה שלכם, תתרום להפחתת תחושת הבדידות. זכרו תמיד שיש עתיד לפניכם. נכון שהוא לא יראה כמו שתכננתם, אבל לא בהכרח גרוע מאיך שהוא היה יכול להראות אלמלא נפרדתם.

     

    2. כעס

    כעס הוא חלק חשוב בתהליך האבל. המתאבל עשוי לחוש זעם רב כלפי האקס/ית בשל הכאב שנגרם על ידו/ה. לעיתים יעלה אף רצון לנקמה על הקושי שנגרם לו, גם במקרים של התאלמנות.

     

    יש להבין כי פרידה כואבת, פוגעת ומכעיסה גם כאשר מערכת היחסים לא היתה טובה. פרידה מכאיבה מאחר והיא מתקשרת לאובדן, ולא רק של מערכת היחסים אלא גם של חלומות משותפים ומחויבות. מערכות יחסים תמיד מתחילות מתוך רגש רומנטי, ריגוש ותכניות משותפות לעתיד, וכאשר מערכת יחסים כזו נכשלת - החוויה מלווה באכזבה, סטרס, צער וזעם על הצורך להתחיל מהתחלה.

     

    האקס שלי חושב שהוא יכול לחסום אותי מהפייסבוק. אני אראה לו מה זה (צילום: shutterstock)
    האקס שלי חושב שהוא יכול לחסום אותי מהפייסבוק. אני אראה לו מה זה(צילום: shutterstock)

     

    3. מאבק

    במקרים מסוימים ניתן לראות מאבק פנימי של הגיון מול רגש המבקש לנסות לחזור לבן הזוג או לנסות להשתנות לטובת המשך הקשר והצלתו.

     

    4. עצב

    העצב הוא הרגש שילווה את כל הפרידה, כולל שלב ההכחשה והמאבק. יתכנו מצבים בהם תרגישו שהכאב העמוק הזה הולך להפוך לחלק משגרת החיים, וגם זה נורמלי. לעיתים הרגשות שיציפו אתכם יהיו מפחידים וחזקים מכל מה שהכרתם עד היום, אך זכרו שההתאבלות קריטית לתהליך ההתאוששות וההחלמה. כאב האבל הוא זה שיעזור לכם להשתחרר ממערכת היחסים ולהתקדם הלאה. בסופו של דבר, לא משנה מה עוצמת הרגשות שאתם חווים, האבל בסופו של דבר יסתיים.

     

    5. קבלה

    הקבלה היא נקודת התפנית בתהליך האבל. יתכן ובמשך הזמן יחזור העצב לביקור קצר ויזכיר לכם את הקשר האבוד ההוא, אבל עתה קיימת קבלה של העובדה שהקשר הסתיים ושיש להמשיך הלאה. סביר שלא תרגישו הקלה או שמחה על סיומה של מערכת היחסים, אבל סביר מאד שתכירו בעובדה ששרדתם והמשכתם קדימה.

     

    הכחשה היא השלב הראשון, כפרה. יעבור לך (צילום: shutterstock)
    הכחשה היא השלב הראשון, כפרה. יעבור לך(צילום: shutterstock)

     

    אגב, מרגע התחלת התהליך בשלב הפרידה ועד לשלב הקבלה עשויה אף לעבור שנה, אם לא למעלה מזה. הורידו הילוך, בלו עם חברים, קחו את החיים בקלות לאורך זמן ההתמודדות עם השלבים השונים, ואל תקשו על עצמכם. ממילא לא תהיו יעילים או קשובים לסביבתכם כפי שהייתם לפני הפרידה. והכי חשוב - אל תתמודדו לבד. שתפו את רגשותיכם עם אנשים יקרים ובעלי מקצוע שיעזרו לכם לעבור את התהליך.

     

     

    אז היו כנים עם סביבתכם ודברו על מה שעובר עליכם, מבלי לפחד להישפט על ידם, או לקבל מהם עצות. טפחו חברויות חדשות במקום אלו שאיבדתם בעקבות הפרידה. פעלו להכיר אנשים חדשים ולגוון את חייכם בעשייה.

     

    אל תשכחו גם לדאוג לבריאותכם - השינוי הדרמטי בחייכם והסטרס שמלווה אותו גובה מחיר יקר גם מגופכם. זהו ערך משמעותי להחלמה המלאה וליצירת השגרה החדשה.

      

    לא הכול שחור

    יש לזכור כי בתקופות של משברים רגשיים תמיד יש הזדמנות לצמיחה וללמידה. רק בגלל שאתם מרגישים ריקנות בחייכם עתה, לא אומר שלא ישתנו דברים בעתיד.

     

    תנו לעצמכם בתקופה זו פסק זמן, וצרו הזדמנויות להתחלות חדשות ולצמיחה. המסר מהחוויה הלא פשוטה הזו הוא ההכרות החדשה שלכם עם עצמכם. היא תהפוך אתכם לחזקים יותר.

     

    בואו להיות חברים שלנו בפייסבוק

     

     

    ד"ר דניאל דריי, רופא סקסולוג, מטפל זוגי ומיני, מנהל פורטל "תורת היחסים" לחיי מיניות ואהבה טובים יותר.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "נופל וקם: איך להתמודד עם פרידה ב-5 שלבים"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    הכרויות
    כתבו לנו
    מומלצים