שתף קטע נבחר

סוני נגד מיקרוסופט: המירוץ נפתח מחדש

במערכה נוספת של מלחמת הקונסולת החדשות סוני מגיעה עם יתרון של 100 דולר במחיר ומיקרוסופט עם הטכנולוגיה המגניבה של הקינקט דור שני. כעת הקרב יהיה על המשחקים

תערוכת גיימסקום בקלן, גרמניה, נפתחה רשמית היום, אבל כמה מהאירועים המעניינים ביותר שלה התרחשו כבר אתמול, כשסוני ומיקרוסופט התייצבו זו מול זו ישירות, אולי בפעם האחרונה לפני השקת ה-PS4 וה-Xbox One, כדי לשכנע אותנו שמכשיר המשחקים החדש שאנחנו רוצים להצטייד בו בסוף השנה הוא שלהן.

 

במי אתם בוחרים? ()
במי אתם בוחרים?

 

למי יש משחקים טובים יותר?

אל גיימסקום הגענו בסימן התאוששותה של מיקרוסופט מכשלי חשיפת ה-Xbox One באביב-תחילת הקיץ. די והותר נכתב על הטעם הרע שהותירה בפי שחקנים החשיפה הראשונית של ה-Xbox החדשה, שהתמקדה בטלוויזיה במקום במשחקים; על סדרי העולם החדשים שמיקרוסופט רצתה לכפות על שחקנים "לטובתם", כמו חיבור חובה לרשת, הגבלת שימוש במשחקים יד שניה ומצלמת קינקט פעילה תמיד; ועל חוסר הבהירות והדיוק של מסריה, שלא סייע לתדמיתה של ה-Xbox הבאה. עקב התגובות השליליות, כזכור, ביצעה מיקרוסופט במהלך יולי תפנית כוללת שתיקנה פחות או יותר את כל מה שעצבן או הדאיג את הצרכנים: החברה זרקה את הדרישה לחיבור לרשת ואיתה את רוב המגבלות על יבוא קונסולות והחלפה של משחקים, והבטיחה שניתן יהיה לנתק את הקינקט בתוכנה ואפילו פיזית בלי לפגוע בפונקציות לא תלויות מצלמה של המכשיר.

  

וכך הגיעו שתי החברות לגרמניה כשהמירוץ פתוח לרווחה מחדש: סוני עם יתרון של 100 דולר במחיר, מיקרוסופט עם הטכנולוגיה המגניבה של הקינקט דור שני המשולבת בקונסולה. מרכז המאסה של התחרות נע חזרה לכיוון מקומו המסורתי - השאלה לאיזו מהקונסולות יש משחקים בלעדיים טובים יותר, תחרות שמפרק תערוכת E3 שלה אף חברה לא יצאה מנצחת מובהקת. בואו נבדוק עכשיו את הנשקים וההפתעות שכל חברה הביאה לגיימסקום 2013, לסיבוב מקדים נוסף של מלחמת הקונסולות, הדור הבא.

 

 

ההשקה

לסוני עדיין יש יתרון מחיר של 100 דולר/אירו, אבל מיקרוסופט חשפה עסקת ענק שלה עם EA שנועדה לפצות חלקית על היתרון הזה, והותאמה במיוחד לקהל השחקנים האירופאי: כל מי שיזמין מראש באירופה את ה-Xbox One שלו (או כבר הזמין אותה) יקבל לצידה את ה-FIFA 14 החדש, שהוצג בטריילר שייקספירי על ידי פטריק סטיוארט. אם הוא לא חובב כדורגל גדול, אז הוא שחקן/שקרן אפילו מוכשר יותר משחשבנו. FIFA 14 על ה-Xbox One גם יהנה מתוספת בלעדית בשם Ultimate Team Legends, שתאפשר לרכוש ולשבץ בנבחרת החלומות שלנו כדורגלני עבר גדולים.

 

 

  

מצד שני, סוני סיפקה תאריך השקה מדויק ל-PS4 בצפון אמריקה (15 בנובמבר) ואירופה (29 בנובמבר), אך עדיין לא ברור אם ה-Xbox One כבר תשב על מדפי חנויות אירופאיות בנובמבר או תתעכב לדצמבר. כמו כן, שיווק ה-PS4 יכסה את מרבית אירופה ו-32 ארצות מסביב לעולם סך הכל בסוף השנה הזה, בעוד מיקרוסופט הצליחה להתחייב ל-13 ארצות בלבד, טריטוריה שמכסה בעיקר את צפון אמריקה, אוסטרליה ומערב אירופה.

 

 

בלעדיים חדשים

שתי החברות הבטיחו חשיפות של משחקים בלעדיים חדשים לקראת התערוכה, אבל מי שציפה לשמות גדולים בעיקר התאכזב: את התותחים הכבדים שלהן ירו סוני ומיקרוסופט ביוני.

  

המותג הגדול ביותר שהוכרז לו משחק חדש היה פייבל של מיקרוסופט, אבל Fable: Legends שנמצא בדרכו ל-Xbox One הוא לא Fable 4 אלא ספין אוף נוסף בסדרה, או אולי אתחול שלה, שממוקד בקרב שיתופי לעד ארבעה שחקנים. הפרט הכי מעניין לגבי המשחק בינתיים הוא ששחקן נוסף יכול לשמש כמין שליט מבוך מרושע ולזרוק ממבט על מלכודות ומפלצות כדי ליצור סדרה של אתגרים לשחקנים האחרים.

 

 

 

לסוני לא הייתה הכרזה על משחק חדש במותג בעל משקל, אז היא הסתפקה בלזרוק שמות של אולפנים אהובים והבטיחה שמשחקים חדשים ומדהימים מפותחים ל-PS4 ברגעים אלו ממש ב-Naughty Dog (יוצרי Uncharted ו-The Last of Us), בסוני סנטה מוניקה (יוצרי גוד אוב וור) וב-Media Molecule (יוצרי Little Big Planet).

  

למיקרוסופט היה גם יותר מה להראות לשחקנים מהסוג המזדמן. אחד מאותם משחקים לקהל הלאו-דווקא-גיימרי הוא ניסיון נוסף של יוביסופט ליצור משחק לחימה פנים אל פנים מבוסס קינקט בצורת Fighter Within. הניסיון הראשון נקרא Fighters Uncaged ונחשב לאחד המשחקי ההשקה הגרועים ביותר של הקינקט המקורית; עם היתרונות של הקינקט 2 בכל הקשור לזמן תגובה ומיפוי מדויק של תנועה ועוצמת תנועה, יש סיכוי שההמשך - משחק השקה של ה-Xbox One - יהיה שיפור משמעותי.

 

 

 

מיקרוסופט גם הכריזה על בלעדיות זמנית לשני משחקים במותגים קלילים של Popcap - אחד הוא Peggle 2 והשני Plants vs Zombies: Garden Warfare, שהופך את סדרת משחקי ההגנה לשילוב בין משחק הגנה למשחק יריות תלת-מימדי. שני המשחקים יגיעו ראשית ל-Xbox One, ורק מספר חודשים אחר כך לפלטפורמות אחרות, כמו מחשב ו-PS4.

 

 

 

 

 

סוני, מצד שני, הלכה על הערך הנוסטלגי: גרמניה, ארץ ששחקניה בהמוניהם עדיין זוכרים את מחשב האמיגה בחיבה, היא המקום המושלם לחשוף בו אתחול לסדרת Shadow of the Beast, שנודעה בזמנה (סוף שנות השמונים, תחילת התשעים) בגרפיקה מדהימה וקטעי גיטרה חשמלית יפהפיים שאיזושהי טכניקה גאונית הצליחה להוציא משבב הסאונד של האמיגה. משחק Shadow of the Beast החדש יהיה זמין בלעדית להורדה מחנות הרשת של ה-PS4 מתישהו ב-2014.

 

 

 

 

עצמאיים

מעבר למשחקים שנזכרו לעיל, רוב ההכרזות היו בתחום המשחקים העצמאיים, שטח בו סוני נחשבה לבעלת יתרון בעידן ה-PS3, בגלל חיזוריה הנמרצים אחר מפתחי אינדי ונוחות העבודה איתה; על פי עדויות של מפתחים קטנים רבים, גם אם בהחלט לא כולם, העבודה עם מיקרוסופט הייתה כרוכה בהרבה יותר בירוקרטיה ובהוצאות כספיות לא מבוטלות ודרקוניות למדי: אלפי דולרים כדמי בקרת איכות בכל פעם שאתה רוצה להוציא טלאי שמתקן כמה באגים במשחק שלך. 

 

כמו במקומות אחרים שבהם היא סבלה מפיגור, מיקרוסופט ביצעה לאחרונה כמה צעדים כדי לאזן כאן את המשוואה: היא הודיעה שהיא מוותרת על התשלומים שהיא דורשת ממפתחים קטנים כדי לפרסם עדכונים למשחקים שלהם; באחת מפניות הפרסה שעשתה ביולי, היא הודיעה שלא תגביל את עצמה, כפי שהודיעה שתעשה ביוני, למכירת משחקים שמיוצגים על ידי מפיצה - דבר שהיה מכריח מפתחים קטנים לחפש לעצמם נותן חסות שהיה לוקח מהם חלק משמעותי מהכנסותיהם, בנוסף לעמלה של מיקרוסופט.

  

עכשיו, בגיימסקום, עשתה מיקרוסופט צעד נוסף בדרך להעצמתם של המפתחים הקטנים שאחראים לחלקים גדולים מהמהפכות היצירתיות בשוק המשחקים. היא הודיעה שבמסגרת התוכנית שלה למשחקי אינדי, שהוכרזה כ-ID@Xbox, יוכל כל מפתח עצמאי לקבל שתי ערכות פיתוח בחינם, ויהיה לו חופש מוחלט לקבוע את המחיר שהוא רוצה לגבות על המשחק שלו, בלי לשבץ את עצמו לקטגוריות מוגדרות מראש.

  

סוני, בינתיים, הגיבה עם גרסה משלה למשחק עצמאי מפורסם מאוד, שהסבתו לפלטפורמת ה-Xbox 360 הייתה אחד מנצחונות האינדי הגדולים של מיקרוסופט בדור הנוכחי: מיינקראפט. משחק הבלוקים שמכר על ה-360 יותר מ-8 מיליון יחידות (ויותר מ-25 מיליון יחידות כללית) יגיע ל-PS4 בהשקה וגם ל-PS3 ואפילו בגרסה ניידת ל-Vita. אבל זו הייתה רק ההתחלה של הפצצת שטיח אינדית מצד סוני, שהכריזה על יותר מעשרה משחקים עצמאיים שמגיעים בלעדית (חלקם), או בבלעדיות זמנית (רובם), ל-PS4. הנה כמה מהבולטים:

  

- משחק הפלטפורמה-פעולה-עם -זומבים היפהפה Deadlight היה דווקא בלעדי של מיקרוסופט, אבל נראה שסוני הצליחה להעביר את יוצריו הספרדים, Tequila Works, לצידה עם המשחק הבא שלהם, שנקרא Rime ונראה מאוד Team ICO.

 

 

 

- Everybody's Gone to the Rapture הוא הרפתקת עולם פתוח במנוע CryEngine 3 המרשים, שמפותחת על ידי אותם אנשים שאחראים למשחק האימה Amnesia: A Machine for Pigs. המשחק, שעל הקונסולות מגיע בלעדית ל-PS4 (ויוצא גם למחשב), מתרחש זמן קצר לפני סוף העולם ונותן לשחקן לחקור אותו כשש דמויות שונות.

 

 

 

- N++, גרסה משודרגת/מורחבת של משחק הפולחן N+ בעל הגרפיקה המינימליסטית בו משחקים נינג'ה עם יכולות פארקור שצריך להיחלץ משרשרת לא נגמרת של חדרים ממולכדים וקטלניים, יגיע בלעדית ל-PS4.

  

בינתיים, ב-Electronic Arts...

מלבד שתי המתחרות על כתר הדור הבא, גם EA ערכה מסיבה קטנה-גדולה משלה בקלן. לא היו שם משחקים חדשים, אבל היו הדגמות חדשות של הרבה מהמותגים החשובים של מפיצת הענק. לא נחזור על פיפא 14, שכבר ביקרנו, אבל הנה כמה מהשיאים האחרים של אירוע EA:

  

- לבאטלפילד 4 יצאו במהלך השנה שלאחר השקתו (בסוף אוקטובר) חמש חבילות הרחבה ותריסר חבילות תוכן קטנות יותר: חמישים דולר (מעבר למחיר המשחק) להפוך לחבר מועדון Battlefield Premium וכל הדברים האלה שלכם מראש. בטא פתוחה קצרה למשחק תיערך באוקטובר, אז כולם יוכלו להתנסות בחינם במפת Siege of Shanghai עם גורד השחקים המתמוטט המפורסם שלה. כמו כן שחררה EA הדגמת משחקיות ממפה מרובת משתתפים אחרת, Paracel Storm, בה נילחם על קבוצת איים בים הסיני כשהים רגוע, וכשהים לא כל-כך רגוע.

 

 

 

- Titanfall של יוצרי מותג Call of Duty, שכיום עובדים עם EA (סגירת מעגל מאחר והם עבדו עם EA גם בתקופת Medal of Honor: Allied Assault), הוא משחק יריות מרובה משתתפים עתידני עם עלילה,  שבו לשחקנים יש חופש תנועה וכוח אש יוצאים מן הכלל. צפו בארבע דקות מהמשחק להלן.

 

 

 

- קצת יותר מדי ראשים מדברים בסרטון של Dragon Age: Inquisition, הפרק השלישי בסדרת התפקידים של Bioware, אבל יש גם כמה הצצות די מרשימות לנופי המשחק, שבנוי גם הוא על המנוע של באטלפילד.

 

 

  

- מהדורה רביעית של "הסימים" הוכרזה על ידי EA לפני זמן קצר, ובאירוע זכתה להדגמה של כלי היצירה הגמישים יותר ושל המשחקיות. מילת המפתח מבחינת EA היא "רגשות" - סימים עם מבחר מצבים רגשיים מגוון יותר, שניתן לבצע עליהם מניפולציות הרבה יותר עדינות מאשר סתם להטביע אותם או לחסום להם את הכניסה לשירותים.

 

 

- נסיים בסרטון של ניד פור ספיד החדש, NFS: Rivals. משחק המירוצים השנתי של EA לא נראה מכוון יותר מדי לחידושים השנה. המשחק הראשון בסדרה שמפותח על ידי אולפן Ghost השוודי (המורכב בחלקו מאנשי סדרת באטלפילד) נראה כמו Hot Pursuit מ-2010 על מפת עולם פתוח אחרת, ועם האפשרות להמר על ניקוד: לעצור ולהשתמש בנקודות שהרווחתם במהלך מרדף או מירוץ כדי לשדרג את הרכב (או לרכוש רכבים חדשים), או לחילופין להמשיך לאתגר הבא ולהכפיל את הנקודות שלכם - או להפסיד את כולן.

  

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים