שתף קטע נבחר

הקמפיין המרגיז ירד? זה לא סוף המאבק

חשבתם שהסרת הקמפיין כנגד השמנת ילדים הוא הישג? אז זהו, שממש לא. עופר איתן מזכיר לכם שלעשות לייק זה ממש לא מספיק - ושהשינוי האמיתי יקרה רק כשתיפסק במדינת ישראל אפליית והקנטת שמנים. "רק כשהורים יחנכו את ילדיהם לקבל את כולם יהיה פה שינוי אמיתי", הוא כותב

בתחילת השבוע פורסמו ברחבי תל אביב מודעות במסגרת קמפיין נגד השמנת ילדים, שמהר מאוד עוררו זעם רב בקרב הציבור. נראה שמתוך יהירות משולבת בחוסר הבנה בסיסית, הועלו מודעות פוגעות, משפילות ומזלזלות בילדים שמנים. אחרי שהרשת והתקשורת רעשו וגעשו בצדק רב, המודעות האיומות הוסרו ונראה שהמחאה הציבורית הצליחה.

 

<<כל החדשות, הטורים, המדריכים והכתבות בעמוד הפייסבוק של ynet הורים >>

 

מהסערה ועד ההסרה - הקמפיין נגד השמנת ילדים:

מי באמת אשם בכך שהילדים שמנים?

"אכלתי בהיחבא, כדי שלא יצחקו עליי"

רופאי הילדים: הסירו מיד הקמפיין נגד השמנה

הלחץ עבד: הקמפיין נגד השמנת ילדים יוסר

 

אך ההצלחה, חייבים לומר, היא חלקית והשאלה החשובה שצריכה להישאל פה היא מה יקרה ביום שאחרי הקמפיין? האם לאחר הקמפיין המביש ותגובת הנגד הזועמת יהיה שינוי אמיתי בחברה שלנו או שנמשיך לראות רק אנשים רזים בטלוויזיה, בעיתונים, על לוחות המודעות, בפרסומות, בסרטים ובתיאטרון?

האם קברניטי הערוצים המסחריים יבינו מהלחץ הציבורי והתרעומת שיש להם אחריות חברתית להציג את כל מידות הגוף וכל המשקלים, תסתיים תקופת "שמן המחמד", ונתחיל לראות גברים ונשים במידות גדולות בתפקידי מפתח בדיוק כמו רזים וממוצעים או שהעולם ימשיך במנהגו?

 

"לא חבל, יש לך כאלה פנים יפות"

האם ביום שאחרי הקמפיין ילדות וילדים עדיין ימשיכו לקלל "יא שמנה דאבה", "יא שומן מהלך" ולפעמים גם יכו את הילדים והילדות השמנים או שמא מתוך המחאה ההורים יבהירו לילדים שלא לועגים למי ששונה ממך, ובפרט שונה במידת המכנסיים? החינוך מתחיל בבית, ההורים צריכים לחנך לקבל את כולם, בכל המידות, המימדים והגבהים. ואני מקווה שגם מערכת החינוך, שחרטה על דגלה כי השנה היא שנת "האחר הוא אני", תתעורר ותקדיש שיעורים ופעילויות למידות גוף שונות.

 

האם ביום שאחרי הקמפיין, א/נשים יעמדו מול המראה, יחשבו שוב ושוב "כמה השמנתי" ויפצחו בדיאטה ביום ראשון או שאולי מתוך המחאה יביטו ויראו את היופי בכל מידה? מול הבבואה המשתקפת צריך להבין שהרדיפה אחרי הרזון רק מאמללת אותנו, שאין סיבה להחמיר עם הגוף היחיד שיש לנו, הוא יפה בדיוק כמו שהוא.

 

הקמפיין נגד השמנת ילדים. המודעות הוסרו - היחס המפלה עדיין כאן (צילום: צילום מסך) (צילום: צילום מסך)
הקמפיין נגד השמנת ילדים. המודעות הוסרו - היחס המפלה עדיין כאן(צילום: צילום מסך)

 

האם ביום שאחרי הקמפיין חברות הביגוד ימשיכו למכור רק בגדים במידות קטנות כדי "לשמור על התדמית" או שאולי יבינו שלהרחיק שמנים מהחנות זה להרחיק לקוחות לגיטימיים? הכסף של לקוחות במידות גדולות שווה בדיוק לזה של קוני המידות הממוצעות ואין שום סיבה מוצדקת לחנויות נפרדות לשמנים ולרזים.

 

האם ביום שאחרי הקמפיין, כששמנים יילכו ברחוב, זרים ימשיכו להגיד "לא חבל, יש לך כאלה פנים יפות" או שאולי אנשים יבינו שהגוף ומידותיו הם עניין אישי ופרטי? הגיעה העת שייצאו לשמנות ולשמנים מהבטן, ויתייחסו רק לרוחב הלב ולא לרוחב המכנסיים.

 

שינוי אמיתי או סתם אוסף של לייקים?

רגע לפני שיגיעו ההערות, ההצטדקויות וההתחסדויות, צריך להבהיר: להשמנה עלולים להיות היבטים בריאותיים, אבל שום עניין בריאותי אינו מצדיק לעג וזלזול בשמנים ושמנות, מבוגרים כילדים. האמירה "היי, אבל זה לא בריא!" לא יכולה להיות כיסוי ליחס אנטי-שמני ושונא שמנים. בנוסף, שמנות ושמנים בכל הגילאים אינם טיפשים. לא צריך להזכיר להם שהם שמנים בקמפיינים שמטרתם "לעזור להם מתוך כוונה טובה", כי לצערנו החברה מסביב דואגת לעשות זאת בדרכים פוגעות ומעליבות, יום יום ושעה שעה.

 

אז מה צריך לקרות ביום שאחרי הקמפיין? התשובה היא שינוי חברתי אמיתי, וכמו שגילינו בשנים האחרונות - זה תלוי רק בנו. שינוי חברתי זה לא רק להוריד את מחירי הקוטג' והסלולר, אלא גם להבהיר שנמאס מהמראה האחיד שמוכרים לנו בטלוויזיה, נמאס מהמידות המדוייקות שרוצים שנתאים אליהן. הגיע הזמן שנמרוד באמת במראה הגוף האידיאלי, שניקח בחזרה את הגוף שלנו ושנרגיש בו טוב מבלי להתנצל. כמו בכל שינוי חברתי, כאשר כל אחד מאיתנו ירגיש טוב ובטוח יותר בעצמו, אז כולנו כחברה נחיה טוב יותר.

 

אם לא נמרוד ולא נדרוש שינוי, כנראה שהתגובות הנזעמות לקמפיין היו בסופו של דבר רק אוסף של לייקים שיישכח תוך מספר ימים. אם כן נחליט למרוד, אם כן נדרוש לשנות ולהשתנות, אם כן נחליט שאנחנו יפים כמות שאנחנו, אם כן נחליט לקבל כל אדם רק על פי אופיו ולא על פי משקלו ומראהו, אז ילדים שמנים, וילדים בכלל - ירגישו מצויין עם עצמם. ביום שזה יקרה, חברות הפרסום באמת יצטרכו להתחיל לדאוג.

 

אני את הבחירה שלי כבר עשיתי. עכשיו תורך.

 

הכותב הוא פעיל חברתי במאבק נגד אפליית שמנים





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: צילום מסך
הקמפיין נגד השמנת ילדים. הצלחה חלקית
צילום: צילום מסך
עופר איתן
מומלצים