נחשף הכוכב העתיק ביותר: מה הגיל שלו?

הוא נוצר רק כמה מאות מיליוני שנה אחרי המפץ הגדול, הוא במרחק של 6,000 שנות אור בלבד מאיתנו, הוא עונה לשם הקצרצר SMSS J031300.36-670839.3. איך ידעו האסטרונומים שכוכב זה הוא העתיק ביותר?

אסטרונומים אוסטרלים הודיעו אתמול (יום א') כי גילו את הכוכב העתיק ביותר שנראה עד כה. גילו של הכוכב נאמד ב-13.6 מיליארד שנים והוא נוצר רק כמה מאות מיליוני שנים אחרי המפץ הגדול.

עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

ידיעות שמיימיות ב-ynet

אתה נמצא כאן: כך נראה כדור הארץ ממאדים

צעד גדול לקפיטליזם: ארה"ב חוזרת לירח

עד לאחרונה המתמודדים על תואר הכוכב העתיק ביותר היו שני עצמים שהתגלו על-ידי מדענים מאירופה ומארצות הברית ב-2007 וב-2013, בהתאמה, אך גילם של אלו היה "רק" 13.2 מיליארד שנה.

שבר את שיא הוותק (צילום: AFP, SPACE TELESCOPE SCIENCE INSTITUTE) (צילום: AFP, SPACE TELESCOPE SCIENCE INSTITUTE)
שבר את שיא הוותק(צילום: AFP, SPACE TELESCOPE SCIENCE INSTITUTE)

סטפן קלר מהאוניברסיטה הלאומית האוסטרלית בקנברה אמר כי במושגים קוסמיים, הכוכב הקשיש דווקא קרוב יחסית אלינו. הוא נמצא בגלקסיה שלנו, שביל החלב, במרחק של כ-6,000 שנות אור מכדור הארץ. המספר הקטלוגי של הכוכב, אם במקרה תחפשו אותו, הוא SMSS J031300.36-670839.3. הכוכב נחשף על-ידי טלסקופ "סקיימאפר" של האוניברסיטה האוסטרלית, שמבצעת פרויקט בן חמש שנים למיפוי השמים הדרומיים.

חסר לו ברזל

"הסימן המובהק שהכוכב כה עתיק הוא ההיעדר המוחלט של ברזל בספקטרום של האור שמופיע מהכוכב", אמר קלר לסוכנות הידיעות הצרפתית. "רמת הברזל ביקום גדלה עם הזמן, כאשר כוכבים נוצרים ומתים. אנחנו יכולים להשתמש בכמות הברזל של הכוכב כשעון שאומר לנו מתי הוא נוצר. נוכחות הברזל בשמש היא יותר מפי מיליון ביחס לכוכב זה, והברזל בו קטן מפי 60 ביחס לכל כוכב אחר מוכר. זה מראה לנו שזה הכוכב העתיק ביותר שהתעלה עד כה".

הטלסקופ סקיימאפר (צילום: AFP, MARTYN PIERCE   ) (צילום: AFP, MARTYN PIERCE   )
הטלסקופ סקיימאפר(צילום: AFP, MARTYN PIERCE )

(צילום: AFP, MARTYN PIERCE   ) (צילום: AFP, MARTYN PIERCE   )
(צילום: AFP, MARTYN PIERCE )

המפץ הגדול, שלפי האסטרונומים האוסטרלים אירע רק מאות מיליוני שנה לפני היווצרות הכוכב,

היא תיאוריה קוסמולוגית בדבר ראשית היקום, שלפיה התחיל היקום מנקודה אחת במעין "התפוצצות" אדירה, ומאז הוא ממשיך להתפשט. עד למאה ה-20 היה מקובל שקיומו של היקום נצחי, אולם לפני כמעט מאה שנה גילה אדווין הבל כי הגלקסיות השונות מתרחקות זו מזו, ומכאן שהיקום מתפשט. אם אכן כך, צריכה להיות לו נקודת רֵאשית במרחב ובזמן, שממנה החלה ההתפשטות. תחילת ההתפשטות נקראת המפץ הגדול.

צילום: AFP, SPACE TELESCOPE SCIENCE INSTITUTE