שתף קטע נבחר
הכי באזזזז
    זירת הקניות
    צרכנים: סמארטפונים מעוכבים במכס
    מוצרים שצרכנים קנו דרך האינטרנט מעוכבים כבר חודש; צרכן שקנה סמארטפון ב-150 דולר באליאקספרס: "אין עם מי לדבר במכס. כשפניתי לספק הסתבר שהוא רשם על החבילה שהיא מתחת ל-75 דולר" רשות המסים: "האכיפה הוגברה עקב ניסיונות הברחה של יותר מ-3,500 מכשירים חכמים"

    העלייה במודעות ליתרונות שברכישת מוצרים דרך האינטרנט, מובילה את רשות המסים למקד מאמצים בתפיסת צרכנים שמזמינים מוצרים דרך הדואר ומנסים להתחמק מתשלום מכס. ל-ynet נודע כי בחודשים האחרונים עורכת יחידת מכס מרכז שלושה מבצעים מיוחדים, עקב מה שהם מכנים "עלייה דרמטית בניסיונות הברחה בכלל ושל סמארטפונים בפרט". במקביל, הגברת האכיפה מעוררת תרעומת בקרב הרוכשים הטוענים לעיכובים ניכרים בשחרור החבילות במכס.

     

    זה קרה גם לכם? כיתבו לנו ונפנה למכס >>>

     

     

    עד כה נתפסו במבצעים הללו למעלה מ-3,500 מכשירי סמארטפון שהובאו לארץ מבלי שהרוכש דיווח כראוי על ערך המוצר. ערך המכשירים לפני תשלום מס מגיע לכמיליון וחצי שקלים. ברשות המסים טוענים כי במקרים מסוימים מגיעים הרוכשים ל"הבנה" עם האתר כי סכום הרכישה שידווח בחשבונית יהיה נמוך יותר מהתשלום בפועל, ובמקרים אחרים פירוט המוצרים שבחבילה אינו תואם את המוצרים שאכן נמצאים בה.

     

    "ניסיונות ההברחה מתבצעים תוך הצהרה כוזבת גם בהצהרה על תוכן החבילה וגם בהצהרה על ערך התכולה, כאשר ההפרש בין ההצהרה לבין הערך בפועל מגיעים לעתים לאלפי אחוזים", נמסר מרשות המסים. "לדוגמא, בחבילות המוצהר כי הן מכילות מתנות בשווי 5 דולר, חפצים לבית בשווי 10-8 דולר, נגנים בשווי 10 דולר, אביזרי מטבח בשווי 4 דולר וכו', נמצאו סמארטפונים שערכם נע בין 100 דולר ל-700 דולר. רוב המכשירים מגיעים ממדינות כגון שוויץ, שבדיה, גרמניה והולנד".

     

    שלל הסמארטפונים שנעצרו במכס (צילום: עובדי מכס מרכז)
    שלל הסמארטפונים שנעצרו במכס(צילום: עובדי מכס מרכז)

     

    במסגרת מאמצי האכיפה, הוקם ברשות המכס צוות משימה מיוחד שתפקידו להעריך את שווי המכשירים ולתפוס אותם. כמו כן, במסגרת צוות המשימה המיוחד הוקמה ועדה, שכוללת את היועץ משפטי וגורמים מקצועיים מבית מכס מרכז, שנועדה להתוות דרך פעולה מהירה ומקצועית על פי החוק לטפל בתופעה.

     

    על החבילה מאליאקספרס נרשם מחיר נמוך מהמחיר ששולם

    הגברת האכיפה בתחום הרכישות דרך האינטרנט, מובילה לתרעומת בקרב הרוכשים. אל מערכת ynet הגיעו תלונות רבות מצד צרכנים שרכשו טלפונים ניידים וכעת אינם יכולים לשחרר אותם במכס.

     

    לירן מספר כי "יש מספר רב של חבילות שמעוכבות מעל לחודשיים וכול פנייה של לקוחות הדואר לגבי בירור ושחרור החבילה כחוק עולה באפס מענה והצלחה. רבים מאיתנו שולחים פקסים ומתקשרים מידי יום ואין מענה ותשובה במכס ישראל. לי יש חבילהשמעוכבת כבר 34 ימים נכון לתאריך זה".

     

    לירן רכש מכשיר סלולרי סיני של THL ב-150 דולר, מאתר האינטרנט הסיני הפופולרי אליאקספרס ב-23 בדצמבר. דרך האתר אפשר לקנות מוצרים רבים במחירים מגוחכים ולקבלם במשלוח לארץ בלי תוספת מחיר. כל זאת כל עוד שווי המוצר נמוך מ-75 דולר. מעל סכום זה יתווספו לו, בתלות בסוג המוצר, עלויות כמע"מ, מכס ולעיתים מסי קנייה.

     

    "הסמארטפון מאליאקספרס הגיע לארץ ב-7 בינואר. בעקבות מבצע המכס - הוא תקוע במכס. כשמתקשרים לדואר ישראל הם אומרים שזה נמצא במכס. כשמתקשרים למכס - לא עונה איש. שלחתי לפחות 3-2 פקסים עם חשבונית הקנייה ובקשה לשחרור, אין מענה. ביקשתי ללכת לבית המכס בעצמי אבל אמרו לי בדואר שלא יתייחסו אלי שם".

     

    לירן כתב לאליאקספרס ונציג ענה לו. "מסתבר שהספק שם רושם מחיר נמוך על החבילה, כדי לא לשלם מס בסין. בעצם הוא כנראה רשם על החבילה ששווי המוצר פחות מ-75 דולר ולכן החבילה מעוכבת. זה לא אני, אני הזמנתי את החבילה כחוק".

     

    "המכס מתייחס בביריונות"

    איציק סיפר ל-ynet: "לפני כחודש וחצי הזמנתי מכשיר סלולארי מסין", אומר איציק, "זאת על מנת לחסוך כמה שקלים (הבדל של 600 שקל מהמחיר בארץ, כולל מכס - א.ל.). לפני כחודש המכשיר הגיע לארץ וישר שלחתי את כל המסמכים הדרושים למכס בשביל לזרז תהליכים. ביררתי ונאמר לי שתוך שבוע-שבועיים המכשיר יגיע עד אליי, אך לא כך הדבר.

     

    "שבוע לאחר הגעת המכשיר לארץ, אני מקבל טלפון שנאמר לי שעליי להתייצב בראשון לציון לצורך בירור בגין החבילה שהזמנתי. לא היה ביכולתי להגיע אז אמרו לי שאני אקבל זימון בדואר. מאז עברו 3 שבועות ובינתיים אין זכר לחבילה שלי, מה גם שכל נסיונותיי להתקשר למכס לברר מה קורה עם החבילה, בין אם זה למכס תל אביב או דואר ישראל או מחלקת יס"מ, נפלו על אוזניים ערלות".

     

    כל הרוכשים מתלוננים על יחס של התעלמות מצד המכס. "המכס מתייחס בבריונות ומעכב חבילות ללא סיבה", אומר אייל. "אני מוכן לשלם מסים כחוק ואף אחד לא מטפל בי. לאחר אינספור פקסים חזר אלי בן אדם ואמר: 'הבעיה היא לא בצרכנים, הסינים מצהירים על ערך של 20 דולר'. אמרתי שאני מוכן לשלם את כל מה שצריך ואפילו מעבר אבל אין עם מי לדבר בגוף הפסיכי הזה!".

     

    ברשות המסים טוענים מנגד, כי כל החבילות שמעוכבות הן חבילות שלא דווחו כראוי על מנת להתחמק מתשלום מכס. בשבוע הקרוב, מציינים ברשות, יישלחו לנמענים הודעות על תפיסת המכשירים. כל תיק יובא לפני וועדה פנימית במכס והחלטת הוועדה תובא לידיעת הנמען. במסגרת החלטות הוועדה, ייקבע האם לאפשר שחרור הטובין בכפוף לתשלום מס וכופר כסף או, במקרים החמורים כמו יבוא של כמה מכשירים ולא אחד, גם לחלט את המכשירים.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "צרכנים: סמארטפונים מעוכבים במכס"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים