שתף קטע נבחר

הצעה: להגביל תשלומים דרך חשבון הסלולר

הצעת חוק שקיבלה היום את תמיכת ועדת השרים לחקיקה קובעת כי נותני שירותים וספקי תוכן לא יוכלו לגבות תשלומים על עסקאות באמצעות חשבון הטלפון הסלולרי, מבלי שהלקוח הסכים לכך במפורש. ח"כ איתן כבל: "הצעת החוק נועדה לשים קץ ולמנוע הישנות תופעות כמו של 'איקיוטק'"

נותני שירותים וספקי תוכן לא יוכלו עוד לגבות תשלומים על עסקאות באמצעות חשבון הטלפון הסלולרי, מבלי שהלקוח-המנוי ביקש והסכים לכך במפורש וחברת הסלולר הייתה בתמונה. כך על פי הצעת חוק שקיבלה היום (א') את תמיכת הממשלה בוועדת השרים לחקיקה, בתמיכת שר התקשורת גלעד ארדן. הסכמת הממשלה מבטיחה את אישורה המהיר של הצעת החוק בכנסת.

 

 

איסור גביית התשלומים בשיטה הקיימת יחול לפי הצעת חוק של איתן כבל (עבודה) לתיקון חוק התקשורת שהוגשה בשיתוף העמותה החברתית "ידיד". זאת, בעקבות סערת "איקיוטק" - חברה לאספקת שירותי תוכן ואחרים - שהתפוצצה לפני מספר חודשים, והביאה להתערבות משרדי ממשלה והמועצה לצרכנות וגם נדונה בוועדת הכלכלה.

 

הצעת החוק מחייבת את חברת הסלולר לוודא עם המנוי כי הוא בגיר (מעל גיל 18), וכי לפני הצטרפותו לשירות הובהרו לו היטב בצורה מפורשת מהות השירות והעובדה שהוא כרוך בתשלום. לחיזוק בקשת ההצטרפות לשירות תדאג החברה לצרף לה את מספר תעודת הזהות או מספר הדרכון של המנוי.

 

כבל אמר היום כי מתיקון החוק עולה שבקשת המנוי והסכמתו למתן השירות, שמתבטאות רק באמצעות רישום מספר טלפון שלו (כמו עד כה) לא תיחשב הסכמה או בקשה מפורשת. הוא ציין היום כי "זה החידוש בהצעת החוק שהוא דרישת תנאי מינימום להיות בקשת מנוי לקבלת שירות מידי צד שלישי 'מפורשת'".

 

לדבריו, המניע לתיקון החוק היו האירועים בהם צרכנים רבים גילו בדיעבד כי ביקשו או הסכימו לקבל שירות זה או אחר ללא ידיעתם כי הסכמתם לתשלומים ולגבייתם באמצעות חשבון הטלפון הסלולרי החודשי של המנוי, נובעת רק משום שנתנו את מספר הטלפון הנייד שלהם. זאת מבלי שמסר לנותן השירות אפילו את האמצעי לגביית התשלום.

 

"השיטה הזאת פתחה פתח לפגיעה בצרכנים רבים שמצאו את עצמם נאבקים מול חברות גדולות של נותני שירותים שביקשו לגבות את התשלום באמצעות חשבון הטלפון של המנוי הסלולר, על סמך בקשות או הסכמות שלא תמיד עלו בקנה אחד עם המציאות", אמר כבל. "הצעת החוק נועדה לשים קץ ולמנוע הישנות תופעות כמו של 'איקיוטק' שהדגימה עד כמה הנוהג הזה פסול".

 

כבל מדגיש כי "כאשר מתן השירות מתבסס על מסירת מספר הטלפון בלבד, אין לחברת הסלולר דרך לוודא כי מי שנרשם לשירות הוא בגיר, כי הוא ידע את תנאי השירות ומהותו ואת העובדה שהשירות כרוך בתשלום". מטרה נוספת היא ליצור מחויבות לעסקה גם מצד נציגי בעל הרישיון במסירה למנוי פרטים מזהים של נציג השירות ומספר הפנייה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
 צילום: shutterstock
לשימוש מקומונים בלבד! אילוסמיינט טלפון נייד סלולרי אייפון
צילום: shutterstock
מומלצים