שתף קטע נבחר

איזה קניון מכר הכי הרבה ב-2013?

מוֹל הים באילת הכי חזק במכירות למ"ר, רמת-אביב הכי גבוה במכירות לחנות והקיריון הוא העוצמתי ביותר ישראל - כפי שעולה משקלול של מכירות גבוהות וגודל הקניון. חוצות המפרץ הציג את השיפור הכי גדול במכירות. כלל המכירות בקניונים בקיפאון: מתוך 80 רשתות - 49 קפאו או ירדו במכירות

הקניון הכי מצליח ב-2013, בקטגוריית מכירות למ"ר, שיכול גם לגבות את שכר הדירה הגבוה ביותר (שכר הדירה בקניון נגבה לפי מכירות למ"ר), הוא קניון מוֹל הים באילת עם ממוצע מכירות של 112 שקל למ"ר - כך עולה מנתוני חברת המחקר ריס. אחריו מדורג קניון רמת אביב, עם ממוצע מכירות של 110 שקל למ"ר.

 

 

במקום השלישי בממוצע המכירות למ"ר נמצא קניון עזריאלי בתל אביב, עם ממוצע מכירות של 102 שקל למ"ר, ובמקום הרביעי קניון מלחה בירושלים עם ממוצע מכירות של 96 שקלים למ"ר. ריס יכולה להעריך את המכירות בקניונים בכך שהיא מחוברת לקופות של הרשתות שפועלות בהם.

 

בקטגוריית מכירות ממוצעות לחנות מוביל קניון רמת אביב, עם ממוצע של 392 אלף שקל לחודש. אחריו מדורג קניון מלחה עם 369 אלף שקל לחודש וקניון ממילא עם ממוצע של 329 שקל לחנות בחודש. גם נמל תל אביב ממוקם בעשירייה הראשונה עם 315 אלף שקל לחודש.


הקניונים המובילים ב-2013 במכירות למר (מבוסס על מכירות רשתות, לא כולל הרשתות זארה ו-H&M)

הקניונים המובילים ב-2013 במכירות למ"ר (מבוסס על מכירות רשתות, לא כולל הרשתות זארה ו-H&M)
קניונים מכירות למ"ר בשקלים
קניון מול הים, אילת 112
קניון רמת אביב, ת"א 110
קניון עזריאלי, ת"א 102
קניון מלחה, ירושלים 96
מרכז ירושלים 94
קניון שבעת הכוכבים, הרצליה 91
קניון איילון, ר"ג 87
הקיריון, קרית ביאליק 83
קניון גירון, אשקלון 83
הקניון הגדול, פ"ת 80
דיזנגוף סנטר, ת"א 78
ביג פאשן, נצרת 76
קניון רחובות 76

 


ממוצע מכירות לחנות (מבוסס על מכירות רשתות, לא כולל הרשתות זארה ו-H&M)

ממוצע מכירות לחנות (מבוסס על מכירות רשתות, לא כולל הרשתות זארה ו-H&M)
קניון ממוצע מכירות לחנות בשקלים בחודש
קניון רמת אביב, ת"א 392 אלף
קניון מלחה, ירושלים 369 אלף
קניון מול הים, אילת 346 אלף
קניון ממילא, ירושלים 341 אלף
הקניון הגדול, פ"ת 329 אלף
נמל ת"א 315 אלף
דיזנגוף סנטר, ת"א 310 אלף
קניון שבעת הכוכבים, הרצליה 304 אלף
ביג כרמיאל 294 אלף
בילו סנטר, קרית עקרון 293 אלף
ביג באר שבע 290 אלף
הקיריון, קרית ביאליק 288 אלף
ביג פאשן, נצרת 286 אלף

 

הקניונים החזקים ביותר ואלה שהכי שיפרו את המכירות

בקטגוריית עוצמת הקניון - שמשקללת את הגודל של הקניון והמכירות שלו - מוביל הקיריון שגודלו 60 אלף מ"ר והמכירות שלו למטר גבוהות. הגרנד קניון בבאר שבע גדול במידה דומה, אך המכירות שלו לא מדגדגות את המכירות של הקיריון לכן כרגע הוא לא עוצמתי.


הקניונים המצליחים ביותר (בהתבסס על מכירות בשקלים למר וגודל הקניון (לא כולל הרשתות זארה ו-H&M)

הקניונים החזקים ביותר (בהתבסס על מכירות בשקלים למ"ר וגודל הקניון (לא כולל הרשתות זארה ו-H&M)
  עוצמת הקניון
הקריון, קרית ביאליק 183 מיליון
מלחה, ירושלים 181 מיליון
הקניון הגדול, פ"ת 177 מיליון
קניון הזהב, ראשל"צ 169 מיליון
דיזנגוף סנטר, ת"א 156 מיליון
קניון רמת אביב, ת"א 155 מיליון
קניון עזריאלי, ת"א 148 מיליון
גרנד קניון, חיפה 143 מיליון
מול הים, אילת 133 מיליון
קניון רחובות 132 מיליון
שבעת הכוכבים, הרצליה 124 מיליון
קניון איילון, ר"ג 117 מיליון
ביג כרמיאל 116 מיליון
ביג פאשן, נצרת 113 מיליון
G כפר סבא 109 מיליון
ממילא, ירושלים 106 מיליון
מודיעין עזריאלי 104 מיליון
רננים, רעננה 96 מיליון

 

גם אם קניון מציג מכירות גבוהות למ"ר, זו לא בהכרח הצלחה אם המכירות דומות או נמוכות בהשוואה לאלו של השנה הקודמת. לעומת זאת, קניונים עם מכירות פחות גבוהות למ"ר, ששיפרו מאוד את המכירות שלהם ב-2013, נחשבים להצלחה.

 

הקניון עם שיעור העלייה הגבוה ביותר במכירות ב-2013 לעומת 2012 הוא חוצות המפרץ במפרץ חיפה, שעלה ב-16.16%. אחריו ממוקמים קניוני עכו וקריית אתא של עזריאלי, שעלו ב-13% וביג פאשן נצרת שהציג עלייה של 9.3%.


שיעור העלייה הגבוה ביותר במכירות מ-2012 ל-2013

שיעור העלייה הגבוה ביותר במכירות מ-2012 ל-2013
קניון שיעור העלייה
חוצות המפרץ, מפרץ חיפה 16.16%
עכו וקריית אתא של עזריאלי 13%
ביג פאשן, נצרת 9.3%
ביג כרמיאל 4.5%
שמונה באמצע, קרית שמונה 4.2%
הקניון הגדול, פ"ת 4.1%
G כפר סבא 4%
לב אשדוד, קניון נהריה וגרנד קניון חיפה שעלו מעל 3%

 

הנתונים לא כוללים את זארה ו-H&M

יש לקחת בחשבון שחברת ריס בודקת את הפידיון של רוב הרשתות בקניונים, למעט הרשתות הבינלאומיות זארה ורשתות הבת שלה, ו-H&M. אמנם חנות אחת של זארה יכולה להרוויח כמו כל החנויות בקניון, אך בדרך כלל לא תשקף מגמה מאוד שונה מהמגמה שיציגו כלל חנויות הקניון גם יחד.

 

יחד עם זאת, קניון שמחזיק ברשתות כמו זארה, H&M ו-FOREVER21 מקבל תשואה גבוהה יותר, משום שאלה מוקדי משיכה כבדים. בנוסף, הבדיקה של ריס לא כוללת דוכנים, שהתרבו השנה מאוד בקניונים.

  

הבדיקה של ריס נעשית גם בסניפים זהים של רשתות (כלומר שהיו קיימים גם בשנה קודמת) וגם בסניפים לא זהים (כלומר סניפים חדשים שהתווספו השנה). הבדיקה לא כוללת חנויות בודדות שיש רבות מהן בקניון רמת אביב, מה שעשוי להטות את התוצאה, וכן לא משקללת את המדד המחירים לצרכן בתוצאות.

פול אנד בר ששייכת לזארה. הרשתות הבינלאומיות לא חושפות את הקופות (צילום: סיון פרג') (צילום: סיון פרג')
פול אנד בר ששייכת לזארה. הרשתות הבינלאומיות לא חושפות את הקופות(צילום: סיון פרג')

  

1,038 חנויות ירדו או קפאו במכירות

מהבדיקה עולה שבהתאם להערכה שנתן הראל ויזל, מהבעלים של פוקס, תשע רשתות אופנה נמצאות בבעיה, שכן הן מציגות ירידה במכירות של בין 10% ל-20%. סך הכל 40 רשתות אופנה ירדו במכירות, מתוך 66 רשתות אופנה שנבדקו. הרשתות האלה מפעילות את רוב החנויות ברשתות שנבדקו: 1,038 חנויות.

 

מתוך 80 כלל הרשתות שנבדקו – 48 ירדו במכירות ב-2013. מדובר ברשתות שמפעילות רוב של 1,100 חנויות.

 

השוק ב-2013 מציג קיפאון. קטגוריית סניפים לא זהים בריס מלמדת פחות או יותר על היקף הגידול של השוק, במונחים של סך כל המכירות. אמנם ריס בודקת את הרשתות בקניונים, אך בחברה מאמינים שהבדיקה משקפת בעיקר את הגידול של שטחי המסחר בישראל, ובחלקה הקטן - קניבליזציה של רשתות קטנות וחנויות פרטיות.

 

מתאים לי, ג'אמפ ולוצ'י קרסוץ. מי הבאה בתור? (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
מתאים לי, ג'אמפ ולוצ'י קרסוץ. מי הבאה בתור?(צילום: מוטי קמחי)

 

בחנויות זהות יש ירידה בפדיון למ"ר

הפדיון הכולל של כלל הרשתות החברות במערכת ריס ב-2013 הסתכם ב-7.06 מיליארד שקל. זאת, לעומת 6.855 מיליארד שקל ב-2012 ולעומת 6.528 מיליארד שקל ב-2011.

 

המשמעות היא ששוק הרשתות גדל ב-2013 בשיעור של 3.1% (כשמתחמי הפאואר סנטרים גדלו ב-5.14%) לעומת 2012, ובשיעור של 8.17% לעומת 2011. יחד עם זאת, אם מסתכלים על אותם סניפים, בניפוי הסניפים שהתווספו השנה, ניתן לראות שהעלייה הזאת לא תואמת את שיעורי השינוי בסניפים זהים, שם חלה ירידה.

 

בבחינה של למעלה מ-2,000 סניפים זהים, עולה כי הפדיון למ"ר ב-2013 ירד בערכים נומינלים של 0.37%. התוצאה הזאת היא בעיקר "באשמת" העיר באר שבע, שם חלה ירידה מהותית של חנויות זהות בעקבות פתיחת גרנד קניון באר שבע. אם מנטרלים את זה, המכירות למעשה עלו ב-0.25%. כך או כך, לא מדובר בירידה גדולה או בעלייה גדולה. משמע - 2013 היתה די דומה ל-2012 וזה אומר קיפאון.


מכירות ברשתות בקניונים 2013

מכירות ברשתות בקניונים 2013
שיעור עליה או ירידה במכירות מספר רשתות מספר חנויות ברשתות אלו
10%-20% 7 119
0%-10% 25 830
0%-20%- 39 1,019
10%- - 20%- 9 91


מכירות ברשתות אופנה בקניונים ב-2013

מכירות ברשתות אופנה בקניונים ב-2013
שיעור עליה או ירידה במכירות מספר רשתות מספר חנויות ברשתות אלו
10%-20% 5 90
0%-10% 21 571
0%-20%- 31 974
10%- - 20%- 9 91

  

מדינת הקניונים

אז כמה קניונים ומרכזים מסחריים הצרכן הישראלי באמת צריך? בישראל פועלים 329 מרכזים מסחריים, קניונים ופאואר סנטרים (מרכזים מסחריים גדולים מחוץ לערים), שמתפרשים על פני שטח של 8.2 מיליון מ"ר. ב-2013 התווספו 162,745 מ"ר שטחי מסחר.

 

רוב השטח נוסף בבאר שבע בזכות הגרנד קניון (50 אלף מ"ר) ובנצרת עלית עקב הקמת מרכז המזון (20 אלף מ"ר) - כך עולה מבדיקה שערכה חברת שיווק הנדל"ן המניב מאן נכסים, נציגה של חב' הנדל"ן הבינ"ל CBRE, לסיכום שוק הנדל"ן המסחרי בארץ ב-2013 ותחזיות ל-2014.


שטחי מסחר שנוספו ב-2013

שטחי מסחר שנוספו ב-2013
עיר שם המרכז שטח במ"ר הערה
באר שבע גרנד קניון ב"ש 50 אלף קניון
בית-שמש ביג פאשן בית-שמש 12,500 קניון
טבריה ביג פאשן דנילוף 11,500 קניון
מדיעין, מכבים ורעות רמי לוי 9,200 פאואר סנטר
בית-שאן צים סנטרס בית-שאן 14 אלף פאואר סנטר
ערד צים סנטרס ערד 13 אלף פאואר סנטר
עכו רמי לוי חוצות עכו 6,500 פאואר סנטר
נצרת עילית מרכז המזון 20 אלף פאואר סנטר
תל-אביב נמל יפו 12 אלף בילוי ופנאי
קיבוץ יהל צל תמרים 1,500 תיירות, דרכים
רמת ישי סטריט מול 10,245 לייף סטייל
אילת לגונה מול 2,300 לייף סטייל
סך הכל   162,745  

 

לפי מאן נכסים, הקניונים מהווים 15% והפאואר סנטרים מהווים 13% מסך כל שטחי המסחר בישראל. ב-2013, דמי השכירות הממוצעת למ"ר בקניונים היה 330 שקל למ"ר ובפאוור סנטרים - 105 שקל למ"ר. דמי השכירות לחנויות עוגן (רשתות מזון או קבוצות האופנה החזקות) נמוכים בהרבה וינועו בין 120 ל-200 שקל למ"ר.

 

נוסף על דמי השכירות בקניונים, החנויות משלמות דמי ניהול של בין 60-90 שקל למ"ר. דמי הניהול מכסים הוצאות אחזקה של השטחים הציבוריים כמו מיזוג, דרגנועים, מעליות והשתתפות בהוצאות השיווק. הפאוור סנטרס זולים באופן משמעותי גם בדמי הניהול שנעים בטווח של 19-12 שקל למ"ר.

 

כל העלויות האלה - מגיעות בסופו של דבר לכיס של הצרכן. גורם בולם הוא הרשתות הבינלאומיות שמשאירות את המחירים באופנה נמוכים יחסית, אך הן בעלות חוזקה כלכלית בינלאומית והן גם מקבלות הטבות מפליגות בדמי השכירות והניהול.


דמי שכירות ממוצעים למר (בשקלים)

דמי שכירות ממוצעים למ"ר (בשקלים)
קניונים 2012 קניונים 2013 פאואר סנטרים 2012 פאואר סנטרים 2013
320 330 95 105

 

קניון רמת אביב ייפגע כשייפתחו את שרונה וגינדי

ג'קי מוקמל, מנכ"ל חברת "מאן נכסים אמר ל-ynet: "כרגע נראה ששוק הקניונים פוגע בעצמו כשהוא פותח יותר מדי קניונים במקום אחד, כמו שקרה בבאר שבע. הגרנד קניון בבאר שבע יצר חווית קנייה, ולכן פגע בעזריאלי ובביג שבעיר. בישראל יש בנייה אדירה של קניונים ולא בטוח שזה יחזיק מעמד. גם קניון מצליח כמו רמת אביב, שיצר לעצמו תמהיל מיוחד של מותגים, עשוי להיחלש כשייפתחו בתל אביב את שרונה וקניון האופנה של גינדי.

 

"הפאואר סנטרים התחזקו ב-2013, כי שכר הדירה בהם נמוך יותר, אך מרכזי ביג רוויים והם כבר קרובים מדי אחד לשני. יש בנייה של מרכזים מסחריים משולבים במשרדים, ולא ברור אם יש בכלל ביקוש למשרדים האלה. מה שכן צפוי שיצליח אלה מרכזים שכונתיים". 

 

קניון רמת אביב. תמהיל ייחודי שיקומו לו מתחרים (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
קניון רמת אביב. תמהיל ייחודי שיקומו לו מתחרים(צילום: ירון ברנר)

מה יקרה ב-2014?

לפי הניתוח של מאן נכסים, ב-2014 יתווספו כ-380,000 מ"ר שטחי מסחר. ברם, נראה שב-2014 ייפתחו רק מרכזים שב-2013 נמצאו בשלבי בנייה ושיווק מתקדמים. לשם השוואה, ב-2012 היו פרסומים על פתיחה של כ-30 אלף מ"ר למסחר, אך בפועל רק מחצית מהם נפתחו ב-2012. רבע מהם נפתחו ב-2013, ופתיחה רבע נוסף נדחתה ל-2015-2014. 

 

"ב-2014 תתחזק המגמה של פתיחת חנויות עודפים של מותגים, לאור הרצון של הצרכנים לקבל מוצרים טובים במחיר נמוך", טוען מוקמל, "יותר חנויות דיסקאונט יחלו להיכנס לקניונים".

 

בשוק יש מגמה של הגדלת חנויות בקרב רשתות כמו רנואר ופתיחת חנויות גדולות, כמו זו של FOREVER21 בירושלים. במיקומים האלה עמדו פעם חנויות קטנות יותר שנסגרו כי לא עמדו בתחרות. "כיוון שיותר ויותר רשתות אופנה מתקשות לעמוד בדמי השכירות שגובים הקניונים - נוצר לחץ לסגירה של חנויות", טוען מוקמל.

 

לדבריו, "על מנת להלחם בקניבליזציה, הרשתות לוחצות לסגור חנויות במיקומים שנחלשים ומבקשות הנחות בדמי השכירות והניהול. לאור ריבוי הרשתות שנמצאות בקשיים, התחרות הגוברת וריבוי שטחי המסחר שנפתחים, להערכתי נראה מגמה של ירידה בדמי השכירות בקניונים. בגלל התחרות תהיה ירידה נוספת בפידיון הממוצע למ"ר". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: רוני בלחסן
קניון מול הים, אילת
צילום: רוני בלחסן
צילום: תומריקו
קניון איילון, רמת גן
צילום: תומריקו
מומלצים