שתף קטע נבחר

אושר בוועדה: תוגבר התחרות בשוק המזון

חברי הכנסת אישרו לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית שמטרתה הוזלת מחירי המזון. האמצעי: הסרת חסמים שנותנים עדיפות לכוחם של חברות המזון הגדולות ורשתות השיווק. בין היתר, ספקים גדולים מאוד יוגבלו ל-50% שטח מדף וקמעונאים יחוייבו לפרסם מחירים ברשת

הצעת החוק הממשלתית להגברת התחרות בשוק המזון אושרה לקריאה שנייה ושלישית בוועדה המשותפת המיוחדת לוועדות הכלכלה והכספים. האישור ניתן בתום סדרת דיונים מרתוניים שהשלב האחרון שלהם החל אתמול (ג') ונמשך לתוך הלילה. זאת כדי להספיק לאשר את החוק סופית במליאת הכנסת בשבועות שנותרו עד לפגרת האביב של הבית. במידה שהוא יעבור, האיסורים המרכזיים על ענקיות המזון והספקים הגדולים ייכנסו לתוקף ב-15 בינואר 2015.

 

 

החוק נועד להביא להוזלת מחירי המזון בהסרת חסמים שנותנים עדיפות לכוחם של חברות המזון הגדולות ומרכולי רשתות השיווק. לפיכך נקבע כי מגבלותיו יחולו על "ספקים גדולים" שמחזור המכירות שלהם מעל 300 מיליון שקל, או שיש להם מונופול בקטגוריה מסוימת, ועל "קמעונאים גדולים" שבבעלותם רשת של שלוש חנויות לפחות ומחזור המכירות השנתי שלהם מעל 250 מיליון שקל. הכוונה בעיקר לרשתות השיווק.

 

לממונה על ההגבלים עסקיים ניתנו בחוק סמכויות למנוע מרשתות השיווק לפתוח סניפים חדשים, ואפילו להורות על מכירת סניפים בשכונות ובמקומות שבהם ימצא שאין לרשת מסוימת תחרות אזורית.

 

 

עוד נקבע כי מגבלת הספק הגדול תחול גם על זכיינים לייצור ושיווק מוצרים מסוימים – באופן שימנע מספקים להפוך לזכיינים כדי לעקוף את החוק. ברגע האחרון נקבעה בחוק לעניין אחד קטגוריה נוספת של "ספק גדול מאוד" שמחזור מכירותיו השנתי מעל 1 מיליארד שקל, דוגמת תנובה, שטראוס ואוסם.

 

במהלך דרמטי שנעשה אמש ביוזמת יו"ר הוועדה ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה) וח"כ יצחק וקנין (ש"ס) נאסר ברוב קולות על רשתות השיווק המוגדרות כקמעונאים גדולים להקצות לספקים גדולים מאד יותר מ-50% של שטחי המדפים בכל אחד מהמרכולים. היתרה תשוריין לספקים המתחרים הקטנים יותר. הממונה על ההגבלים העסקיים, שיהיה ה"שוטר" הממונה על יישום החוק, יפרסם את הרשימה המלאה של הספקים הגדולים מאוד, והרשתות ידווחו לו תוך חודשיים מכניסת החוק לתוקף איזה אחוזים משטחי המדף יוקצו בכל רשת לספקים אלה.

 

מגבלה זו נכנסה לחוק בהמשך לאיסור שהוטל בו על רשתות השיווק הגדולות למכור לספקים גדולים – שמחזורם השנתי כאמור מעל 300 מיליון שקל – שטחי מדף תמורת "תשלום בעין" (כלומר, שלא תמורת כסף) או בהנחות על מחירי התוצרת, כדי לדחוק את מוצרי המתחרים הקטנים. עוד נאסר על ספק גדול להתערב בדרך כלשהי בסידור המוצרים שלו על המדפים, או לקבוע מחיר מומלץ לצרכן. זאת, כדי למנוע מצבים שבהם המחיר של הספק הגדול הופך להיות מחיר מירבי שמונע מהספקים הקטנים להתחרות.

 

איסור על מבצעים מסוימים 

בנוסף לעבירת תיאום המחירים שבחוק ההגבלים הקיים נאסר על הספקים והקמעונאים הגדולים לבצע גם "תמחור אסור וקשירה טורפנית", כדי למנוע מהספקים להתנות מכירה של מוצר מוביל בקניית מוצר פחות נמכר, או מכירה של מוצר במחיר נמוך מעלות אספקת המוצר לקמעונאי. הממונה על ההגבלים הוסמך לתת הוראות מגבילות לקמעונאי גדול באשר לשיווק מותג הפרטי שלו, אם יש חשש לפגיעה בתחרות.

 

החוק החדש קובע גם הוראות שיבטיחו את שקיפות המחירים ויתרמו ליכולת הצרכנים לבחור את המקום שבו יוכלו לרכוש את המוצרים הזולים יותר. הקמעונאים הגדולים יחויבו לפרסם את מחירי המוצרים באופן שיאפשר השוואה עדכנית שוטפת מול חנויות אחרות. עדכון המחירים יעשה אחת לשעה דרך מאגר מידע מקוון ונגיש לשימוש אתרי השוואות המחירים ברשת האינטרנט בין מוצרים יחידים לסלי מוצרים.

 

בנוסף תוטל החובה לתת מיקום ופרסום בולטים למוצרי המוזן שבפיקוח ולמחירים שלהם. הפרת ההוראות הללו תעלה לעבריין בקנס של עד 300 אלף שקל. בהצעת החוק המקורית ביקשה הממשלה עונש של שנה מאסר או קנס של עד כ-200 אלף שקל. אולם הוועדה מצאה כי המאסר הוא עונש חמוד מדי על עבירה שיכולה להיגרם גם מטעות מחשב.

 

שר הכלכלה יחוייב לדווח על השפעת החוק

החוק מחייב את שר הכלכלה לדווח לוועדה, חצי שנה לאחר כניסת החוק לתוקף ולאחר מכן פעם בשנה, על יישום הוראותיו והשפעתו על הגברת התחרות וירידת המחירים. היום (ד') תוקם ועדת משנה של ועדת הכלכלה שתעקוב ותבחן במקביל את ביצוע החוק בשטח. המועמד לעמוד בראשה הוא ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה).

 

היו"ר ברוורמן אמר בסיכום כי הוא חושש שלא תהיה בשורה גדולה רק בחוק הכתוב, למעט בהוראות לשקיפות המחירים. "מבחנו היחיד של החוק הוא אם אכן יביא לירידת מחירים בפועל. אני מסופק אבל מקווה שאתבדה. החוק צריך לגרום לשינוי משמעותי בשוק שהביטוי המעשי שלוף כמו שקבענו, יעלה את יצרני המזון הקטנים והבינוניים בצורה משמעותית על מדפי המרכולים, כמתחרים בולטים. אחרת נישאר במצב הנוכחי שבו הספקים הגדולים ימשיכו לשלוט במדפים, ואז גם הוראות השקיפות לא יעזרו".

 

 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)

 

ח"כ גילה גמליאל (ליכוד-ביתנו), רכזת הקואליציה בוועדת הכספים, אמרה לאחר אישור החוק: "חברי הכנסת נתנו לחוק שיניים. זה לא החוק שכתבה הממשלה, אלא חוק שמחמיר הרבה יותר עם היצרנים הגדולים אשר נושאים באחריות הכבדה למחירי המזון הגבוהים. לפי החוק הכתוב היצרנים הגדולים אינם אמורים יותר לשלוט במדפי המרכולים. אבל זו עלולה להיות רק חצי עבודה, אם ימשיכו לשלוט, ולחוק לא יתווסף המשך שיביא לפירוק המונופולים, כמו חוק הריכוזיות מפרק הפירמידות, ויפתח את השוק לתחרות אמיתית".

 

ראשי עמותת הצרכנים אמון הציבור מרב כהן ורונן רגב-כביר אמרו בתגובה "יש בחוק הזדמנות חשובה שאסור לפספס אותה. הוא מקנה לרשות ההגבלים העסקיים סמכויות שניתן להפעיל ביתר קלות מאלה שבחוק ההגבלים הקיים. הציבור שבע מחוקים מצוינים שאינם מיושמים ומותירים אותו חסר אונים מול היעדר תחרות ומחירי המזון המאמירים. האכיפה היא מבחן הממשלה. אם לא תספיק נדרוש הסרת החסמים לייבוא מוצרים מחו"ל בקטגוריות שבהן חסרה תחרות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: ניצן דרור הילה ספאק
החברות הגדולות יוגבלו
צילום: ניצן דרור הילה ספאק
מומלצים