שתף קטע נבחר

לינקים: מלחמת המתיחות

שנייה לפני שבחזרה לעתיד הופך הווה, עשו עלינו סיבוב עם הסקייטבורד המרחף. מצחיק? אולי. מעיד על בעיה עמוקה? בטוח . האם השתננו במשהו משנות השלושים של המאה הקודמת? נראה שלא

כיצד אפשר להגיע לקהל כמה שיותר גדול ביוטיוב? מבחינת אתר פאני או דיי ( FUNNY OR DIE), זה היה פשוט לתת לאומת הרשת את מה שהיא הכי רוצה - ההאבר-בורד מבחזרה לעתיד 2 ולנסות לגרום להם לחשוב שזה אמיתי. זה עבד. יותר מ-7 מיליון צפיות (עכשיו כבר 10) היו לסרטון שבו כיכב כריסטופר לויד, שהשתתף בטרילוגיה הנהדרת, טוני הוק - אליל הסקייטבורד, המוזיקאי מובי ועוד. יומיים לאחר מכן התגלתה האמת: לא דובים ולא רחף - מתיחה, תרמית, וחצי התנצלויות מתוזמנות.

 

עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

 

 

 

לא ברור כמה ממיליוני הגולשים הראשוניים האמינו למתיחה הזו. אבל יש כאלה. לא ברור כמה מתוכם התעצבנו על המהלך - אבל גם, יש להניח שכן. זה לא שנעשה פה איזה דבר גאוני ויצירתי אלא בסך הכל השקעה כספית גדולה וסלבס. ובסופו של דבר - כן כדי למכור משהו.

 

מתוך העמוד הפיקטיבי של הרחף-בורד ()
מתוך העמוד הפיקטיבי של הרחף-בורד

 

עבור פאני אור דיי זה ממש לא משנה גם אם כולם התעצבנו. בניגוד לחברה שמוכרת מוצר ממשי, אף אחד לא יחרים את פאני אור דיי. זה אתר סרטונים מצחיקים. אם הם מצחיקים זה יביא גולשים. גם לקריירה של טוני הוק לא יקרה שום דבר רע (בן אדם שעשה סיבוב של 900 מעלות לא צריך יח"צ) ולויד - ובכן, הוא חמוד.

 

 

אז מה כן? סתם, לא נעים לגלות כמה קל למרוח אותנו (את חלקנו, אוקיי?).  

 

אתם עבדתם עליי

תולדות המתיחה ההמונית, או התרמית בתקשורת האלקטרונית, מתחילים ב-1938, עם תסכית מלחמת העולמות של אורסון וולס ברדיו CBS בארה"ב. וולס לא התכוון למתוח. הודעה בתחילת השידור סיפרה כי מדובר באדפטציה לסיפור מ-1898. זה לא שינה לאלו שחשבו שהמבזקים ששודרו בין שירים, מדווחים באמת על בני מאדים שפולשים לכדור הארץ. 

 

 

ככל הנראה הסיפור נופח מעבר לכל פרופורציה ,עם יותר מ-12 אלף כתבות בעיתונות התקופה והפך למיתוס - אבל אין ספק שהיו שהוטעו ופחדו. עדויות גורסות שאפילו היטלר, אמר על ההיסטריה ההמונית בארה"ב כי היא "עדות לניוון ולמצב המושחת של הדמוקרטיה". זה היה כמעט שנה לפני שהוא נתן להם משהו באמת לפחד ממנו.

 

והרי החדשות

האם באותו הזמן, שנות ה-40, האנשים היו יותר פשוטים ולא הבינו שעובדים עליהם? כן, אבל לא רק. כשאתה מקבל מידע ממי שאתה רגיל לקבל ממנו מידע ובצורה מסויימת (אז רדיו ומבזקים), יכול להיות שתאמין. נניח, בשנת 2004 שידרו בחדשות 2 מתיחה אודות מטאור שהתפרק באטמוספירה ומוריד גשם של זהב. דני רופ צולם כשהוא אוסף חתיכות בסיר. כמעט 70 שנה אחרי שהאמינה לפלישה ממאדים, יש שהאמינו גם לקשקוש הזה.  

 

לא צריך להאשים אותם. כלומר, במספרים מספיק גדולים יהיו שיאמינו להכל ובינינו, בחדשות יכולים לומר הרבה דברים שקריים שיאמינו להם. אגב, אולי הם כבר עושים את זה?

 

 

 

פרסומת - מתיחה - תעמולה

העניין הוא כזה: כל אחד יכול לשכנע בכל דבר שהוא, אם יעשה את זה מספיק טוב אם הוא מוסר מידע שנתפס כאמין - אז בכלל. זו ההנחה בבסיסו של עולם הפרסום והתעמולה - ומה היא בעצם תעמולה אם לא מתיחה מושקעת במיוחד? הנה, בשנות החמישים האמינו מיליוני אמריקנים כי במקרה של פצצת אטום מכיוון ברה"מ זה יהיה בסדר גמור אם פשוט תתכופף ותכנס מתחת לשולחן. כמו צב. מיליוני המעלות, גל ההדף והנשורת הגרעינית פשוט יחלפו על פניך.

 

 
חושבים שמדובר באמריקנים מטומטמים מהפיפטיז? לא יודע. אני שמעתי שבמדינה מזרח תיכונית קטנה, היו בשנות ה-90 כאלה שחשבו שניילונים ומסיכות מיושנות יצליחו להגן עליהם מממתקפת גז עצבים וחרדל.
 

אמיתי לגמרי!

כי בסופו של דבר - אפשר למכור כמעט הכל. זה פשוט צריך להיראות טוב - כמו הדבר האמיתי. הרשת הופכת את זה לעוד יותר קל. אנחנו מקבלים מידע מבוזר מאלפי גורמים ואפילו לא צריך ערוץ שידור לגיטימי. כמה פעמים האמנתם לידיעה שקרית שמישהו העלה לפייסבוק (או אפילו סטטוס!), או רציתם להשקיע בפרויקט קיקסטארטר עם סרטון שפשוט נראה משכנע? 
 
כי זה דרש רק יוטיוב, שחקנים לגיטימיים, ספורטאי חביב והנה, נפלנו. לא ניפול יותר? אנחנו מחוסנים אולי מתרמית רחף בורד. כלום לא יעזור לנו כשמרק האמיל יציג לנו את הדבר השני שאנחנו הכי רוצים בעולם: חרב אור. וכן, זה לא כזה נורא, אבל מה יקרה כשנקבל מידע שבאמת מזיק בצורה כזו? או יותר גרוע: מה אם זה כבר קרה?

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים