שתף קטע נבחר

עובדים ממורמרים - סכנה לקיומו של העסק

תחלופה גבוהה של עובדים, תחושות של שחיקה ואווירה עכורה - מהווים מקור סיכון לא קטן לעסקים. אז למה ניהול סיכונים הוא תחום שנשלט על ידי כלכלנים ואנשי ביטוח - תוך התעלמות מהגורם האנושי?

עולם העבודה המודרני משתנה באופן מהיר ותמידי, התחרות בין הארגונים גוברת והמשאב האנושי הופך מאתגר יותר לניהול. מאפיינים אלו חושפים ארגונים למגוון סיכונים המעמידים במבחן את יכולתם להרוויח במקרה הטוב, ולשרוד במקרה הפחות טוב.

 

 

ניהול סיכונים הוא תהליך שיטתי ומובנה של זיהוי סיכונים, הערכת משמעותם והתמודדות איתם במטרה לבטלם או לפחות לצמצמם. בתהליך זה מזהים ראשית את הסיכונים, למשל כניסת מתחרה חדש, שימוש בטכנולוגיה מיושנת, ספק יחיד שתלויים בו, חוסר יציבות פיננסית וכדומה.

 

שנית, מעריכים את ההסתברות שיתרחשו ואת רמת הנזק שתיגרם בעקבות כך, לדוגמה: ספק יחיד בהסתברות גבוהה יעלה את מחיר חומרי הגלם והנזק בכך רב שכן אין כוונה להעלות מחירים בגלל שהמשק במיתון ואז שולי הרווח של הארגון יצטמצמו.

 

שלישית, מפעילים אמצעים לטיפול בסיכונים, למשל: חיפוש ספק חדש, מו"מ עם הספק הנוכחי לחוזה ארוך טווח שיקבע את המחיר וכדומה. כמובן שלבסוף יש לבחון האם הסיכון נוטרל.

  

עד היום התחום נשלט בעיקר על ידי כלכלנים ואנשי ביטוח, כאשר העיסוק בגורם האנושי כמקור לסיכון היה שולי יחסית לגורמים האחרים. נשאלת השאלה מדוע - אם הסיכון בו פחות ביחס לסיכונים האחרים? הלא התשובה שלילית, נהפוך הוא - בגורם האנושי טמון סיכון מהותי.

 

התמודדות עם סיכונים בשוטף

ניהול הסיכון האנושי אינו נדרש רק בשינויים ארגוניים אלא גם בהתנהלות למול סיכונים בשוטף כגון: הסיכון בעובד שחוק הממלא תפקיד של נותן שירות, הסיכון בחוסר רצון לשתף מידע בין עובדים, בעיות בריאות שמתרחשות עקב עבודת יתר, תרבות ארגונית של חיפוש אשמים ו"עריפת ראשים" שמפחיתה מנכונות העובדים ליטול יוזמה וכדומה.

 

אחת הסיבות המרכזיות להתעלמות מהסיכון בגורם האנושי היא ההנחה כי הוא אינו מדיד ולכן קשה להשתמש בו כאשר אומדים סיכונים. עם זאת, כיום יש לאנשי משאבי אנוש את הידע והכלים לנתח מחירים ותועלות של ניהול המשאב האנושי באופן כמותי.

 

תחלופה רצונית של עובדים נאמדת בעלות גיוס (למשל פרסום משרה במדיה), מיון (עלויות זמן ניהול שמוקדש לראיונות של מועמדים במקום לעבודה), הדרכה (בנושאים בהם עוסקת החברה), קליטת עובדים (הסבר הנהלים, עדכון סיסמאות, יידוע הלקוחות), עלות הפסד הכנסה מאי איוש המשרה באופן מיידי, עלות הפגיעה במיתוג המעסיק (מי שעזב יוציא את הכביסה המלוכלכת החוצה), העברת ידע חיוני למתחרים וכדומה.

 

משום כך, מוטב שסמנכ"ל משאבי אנוש יהווה עמית שווה מעמד בצוות האסטרטגי של הארגון. כמקצוען במשאבי אנוש - בידיו הפתרונות לסייע לארגון בנטרול הסיכונים האדירים הטמונים בגורם האנושי. אם "מקלפים" את רוב הבעיות הארגוניות מגלים שבבסיסם - הכל אנשים.

 

הכותבת היא מבית הספר למדעי ההתנהגות, המכללה האקדמית נתניה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים