שתף קטע נבחר

1,000 מכוניות מיקרו חשמליות בדרך לתל-אביב

שר התחבורה אישר לשווק בארץ 1,000 מכוניות זעירות עם מפרט בטיחות צנוע במיוחד - בחלקן ניתן לנהוג בעולם ללא רישיון נהיגה כלל. בינתיים מדובר בניסוי לשנה, ומה יקרה בהמשך?

מכוניות הקוואדרסייקל (Quadricycle) יוצאות לדרך. משרד התחבורה אישר "שיווק מוגבל" של מכוניות מיקרו בישראל, פלח שוק ותיק באירופה ופופולארי במיוחד בצרפת. מדובר בכלי תחבורה קטנים במיוחד לשימוש עירוני, המציעים תחליף נוח יותר ומוגן ממזג האוויר לקטנוע. במדינות מסויימות באירופה ניתן לנהוג בגרסאות חלשות ואיטיות יחסית של מכוניות אלה, השייכות לקטגוריית קוואדרסייקל, ללא רישיון נהיגה.

 

 

הצהרת השר על תחילת הניסוי מעלה גם מספר שאלות. למשל, לפי אילו אמות מידה יוחלט האם הניסוי מוצלח או לא, האם מתכוונת מדינת ישראל לאמץ את תקינת הקוואדרסייקל האירופית (ואם כן, מדוע יש צורך בניסוי), מדוע רוכש רכב אינו מורשה למכור אותו במהלך תקופת הניסוי, ומדוע מכוניות המיקרו מחויבות להיות חשמליות - ולא מותר שיווק דגמי בנזין. גם שיעור המס המוטל על כלי הרכב אלה עדיין לא ידוע (על מכוניות חשמליות רגילות מוטל מס מופחת).

 

 

ממשרד התחבורה נמסר כי הבחירה בגרסאות החשמליות נובעת מהרצון לתרום לאיכות הסביבה. עוד נמסר כי הבחירה לבצע ניסוי נועדה כדי לבדוק האם המכוניות החלשות ואיטיות יחסית, לא יגרמו לעיכובי תנועה ויוכלו להשתלב בה בבטחה. זו גם הסיבה שהן אינן מורשות לנוע מחוץ לעיר - ולא יורשו לכך גם אם הניסוי יוכתר כהצלחה.

 

בהודעה לכלי התקשורת ששחרר הבוקר (ד') שר התחבורה, ישראל כץ, נאמר כי הוא מאשר לשווק בישראל 1,000 יחידות ממותגים שונים, במסגרת ניסוי שיצא לדרכו בחודש אוגוסט ויימשך עד אוגוסט 2015. לאחר סיום הניסוי יוחלט האם לאשר שיווק מסחרי מלא.

 

מכוניות המיקרו יימכרו על-ידי יבואניות הרכב וידרשו - בניגוד לאירופה כאמור - רישוי ורישיון נהיגה של רכב נוסעים רגיל (B), וכמובן שגם ביטוח חובה. המשמעות היא כי רכישה ושימוש ברכב כזה כרוכה בישראל בסכומי כסף גבוהים משמעותית מאלה המקובלים באירופה, ואלה אליהם התכוונו היצרניות. במשרד התחבורה מסבירים כי בהמשך עשויה להיפתח קטגוריה חדשה למכוניות אלו, אך עדיין לא התקבלה החלטה בנושא.

 

עוד יש לציין כי יצויין כי למרות הדרישה לרישיון וביטוח מלא, המכוניות העונות להגדרה קוואדרסייקל אינן עומדות בדרישות הבטיחות בהן מחוייבות מכוניות רגילות. בין היתר חסרות מרבית מכוניות אלה מערכות עזר בטיחותיות בסיסיות דוגמת מערכת בקרת יציבות (ESP), מערכת למניעת נעילת בלמים (ABS), אזורי קריסה במרכב, סוללת כריות אוויר המקובלת כיום ועוד.

 

קוואדרסייקל. ניסוי לשנה, החל מאוגוסט (ירון ברנר) (ירון ברנר)
קוואדרסייקל. ניסוי לשנה, החל מאוגוסט(ירון ברנר)

 

הקוואדרסייקל ה"מקומיים" יוגבלו - כך משרד התחבורה - לנהג ונוסע (גם אם יש מושבים נוספים), ולתנועה בתוך ערים בלבד. פירוש הדבר כי אם אתם גרים בתל-אביב למשל, לא תורשו לנסוע איתן בנתיבי איילון לחולון או הרצליה או בכל כביש בינעירוני, ותידרשו לעשות זאת בדרכים עירוניות בלבד. יצוין כי למכוניות אלו טווחי נסיעה קצרים יחסית בגרסאות החשמליות שישווקו בישראל, מה שיגביל ממילא את כושר התנועה. מהירות התנועה המרבית של כלי רכב אלה מוגבלת לכ-70 קמ"ש ופחות.

 

על-פי התקינה הנבחנת, המבוססת על תקינת L7e האירופית לקוואדרסייקלים ממונעים כבדים, כלי הרכב המורשים לשיווק יהיו במשקל של עד 400 ק"ג ללא מצברים ומטען. לקטגוריה הזו יוכלו להיכנס כלי רכב מוכרים יחסית כמו רנו טוויזי הדו-מושבית או מכוניות ותיקות באירופה אך לא מוכרות בישראל, כמו ליג'יה הצרפתית.

 

ההכרזה עשויה לבשר חדשות טובות גם לחברת אוטו איטליה, שבוחנת מזה תקופה ארוכה את שיווק דגמי טאצארי האיטלקית בישראל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי שאולי
קוואדרסייקל (ארכיון)
צילום: אלי שאולי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים