שתף קטע נבחר

"הישארו, אל תתפנו". צפו בכאוס על המעבורת

החקירה בדרום קוריאה מעלה כשלים בתפקוד הקפטן, שככל הנראה כלל לא היה על גשר הפיקוד. איש צוות סיפר: הוא הורה לא להתפנות גם כשהמעבורת הייתה בשיפוע חד. 270 עדיין נעדרים. צפו בסרטון מרגעי המתח

"ייתכן שקפטן המעבורת לא היה כלל בגשר הפיקוד בזמן ששקעה", כך אמר הלילה (יום ו') תובע המנהל את חקירת אסון המעבורת בדרום קוריאה. "האיש שהיה על ההגאים היה קצין שלישי ולא הקפטן", ציין במסיבת עיתונאים. אתמול תיאר איש צוות אחר שהיה על סיפון המעבורת שטבעה מול חופיה של דרום קוריאה, את הלך הרוחות בדקות האחרונות שלפני שקיעתה כ"כאוס ובלבול רב". הוא העיד כי קפטן המעבורת ניסה לייצב ללא הועיל את כלי השיט הענק. אולם כשההוראה לפינוי הוכרזה היה זה בלתי אפשרי לסייע לרבים מהנוסעים. זאת בעוד הקפטן עצמו וכעשרה אנשי צוות ניצלו.

 

עוד חדשות בעולם:

הקלינטונים מצפים: צ'לסי בהריון

הכי דומה לכדור הארץ: יש חיים על 186f?

"חוליית חיזבאללה תכננה פיגוע בבנגקוק"

 

או יונג-סיאוק, אחד מההגאים על המעבורת עם ניסיון של 10 שנות שיט, אמר שכאשר הצוות התאסף על גשר המעבורת ושלח קריאת מצוקה, הספינה כבר החלה להיות בשיפוע של חמש מעלות - זווית קריטית שבה כלי שיט יכול עדיין להתייצב. ההוראות הראשונות מהקפטן לנוסעים היו ללבוש חגורות הצלה ולהישאר במקום, סיפר או. בסרטון שהועבר לסוכנויות הידיעות וצולם על ידי אחד הניצולים נראה שהספינה נוטה בחדות. הנוסעים שעליה, שהיו לבושים בחגורות הצלה, מתועדים מחזיקים נואשות בצדה של הספינה ומנסים שלא להחליק. בקטע הווידאו ניתן לשמוע את ההוראה הראשונית לנוסעים - להישאר במקומם. צפו בתיעוד.

 

לפי משמר החופים, מניין ההרוגים הרשמי מטביעת המעבורת ביום רביעי האחרון עמד אתמול על 25. אך קרוב לוודאי כי המספר יעלה לנוכח 270 הנוסעים שעדיין נעדרים, רבים מהם תלמידי תיכון שהיו בדרכם לטיול. גורמים רשמיים בדרום קוריאה אמרו כי 179 בני אדם ניצלו. צוללים פועלים במשמרות כדי לנסות ולהיכנס לתוך המעברות מתחת לפני המים, אולם זרמים עזים מונעים מהם לעשות זאת. דובר משמר החופים קים ג'יי אין אמר כי הצוללים מתכננים להחדיר חמצן לתוך הספינה כדי לסייע לניצולים, אם ישנם כאלה, אך עליהם קודם להיכנס פנימה.

 

טמפרטורת המים באזור שבו שקעה הספינה נעה סביב 12 מעלות צלזיוס, קור שעשוי לגרום לסימני היפותרמיה לאחר שהייה של יותר מ-90 דקות במים. קים מסר כי שלוש ספינות עם מנופים הגיעו לסייע בחילוץ המעבורת, ששקעה לא הרחק מהעיר מוקפו ושרק חלק קטן ממנה עדיין מציץ מעל המים.

 

לפי או, קצין שלישי דיווח כי לא ניתן להטות את הספינה בחזרה והקפטן הורה על ניסיון נוסף שגם הוא כשל. עובד נוסף שניסה להגיע לסירת הצלה אך נפל בשל השיפוע החד של הספינה - תקרית שהביאה לכך שהקפטן הורה על פינוי המעבורת. רק כ-30 דקות אחרי שהנוסעים נדרשו להישאר במקומם, הורה סוף סוף הקפטן להתפנות, סיפר או והוסיף כי לא היה בטוח שבתוך כל הבלבול והכאוס על הגשר - ההוראה אכן הגיעה לנוסעים. כמה ניצולים סיפרו שלא שמעו אף הוראה לפינוי מהמעבורת.

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
בזמן זה היה כבר בלתי אפשרי לאנשי הצוות להגיע לחדרי הנוסעים משום שהספינה הייתה בשיפוע חד מאוד, אמר או. העיכוב בפינוי ככל הנראה היה זה שגרם לכך שסירות ההצלה לא שוגרו למים. "לא הצלחנו לעשות צעד אחד. היה תלול מדי", אמר או שהצליח לברוח עם כעשרה אנשי צוות, בהם הקפטן.

 

טרם ברור אם פעולותיו של הקפטן היו בניגוד לנהלים, וייתכן שהוא האמין באותו הזמן שהיה ניתן עדיין לשלוט במעבורת - צעד שאם היה מתאפשר היה הופך את הפינוי ללא נחוץ. הנוסע קו בון-הי סיפר כי אנשים רבים נלכדו בתוך החדרים משום שקשה היה לשבור את החלונות. הוא רצה לברוח מוקדם יותר אך לא עשה זאת בשל ההוראה להישאר במקום.

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

ניצולים ליד החוף (צילום: AFP) (צילום: AFP)
ניצולים ליד החוף(צילום: AFP)

בעלי המעבורת: ביצעתי חטא שהעונש עליו הוא מוות

הקפטן של המעבורת Sawol, לי ג'ון-סיאוק, תושאל על ידי משמר החופים ומסר דברים לעיני המצלמות, אולם פניו הוסתרו על ידי קפוצ'ון אפור. "אני ממש מצטער ומאוד מתבייש", אמר לי. "אני לא יודע מה לומר". קים סו-יון, בכיר במשמר החופים, אמר כי צוותו חוקר אם הקפטן הצליח להיחלץ בסירות ההצלה הראשונות. קים האן-סיק נשיא צ'ונגהייג'ין בע"מ, בעלי הספינה, התנצל גם הוא על האסון ומירר בבכי: "ביצעתי חטא שהעונש עליו הוא מוות... אין לי מלים. אני מצטער. אני מצטער".

 

מעבורת Sewol, שאורכה 146 מטרים, הפליגה מהחוף הצפון-מערבי של דרום קוריאה ביום שלישי לעבר אי הנופש ג'ג'ו. על גבי המעבורת היו 475 בני אדם, בהם 325 תלמידים מבית הספר התיכון דאנוון שבאנסן, עיירה הסמוכה לסיאול. שלוש שעות לפני

הגעתה ליעד החלה הספינה לשקוע מסיבה שטרם לא ידועה.

 

"החילוץ לא בוצע כראוי. לבשנו חגורות הצלה. היה לנו זמן", אמר קו, בן 36, ממיטת בית החולים במוקפו, שם הוא מטופל עבור פציעותיו הקלות. "אם אנשים היו קופצים למים... הם יכלו להינצל. אך נאמר להם לא לצאת החוצה". בעיר מוקפו פרצו קרובי התלמידים שהוכרזו רשמית מתים בבכי כשהאמבולנסים שהסיעו את גופותיהם שחולצו מהמים עשו את דרכם לאנסן. המשפחות, שבילו את מרבית זמנם בבית החולים, נסעו אחר האמבולנסים עם מכוניותיהם.

 

בני משפחתה של המורה המנוחה, צ'וי היי ג'ונג (24), תיארו אותה כאישה שאהבה לדבר על תלמידיה שהיו מגיעים תדיר למשרדה כדי לתת לה חיבוק. "היא הייתה מאוד פעילה ורצתה להיות מורה מובילה", סיפר אביה צ'וי ג'יי-קיו בבית החולים ג'ונג-אנג שבמוקפו בזמן שחיכה להגעת גופת בתו. אמה ישבה שם על ספסל וייבבה בשקט כשראשה מונח על ברכיה.

 

אמש הביע נשיא ארצות הברית ברק אובמה את תנחומיו על הנספים בטביעת המעבורת. הוא אמר כי לארצו יש מחויבות גדולה לבעלת בריתה, דרום קוריאה, בזמנים טובים ורעים, וציין כי חיל הים האמריקני מסייע בחילוצים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גטי אימג'בנק
אסון המעבורת
צילום: גטי אימג'בנק
מומלצים