שתף קטע נבחר

אבולוציה בלי קוף: "נושא רגיש מאוד בישראל"

הבוקר פורסם לראשונה ב-ynet כי תלמידי ישראל ילמדו את תורת דרווין, אולם הם לא ילמדו את החלק המרכזי בה, שלפיו מוצאם של האדם והקוף מאותו אב קדמון. "בארץ נמנעים מלגעת בנושאים שמעוררים מחלוקת בזרמים מסוימים"

תלמידי ישראל שילמדו החל מהשנה הבאה את תורת האבולוציה ידלגו על האבולוציה של האדם - החלק שמספר כי מוצאו של האדם והקוף מאותו אב קדמון. הבוקר פורסם לראשונה ב-ynet כי תורתו של דרווין תוכנס לתוכנית הלימודים בכיתות ח'-ט' ותהיה חלק מתוכנית הלימודים בתחום המדעים. בהיעדר הפרק על אבולוציית האדם יאלצו תלמידי ישראל להסתפק בלימוד של בריאות האדם, מעורבות האדם במרכיבי הסביבה והשלכותיה והתערבות האדם בתהליך התורשה.

 

סיפורים חמים נוספים - בפייסבוק שלנו

 

ד"ר אריאל צ'יפמן מהמחלקה לאקולוגיה, אבולוציה והתנהגות באוניברסיטה העברית סבור כי רק בעזרת השמטת הפרק על האדם והקוף הצליחה ועדת המקצוע להכניס את האבולוציה לתכנית הלימודים. "אין יותר מדי הבדל בין השניים (בעלי החיים והאדם – ש"ח), אבל אם זה מה שאיפשר להכניס את תורת האבולוציה, נושא כל כך חשוב, למערכת החינוך, אז זה בסדר גמור מבחינתי ומבורך".

מוצא האדם מהקוף? תלמידי ישראל לא ישמעו על זה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מוצא האדם מהקוף? תלמידי ישראל לא ישמעו על זה(צילום: shutterstock)
  

ד"ר צ'יפמן הוסיף ואמר: "אני באמת לא חושב שהאבולוציה של האדם זה הנושא החשוב ביותר בתורת האבולוציה. העניין הוא שברגע שהבנו מה הם העקרונות האבולוציוניים, אין לנו ברירה אלא להסיק שגם האדם עבר אבולוציה".

 

פרופסור חגי נצר, חבר בוועדת המקצוע, הוסיף כי "אין התייחסות ישירה לנושא הזה מפני שמדובר בנושא רגיש מאוד במדינת ישראל. ישנה כאן הימנעות מסוימת מלגעת בנושאים שמעוררים מחלוקת בזרמים מסוימים. אני חושב שכל הנושאים של תורת האבולוציה צריכים להיות שם, אבל השאלה היא איך להציג אותם בכל זרם בחינוך. אנחנו חייבים להבין שבנושאים מסוימים יש להשאיר את החופש למורה על מה לשים את הדגש. אנחנו לא יכולים להכתיב, לא ככה הולך החינוך".

 

צפו בדיון בנושא באולפן ynet מתחילת השנה:

מורה למדעים בחטיבת ביניים ובתיכון אמרה: "הגיע הזמן שתורת האבולוציה תיכנס באופן מפורש לתכנית הלימודים. אני לא חושבת שאפשר ללמד גנטיקה ובעלי חיים מבלי להזכיר את המילה אבולוציה ומבלי לדון בה. לגבי ההחלטה לא לגעת בהתפתחותו של האדם, אני חושבת שאין לזה שום בשר, כי השאלות נשאלות על ידי הילדים, אז כך או כך אנחנו נאלצים להידרש לנושא.

 

"אני מניחה שההחלטה נבעה מהרצון לא להיכנס לעימותים עם האוכלוסייה הדתית, אבל בעיניי, כל עוד עוקפים את הנושא העיקרי זה לא פותר את הסיפור. תורת האבולוציה צריכה להילמד על כל רבדיה מבלי להתחמק מהקשיים". מורה אחרת למדעים דווקא סבורה כי ראוי שבחטיבת הביניים ילמד את הבסיס, מפני שבתיכון ניתנת האפשרות למורים לבחור בתורת האבולוציה כנושא מורחב, שם הם נדרשים גם לנושא זה.

 

"לא תיכנס תכנית עם נגיעה לענייני אמונה"

הרב איתן אייזמן, ראש רשת מוסדות "נועם וצביה" השייכים לחינוך הממלכתי דתי, אמר בעקבות ההחלטה: "תורת דרווין כפי שמציינים אותה היום לא תילמד בחינוך הממלכתי דתי. אנחנו יודעים להתמודד יפה מאוד עם הנושא של תורת האבולוציה, ואנחנו לא נבהלים. הרב קוק בכמה מספריו מתמודד בצורה מכובדת מאוד עם הנושא הזה ואומר שאין צורך לפחד מהתיאוריה של תורת ההתפתחות. הוא מסביר בצורות רבות ושונות שיש בעולם הרבה דברים שמתפתחים ואנחנו לא נבהלים ומפחדים מהם. אנחנו נשמור שהנושאים יועברו בצורה נכונה ולא בסתירה לאמונה שלנו".

 

סגן שר החינוך אבי וורצמן (הבית היהודי) הבהיר: "למערכת החינוך הממלכתי דתי לא תיכנס אף תכנית שיש לה נגיעה לענייני אמונה מבלי שהיא עוברת את אישור מועצת החינוך הממלכתי דתי. עד כה לא הובאה בפני מועצת החמ"ד כל תכנית. במידה ותוגש הדבר יובא בפני המועצה שתדון בדבר ותקבל את החלטה אם לקבל או לדחות את התכנית".

 

לעומתו, יו"ר וועדת החינוך ח"כ עמרם מצנע אמר: "מדובר באחת התיאוריות הכי מקובלות, המהוות בסיס איתן להבנה והכרה עם תהליכים אבולוציוניים שמתרחשים בטבע וחשוב שתכללנה בתכנית הלימודים. אין ספק שהחלת התכנית תציב בפני חלק מהמורים והמערכת גם אתגרים לא פשוטים, אולם אני סמוך ובטוח שהעוסקים במלאכה ידעו להתמודד עם המורכבויות על הצד הטוב ביותר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: טיבור יגר
נשאר בחוץ
צילום: טיבור יגר
מומלצים