שתף קטע נבחר
הכי באזזזז
    זירת הקניות
    כילת ברזל: הפיתוח שייצג אותנו באירופה
    בצל הלחימה בעזה, יצאו 4 בני נוער לייצג את ישראל בתחרות יזמים צעירים בינלאומית באסטוניה, ובאמתחתם ה"מוסקיטון" - כילה מתקפלת שתגן מיתושים וחרקים. פרס הם לא הביאו אתם, אולם הם שבו לארץ עם כמה כלים שייסיעו להם להשתלב בדור הבא של עולם העסקים הישראלי

    טאלין היא עיר מנומנמת למדי. יש בה נמל גדול, עיר עתיקה שמורה היטב ורחובות רחבים המשובצים במדשאות ועצים מוריקים, אך לא תראו ברחובות הולכי רגל רבים - מקומיים או תיירים. כנראה שאלה שכן תפגשו, הם השכנים מפינלנד, החוצים את המפרץ במעבורת כדי לנצל את המחירים הזולים יחסית, בעיקר של האלכוהול. 

    טאלין, בירת אסטוניה. בכל שנה עיר אחרת מארחת את התחרות (צילום: shutterstock)
    טאלין, בירת אסטוניה. בכל שנה עיר אחרת מארחת את התחרות(צילום: shutterstock)
     

    ואולם, בסוף יולי התעוררה בירת אסטוניה לחיים, כשמאות בני נוער מכל רחבי אירופה התרוצצו בה והציפו אותה ברוח צעירה ורעננה. הם הגיעו לשם לתחרות "חברת השנה" ה-25 של ארגון JA-YE אירופה (יזמים צעירים - Young Entrepreneurs-Junior Achievement). מדובר בארגון בינלאומי המקדם יזמות בקרב צעירים ביותר מ-100 מדינות, ביניהן ישראל.

     

    >> במיוחד עכשיו - רוכשים מעסקים בדרום

     

    אחת לשנה, הקבוצה הנבחרת מכל מדינה פוגשת את מתחרותיה להתמודדות על תואר החברה הטובה ביותר. את יזמים צעירים ישראל, מייסודו של בנק לאומי, יצגו השנה ארבעה נערים בני 15, חברי קבוצת "פאזל" מחטיבת הביניים "גוונים" בקדימה-צורן: תומר אורן, קרן איזנשטאט, עדו ליפניק ובר וידמן - ובליווי המנחה העסקי עופר פז, מנכ"ל הארגון אורי ילוז ורכז האזור אליעד עמר. לטאלין הם הגיעו לאחר שזכו בחודש יוני בתחרות הארצית עם המוצר שפיתחו - "מוסקיטון" - כילה מתקפלת-ניידת וקלה לפריסה המגִנה מפני יתושים, חרקים וזוחלים. 

    ה"מוסקיטון" שפיתחה הקבוצה הישראלית מקדימה-צורן (צילום: כפיר סיון )
    ה"מוסקיטון" שפיתחה הקבוצה הישראלית מקדימה-צורן(צילום: כפיר סיון )

    לעתים קרובות מוזכר הנוער הישראלי בתקשורת בהקשרים שליליים, בעיקר על רקע מקרים של אלימות פיזית ומילולית הפורחות בעידן הרשתות החברתיות. אך המראה הנגלה בטאלין עשוי להפתיע גם את הציניקנים ביותר, אלה שכבר איבדו בו אמון: הישראלים, לצד שכניהם מאירופה, התגלו כחדורי מוטיבציה ורצינות שלא מביישות גם אנשי עסקים ושיווק המבוגרים מהם בעשרות שנים ובוודאי מנוסים מהם.

     

    כל קבוצה הקימה חברה שפיתחה מוצר או שירות כלשהוא, והחלה לשווק אותו. בהדרכת אנשי עסקים למדו המשתתפים בתחרות כיצד לנהל את החברה, כיצד לכתוב דו"חות כספיים וכיצד לשווק את המוצר על הצד הטוב ביותר. אם ננסה לצפות את עתיד הכלכלה הישראלית, על סמך התנהלות בני הנוער הישראלי שהגיעו לטאלין, נוכל בהחלט להעריך כי אנחנו נמצאים בידיים טובות. 

    הקבוצה ממולדובה הגתה מיזם חינוכי-סביבתי: מערכת אקולוגית מיניאטורית המייצגת את העולם
    הקבוצה ממולדובה הגתה מיזם חינוכי-סביבתי: מערכת אקולוגית מיניאטורית המייצגת את העולם

    הלטבים ייצרו עניבות פרפר מעץ, שזכו להצלחה מסחררת. גם ראש הממשלה האסטוני נצפה עונב אחת כזאת (צילום: JA-YE Europe)
    הלטבים ייצרו עניבות פרפר מעץ, שזכו להצלחה מסחררת. גם ראש הממשלה האסטוני נצפה עונב אחת כזאת(צילום: JA-YE Europe)
     

    בכל מדינה מלוּות הקבוצות על ידי חברות גדולות ומוכרות. בישראל, בנק לאומי תומך בארגון ובקבוצותיו מזה כ-20 שנה באמצעות תרומה כספית ובאמצעות הענקת הנחיה וליווי מקצועי. עובדי הבנק, לצד גורמים נוספים, מאמצים בהתנדבות כ-200 קבוצות של יזמים צעירים ברחבי הארץ, ומסייעים להם לנהל את עסקיהם תוך הנחייה שוטפת והדרכות בנושאים פיננסיים ועסקיים.

     

    הנסיעה לטאלין התקיימה על רקע מבצע "צוק איתן". הנערים יכלו להיקלע בקלות לחזית ההסברה הישראלית, אלא שמראש הצוות הבוגר ביקש מהם שלא להיקלע לוויכוחים פוליטיים, בטענה שהם עוד צעירים וחסרי כלים להתמודדות שכזו. למרות זאת, הם חוו את המצב הביטחוני על בשרם כאשר ברגע האחרון, בלחץ ההורים, שונה נתיב הטיסה לטאלין כך שהיא תיעשה דרך פרנקפורט ולא דרך איסטנבול, בה נערכו באותה העת הפגנות קשות כנגד ישראל. עם זאת הנערים לא הצליחו להתחמק לגמרי מהמצב, וכמעט שנאלצו להישאר באירופה לסוף השבוע, כשלופטהנזה ביטלה את טיסותיה לישראל. רק ברגע האחרון הצליחו בשן ועין לעלות על טיסת אל על לנתב"ג. 

    הטורקים מקווים לחנך את הדור הצעיר לבטיחות בדרכים באמצעות משחקים חינוכיים. את העוברים והשבים הם משכו גם באמצעות רחת לוקום
    הטורקים מקווים לחנך את הדור הצעיר לבטיחות בדרכים באמצעות משחקים חינוכיים. את העוברים והשבים הם משכו גם באמצעות רחת לוקום

     

    מחיר מוסקיטון אחד: 15 אירו

    במהלך תהליך בניית החברה, חשבו בני הנוער מקדימה-צורן על מוצר שייתן מענה לבעיית היתושים והחרקים הנפוצה בישראל, ונוגעת בייחוד לחיילים ולמטיילים הנוהגים לישון בטבע. כך הגיעו בסופו של דבר לצורך בכילה שתגן מהיצורים המציקים והעוקצניים. 

     

    לכאורה נדמה כי מדובר במוצר שכבר קיים בשוק, אולם בארגון היזמים הצעירים שמים דגש רב על היזמות וההתנסות בהקמת חברה ובתפעולה, והפן של המצאת פטנט או מוצר חדשני הוא משני בלבד - גם מבחינת השופטים.

    המוצר הבריטי - שזכה במקום השני: משטח מונע החלקה למכשירים אלקטרוניים (צילום: JA-YE Europe)
    המוצר הבריטי - שזכה במקום השני: משטח מונע החלקה למכשירים אלקטרוניים(צילום: JA-YE Europe)

    בנות הקבוצה מאירלנד יצרו אביזר קטן הפותר בעיה מוכרת לכל מי שניסה לסגור בכוחות עצמו סוגר של צמיד (צילום: JA-YE Europe)
    בנות הקבוצה מאירלנד יצרו אביזר קטן הפותר בעיה מוכרת לכל מי שניסה לסגור בכוחות עצמו סוגר של צמיד(צילום: JA-YE Europe)

    האיטלקים אוהבים יין, אז הם יצרו כוסות ממוחזרות מבקבוקי יין ישנים (צילום: JA-YE Europe)
    האיטלקים אוהבים יין, אז הם יצרו כוסות ממוחזרות מבקבוקי יין ישנים(צילום: JA-YE Europe)

    לאחר שייצרו אב-טיפוס של הכילה, פנו הנערים קודם כל לחברות ישראליות על מנת שאלה ייצרו עבורם את המוסקיטון, מתוך רצון שיהיה זה מוצר "כחול-לבן" כבר מראשית תהליך הייצור. ואולם היתרון המרכזי של המוצר - קפיץ ייחודי המאפשר קיפול ופתיחה קלה במיוחד - היה גם בעוכריו, כאשר התברר שאין להשיג את חלקיק המתכת בארץ.

     

    בלית ברירה יצרו היזמים הצעירים קשר עם כמה יצרנים בסין, ושלחו להם הדמיה מפורטת של המוצר, עד רמת המילימטר. לאחר שקיבלו מהם מוצר ראשוני, ביצעו בדיקות איכות וביקשו לבצע כמה תיקונים, לעתים רק כדי לבדוק מי מהיצרנים הסינים גמיש מספיק כדי לבצע אותם.

     

    בסופו של דבר סיכמו עם אחד מהמפעלים על הייצור הסופי של המוסקיטונים, ומשלוח של כמה מאות יחידות יצא לארץ. בטאלין נמכר מוסקיטון אחד ב-15 אירו ושניים ב-25. המחיר נקבע על ידי חברי הקבוצה בהתאם לחוקי השוק, אותם למדו בתהליך הקמת החברה. את הרווחים, אם יהיו, החליטו מראש חברי הקבוצה לחלק ביניהם.

     

    בימים הראשון והשני של התחרות הציגה כל אחת מהקבוצות (שהגיעו מ-38 מדינות שונות באירופה) בפני כל שאר המשתתפים ובפני צוות השופטים הבינלאומי את המוצר שלהן ואת מטרות החברה שהקימו. שלב זה נערך באולם הקונצרטים הלאומי של אסטוניה, המצגות נמשכו 4 דקות בדיוק והיו חייבות להתנהל באנגלית. בין הצופים הייתה גם ארזו הרצל, סגנית שגריר ישראל לפינלנד ואסטוניה, שהגיעה במיוחד לטאלין מהלסינקי כדי לצפות בקבוצה הישראלית. 

     

    צפו במצגת של הקבוצה הישראלית    (צילום: JA-YE Europe)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

    הפרזנטציה של הקבוצה הישראלית. מצאו פתרון לבעיה גלובלית
    הפרזנטציה של הקבוצה הישראלית. מצאו פתרון לבעיה גלובלית

     (צילום: JA-YE Europe)
    (צילום: JA-YE Europe)

    מימין למעלה: מנכ"ל יזמים צעירים ישראל אורי ילוז; המנחה העסקי עופר פז; סגנית שגריר ישראל לפינלנד ואסטוניה ארזו הרצל; ראש ענף קשרי חוץ בבנק לאומי יהודה ברגר. מימין למטה: בר וידמן, תומר אורן, רכז האזור בארגון אליעד עמר; קרן איזנשטאט ועדו ליפניק
    מימין למעלה: מנכ"ל יזמים צעירים ישראל אורי ילוז; המנחה העסקי עופר פז; סגנית שגריר ישראל לפינלנד ואסטוניה ארזו הרצל; ראש ענף קשרי חוץ בבנק לאומי יהודה ברגר. מימין למטה: בר וידמן, תומר אורן, רכז האזור בארגון אליעד עמר; קרן איזנשטאט ועדו ליפניק
     

    ביומה השלישי של התחרות קיבלה כל קבוצה 120 דקות על מנת להקים דוכן מכירות משלה, באחד מהקניונים הגדולים בטאלין. את מידות הדוכן קיבלו היזמים הצעירים מראש, כך שכבר הגיעו מבעוד מועד לאסטוניה עם הציוד שכלל - לצד המוצר הנמכר - גם כרטיסי ביקור, פלאיירים, מדבקות, טפטים לקירות הדוכן ועוד, והכל ביצירתיות רבה. 

    לכל קבוצה הוקצו שעתיים להקים את הדוכן שעיצבה מראש
    לכל קבוצה הוקצו שעתיים להקים את הדוכן שעיצבה מראש

    הדוכן של הקבוצה הישראלית
    הדוכן של הקבוצה הישראלית
     

    לאחר מכן, במשך לא פחות מחמש שעות, נערך בקניון יריד בו כל קבוצה הציגה ומכרה את מרכולתה לעוברים ושבים. חברי צוות השופטים שוטטו בין הדוכנים והתרשמו מיכולות המכירה והשיווק של כל קבוצה ומההיענות של המבלים בקניון. עם פירוק היריד ערך צוות השופטים ראיונות אישיים לכל קבוצה. 

    במשך 5 שעות יכלו באי הקניון בטאלין לבחון ולרכוש את מוצרי 38 הקבוצות (צילום: JA-YE Europe)
    במשך 5 שעות יכלו באי הקניון בטאלין לבחון ולרכוש את מוצרי 38 הקבוצות

    בסופו של היום השלישי, הוכתרו שלוש המדינות המנצחות בתחרות, שקיבלו מצוות השופטים את הניקוד הגבוה ביותר. בטקס נכח גם ראש הממשלה האסטוני, טאווי רייוואס, בוגר תוכנית יזמים צעירים בעצמו.

     

    במקום הראשון זכתה הקבוצה האיסלנדית, המייצרת כוסות שתייה למזכרת, המצופות לבה שהתקשתה. הכוסות הללו כבר נמכרות בדיוטי פרי ברייקיאוויק ובחנויות מזכרות ברחבי איסלנד. במקום השני זכתה הקבוצה הבריטית, שהציעה פד מונע החלקה הנצמד לכל משטח כמעט, המאפשר להניח טלפונים סלולאריים, מחשבים ניידים או טאבלטים, על משטחים משופעים במכונית ועוד. במקום השלישי דורגה הקבוצה השוודית, שפיתחה מיזם חינוכי-לימודי לקבוצות ספורט. 

    איסלנד זכתה במקום הראשון עם כוסיות קטנות מצופות לבה שהתקשתה (בתמונה מטה) (צילום: JA-YE Europe)
    איסלנד זכתה במקום הראשון עם כוסיות קטנות מצופות לבה שהתקשתה (בתמונה מטה)(צילום: JA-YE Europe)

     (צילום: JA-YE Europe)
    (צילום: JA-YE Europe)
     

    הקבוצה הישראלית אמנם לא חזרה עם אחד משלושת הפרסים הראשונים, אך קשה לומר שהנערים חזרו מאוכזבים: לצד

    ההתנסות והעובדה שהצליחו לעמוד בכבוד מול מתחרים שחלקם בשנות ה-20 לחייהם, בעוד הם בני 15 בלבד, הם עברו חוויה ייחודית שבוודאי גרמה להם להתבגר ולהבין איך הדברים פועלים בעולם העסקים של "הגדולים". בבוא העת, כשיגיעו בעצמם לשוק התעסוקה הישראלי, הם יוכלו לחייך לעצמם ולדעת שלפחות המשימה העיקרית של הקמת חברה, כבר קטנה עליהם ונמצאת מאחוריהם.

     

    לפרטים אודות המוסקיטון - באתר של חברת "פאזל". לאתר JA-YE Europe

     

    הכתב היה אורח בנק לאומי באסטוניה

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "כילת ברזל: הפיתוח שייצג אותנו באירופה"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    חברי הקבוצה הישראלית. רק בני 15, אבל כבר הקימו חברה משלהם
    מומלצים