שתף קטע נבחר

סוף עידן מדבקות המחירים: טוב או רע לצרכן?

בימים אלו מתנהל קרב על הסמל הבולט של זכויות הצרכנים: סימון המחירים. הרשתות מבקשות להחליף את הסימון בטכנולוגיה חדישה, ומנגד מזהירים ארגוני צרכנים מפגיעה בהשוואות המחירים. האם המהלך יפגע בקונים או דווקא יקל עליהם, ומה יעשה מי שאין ברשותו טלפון חכם? דעה

בצל מבצע צוק איתן שהתחולל בחודש האחרון ברצועת עזה, מתנהל בימים אלה הקרב על סימון המחירים. מדובר במאבק על מה שנתפס כמעוזם האחרון של הצרכנים, ומתקיימים ניסיונות לבטלו על על מנת להכניס טכנולוגיה חדשה לסופרמרקטים ולמרכולים, שתוציא משימוש את הסימון הישן. האומנם השוואת המחירים עומדת בפני סכנה? לא בטוח בכלל.

 

כתבות נוספות בערוץ הצרכנות :

אחרי המבצע, לקראת החגים: הקונים יחזרו?

יולי בקניונים: ירידה במכירות בדרום, עלייה בשפרעם

חומת בירוקרטיה מעכבת חבילות מחו"ל לחיילים

 

חוק הגנת הצרכן מחייב עוסקים לציין מחיר על גבי מרבית המוצרים שהם מציעים למכירה. עוד קובע החוק, כי במקרה בו המחיר בקופה גבוה מזה שעל המוצר, המחיר שעל גבי המוצר הוא הקובע. סירוב של מוכר למכור את המוצר במחיר המצוין עליו, קובע החוק, עשוי לזכות את הצרכן בפיצוי של עד 10,000 שקל, ללא קשר לפער שבין שני המחירים. 

 

החובה לסמן מחירים הינה חובה ותיקה שנחקקה לפני שנים רבות, והיוותה נקודת מפנה בהגנה על הצרכן. סימון המחירים הפך לסמל של ממש. ארגוני צרכנים ופעילי צרכנות, כדוגמת כותב שורות אלה, אחזו בהישג הצרכני הזה באדיקות רבה וראו כל שינוי בסטטוס קוו – כפגיעה באחת מזכויות היסוד של צרכני ישראל. לא פלא שכל ניסיון לשנות את ההסדר נתקל בתגובה נזעמת ובהתנגדות עזה לפגיעה בקודש הקודשים.

 

מנגד, רשתות השיווק טענו, כי העלות הגדולה של סימון המחירים מתגלגלת לפתחו של הצרכן ומתבטאת במחירי המוצרים, בשעה שניתן למצוא פתרונות טכנולוגיים יעילים וזולים אשר יטיבו עם הצרכן. מטבע הדברים, נימוקים אלה נתקלו בחשדנות מצד הצרכנים, שסירבו להשתכנע כי המרכול פתאום דואג להם. למרבה המזל, חברי כנסת נמרצים התגייסו להגן על הצרכנים ולשמור על המצב הקיים.

 

מה יעשו בעלי טלפון לא-חכם?

הקרב על סימון המחירים מתחדש בימים אלה במלוא עוזו, לנוכח פיילוט שיוזמת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, במטרה לבחון חלופות. ואכן נדמה כי זה הזמן לבחון מחדש את שאלת סימון המחירים.

 

לטורים נוספים של ד"ר אבינועם מגן

 

כאמור, לסימון המחירים שתי מטרות מרכזיות: הראשונה היא מסירת מידע, והשניה - תיעוד המחיר. כדי להבין את המטרה הראשונה, עלינו לחזור לימים בהם המחיר היה מסומן אך ורק על גבי המדף, ולא על גבי המוצר עצמו. במרכולים נראו צרכנים שעסקו בניסיון לקשר בין המוצר שבידם ובין התווית שעל המדף. משימה זו אינה פשוטה, למשל בשעה שבפנינו חמישה סוגי מיונז או ארבע אריזות חיתולים. חלקנו השווה את ה"בר קוד" של המוצר, חלקנו האמין כי הוא בחר במוצר המשתלם ביותר, והרוב המכריע פשוט השלים עם הקושי לגלות את המחיר. הכלל הראשון בצרכנות נבונה, השוואת המחיר, היה משימה בלתי אפשרית וההפתעות בקופה היו רבות.

 

המטרה השניה הייתה התיעוד. כיום, כאשר מגיעים לקופה, ניתן להשוות בקלות בין המחיר בקופה ובין המחיר שעל גבי המוצר. קל מאוד להוכיח לקופאי כי המחיר המחייב שעל גבי המוצר נמוך יותר מזה שבקופה – ולפחות ברשתות הגדולות הפנימו את החובה למכור לפי המחיר הנמוך מבין השניים, מבלי להסתכן בתביעה ובפיצוי של 10,000 שקל. ראוי לציין כי למרות הפיצוי הנדיב, לא הוגשו תביעות רבות במיוחד, בנושא זה, כנראה בשל חוסר מודעות.

 

כיום המצב שונה מזה שהיה בעת חקיקת החוק. כמעט כל אחד מאיתנו מחזיק בטלפון חכם, המאפשר סריקה של הבר-קוד שעל גבי המוצר. לטובת אלו שאינם מחזיקים בטלפון חכם, יש להציב מסכים חכמים, בסמיכות רבה, אשר ימסרו מידע מיידי באמצעות הצמדת המוצר אל המסך. השוואת המחירים יכולה להיות יעילה אף יותר, אם על גבי הצג או הטלפון הנייד יופיעו נתונים נוספים, כמו המחיר ליחידת משקל, אפשרות לסרוק שני מוצרים ולערוך השוואה ביניהם ועוד. בונוס תזונתי יכול להתקבל באמצעות הצגת רכיבי המוצר, ערכו הקלורי ועוד, באופן שניתן לקרוא גם ללא זכוכית מגדלת.

 

הקושי: השוואת מחירים בין המדף לקופה 

הקושי המתעורר הוא בתיעוד המחירים. שינוי מחיר, בדרך כלל כלפי מעלה, יוכל להתבצע בלחיצת כפתור, אף במהלך הקניות עצמן. האפשרות לבדוק האם המחיר שראינו על גבי המסך זהה למחיר שבקופה הופכת להיות מסובכת ונשלטת על ידי החנות.

 

ניתן לפתור את בעיית התיעוד באמצעות מנגנונים שונים כגון: איסור לשנות מחירי מוצרים בשעות היום, חובה לציין על גבי הצג את מועדי השינויים האחרונים במחיר המוצר, חובה להחזיק מחירון מודפס התואם לזה שבמחשב - כאשר פער בין השניים יגרור סנקציות של ממש ועוד. לשם פתרון בעיות אלה יש לקבוע כללים ברורים ומחייבים.

 

עוד יש לחייב, כי הברקוד שעל גבי המוצר יישאר זהה בכל המרכולים, ולא ייחודי לרשת מסוימת. כך תוכל התחרות במשק לקבל שידרוג רציני. תוך זמן קצר, יוכלו יזמים פרטיים לבנות אפליקציות אשר יאפשרו לנו לא רק לקבל את המחיר בחנות בה אנו קונים באמצעות סריקת הברקוד, אלא לדעת כמה עולה אותו המוצר אצל המתחרה.

 

המסקנה היא, כי על הצרכנים להתגבר על החרדה מפני שחיטת הפרה הקדושה של השוואת המחירים, ולפעול לשכלול השיטה באופן שיחזק את כושר המיקוח, יעצים את יכולת השוואת המחירים ויגביר את התחרות. לעתים, לא צריך לומר "לא" באופן אוטומטי, אלא צריך לומר "כן, בתנאי".

 

ייצוג הולם של האינטרסים הצרכניים, באמצעות גורמים בלתי תלויים ובעלי הידע המקצועי הדרוש, עשוי לתרום תרומה משמעותית למעמד הצרכן. כך ניתן יהיה לשכלל את השוואת המחירים המקומית בתוך החנות ולהופכה להשוואה עירונית, ארצית או אוניברסלית, עד כדי כך שהעוסקים עוד יתחננו לחזור לימי המדבקות.

 

הכותב הינו עורך-דין העוסק בהגנת הצרכן, לשעבר ראש הקליניקה לזכויות הצרכן בקריה האקדמית אונו

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: shutterstock
חקיקת סימון המחירים הייתה נקודת מפנה בהגנה על הצרכן
צילום: shutterstock
עו"ד אבינועם מגן
מומלצים