שתף קטע נבחר

הקריירה במשבר? כך תהפכו זאת להזדמנות

קיבלתם דחייה בראיון עבודה? הפסדתם לקוחות פוטנציאלים? נכנסתם לפשיטת רגל? אל ייאוש - כשלונות ומשברים הם חלק בלתי נפרד מתהליכי צמיחה ובניית קריירה. כך תתמודדו איתם בצורה נכונה

כל מי שמחפש עבודה או בונה עסק חדש, עושה טעויות, למשל דחיות ממעסיקים או לקוחות פוטנציאלים, הפסדים כספיים ועוד. אז נכון, כשלונות ומשברים הם חלק בלתי נפרד מתהליך בניית קריירה - אך כיצד ניתן להתמודד איתם בהצלחה ובאופן שיאפשר לנו לצמוח?

 

 

הדרך הנכונה להתייחס לכשלונות, היא כאל מדריך לקבלת החלטות חכמות יותר בעתיד. טעויות הופכות אותנו למנוסים, ממוקדים ומקצועיים יותר בתחום העיסוק שלנו, וזאת בתנאי שאנחנו מפיקים לקחים. לפניכם מספר טיפים שיעזרו לכם להפוך את הלימון ללימונדה:

 

חוק המספרים הגדולים

לפי הסטטיסטיקה של עולם המכירות, רוב הלקוחות יגידו "לא" ומיעוט יגידו "כן". העקרון הזה תקף גם לגבי ראיונות עבודה, ערבי השקה, מכירות באינטרנט ועוד - רוב האנשים שתבואו איתם במגע יתנו לכם תשובה שלילית לעומת אחוז קטן יחסית שיתן לכם תשובה חיובית.

 

התופעה הזאת נקראת "חוק המספרים הגדולים" והמשמעות היא, שכל "לא" מקרב אתכם ל"כן" הבא. אנשי מכירות טובים יודעים את זה ומפתחים עור של פיל מול דחיות וסירובים. הם לא נכנעים לאחד הפחדים הנפוצים ביותר: הפחד מדחייה. מסקנה: נצלו את הסטטיסטיקה לטובתכם ואל תתביישו להציע את עצמכם ואת שירותיכם. גם אם הסיכויים נראים נגדכם, אחוז מסוים יגיד לכם את ה"כן" שאתם כל כך רוצים לשמוע.

 

ציפיות ריאליות

אחת ההגדרות לכישלון היא הפער בין ציפיות לבין מימושן. כשיש ציפיות לא מציאותיות, תחושת הכשלון היא בלתי נמנעת. כך למשל, אין זה ריאלי לצפות שכל החברות ששלחתם אליהן קורות חיים יחזרו אליכם או שכל מי שהתעניין במוצר שלכם גם ירכוש אותו. מסקנה: אם תגדירו ציפיות ריאליות תחוו פחות כשלונות ויותר הצלחות.

 

הכל בעיני המתבונן

יכול להיות שמה שמוגדר בעיניכם כפלופ, הוא בדיוק מה שאחרים מחפשים. כך למשל, אמן עשוי לחשוב שיצר עבודה מכוערת - בעוד שזו תימכר בהצלחה. מסקנה: אל תמהרו לשפוט את עצמכם לחומרה ותופתעו לגלות, שיש אנשים שמעריכים מאוד אתכם ואת העבודה שלכם.

 

תיקון שגיאה - מעלה את הערך שלכם

חשוב ללמוד מטעויות ולתקן אותן - זה ילמד את מי שבא אתכם במגע שאתם אמינים ושאפשר לסמוך עליכם. כך למשל, מחקר מסוים בחן כיצד משפיע אופן הטיפול בתלונה על שביעות רצון לקוחות במסעדה: קבוצת הנבדקים הראשונה קיבלה סטייק עסיסי ומשובח בעוד שקבוצת הנבדקים השנייה קיבלה סטייק מפוחם ויבש.

 

בהמשך, כפיצוי, קיבלו חברי הקבוצה השנייה את אותו סטייק טעים ועסיסי שקיבלו בני הקבוצה הראשונה מלכתחילה. בבדיקת רמת שביעות הרצון של שתי הקבוצות התברר שהקבוצה השניה, שתלונתם טופלה - היו מרוצים יותר מהשירות מאשר הנבדקים בקבוצה הראשונה. מסקנה: קחו אחריות על טעויות ותקנו את מה שאפשר. זה יעלה את הערך שלכם בעיני אחרים, לעתים אפילו יותר ממה שהיה לפני שטעיתם.

 

המנעו מקבלת החלטות פזיזה

אם טעיתם או נכשלתם - אל תפעלו מייד. הפיתוי להרים ידיים יכול להיות גדול, אבל במבחן הזמן אתם עלולים לגלות שזו היתה החלטה נמהרת מדי. כדאי לקחת זמן להפיק לקחים, "ללקק את הפצעים" ולעבד את הרגשות, התחושות והמחשבות לפני שמקבלים החלטה מעשית לגבי ההמשך. מסקנה: במקרה של כשלון קחו זמן לעבד רגשות ולהפיק לקחים ורק אז החליטו על כיוון פעולה.

 

מנעו משברים מראש 

אחת הדרכים הטובות ביותר להתמודד עם משברים היא למנוע אותם, בייחוד כאשר הם צפויים מראש. כך למשל, מומלץ לחפש עבודה חדשה לפני שעוזבים מקום עבודה נוכחי, כדי לא להגיע למצב שאתם לחוצים כלכלית ומקבלים החלטות משם. הערכת סיכונים טובה כוללת היערכות לקראת התרחיש הגרוע ביותר.

 

חשוב להציב מטרות נוספות ותוכניות גיבוי. הדחקת האופציה של כשלון היא אסטרטגיית התמודדות טבעית, אך עלולה להיות הרסנית אם תכשלו ותעמדו בפני שוקת שבורה. מסקנה: היערכות הכינו תכניות מגירה ושאלו את עצמכם מראש, מה התרחיש הגרוע ביותר ומה תעשו אם הוא יקרה.

 

רק לחמור מראים חצי עבודה

באיזו נקודת זמן אתם מודדים אם הצלחתם או נכשלתם? לאחר כמה נסיונות אתם מפסיקים להשקיע מאמץ? האם אתם מסוגלים להבחין בין התמונה הכוללת לבין הטעויות הנקודתיות בדרך? האמירה הבאה מיוחסת לתומאס אדיסון, שעשה אינסוף נסיונות עד שהצליח להמציא את הנורה החשמלית: "לא נכשלתי. רק מצאתי עשרת אלפים דרכים שלא עובדות".

 

המסקנה, כדברי הסופר האמריקאי נפוליאון היל: "אחת מסיבות הכשלון הנפוצות ביותר נעוצה בהרגל לוותר ולהיכנע לנוכח כישלון זמני".

 

סביבה תומכת

אמון, עידוד ותמיכה נפשית או כלכלית של הסביבה יכולים להיות נקודת משען ברגעי משבר, בהם אתם מאבדים אמונה בעצמכם. הקיפו את עצמכם באופן מכוון בבאנשים חיוביים, אופטימיים ואנרגטיים - הצלחה ואופטימיות בסביבתכם הקרובה תעלה גם את רמת האנרגיה שלכם.

 

אפשר לשאוב תמיכה והשראה גם מביוגרפיות וסרטים על אנשים מצליחים, ומסרטונים והרצאות באתרים כמו יוטיוב ו-TED. סיפורי חיים של אנשים מצליחים גם יזכירו לכם שגם הם נאלצו להתמודד עם כשלונות, דחיות ומשברים במהלך הדרך. מסקנה: צרו לעצמכם סביבה תומכת, חיובית ואופטימית. זה עשוי להרים אתכם כשאתם בדאון ולחזק את האמונה שלכם בעצמכם.

 

ענישה עצמית או סליחה

בודהה אמר, שבשעת משבר יש לאדם אפשרות לבחור האם לנעוץ בעצמו חץ אחד או שניים: החץ הראשון הוא הקושי האובייקטיבי של הנסיבות, בעוד שהשני הוא הכאב, הביקורת ותחושות האשמה.

 

הסבל הגדול שנגרם בעקבות כשלון, לא נובע פעמים רבות מהארוע עצמו אלא מהמשמעות הסובייקטיבית שאנו מייחסים לו - כשלון מכאיב אם קושרים אותו לבושה ואשמה, והוא יכול להיות הרסני אם מייחסים לו משמעות לגבי סיכויי ההצלחה העתידיים. מסקנה: אם נכשלתם - סלחו לעצמכם, הפיקו לקחים והמשיכו הלאה. אל תעמיסו על עצמכם סבל נוסף, זה מיותר ולא אפקטיבי.

 

היזכרו במה שמניע אתכם

כשלון או משבר יכולים לגרום לכם להטיל ספק בבחירה שלכם ולשאול את עצמכם אם עשיתם בחירה מקצועית נכונה. זו הזדמנות לבדק בית בו יש לבחון מה חשוב לכם, ממה מונעת המוטיבציה שלכם והאם התשוקות שלכם במקום הנכון.

 

תחשבו על כשלון כעל כפית מלח, שממליחה כוס מים בקלות אבל לא משפיעה בכלל על מליחות של בריכה. כך פועלת גם המוטיבציה שלכם - ככל שאתם מבינים יותר את הבחירה שלכם ומזדהים איתה, כך כשלונות ומשברים פחות יערערו אתכם. מסקנה: נצלו כשלונות לבירור המוטיבציה שלכם. ככל שתהיו שלמים עם הבחירה שלכם, כך יטרידו אתכם פחות המכשולים שתחוו בדרך. 

 

מיכל פישר , M.A. מלווה יחידים וקבוצות בתהליכי שינוי, צמיחה והגשמה עצמית

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים