שתף קטע נבחר

מותר לנסוע בחג בריקשה שמוביל גוי?

ובכלל, מה הבעיה עם אופניים בשבת ובחג? והאם כל מה שעושה גוי מותר לשימוש יהודי בימים אלה? הרב משיב

שאלה:

 

האם מותר לנסוע בחו"ל בחג ב"ריקשה" שמדווש בה גוי על אופניים? (ורדה, רמת גן).

 

  • יש לכם שאלה לרב? לחצו כאן  

     

    תשובה:

     

    על השימוש באופניים בשבת נכתב רבות, ונאמרו מספר דעות בנושא.

     

    א.

    היו שאסרו את הרכיבה מחשש שמא האופניים יתקלקלו ויבוא לתקנן בשבת, כשם שאסרו על שימוש בכלי נגינה בשבת, שמא יכוונו או יתקנו אותם (הרב יוסף משאש). לעומתו טענו אחרים, שבזמננו אין לגזור גזירות חדשות, ולכן התירו את הרכיבה על אופניים בשבת (שו"ת רב פעלים ח"א או"ח סי' כה).

     

    ב.

    הרב הלדסהיימר (בתשובותיו או"ח סי' מט) כתב לאסור, משום שהאופניים עושות חריץ בקרקע, דבר האסור משום מלאכת חורש. החולקים עליו טענו שהחריץ נעשה גם כלאחר יד (איסור דרבנן), וגם ללא כוונה, ולכן הדבר מותר. מה גם שהגלגל איננו חורץ את הקרקע, אלא רק כובש ומהדק אותה.

     

    ג.

    הרב עובדיה (ב"חזון עובדיה" ח"ד עמ' מג) כתב לאסור, על פי דברי הגמרא במסכת שבת (קיג, א) האוסרת לרוץ בשבת, כדי "שלא יהא הילוכך של שבת כהילוכך של חול", ולכן, וכשם שאסרו את הריצה בשבת - כך גם "הליכה" באופניים היא בגדר "כהילוכך של חול" – ואסורה.

     

    פוסקי זמננו הסכימו שהרכיבה היא מעשה של חול – "עובדין דחול" האסור בשבת (אמנם רבים מן הפוסקים התירו לילדים רכיבה על אופני ילדים בעלות שלושה גלגלים).

     

    מכאן, לנושא הריקשה

    גם ריקשה הנישאת על גב אדם (ללא אופניים) - נראה שאסורה. בגמרא נאמר: "אין יוצאין בכיסא" בשבת ויו"ט (ביצה כה; שו"ע תקכד ,ב). איסור זה נוגע לזמן הגמרא, אז נהגו להוציא אנשים נכבדים בכיסא שהיו נושאים על כתפם. הדבר אסור בשבת, וההסבר הוא משום "עובדין דחול". ונראה שהוא הדין לגבי ריקשה.

     

    כל זה נאמר לגבי הפעולה הנעשית על ידי יהודי בשבת, אולם מה לגבי גוי? האם במקרה זה הדין ישתנה?

     

    כאן יש מקום להזכיר כלל מפורסם, שרבים טועים בו; הכלל ההלכתי קובע כי "אסור לומר לנוכרי לעשות עבורנו מלאכה בשבת...

    כדי שלא תהיה שבת קלה בעיניהן..." (רמב"ם שבת ו, א; שו"ע או"ח שז, ה). כלומר, אין היתר לנוכרי לעשות מלאכה עבור ישראל, אם הפעולה אסורה לישראל, מלבד במקרים של צער גדול או חולים.

     

    לפי זה, אם השימוש בריקשה אסור על ידי יהודי בשבת, הוא אסור גם אם הגוי עושה זאת למען יהודי, וכל זה משום שפעולות אלו גורמים לשבת להיות קלה ולא מכובדת בעינינו.

     

    לסיכום, יש לאסור שימוש בריקשה המונהגת על ידי גוי, וגם במידה והריקשה מונהגת על גבו בלבד, יש לאסור (משיב: הרב חן שריג).

     

    • לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.

     

     

    << לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>


  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים