שתף קטע נבחר

קטלוג איקאה 2015: מה הוזל ומה התייקר?

במהלך צוק איתן חלה ירידה של 5% במכירות בחנות ראשל"צ, הגדולה בחנויות איקאה בישראל, למול צפי המכירות בתקופת הקיץ. לעומת השנה שעברה, המכירות ירדו ב-1%. בקטלוג החדש המוקד הוא חדרי השינה ולעומת ארה"ב ואירופה, ישראל עדיין יקרה בעשרות אחוזים. מנכ"ל איקאה ישראל: "הקמת מחסן לוגיסטי תצמצם את הפערים"

איקאה השיקה השבוע את קטלוג 2015 בישראל, כשברקע קיץ 2014 ומטחי הרקטות שמלווים אותו. המצב המלחמתי שתושבי ישראל סובלים ממנו, לא היה טוב גם למחזור המכירות של החברה שלפי המנכ"ל שלה שוקי קובלנץ, ההאטה בשוק מוצרי הצריכה והאופנה די פסחה עליה. חברה שאפילו בקיץ הזה, אפשר לראות המוני ישראלים שפוקדים את חנויותיה עם ילדיהם, לא תמיד כדי לקנות, אלא בעיקר כדי לבלות.

 

איקאה - כתבות נוספות בנושא:

 

"חנות איקאה ראשל"צ פונתה 45 פעמים בצוק איתן. 1,800 איש היו בחנות בכל פינוי", מספר קובלנץ, שנכנס לתפקיד השנה. "יש בה 18 מרחבים מוגנים, אבל בכל פינוי 300-200 אנשים פשוט המשיכו להסתובב בחנות ולא רצו להיפרד מהקנייה וללכת לממ"ד. בנתניה, היו אזעקות 4 פעמים ובקריית אתא פעמיים. 22 עובדים לא הגיעו לסירוגין לעבודה ואימהות לילדים קטנים נשארו בבית. שילמנו לכולם משכורות".

 

היתה ירידה במכירות בעקבות צוק איתן?

 

"המכירות בראשל"צ ניזוקו בשוליים, ירדו בכ-5% לעומת היעד של החנות השנה. לעומת השנה שעברה, יש ירידה של 1%.  


איקאה 2015: מה התייקר ומה הוזל?

איקאה 2015: מה התייקר ומה הוזל? (בשקלים)
מוצר/מחיר מחיר ב-2014 מחיר כעת אחוז השינוי
KAJUTA מנורת שולחן, מגיעה בצבעים: ירוק, אפור, כתום 59 49 17% הוזלה
PARLHY סט ציפה וציפית גודל ציפית ‎50x60‏ , גודל ציפה 150x200 ס"מ. לבן/מפוספס 95 75 21% הוזלה
EKTORP ספת תלת מושבית עם ריפוד Tygelsjo בז' 2,250 1,995 11% הוזלה
KAVALKAD מחבת קוטר ‎28‏ ס"מ שחור 39 29 26% הוזלה
TRYSIL שידת 3 מגירות ‎75x77‏ ס"מ חום כהה/שחור 495 395 20% הוזלה
TARVA שידת 3 מגירות ‎79x92‏ אורן 595 395 34% הוזלה
AGEN כיסא רטאן/במבוק 150 175 16.6% התייקרות
MALM שולחן כתיבה פורניר אלון 140X65 750 795 6% התייקרות
ONSKVARD סיר עם מכסה ‎3 ליטר‏ פלדת אל-חלד 29 35 20.68% התייקרות
MUSKEN מיטה זוגית מתאימה למזרון בגודל ‎140x200‏ ס"מ 895 995 11% התייקרות
שולחן עם הארכה ‎74/106/138x80‏ ס"מ במבוק/לבן 1,100 1,150 4.54% התייקרות
BORRIS שטיח כניסה 38X57 ס"מ כחול כהה 5 7 40% התייקרות
LAMPAN מנורת שולחן טורקיז 15 19 26.6% התייקרות
MICKE שולחן כתיבה 50*73 לבן 295 295 אין שינוי
BJURSTA שולחן אוכל 84*140/180/220 חום-שחור 995 995 אין שינוי
DETOLF ארון דלת זכוכית 163*43 שחור-חום 395 395 אין שינוי
LACK שולחן צד 55*55 גוון ליבנה 59 59 אין שינוי (צבעים חדשים)

 

דגש על חדרי שינה ואמבטיה

כל זה לא עוצר את קטר השיווק של איקאה מלהמשיך במסלולו המוכר. הקטלוג החדש של חברת הרהיטים השבדית, 326 עמודים, יופץ בישראל במקביל ל-44 מדינות בעולם. בארץ הוא יחולק ב-1,690,000 עותקים. 400 אלף מהעותקים יופצו בצפון, מתוכם 237 אלף יופצו בקרב לקוחות הגרים ביישובים הממוקמים בקרבת הסניף בקריית אתא וכ-100 אלף יישארו בחנויות.

 (צילום: יח"צ) (צילום: יח
(צילום: יח"צ)

ההפצה החלה ב-25 באוגוסט ונושא הקטלוג השנה, הוא חדרי שינה (בדגש על נוחות, מיטות ושידות חדשות ומוטיב עץ שמתחזק). גם חדרי אמבטיה מקבלים במה מרכזית, למרות שאיקאה לא מוכרת אריחים, אסלות, אמבטיות ומקלחונים, אלא רק כיורים, ארונות ואביזרים. היא בעיקר מוכרת לאמבטיה את מה שהיא מתמחה בו - עיצוב ואווירה. בנוסף, באיקאה אוהבים להציע פתרונות אחסון ובחדרי אמבטיה הדגש השנה הוא על הגדלת האביזרים לתלייה שלא מצריכים קידוח בקירות.

 

בכלל המגוון באיקאה יש יותר פריטי עץ וגם נוספו צבעים חדשים: צבעי פסטל וצהוב למשל. ברשת הוסיפו דרגת קושי במזרנים והחלו להציע חדרים גם לילדים בגיל טרום התבגרות. בנוסף יימכרו באיקאה השנה 10 קולקציות זמניות, שהן שיתופי פעולה בעיקר עם סטודנטים לעיצוב, שיימכרו במשך כחודשיים בכל פעם.

שינה ועץ. הפוקוס בקטלוג 2015 (צילום: איקאה ישראל) (צילום: איקאה ישראל)
שינה ועץ. הפוקוס בקטלוג 2015(צילום: איקאה ישראל)

חדש: שולחן קפה לסלון. המחיר בישראל: 395 שקל. המחיר בגרמניה: 275.9 שקל. בישראל תשלמו 119 שקל יותר (צילום: יח"צ) (צילום: יח
חדש: שולחן קפה לסלון. המחיר בישראל: 395 שקל. המחיר בגרמניה: 275.9 שקל. בישראל תשלמו 119 שקל יותר(צילום: יח"צ)
חדש: מצעים לילדים טרום גיל ההתבגרות (צילום: יח"צ) (צילום: יח
חדש: מצעים לילדים טרום גיל ההתבגרות(צילום: יח"צ)
 

המחירים: נותרו דומים, יש הוזלות ויש גם התייקרויות

כמדי שנה, באיקאה מתחייבים שמחירי הקטלוג יהיו תקפים לשנה ומצהירים שיש ירידת מחירים אבל לא כל המוצרים הוזלו. רובם נשארו באותו המחיר ויש גם מוצרים שהתייקרו.

 

כך לדוגמא, MUSKEN מיטה זוגית מתאימה למזרון בגודל ‎140x200‏ ס"מ, עלתה בשנה החולפת 895 שקל והתייקרה ל-995 שקל- עלייה של 11% במחיר, אבל FJELSE מיטה זוגית 200X140 הוזלה מ-495 ל-450 שקל. עוד דוגמא: 10 כדורי בשר + תוספות עלו 25 שקל עד נובמבר 2012 (מחיר מבצע) וכיום – 32 שקל, אבל כיסא ילדים INGOLF הוזל מ-295 שקל בשנה שעברה ל-275 שקל השנה - הוזלה של 6.7%. דוגמא למוצר שמחירו לא השתנה: DUKTIG "מטבח" לילדים, שעולה 495 שקל.

 

"יש יותר פריטים שהוזלו מאשר פריטים שהתייקרו", אמר ל-ynet אבי בר-ששת, סמנכ"ל המגוון באיקאה, "יש מוצרים שהתייקרו כי חל שינוי בעלויות. למשל, הם עברו ממחסן באירופה, למחסן באסיה שרחוק יותר מישראל לכן עלויות ההובלה עלו, או שעברו למחסן שלא פטור ממכס ואז פתאום נוצר מכס על המוצר.

 

"בנוסף, 32% מהמוצרים יצאו מהמגוון. אקספדיט למשל, הוחלף למוצר חדש עם צבעים אחרים – כולל פסטלים. גם כל משפחת בילי הוחלפה".

 

כמה מהפריטים החדשים בקטלוג של איקאה עדיין לא הגיעו לחנויות כמו מיטת DUKEN ואת חלקם אפשר למצוא למשל רק בנתניה ובקריית אתא אך לא בראשל"צ, כמו מיטת HURDAL.

כורסא AGEN. המחיר עלה ב-16.6% מ-150 שקל ל-175 שקל (צילום: יח"צ) (צילום: יח
כורסא AGEN. המחיר עלה ב-16.6% מ-150 שקל ל-175 שקל(צילום: יח"צ)

כרגיל, באירופה ובארה"ב יותר זול בעשרות אחוזים

באירופה ובארה"ב יותר זול מאשר בישראל כך למשל מיטת תינוק HENSVIK, שעולה בארץ 595 שקל, עולה בארה"ב 99 דולר, 350.75 שקל לפי שער של 3.543 שקלים - כלומר המוצר בישראל יקר מארה"ב ב-69.6%. המידות של המוצרים מעט שונות, כיוון שבארה"ב יש לאיקאה גדלים שונים. האם זו הסיבה לפער במחיר? ראשית, הגדלים לא בהכרח שונים כך שהמוצר בארה"ב קטן יותר. שנית - בדקנו מחירי עוד מוצרים וכרגיל - אותה תופעה. 

 

במוצר STUGVIC - מתלים צבעוניים לאמבטיה - רביעייה עולה בארץ 59 שקל. בארה"ב: 53 שקל. כלומר, המוצר בישראל יקר ב-11%. מנורת שולחן מסדרת LYRIK, עולה בישראל 195 שקל, בעוד שבארה"ב מחירו של אותו מוצר בדיוק: 39.99 דולר - 141.68 שקל, כלומר המחיר בשראל מהווה התייקרות של 37%. 

המתלים הצבעוניים יקרים בישראל ב-11% לעומת ארה"ב (צילום: איקאה ישראל) (צילום: איקאה ישראל)
המתלים הצבעוניים יקרים בישראל ב-11% לעומת ארה"ב(צילום: איקאה ישראל)

בבריטניה, אותה מנורת LYRIK עולה 25 ליש"ט, כלומר 146.94 שקל (לפי שער של 5.776 שקלים ל-1 ליש"ט). כלומר, המחיר בישראל מהווה התייקרות של 32.7%. בגרמניה, מחירה של LYRIK עומד על 29.99 אירו - 140.24 שקל (לפי שער של 4.6765 שקלים ל-1 אירו), כך שאותו מוצר בדיוק עולה בארץ 39% יותר.

 

על דגם מיטה חדש תשלמו 1,037 שקל יותר מגרמניה

עוד דוגמא: שידת לילה SELJE עולה בבריטניה 20 ליש"ט - 117.5 שקל. בישראל: 145 שקל - המחיר בארץ גבוה ב-23%. בגרמניה מחיר השידה: 24.99 אירו - 116.86, כך שהמחיר בארץ גבוה מהמחיר של אותו מוצר בדיוק בגרמניה ב-19.4%.

 

ודוגמא נוספת מגרמניה, מיטת HURDAL ללא אחסון בגודל 200X160 ס"מ עולה בגרמניה 269 אירו- 1,257.97 שקל. בישראל היא מתומחרת ב-2,295 שקל. כלומר אותה מיטה בדיוק בישראל עולה 1,037 שקל יותר. 82% יותר. 


מחירי מנורת LYRIK ישראל לעומת מדינות אחרות (בשקלים)

מחירי מנורת LYRIK ישראל לעומת מדינות אחרות (בשקלים)
מחיר בישראל מחיר בגרמניה מחיר בבריטניה מחיר בארה"ב
195 140.24 146.94 141.68
ישראל יקרה יותר ב: 39% 32.7% 37%

 

"מחסן לוגיסטי יצמצם את הפערים"

באיקאה ישראל ניסו להסביר זאת בעבר וגם המנכ"ל הנוכחי מנסה: "אנחנו רוצים להקים מחסן לוגיסטי כדי להוזיל עלויות", אמר. "באירופה הזמינות גדולה יותר, אבל מצד שני, אנחנו מחזיקים הרבה יותר מוצרים בחנות כדי לאפשר זמינות. חנות בגרמניה לא מחזיקה בכל כך הרבה מוצרים. היא מזמינה ותוך 48 שעות מקבלת אותם. אין לה את כל ההיערכות הלוגיסטית שלנו יש. אנחנו רוצים להקים מחסן לוגיסטי כדי לשפר זמינות. זה יכול קצת לפגוע בעלות כי נחזיק יותר מלאים, אבל הלקוח לא ירגיש את זה".

  

אמרתם שתמכרו דרך האינטרנט השנה.

 

"כרגע, יש פיתרון למכירה דרך האתר של המובילים, אבל אנחנו צריכים להיערך לזה. נגדיר שירות כזה רק כשנדע שאנחנו לא לוקחים שום צ'אנס. צריך להקים לשם כך מחסן לוגיסטי בישראל. כשניתן את מילתנו ללקוח - נעמוד בה. עד אז, לא נעשה צעד בלי שנהיה בטוחים ב-100% שיש לנו אפשרות לתת שירות טוב גם דרך האינטרנט".

 

האם איקאה קריית אתא עומדת בציפיות?

 

"הגיעו 750 אלף מבקרים לחנות בקריית אתא מאז הפתיחה במרס ואם בהתחלה רוב המבקרים באו להסתובב ולראות, היום הם גם קונים. הקניון הצמוד לאיקאה קריית אתא ייפתח בספטמבר ואנחנו מצפים שהוא יעלה את מספר המבקרים ב-10%. יהיה חיבור מהקניון לחנות לאזור הקופות באיקאה".

 

מה מחזור המכירות שלה?

 

"החנות בקריית אתא מהווה 30%-32% מסך מכירות הרשת. ראשל"צ מהווה 40%".

 

אז יש פגיעה בסניף נתניה.

 

"לחנות נתניה יש קהל קונים חדש שלא פקד אותה לפני כן. למשל, מגיעים יותר קונים מנתניה עצמה. הם בעצם מגלים עכשיו את החנות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים