שתף קטע נבחר

חדר כושר: התעניינת? לא תוכל לקנות מנוי יד שנייה

טל השאיר את פרטיו באתר של גרייט שייפ. כשחזרו אליו, אמר שיחפש מִנוי יד שנייה ונענה: כיוון שהתעניינת, תוכל לקנות רק מנוי חדש. טל: "למה עכשיו אני מסומן"? נציגה: "זה כדי להגן על אנשי המכירות". גרייט שייפ: "החברות אישית והרשת רשאית להחליט אם לאשר העברת מנוי לגורם זר". ומה אמרו לנו ברשתות מועדוני כושר אחרות?

למועדוני הכושר חוקים משלהם: אם אתה "רשום" כמתעניין - תוכל לקנות מנוי חדש בלבד, כך נאמר ברשת גרייט שייפ ללקוח פוטנציאלי בשם טל. כיוון שנרשם כ"מתעניין" במִנוי בסניף, כך נאמר לו, הוא לא יוכל לרכוש מִנוי יד שנייה. הנוהל הזה מגביל גם את טל - הלקוח החדש, שלא יכול לקנות מִנוי בדרך השכיחה הזאת וגם את הלקוח הוותיק, שרוצה למכור את המִנוי שלו מסיבות כאלה ואחרות.

 

בעקבות התלונה, בדקנו כמה סניפים של 5 רשתות מועדוני כושר. ב-3 רשתות כלל לא מצאנו את ההגבלה הזאת (כך לפי נציגי ההסניפים בטלפון). ברשת אחת מצאנו שאין הגבלה בסניף אחד, אך ישנה הגבלה בסניף אחר וברשת נוספת: יש הגבלה, אך נציגת המכירות הוכיחה שהיא מבינה שירות לקוח מהו וגילתה גמישות והבנה. מכאן שברוב הרשתות שבדקנו אין הגבלה כזאת.

 

נרשמת להתעניינות? הוגבלת בקניית מנוי יד שנייה (אגב, לא מצאנו אזהרה על כך באתר של הרשת) ()
נרשמת להתעניינות? הוגבלת בקניית מנוי יד שנייה (אגב, לא מצאנו אזהרה על כך באתר של הרשת)

 

סומנתי ועכשיו אני לא יכול לקנות מִנוי משומש

טל סיפר ל-ynet: "פניתי לרשת מועדון הכושר גרייט שייפ דרך אתר האינטרנט שלה ורשמתי בטופס 'צור קשר' את פרטי. אני מעוניין להירשם לסניף בכיכר רבין, הסמוך למקום מגוריי.

 

"התקשרו אלי בשבוע שעבר וניסו לתת לי הצעה שלא התאימה לי. אמרתי להם לא תודה, מקסימום אקנה מינוי ממישהו בלוחות יד שנייה. אמרו לי שזה בלתי אפשרי כי התעניינתי. שאלתי: מה?? אמרו לי: 'כן, מי שהתעניין לא יכול לקנות מנוי יד שנייה' ולא הרחיבו בנושא. ביום חמישי האחרון שוב התקשרו אלי לשאול אם אני מעוניין להצטרף. אמרתי לא תודה.

 

"איך יתכן שרשת גרייט שייפ החליטה שהיא לא מאפשרת העברת בעלות על מנוי לאדם שהביע התעניינות במועדון? האם ידוע על כזה נוהל? האם זה חוק חדש? ישן? זה פעם ראשונה שאני שומע על כזה דבר.

 

"כמו כן לא ברור מהי הגדרה של 'התעניינות'. כיוון ששאלתי בטלפון כמה עולה מנוי, עכשיו אני 'מסומן' ואין באפשרותי לקנות מנוי 'משומש'. שערוריה".



מנויי יד שנייה ברשת גרייט שייפ, שמוצעים למכירה באתר "הומלס" ()
מנויי יד שנייה ברשת גרייט שייפ, שמוצעים למכירה באתר "הומלס"

 

 

"זה כדי להגן על אנשי המכירות שהשקיעו בך"

כשהתקשרנו לגרייט שייפ בהרצליה, אמרו לנו חד וחלק שזה נכון ולא רק זה, אלא שצריך לחכות חצי שנה כדי לקנות מִנוי יד שנייה וגם מי שמוכר את המנוי שלו באתרי יד שנייה כותב זאת מפורשות.

 

 

"למה? כי התעניינת אצלנו במנוי ואנשים עזרו לך ועשו איתך עבודה והשקיעו בך", אמרה לנו עובדת במקום שענתה לטלפון. "יש חוק כדי להגן על עבודת אנשי המכירות שלנו וזה לא רק אצלנו, זה בכל חדרי הכושר בארץ רק שתדעי. מי שהתעניין במועדון יש לו חצי שנה במהלכה הוא לא יכול לקנות ממישהו אחר. אלה הכללים שלנו, זה החוק גם במכוני כושר אחרים".

 

חוק? זה חוק מדינה?

 

"זה חוק של חדרי כושר".

 

אבל משלמים לאנשי המכירות משכורת, למה הצרכן צריך "להגן עליהם"?

 

"אנחנו אמורים להגן על אנשי המכירות שלנו. לפני שהמנויים שלנו חותמים על חוזה, הם קוראים אותו והם מודעים לכך שאסור להם למכור מִנוי למישהו שהתעניין במועדון ומהסיבה הספציפית הזאת, אם תקני מִנוי יד שנייה, זה לא יתקבל במערכת ואם תסתכלי באינטרנט, רוב האנשים שמפרסמים מִנוי יד שנייה רושמים 'לא להתעניין במועדון'. כי זה חוסם אותך באופן אוטומטי".

 

גם אם הגעתי פיזית למכון הכושר ולא שילמתי - לא התחייבתי לדבר. ולרוב מדובר בסך הכל בהתעניינות בטלפון או באינטרנט. הרי גם אם אני רושמת את השם שלי באתר - אני כבר מבחינת "רשומה במערכת", אז על איזו "עבודה" מדובר?

 

"אלה התנאים שלנו. אסור למכור מנוי למי שהתעניין במועדון. לא אני קובעת את החוקים".

 

ולמה חצי שנה?

 

"זה מה שקבעו. חצי שנה".



במודעות שראינו, לא מצאנו "אזהרה", שמי שהתעניין לא יוכל לקנות מנוי יד שנייה ()
במודעות שראינו, לא מצאנו "אזהרה", שמי שהתעניין לא יוכל לקנות מנוי יד שנייה

 

 

מה אמרו לנו ברשתות אחרות?

התקשרנו לסניפים של מועדוני כושר אחרים כדי לבדוק אם הנוהג הזה נפוץ בקרבם. בסטודיו סי באבן גבירול בת"א אמרו לנו: "עדיין לא שילמת על שום דבר? אז אין בעיה".

 

גם אם התעניינתי קודם?

 

"גם אם התעניינת, תוכלי לקנות מִנוי יד שנייה".

 

בסטודיו סי בחיפה אמרו לנו: "גם אם שמך רשום כמתעניינת, זה לא מפריע, כל עוד לא חתמת ושילמת על מנוי".

 

בפיור בבן יהודה בת"א לא הבינו מה אנחנו רוצים בכלל. "בטח שאפשר לקנות מִנוי יד שנייה, רק צריך להגיע לסניף עם מי שמוכר לך את המנוי זה הכל".

 

אני יכולה לקנות יד שנייה גם אם התעניינתי אצלכם קודם?

 

"כן".

 

הולמס פלייס: המצב השתנה לטובה

בעבר כתבנו על אותה תופעה רק ברשת הולמס פלייס. חובב כושר בשם אריאל ב-2010 סיפר ל-ynet כי התעניין במנוי בהולמס פלייס ותוייג כ"לקוח מזדמן" – מתעניין שאינו לקוח והוגבלה היכולת שלו לרכוש מנוי יד שנייה למשך 3 או 6 חודשים, תלוי בסניף. המכשול הזה הוצב אז רק בפני מי שממלא טופס בסניף ולא בפני מי שמתעניין במִנוי דרך הטלפון. גם כיום - דרך הטלפון - לא נראה שמציבים ברשת מכשול בפני צרכנים שרשומים כ"מתעניינים" ומעוניינים לקנות מִנוי יד שנייה.

 

בהולמס פלייס בדיזנגוף סנטר בת"א, אמר לנו נציג שכבר אי אפשר לקנות מִנוי יד שנייה, כי אפשר לבטל בקלות מנוי ברשת. "יש מִנוי בלי דמי ביטול ויש עם דמי ביטול", אמרה הנציג. "דמי ביטול זה בעלות של חודש במועדון".

 

כשאמרנו לו שמִנויים כאלה מוצעים באופן קבוע באתרי יד שנייה, אמר שהוא לא מכיר את התופעה והזהיר: "זה עלול להיות עוקץ". בהולמס פלייס בעזריאלי בת"א, אמרו לנו שאין כמעט מִנויי יד שנייה משום שאם יש ביטול, עלותו היא של חודש, אז הם לא מתעסקים בזה.

 

בהולמס פלייס ראשל"צ, סוף סוף ענו לשאלה שלנו ואמרו לנו שאפשר גם אפשר לקנות מִנוי יד שנייה, ללא כל מכשול, גם אם התעניינת לפני כן. "רק תשאלי קודם כל את המוכר, כי לפעמים אלה משווקים. מבחינתנו אפשר", אמרו לנו.

 

גו אקטיב: תלוי את מי שואלים

לעומת סטודיו סי, פיור והולמס פלייס, בסניף גו אקטיב בבת ים אמרו לנו: "אפשר להעביר מִנוי רק לקרוב משפחה מקרבה ראשונה", אבל במוקד הארצי של גו אקטיב לא ידעו על זה שום דבר ואמרו לנו לדבר עם הסניפים ובסניף ויצמן בת"א אמרו שאפשר להעביר מִנוי ואין הגבלה, "זה משהו שעושים, בהחלט. רק תבואי עם מי שמוכר לך את המנוי".

 

בדקנו אם התופעה קיימת גם בסניף סווט סטאר,סניף תל אביב, שם אמרו לנו: "אם את רשומה אצלנו, החוקים אומרים שמי שהתעניין כאן לא יכול לקנות מִנוי".

 

כמה זמן?

 

"אם התעניינת לפני כמה שנים, אז אין בעיה, אבל אם התעניינת לאחרונה, בחודשים האחרונים, אז אי אפשר. את רשומה אצלנו".

 

סווט סטאר: יש הגבלה, אך גם הרבה גמישות

בסווט סטאר באשדוד אמרה לנו נציגה שהמדיניות היא שלקוח "מתעניין" לא יכול לקנות מִנוי יד שנייה בתקופה של כשנה. יחד עם זאת, הנציגה היתה מאוד שירותית והוגנת בכך שציינה שהיא יכולה להתגמש בהתאם למקרה.

 

"הנהלים אומרים שאנחנו יכולים להעביר מנוי רק לאדם שלא קיים במערכת ולא התעניין בשנה האחרונה", אמרה, "אבל אני מאוד גמישה ומאוד אוהבת לעזור. אם הלקוח שלנו רוצה להעביר אלייך מנוי והוא יתקשר אלי ויציין שאת התעניינת פה ואני אבדוק את סוג ההתעניינות שלך ואני יכולה לבוא לקראת אז אני באה לקראת. זה מאוד תלוי מתי זה היה, איך זה היה".

 

אם התעניינתי לאחרונה, אז יש לי פחות סיכוי?

 

"נכון, זה מאוד תלוי. אם נציג המכירות שלנו עדיין מטפל בך, כי זה לא פייר כלפיו שאם הוא מטפל בך שתקני מאדם אחר, אבל שוב פעם, אני מאוד אוהבת לעזור ללקוחות שלנו. אם הלקוח (הקיים מ.ק) שלנו נמצא כרגע בבעיה מסיבות כרגע ואחרות אני מאוד גמישה".

 

גרייט שייפ: "הנהלת הרשת רשאית להחליט"

מגרייט שייפ נמסר בתגובה: "החברות במועדון החברים ברשת מועדוני הכושר גרייט שייפ, הינה אישית ואינה ניתנת להעברה. ניתן להעביר מנוי לקרוב משפחה מדרגה ראשונה, שאינו מנוי במועדון ואו היה מנוי במועדון ללא כל עלות פעם אחת בלבד במהלך תקופת המנוי – (סעיף 2 בתקנון),

 

"הנהלת הרשת רשאית להחליט האם לאשר העברת מנוי לגורם זר. לגבי סעיף העברת מנוי למי שהתעניין בעבר במערכת, לא מדובר בתקנון. למקרה הנקודתי, לא נוכל להתייחס בגלל בעיית מחשוב ברשת אך נשמח לעשות זאת ברגע שזה יסודר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: תומי הרפז
גרייט שייפ
צילום: תומי הרפז
מומלצים