שתף קטע נבחר

 

מותר ליהנות מקרוז בראש השנה ויום כיפור?

התשובה היא כן. אבל איך? לעלות על הספינה רק בימים מסוימים בשבוע, בתנאים שנקבעו מראש - וגם לעגון בחג ובשבת לפי כללי ההלכה. היכנסו

שאלה:

 

האם מותר ליהודי להיות על ספינה ששטה כמעט חודש, בין היתר גם בשבתות, בראש השנה וביום הכיפורים - כאשר כל העושים במלאכה אינם יהודים? הספינה מתחילה את מסעה ביום חול (אלמוני, באר-שבע).

 

 

<< לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>

 

תשובה:

 

תשובתנו דנה רק במקרה שבו צוות הספינה אינו מורכב מיהודים, וגם רוב נוסעיה אינם יהודים. הגמרא (תלמוד בבלי, מסכת שבת דף יט, ב) קובעת: מותר לעלות על ספינה שתפליג בשבת, בתנאי שהעלייה על הספינה תהיה עד שלושה ימים קודם השבת (עד יום ג' בערב). לצורך מצווה מותר לעלות על הספינה אפילו בערב שבת.

 

הפוסקים נתנו מספר הסברים להלכה זו:

א) בעבר יורדי הימים היו בחזקת סכנה, והיו עתידים בוודאות לחלל את השבת משום פיקוח נפש. המפליג בימים א'-ג' איננו נראה כמתכנן להפליג בשבת ולחללה, אך המפליג בימים הסמוכים לשבת הבאה, נראה כמי שמתנה בלבו שיחלל את השבת הקרובה.

 

ב) האיסור קשור למצוות עונג שבת. כלומר, יורדי הים חשים בימים הראשונים להפלגתם מיחושים בבחינת "נפשם ברעה תתמוגג". לאחר שלושה ימי הפלגה מתרגלים, וממילא לא תתבטל מצוות עונג שבת (הרי"ף, הרמב"ם והשולחן ערוך או"ח רמ"ח, א-ג).

 

ג) לאחר ג' ימים יש וודאות שהמרחק בין הספינה לקרקעית הים יהיה גבוה מ-80 ס"מ שהם עשרה טפחים. בהלכות תחום שבת נאמר, כי בגובה כזה אין הגבלה בטווח הפלגת ספינה בשבת.

 

על פי טעמים אלה ניתן לדון על הפלגה בשייט תענוגות (cruise ship):

 

א) ההפלגה באניות אלו איננה כרוכה בסכנת נפשות, וממילא בטל החשש של חילול שבת מתוכנן לשם פיקוח נפש.

 

ב) רוב הנוסעים בהפלגות זמננו אינם חשים כמעט בנענועי הספינה, ולא מתקיים בהם מה שנאמר "יַעֲלוּ שָׁמַיִם יֵרְדוּ תְהוֹמוֹת נַפְשָׁם בְּרָעָה תִתְמוֹגָג" (תהלים, ק"ז), ולכן אין חשש מביטול מצוות עונג שבת. כך כתב הרמב"ם בתשובה (ס' שח) שבנהרות שבהם אין הספינה מתנועעת - מותר לעלות על הספינה אפילו בערב שבת. וכך כתב גם המאירי (שבת יט, א) שספנים הרגילים בהפלגה ולא מרגישים צער, מותרים להפליג בשלושת הימים הסמוכים לשבת.

 

ג) אוניות זמננו המפליגות בלב ים נמצאות תמיד למעלה מעשרה טפחים מקרקעית הים, וממילא בטל החשש של תחום שבת.

 

עם זאת, מכיוון שהדברים אינם מוחלטים בכל שיט, הורו הפוסקים למעשה, שמותר לעלות על הפלגה שתימשך בשבת רק בימים ראשון, שני ושלישי (ילק"י שבת א' הערות בעמ' נב, שכך השיב לו אביו).

 

מה עושים כשעוגנים בשבת?

קיימת בעיה נוספת בהפלגה אם הספינה מגיעה בשבת לנמל, והיא בעיה של "תחומין", הנוגעת לירידה מהספינה בשבת. ההלכה קובעת כי מותר ללכת בשבת מחוץ ליישוב בו נמצא האדם בכניסת שבת - כק"מ אחד לכל כיוון. מכֵיוון שהמפליג בשבת נמצא בים למעלה מעשרה טפחים (80 ס"מ) מקרקעית הים, הוא אינו "שובת" בשום מקום. לכן, מרגע שהגיע בשבת לנמל, יש פוסקים שצריך להישאר בספינה בכל השבת.

 

אמנם, יש חולקים על זה וסוברים "...שאותם הנוהגים שלא לירד מן הספינה בשבת עד שמורידים אותם הספנים בעל כרחם, ולא זזים ממקומם חוץ מד' אמות, מנהג טעות הוא" (הרמב"ן), על פי דבריו נהגו רבים שהיו מגיעים לנמל בשבת, לרדת מהספינה ולטייל בעיר.

 

בנוסף, אם הספינה עוגנת בשבת, אין להעביר חפצים מן הספינה אל הנמל, משום איסור הוצאה מרשות לרשות, אך ניתן להבטיח לגוי תשלום

אחר השבת עבור העברת המטען בשבת (חזון עובדיה ח"ד עמ' קיח).

 

ישנן בעיות הלכתיות נוספות שיש להתייחס אליהן בשיט מעין זה כגון בעיות כשרות, והנאה ממלאכת גוי בשבת עבור יהודי.

 

לסיכום, מותר להיכנס לספינה בימים א-ג גם אם ההפלגה תימשך בשבת. אם הספינה הגיעה בשבת לנמל מותר לרדת וללכת בעיר כולה. את החפצים אין להוציא אלא באמצעות גוי (משיב: הרב חן שריג).

 

  • לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.

פורסם לראשונה 16/09/2014 11:35

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מורן אזולאי
מתי עולים - ואיך יורדים?
צילום: מורן אזולאי
מומלצים