שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    סופר-פוד: לא שוקולד, קקאו - ולמה הוא בריא לכם
    ברזל, נוגדי חמצון, ויטמין C וסיבים הם רק חלק מהרכיבים התזונתיים הנפלאים שמכילים פולי קקאו. מה עוד יש בהם ואיך הכי טוב לצרוך אותם? כתבה שנייה בסדרה שחושפת את סודות הבריאות שבמזונות העל

    כל מחקר על שוקולד מגיע לאותה מסקנה: יש משהו בו שהוא באמת טוב עבורנו. ה"משהו" הזה הוא פולי הקקאו הגולמיים, שכל שוקולד עשוי מהם. פולי הקקאו היו ויהיו תמיד המזון הטבעי הטוב ביותר להפחתה במשקל ולהגברת האנרגיה. קרוב לוודאי שפולי הקקאו הם הסוד השמור ביותר בהיסטוריה של המזון.

     

    היום מעובדים ברחבי העולם שלושה זנים עיקריים של קקאו: Criollo, Forastero ו-Trinitario (שהוא הצלבה של השניים הראשונים). Criollo הוא היקר ביותר. אתרי אינטרנט רבים וחברות שוקולד מתגאים שהם משתמשים בפולי קקאו מזן זה, כשבעצם הם מוכרים Forastero. 

     

    עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

     

    הכתבה הקודמת בסדרה:

    סופר-פוד: גוג'י ברי - משפר תפקוד מיני ומעכב הזדקנות 

     

    קקאו הוא מקור המזון הטבעי הטוב ביותר להשגת המרכיבים התזונתיים הבאים:

     

    נוגדי חמצון

    הקקאו מכיל נוגדי חמצון בריכוז הגבוה ביותר מבין כל המזונות בעולם. נוגדי חמצון אלה כוללים פוליפנולים, קטצ'ינים ואפיקטצ'ינים. מבחינת משקל יש בקקאו נוגדי חמצון יותר מאשר ביין אדום, אוכמניות, אסאי (פרי דקל מהאמזונס), רימונים וגוג'י ברי ביחד.

     

    נוגדי חמצון מגינים עלינו מפני חולאים תלויי-גיל וממחלות. הם מגינים על הדנ"א שלנו מפני נזק שנגרם על ידי רדיקלים חופשיים. כללית, ניתן לומר שמזונות על שעשירים בנוגדי חמצון, כמו הקקאו, מגבירים את כוחם של עשבי על, כגון פטריות רפואיות, אסטרגלוס, פאו ד'ארקו, ציפורן החתול ואחרים.

     

    מגנזיום

    המגנזיום תומך בלב, משפר את כוח התפקוד של המוח, גורם לפעולת מעיים חזקה, מרגיע כאבי מחזור, מרפה שרירים, מגביר את הגמישות, עוזר בבניית עצמות חזקות ומעלה את רמת הבסיסיות בגוף.

     

    כשיש בגוף כמות מספקת של מגנזיום, הוורידים והעורקים נושמים לרווחה ונרגעים, וכך פוחתת ההתנגדות ומשתפרת זרימת הדם, החמצן והמרכיבים התזונתיים בגוף. מחקרים הראו שמחסור במגנזיום קשור לא רק בהפרעות בלב; מחסור זה מחמיר את הפגיעה בלב על ידי רדיקלים חופשיים, בעקבות התקף לב.

     

    ברזל

    קקאו מכיל 314% מהקצובה היומית המומלצת בארצות הברית של ברזל למנה של 28 גרם. כפי שידוע היום, הברזל הוא מינרל חיוני לתזונה. הוא חלק מחלבון נושא-חמצן שמכונה המוגלובין, ששומר על בריאות הדם שלנו ומונע אנמיה.

     

    כרום

    הכרום הוא יסוד קורט חשוב שעוזר באיזון הסוכר בדם. כמעט 80% מתושבי המערב סובלים ממחסור במינרל זה. קקאו מכיל כמות מספקת של כרום כדי לתקן מצב זה.

     

    מנגן

    קקאו הוא מקור עשיר במנגן, מינרל חיוני. המנגן עוזר לברזל בחמצון הדם ובגיבוש ההמוגלובין.

    החדשות הטובות: כל שוקולד עשוי מפולי קקאו (צילום: shutterstock)
    החדשות הטובות: כל שוקולד עשוי מפולי קקאו(צילום: shutterstock)
       

    אבץ

    הקקאו הוא מקור מעולה לאבץ, עוד מינרל קורט חיוני. לאבץ תפקיד חשוב בטיפוח המערכת החיסונית, הכבד, הלבלב, נוזלי מין ועור. בנוסף, מעורב האבץ באלפי ריאקציות אנזימיות בכל חלקי הגוף. האבץ זמין יותר מבחינה ביולוגית (מגיע למקום הנכון שלו בגוף) אחרי שאנחנו מנקים את עצמנו ומטהרים את גופנו ממתכות כבדות.

     

    נחושת

    הנחושת היא מינרל קורט חיוני. היא נמצאת, בצורה טבעית, בצמחים שונים, כולל קקאו, כחלק מוויטמין C קומפלקס. בגוף האדם עוזרת הנחושת בשמירה על בריאות הדם ובחיזוק המערכת החיסונית.

     

    ויטמין C

    החומצה האסקורבית התגלתה בשנת 1928 על ידי מדען בשם אלברט סנט-גיורגי, מבודפשט. הוא זכה בשנת 1937 בפרס נובל לפיזיולוגיה ורפואה, כהכרה בגילויים שלו שעסקו בתהליכי חמצון ביולוגיים, תוך התייחסות מיוחדת לוויטמין C.

     

    אנחנו חייבים תודה ללינוס פאולינג על שהגביר את המודעות לחשיבות ולערך של ויטמין C כתרופת-על, וכחומר שמחזק את עוצמתן של תרכובות אחרות. לינוס פאולינג זכה בשני פרסי נובל (כימיה בשנת 1954 ושלום בשנת 1962).

     

    מנה של 28 גרם שבבי קקאו מספקת 21% מהקצובה היומית המומלצת בארצות הברית של ויטמין C, בערך 44 מ"ג למאה גרם קקאו. זהו ערך גבוה מאוד לאגוז או זרע יבשים. על הקקאו להיות גולמי כדי שיכיל ויטמין C. השוקולד המבושל והמעובד מאבד את כל התכולה הזאת.

     

    חומצות שומן אומגה-6

    הקקאו מכיל חומצות שומן אומגה-6 חיוניות. שוקולד מבושל ומעובד מכיל חומצות שומן אומגה-6 מעופשות ומקולקלות (שומני טראנס), שעלולות לגרום לתגובה דלקתית כשאוכלים שוקולד מבושל. שוקולטיירים לא יכולים להתעלם מהעובדה שעם בישול הקקאו המוצר שלהם מזדהם, אוטומטית, בחומצות שומן מעופשות.

     

    פנילאתילאמין (PEA)

    פנילאתילאמינים הם קבוצה חשובה של כימיקלים שאנחנו מייצרים בגופנו כשאנחנו מתאהבים, וקרוב לוודאי שזו הסיבה העיקרית לקשר העמוק שבין אהבה ושוקולד. כימיקלים אלה ממלאים תפקיד חשוב בהגברת המיקוד והערנות.

     

    הפנילאתילאמינים, שהריכוז שלהם בקקאו עולה על 2.2%, והמגנזיום, שגם הריכוז שלו בקקאו משמעותי ביותר, הם כנראה מדכאי התיאבון הטבעיים העיקריים במזון-על זה.

     

    פולי הקקאו לא מכילים כלל סוכר, וכ-50% ממשקלם הם שומנים, בהתאם לזן ולתנאי הגידול. תכולת שומן זו נמוכה, בהשוואה לאגוזים אחרים. אין כל הוכחה שפולי הקקאו גורמים להשמנת יתר. למעשה, קקאו הוא אחד מהמזונות הטובים ביותר להפחתה במשקל, משום שהוא מאופיין בפרופיל תזונה יוצא מן הכלל, והוא מכיל את המינרלים ואת מולקולות הפנילאתילאמינים שמדכאים את התיאבון.

    קקאו מכיל 314% מהקצובה היומית המומלצת בארה"ב של ברזל (צילום: יולה זובריצקי)
    קקאו מכיל 314% מהקצובה היומית המומלצת בארה"ב של ברזל(צילום: יולה זובריצקי)
     

    אנאנדמיד

    האנאנדמיד הוא אנדורפין קנבינואידי (מרגיע ומווסת מצב רוח), שגוף האדם מייצר בצורה טבעית אחרי פעילות גופנית. הוא נמצא בצמח אחד בלבד - קקאו. האנאנדמיד מכונה "כימיקל האושר", משום שהוא משתחרר כשאנחנו מרגישים מצוין.

     

    הקקאו מכיל מעכבי אנזימים, שמפחיתים את יכולתו של הגוף שלנו לפרק את האנאנדמיד. משמעות הדבר היא שכאשר אנחנו אוכלים קקאו האנאנדמיד הטבעי ו/או זה שנמצא בקקאו נוטה להישאר זמן רב יותר בגופנו, ואנחנו מרגישים נהדר לאורך זמן.

      

    טריפטופן

    הקקאו מכיל כמויות גדולות מאוד של חומצת האמינו החיונית, טריפטופן, חומר מזין רב-עוצמה שמשפר את מצב הרוח. על פי נתונים מחקריים שהושגו באמצעות הצלבת מידע באינטרנט, אבקת קקאו מכילה 0.5%-0.2% טריפטופן.

     

    נוכחותה של הטריפטופן בתזונה חיונית לייצור סרוטונין, הנוירוטרנסמיטר (מוליך עצבי) העיקרי שלנו. ברגע שהטריפטופן מגיעה לגופנו היא מגיבה עם ויטמין B6 וויטמין B3, בתנאי שיש מגנזיום בסביבה, ומייצרת סרוטונין. פעילות מוגברת של הסרוטונין מפחיתה חרדה ומשפרת, במלוא מובן המילה, את "המגן הנוירולוגי והפיזיולוגי" שלנו מפני מתח.

     

    הטריפטופן מתנדפת בחום והיא פגיעה לנזקים או הרס על ידי בישול. לכן היא חסרה, בדרך כלל, בדיאטות רבות שמתבססות על מזון מבושל, גם אם צריכת החלבון מהחי גבוהה. אכילת פולי קקאו גולמיים היא דרך נהדרת להשגת טריפטופן מהמזון.

     

    סרוטונין

    הקקאו עשיר מאוד בסרוטונין. במבנה הכימי שלו הוא דומה לטריפטופן, למלטונין (הורמון שמיוצר בחשיכה ומשפיע על איכות השינה) ולדימתילטריפטאמין (סם פסיכדלי חזק, מיוצר בגוף). הסרוטונין עוזר לנו לבנות את "המגן שלנו מפני מתח". כשהרמה שלו גבוהה העולם עשוי להתמוטט סביבנו ואנחנו נרגיש נהדר. אם הרמה שלו נמוכה, הכל יכול להיות נהדר ואנחנו נרגיש כאילו אנחנו בגיהינום.

     

    סיבים

    הקקאו מכיל סיבים מסיסים מסוג מיוחד במינו. הם כל כך מושלמים למערכת העיכול האנושית שאפשר לערבב, לרסק ולטחון את הקקאו, והוא עדיין יעזור בטיהור המעיים ושיפור הפעולה שלהם.

     

    תרכובות שמנקות את הלב וכלי הדם

    כמו גוג'י ברי, גם הקקאו מכיל את התרכובות N-caffeoyldopamine ו-N-coumarroyldopamine והמקבילות להן. תרכובות אלה מדכאות משמעותית מולקולה דביקה שמכונה P-selectin, שמדביקה משקעים לתאי דם לבנים ולדפנות של כלי הדם ושמגבירה דלקות. רמה גבוהה של P-selectin בדם קשורה לסכנה מוגברת לקרישים בלב ובכלי הדם.

     

    איך להשתמש במוצרי קקאו?

    קנו מוצרי קקאו גולמיים (פולים, שבבים, אבקה, חמאה) וערבבו אותם במשקה החביב עליכם. כפית אחת של אבקת קקאו לכל ליטר נוזלים עושה נפלאות עם כל משקה. ערבבו קקאו במי קוקוס, בתה או בקפה. כך תגלו את הקסם שבמשקאות הקקאו.

     

    פזרו פולי קקאו גולמיים על הקינוח או על החטיף החביבים עליכם במקום שבבי שוקולד (שוקולד צ'יפס). פולי קקאו גולמיים הם שבבי השוקולד המקוריים.

     

    אכלו פולי קקאו גולמיים עם גרגירי גוג'י, זרעי פשתן, שקדים ועוד מרכיבים ליצירת תערובת של קקאו, פירות יבשים ואגוזים.

     

    אכלו פולי קקאו גולמיים ללא תוספות. אם אתם להוטים אחר שוקולד מריר מאוד, לא תאמינו כשתגלו את האמת על השוקולד.

     

    המידע המלא בספר "Superfoods - המזון והתרופה של מחר " מאת דיוויד וולף, בהוצאת פוקוס. ביום שישי ה-21 בנובמבר ייערך כנס Superfoods הראשון בישראל , בתיאטרון גבעתיים. כל משתתף יקבל במתנה את הספר החדש.

     



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "סופר-פוד: לא שוקולד, קקאו - ולמה הוא בריא לכם"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    קקאו מכיל כמויות גדולות של חומצות אמינו חיוניות
    צילום: shutterstock
    Superfoods, הוצאת פוקוס
    שלום דוקטור
    מומלצים