שתף קטע נבחר
 
צילום: shutterstock

צפו בטבלה: כמה זמן להשקיע בלימודים?

הצלחה באקדמיה לא נמדדת בכמה קורסים חשובים שבחרתם להשקיע בהם, אלא מבוססת על ממוצע ציונים גבוה ככל האפשר בכלל הקורסים. כדי להשיג זאת, עלינו לדעת להשקיע נכון את הזמן שלנו. כתבה שלישית בסדרה

לא בכל משולש יש 180 מעלות. נסו לצייר משולש על כדור - סכום הזוויות כעת גדול יותר מ-180. השלם יכול להיות גדול יותר מסכום חלקיו, כאשר כל אחד נדרש למצוא את עצמו בתוך משולש קבלת ההחלטות.

 

בטורים הקודמים תיארנו את הדרך לאתר את הדרישות הלימודיות (הצלע הראשונה במשולש) וכיצד לאתר את היכולות האישיות שלנו כסטודנטים (הצלע השניה במשולש). הפעם נחבר הכל יחדיו למשולש שלם.

 

 

תוצאה אפשרית של הצלע הראשונה במשולש יכולה להיות: שמות כל הקורסים והזמן שלערכתך נדרש להשקיע בכל קורס. 


שמות קורסים

שמות קורסים
שם הקורס מספר שעות
מבוא לפילוסופיה 2
יסודות פיזיולוגיים של התנהגות 3
אלגברה לינארית 5
סוציולוגיה של החינוך 3
סטטיסטיקה ושיטות מחקר 4
מבוא לגיאוגרפיה אנושית 2
מיקרו-כלכלה 6
סה"כ 25

תוצאה אפשרית של הצלע השניה במשולש יכולה להיות: ימי השבוע וכמות הזמן הפנוי ללמידה אפקטיבית בכל יום - ראשון: 4, שני: 4, שלישי:2, רביעי: 3, חמישי: 3, שישי: 3, שבת: 1, סך הכל: 20 שעות.

 

תוצאה זו, המראה הלכה למעשה שאין מספיק שעות פנויות ללמידה, מסבירה מצב קלאסי שסטודנטים רבים מגיעים אליו. הסטודנט משקיע מבחינתו כל דקה פנויה ללמידה, אך עדיין יש קורס אחד או שניים שהוא פשוט לא מגיע אליהם. לרוב אלו הקורסים שגם המרצים אינם המרצים החביבים עליו, ומהר מאוד הם הופכים גם לקורסים הקשים, המתסכלים וכו'.

 

 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)

המצב הזה מזכיר לי תמיד את המשפט "אין לי זמן לבנות גדר, אני עסוק מידי בלרדוף אחרי הפרות". הצלחה מקסימלית בלימודים לא מבוססת על שני קורסים בציון גבוה והשאר בציונים נמוכים. הצלחה בלימודים מבוססת על כך שבמרבית הקורסים יהיו לנו ציונים דומים, אולי לא הגבוהים ביותר האפשריים, אך גם לא נמוכים.

 

כדי להשיג זאת עלינו לבנות את שתי צלעות המשולש, לזהות את המצב שתואר ולהגיב. להגיב משמעו להבין שצריך להוריד את כמות השעות שנדרש לתפיסתנו להקדיש לכל קורס כך שיתאם לזמן שיש לנו בפועל.

 

משמעות ההורדה היא שבאף קורס לא נשלוט כפי שרצינו, אך גם לא נוותר על אף קורס. הדרך הפשוטה ביותר לקצץ היא באחוז זהה לכל קורס, בהתאם לתוצאות. במקרה שלנו, הורדה של 20% מהזמן שהקצבנו לכל קורס תשווה בין הצלעות. הורדה חכמה יותר היא הורדה שמתחשבת גם בכמות הנקודות ששווה כל קורס ובמידת השליטה שלנו בו, כך שקורסים שערכם יותר נקודות או שהם יותר קשים לנו יקוצצו פחות. למשל תצורת הקיצוץ הבאה:

 

 
שמות קורסים מקוצץ

שמות קורסים מקוצץ
שם הקורס לפני הקיצוץ אחרי הקיצוץ
מבוא לפילוסופיה 2 1.5
יסודות פיזיולוגיים של התנהגות 3 2
אלגברה לינארית 5 4
סוציולוגיה של החינוך 3 2.5
סטטיסטיקה ושיטות מחקר 4 3.5
מבוא לגיאוגרפיה אנושית 2 1.5
מיקרו-כלכלה 6 5
סה"כ 25 20

 

כמובן שזוהי רק ההתחלה, השלב הבא הוא לשבץ בפועל את המקצועות השונים במשבצות הזמן, כך שיהיה ידוע איזה מקצוע לומדים באיזו שעה ובאיזה יום. בדרך זו, אי עמידה בלוחות הזמנים הללו תתגלה מיד ונדרש להגיב - למצוא מועד חלופי לשעה החסרה או כל פתרון אחר.

 

בכל מקרה, התייחסות לכל שלושת צלעות המשולש מעביר את הכוח והשליטה בלימודים לסטודנט. הוא יודע מה נדרש ממנו, למה הוא מסוגל, ולומד בהתאם ליכולות ודרישות אלו. בנוסף הוא גם שולט ולומד בפועל את כל הקורסים ברמה טובה, מודע למקרים בהם הוא מעגל פינות ומקצר תהליכים ויכול להגיב, לתקן ולבצע התאמות. 

 

הכותב הוא מומחה למיומנויות למידה, ממקימי חברת פסיפס ובעל ניסיון של 15 שנה בהנחיה והקניה של מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך, סטודנטים ותלמידים   


פורסם לראשונה 15/11/2014 15:44

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
דעו להשקיע את זמנם בחוכמה
צילום: shutterstock
רן שמשוני
מומלצים