שתף קטע נבחר

"מסחרת" כנס המשתחררים: משרד הביטחון יבדוק

לאחר הפרסום ב-ynet סביב שיטות המכירה הכוחניות של חברות מסחריות לחיילים בכנס המשתחררים, במשרד יבדקו את הקשר מול החברות. עם זאת, במשרד ובצבא מסרבים לענות אם וכמה כסף קיבלו או שילמו החברות המסחריות

הקשר בין משרד הביטחון וצה"ל לחברות המסחריות שמשווקות את מרכולתם לחיילים בכנס המשתחררים ייבדק מחדש: לאחר שב-ynet פורסמו שלשום (שבת) שיטות מכירה כוחניות של חברות פרטיות כלפי חיילים שהשתתפו בכנס הצה"לי הרשמי לקראת שחרורם, במשרד הביטחון יבחנו את הנושא.

 

עוד בחדשות:

למרות ההריון, אישתו של שגיא גורשה מהארץ

הגדנ"ע של דאעש

 

במשרד הודיעו כי קשר זה ייבחן במטרה להבטיח רלוונטיות בין החברות לזכויות המשתחררים. עם זאת, במשרד הביטחון ובצה"ל העדיפו להתעלם מסדרת שאלות מטרידות שהועברה אליהם בנושא הכספים שמתגלגלים בכנס.

 

לפי עדויות של חיילים שהשתתפו בכנס לפני כשבוע וחצי, ניסיונות דורסניים של נציגי חברות פרטיות - בהן יצרנית סיגריות, מכללות ומכוני פסיכומטרי - לשכנע את החיילים לקנות את מוצריהם קיבלו חסות באירוע הצבאי שהיעדרות ממנו נחשבת לנפקדות.

 

לפי העדויות, בכנס הוצבו מאבטחים בנקודות שונות במסלול החד-כיווני שווידאו, לטענת החיילים, שהם יעברו בכל הדוכנים המסחריים. החיילים גם נדרשו להאזין להרצאה אחת לפחות של נציג חברה פרטית שלא חסך בציון שמה של החברה שבה הוא עובד.

מצית לחיילים בכנס ()
מצית לחיילים בכנס

עמדת החברה בכנס ()
עמדת החברה בכנס

החיילים תהו לגבי נחיצות הנוכחות של אותן חברות בכנס עם נציגי המכירות שלהם, שכן את רוב המידע שנמסר ניתן להשיג כיום באינטרנט, כולל את ההרצאה על זכויות החייל המשוחרר.

 

אלא שכעת במשרד הביטחון ובצה"ל, שמפרטים בגאווה את נתוני תקציבם בכל פעם שמתחדש הקרב על תקציב הביטחון, מעדיפים להסתיר כמה כסף שילמו או קיבלו אותן חברות פרטיות מהצבא וממשרד הביטחון תמורת הזכות למסחר את הכנס הצבאי, זכות שלא ניתנה לחברות אחרות.

 

במשרד הביטחון ובצה"ל סירבו למסור אם התקיים נוהל מכרז בנושא ומה היה הקשר בין סיגריות נובלס ודומינוס פיצה, ששיווקו את מוצריהן לחיילים במהלך הכנס, לבין זכויות החייל המשתחרר. כידוע, לפי הפקודות, בצבא נאסר על חברות פרטיות להיכנס לבסיסים לצורך שיווק מוצריהן לחיילים, אך כאן, באירוע שהצבא "חתום" עליו בהזמנה ששוגרה לחיילים, החברות הפרטיות פעלו במשך שעות לשכנע חיילים במדים לרכוש את מוצריהם.

 

חייל בכנס: "תרם כמה שעות חופש והרבה כאב ראש"

"זה לא רק במשך אותן שעות", העיר חייל שהשתתף בכנס מקביל לפני כמה חודשים, "הצבא ומשרד הביטחון מזמינים את אותן חברות להתחכך עם החיילים ולא אכפת לאף אחד במשרד הביטחון ובצה"ל שאותם עסקים חומדים שוב ושוב את החיילים בעשרות שיחות טלפון מטרידות ומציקות גם אחרי הכנס המיותר הזה, בחודשים האחרונים של השירות ואף אחריהם".

 

אותו חייל מספר כי "הכנס הזה תרם בעיקר כמה שעות חופש מהצבא, הרבה כאב ראש מהצקות של נציגי מכירות, וחשדנות סביב השאלה מה חיפשו שם אותן חברות שהוזמנו על-ידי משרד הביטחון, חוץ מאת הכסף שלי. מילא, אם הגופים האקדמיים שהיו מציגים שם היו אוניברסיטאות בלבד, זה היה הרבה פחות מסריח, אבל כולם יודעים שהדבר היחיד שמעניין מכללות פרטיות ומכוני פסיכומטרי זה שורת הרווח בסוף החודש וכמה 'ראשים' נמכרו".

 

החייל האשים את צה"ל ומשרד הביטחון במתן יד לתעשייה הזו. "הם גם כופים על המחשבה שלנו, עוד לפני שהשתחררנו, שהדבר הנכון בחיים זה ללכת לעשות פסיכומטרי ותואר אחרי הצבא".

 

גורמים הקשורים לכנס ציינו מנגד כי הניסיונות לשכנע חיילים לרכוש את התארים האקדמיים או את קורסי הפסיכומטרי נוגעים רק לאלה שנרשמו בדוכני המכירה בכנס ומסרו את פרטיהם.

 

ממשרד הביטחון ומדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בצה"ל ובמשרד הביטחון בוחנים את החברות המשתתפות בכנס המשתחררים כדי שישתתפו בהם רק החברות הרלוונטיות לתמיכה בתהליך השחרור של חיילי החובה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עמדה של חברת סיגריות בכנס
מומלצים