שתף קטע נבחר

מהו משך הזמן האפקטיבי ביותר ללמידה?

לכל אחד מאיתנו יש יכולת ריכוז אישית שניתן לנצל אותה ללמידה אפקטיבית. כדאי לכל אחד לזהות את משך הזמן המרבי שבמהלכו הוא מרוכז. מדריך

בטח קרה לך שתכננת להתכונן לבחינה בערב שלפניה, פינית שעתיים להתכוננות ואפילו באמת למדת. הנה עברו להן שעתיים, בקושי הספקת את החומר ואם לא די בכך התשישות מציפה והתסכול גדול. מה עושים? לוקחים הפסקה קצרה, זה בטח יעזור.

 

אך כשעברת לרגע ליד הטלוויזיה, בדיוק הייתה תכנית על התפתחות החקלאות בגיאורגיה במאה ה-18 ולא יכולת להתנתק מהמסך. אם הסיטואציה מוכרת, כנראה שאתה לומד בהתאם לאילוצים חיצוניים ולא בהתאם ליכולות אישיות.

 

כתבות נוספות בערוץ הלימודים :

 

יחידת רצף

לכל אחד מאתנו, יש יכולת ריכוז אישית, פרק זמן אפקטיבי שאותו הוא יכול לנצל ללמידה ברמת ריכוז גבוהה. אצל חלקנו פרק הזמן הזה נמשך 10 דקות (למשל אצל סטודנטים בעלי הפרעת קשב), ואצל אחרים הוא נמשך שעה או שעה וחצי.

 

את דעיכת רמת הריכוז אפשר לזהות על ידי חוויה שמוכרת לכולנו: מתחילים לקרוא שורה בספר, מגיעים לסופה ואז מתחילים לקרוא את אותה שורה מחדש, מגיעים לסופה ומתחילים שוב... לאחר מספר פעמים כבר די ברור שכבר קראנו את זה קודם וכנראה שאנו כבר לא באמת קוראים או קולטים את החומר ושכדאי שנעשה הפסקה.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

לפרק הזמן המרבי של ריכוז אפקטיבי קוראים יחידת רצף. כאשר לומדים לא לפי יחידת הרצף, נחווה ירידה משמעותית ביכולת הריכוז וביכולת לחזור לריכוז אחרי הפסקה.

 

סטודנט שמסוגל להתרכז באופן אפקטיבי במשך 45 דקות ברצף ויישב ללמוד שעה וחצי, לאחר מחצית מהזמן, הלמידה תהפוך ללא אפקטיבית ובהכרח גם למעייפת. לאחר שעה וחצי הוא יהיה מותש ומתוסכל מההספק הדל. לעומת זאת, אם יהיה קשוב ליכולותיו, הוא ילמד במשך 45 דקות, יעשה הפסקה של רבע שעה ואז יחזור ללמידה נוספת של חצי שעה. בסך הכול ילמד שעה ורבע ולא שעה וחצי כמו במקרה הקודם, אך הפעם כל פרק הזמן הזה היה אפקטיבי ועם הספק גדול יותר והפעם הלמידה לא תסתיים בתחושת תשישות, תסכול או אכזבה.

 

איך מזהים את יחידת הרצף האישית שלנו?

כדי לזהות את אפקטיביות הלמידה ואת השלב שבו היא נגמרת, עלינו לשאול את עצמנו את שתי השאלות הבאות, מומלץ מידי רבע שעה:

1. מה הספקתי עד כה?

2. מה הבנתי עד כה?

על השאלה "מה הספקתי?" ניתן לענות תשובות כגון "הספקתי שלושה תרגילים" או "הספקתי לקרוא עמוד וחצי". על השאלה "מה הבנתי?" אפשר לענות "בסך הכול אני מבין טוב את מה שעשיתי ברבע שעה האחרונה", או "עד עכשיו הכול ברור לי".

 

בשלב מסוים, כאשר יחידת הרצף תגיע אל קצה, התשובות לשאלות הללו יצנחו משמעותית. למשל, על השאלה "מה הספקתי?" התשובות יהיו "הספקתי תרגיל אחד" או "קראתי רק כמה שורות". על השאלה "מה הבנתי?" התשובה תהיה: "האמת היא שלא הבנתי כלום"...כאשר אלו התשובות, סימן שהגיע הזמן לעשות הפסקה.

 

כדי להקל על החזרה מההפסקה ולהיות ממוקדים כדאי לשאול שאלה מסכמת על כל מה שנלמד עד כה, וכן להחליט מה נעשה ביחידת הרצף הבאה, כשנחזור מההפסקה.

 

הכותב הוא מומחה למיומנויות למידה, ממקימי חברת פסיפס  ובעל ניסיון של 15 שנה בהנחיה והקניה של מיומנויות למידה. ממחברי הספר "סודות הלמידה "

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
במשך כמה זמן אתם מצליחים להיות מרוכזים?
צילום: אוהד צויגנברג
רן שמשוני
מומלצים