שתף קטע נבחר

מנהרות הכרמל: התייקרות של יותר מ-16%

חברת כרמלטון המפעילה את המנהרות, העלתה את התעריפים בפעם השישית, הפעם בעד 17.32%. יותר מ-16 אלף הצטרפו לקבוצת מחאה בפייסבוק: "לא יעלה על הדעת שמי שרוצה להשתמש במנהרות פעם ביום יידרש לשלם 700 שקלים בחודש". הרגולטור, חברת דרך ארץ: "זכיין פרטי לא רוצה לסבסד את אזרחי ישראל, הוא עושה את זה כדי להרוויח"

כביש בהפעלה פרטית עולה ביוקר ותושבי חיפה מוחים: מנהרות הכרמל שוב העלו את אגרת הנסיעה. בעת פתיחת המנהרות, התעריף לרכב בודד למנהרה אחת עמד על 5.70 שקלים. מאז התעריף עלה ב-2011, 2012 ושלוש פעמים ב-2013. הפעם מדובר בזינוק גבוה מהרגיל: עד 17.32%. סך הכל, מאז 2010 התעריפים לרכב בודד במקטע אחד התייקרו ב-52.6%.  בתגובה, בעמוד הפייסבוק: "מחאת מנהרות הכרמל", חברים כבר 16,297 מוחים.

 

 

התעריפים החדשים

התעריף לנסיעה במנהרה אחת (למחלף נווה שאנן) עבור רכב פרטי, עלה מ-7.47 שקלים ל-8.7 שקלים, עליית מחיר של 16.46%.

 

התעריף לנסיעה בשתי מנהרות (למחלף קריות), לרכב פרטי עלה מ-14.95 שקל ל-17.54 שקל, עלייה של 17.32%.

 

התעריף לנסיעה במנהרה אחת (למחלף נווה שאנן) לרכב ציבורי, עלה מ-22.41 שקל ל-26.1 שקל, עליית מחיר של 16.46%.

 

התעריף לנסיעה בשתי מנהרות (למחלף קריות) לרכב ציבורי, עמד על 44.82 שקל ועכשיו עלה ל-52.20 שקל, התייקרות של 16.46%.

 

התעריף לנסיעה במנהרה אחת (למחלף נווה שאנן) למשאית, עלה מ-37.35 שקל ל-43.49 שקל - התייקרות של 16.43%

 

התעריף לנסיעה בשתי מנהרות (למחלף קריות) למשאית, עמד על 74.70 שקל, עכשיו התייקר ל-87 שקל. מדובר בהתייקרות של 16.46%.

 

בשירות הלקוחות של החברה אמרו לנו בתחילה כי העלאת התעריפים קשורה לעליית המדד ולאחר מכן תיקנו: "העלאת התעריפים היא לפי החלטת הזכיין". 

 

את התעריפים מאשרת ועדת הכלכלה והחברה הממשלתית, כביש חוצה ישראל, מפקחת עליהם. החברה כפופה למשרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים.

 


מנהרות הכרמל - עליית תעריפים - רכב פרטי

מנהרות הכרמל - עליית תעריפים - רכב פרטי
  קטע אחד שני קטעים
פתיחת המנהרות 5.70 שקלים 11.40 שקלים
יולי 2011 6.00 שקלים 12.00 שקלים
יולי 2012 6.50 שקלים 13.00 שקלים
ינואר 2013 7.00 שקלים 14.00 שקלים
יולי 2013 7.40 שקלים 14.80 שקלים
אוקטובר 2013 7.47 שקלים 14.94 שקלים
ינואר 2015 8.7 שקלים 17.54 שקלים
* מנהרות הכרמל - כרוניקה של התייקרות

  

תושב חיפה: "עוד מעט זו תהיה מנהרה לעשירים בלבד"

תושבי האזור כאמור, הביעו מחאה בפייסבוק. בקבוצת המחאה נכתב: "..המאבק שלנו עולה מדרגה, ואנחנו יוצאים בדרישה ל'כרמלטון', לקבוע תעריפים חדשים וריאליים: 4 שקלים למקטע (8 שקלים לכיוון, למי שנוסע את 2 המקטעים)

- 50% הנחה לבעלי נכויות

- 50% הנחה לאזרחים ותיקים

- אפשרות למנוי חודשי ומנוי שנתי בהנחה

ועד אז - לא נוסעים במנהרות!!

היעד שלנו עד יום שלישי - להגיע ל- 20,000 חברים בדף המחאה של כולנו!!

שתפו והצטרפו!!".

 

תושב חיפה שמעון בן שימול, אמר ל-ynet שלמרות שהוא לקוח נאמן של המנהרות. "יש לי רכב פרטי והחשבונות שלי עולים ועולים. החשבון האחרון עומד על 520 שקל. בחודש הבא אגיע ל-600 שקל. החלטתי לשים לזה סוף. לא נוסע יותר אם לא יתעשתו ויורידו מחירים.

 

"אני נוסע לעבודה דרך המנהרות לנווה שאנן ומנווה שאנן לאזור הצ'ק פוסט ולטירת הכרמל. המון אנשים משתמשים בזה. זה מקצר זה נוח, אבל זה יקר. עוד מעט זו תהיה מנהרה לעשירים בלבד. זה כבר יוצא מעל 6,000 שקל בשנה. זו מתחילה להיות הוצאה".

 

יונה יהב מוחה בפייסבוק

בסטטוסים מצייצים העלו סטטוס שפרסם ראש עיריית חיפה יונה יהב, יום לפני העלאת התעריפים. גם הוא מוחה: "חיפאים - חשוב מאוד לדעת ולשתף. מחר יעלה מחיר המעבר במנהרות הכרמל ל-17.40 שקל. נסיעה של כ-6 קילומטרים בלבד!!! זה מחיר שערורייתי!", כתב, "אני מזכיר לכם - המחיר המקורי, שגם הוא היה גבוה – עמד על 5.70 שקלים בלבד למקטע.

 

"מנהרות הכרמל חייבות להיות פתוחות, זמינות ונגישות לכל הציבור. האם יעלה על הדעת שמי שרוצה להשתמש במנהרות רק פעם אחת ביום יידרש לשלם 700 שקלים בחודש?

 

"שלא נתבלבל, יש לברך על מנהרות הכרמל. הן מצמצמות באופן משמעותי את הפקקים בעיר, את זיהום האוויר, וחוסכים בהן שעות עבודה. זאת מטרתן העיקרית - לא עושק הציבור.

 

"אם אתם רוצים להשמיע את קולכם, שתפו את הקריאה הזו עם החברים שלכם, או שלחו אותה למשרד האוצר ומשרד התחבורה".

  

"מונית ספיישל עולה פחות. בושה"

תושבים הגיבו לסטטוס בזעם. רוני כתב: "מונית ספיישל עולה פחות. בושה!!" ברוך כתב: "כולם פה מסכימים שזה מחיר שערורייתי. השאלה מה הלאה?!?! או שנמשיך לנסוע כל בוקר במנהרות וי**** אותנו או שמר יונה יהב ידאג בקשריו ויחסיו להוזיל עבורנו את המחיר. ברור לכולם שחרם לא יעזור כאן. יום-יומיים בלי המנהרות וכל צועקי החרם למיניהם מתקפלים כי ברמה הפרקטית קשה לשנות הרגלי שינה והתעוררות (מי מביניהם שמשתמש כל בוקר במנהרות הגניבה בטח יבין)".

 

ערן כתב: "יונה יהב, יכולתם להתנות את הקמת המנהרות במחירי מטרה ריאליים ולא לאפשר ליזמים לעשות הון על תושבי חיפה. מה גם שאולי זאת ההזדמנות להוזיל את הארנונה לתושבי חיפה שהיא בין הגבוהות בארץ".

 

המנהרות נבנו בידי כרמלטון, שותפות שהוקמה לצורך הבנייה. את המנהרות מפעילה חברת נתיבי הכרמל מערכות ותפעול, שהיא חברה-אחות של חברת דרך ארץ, מפעילת כביש 6. את המנהרות בנו אשטרום וחברת שיכון ובינוי.

 

כרמלטון: "עוקבים אחר הקולות הנשמעים בעקבות העדכון"

מחברת כרמלטון נמסר בתגובה: "מנהרות הכרמל מהוות עורק תחבורה מרכזי בעיר חיפה המאפשר תנועה מהירה, נוחה ובטוחה תוך קיצור מרחק הנסיעה, וחיסכון בדלק ובזמן.

 

"תעריפי אגרת הנסיעה במנהרות הכרמל, לרבות מועד ואופן עידכונם מיושמים בהתאם להנחיות הסכם הזיכיון שנחתם מול המדינה לפני למעלה מעשר שנים. בהתאם לכך עודכן תעריף הבסיס ב-1.1.15.

 

"אנו עוקבים אחר הקולות הנשמעים בעקבות עידכון התעריף ומבקשים להבהיר כי השימוש במנהרות הכרמל חוסך מדי יום למאות אלפי המשתמשים עשרות אלפי ליטרים של דלק ועשרות אלפי שעות מיותרות על כבישי העיר. בנוסף השימוש במנהרות הכרמל מפחית את השימוש בצירי התנועה החלופיים בעיר במאות אלפי קילומטרים מדי יום ובכך תורם להקטנת זיהום האוויר באופן משמעותי כל זאת לרווחת העיר ותושביה, ותוך שיפור משמעותי וניכור באיכות חייהם"

  

הרגולטור: הכל לפי החוזה, המפעיל לא שודד ולא גנב

אריה שבתאי, דובר חברת כביש חוצה ישראל, הרשות הממונה מטעם הממשלה על המנהרות אמר ל-ynet: "החברה שהקימה את המנהרות חתמה על חוזה עם המדינה. בחוזה הזה, קבעו לוחות זמנים מתי מעלים את התעריפים, איך מעלים, הכל לפי ההשקעה שלהם".

 

הצרכנים מוחים. זה יקר.

 

"מה היה קורה לאותם צרכנים שצורחים לולא היו מנהרות הכרמל? אם החברה לא מגיעה לתחזיות התנועה מעבר למה שהיא גובה, המדינה עושה את זה. היו תקופות שהיו המדינה סיבסדה את המנהרות. היתה שם השקעה אדירה. הון תועפות השקיעו שם. הרי אף אדם פרטי לא רוצה לסבסד את אזרחי ישראל, הוא עושה את זה כדי להרוויח. זה פרויקט קשה. אלה מנהרות שעלו הרבה כסף. לחזק אותן לתפעל אותן. מה לעשות. התעריפים עולים. על כל פנים, זה היה חוזה בין המדינה לבין הזכיין והוא לא העלה מעבר למה שמותר לו להעלות"

 

"זו גם לא עליית מחיר אחרונה"

זו לא עליית מחיר ראשונה.

 

"וזו גם לא עלייה אחרונה. המפעיל לא שדד הוא לא גנב. שום דבר לא נשאר במחיר של פעם. הוא מעלה מחירים לפי החוזה שהמדינה חתמה איתו. אם הוא עשה חישוב שזה מה שמגיע לו, אז זה מה שהוא מבקש. אני מבין שיש אינתיפדה שיש מי שמלבה את האש".

 

בתןר המפקחים אתם יכולים לומר להם לעצור את עליית התעריפים?

 

"אני יכול להגיד לו אבל אז את שאר הכסף המדינה תשלם. תושבי כל המדינה צריכים לשלם על המנהרות"?

 

נכון, כשהמדינה בונה קטע כביש, כל התושבים משלמים עליו במסים. זה אינטרס של כל התושבים כי בפעם הבאה יבנו כביש ליד הבית שלהם. ואז גם אין גביית תעריפים.

 

"כשהמדינה בונה כביש מהכסף שלה, היא אכן לא גובה כסף בתמורה לנסיעה בו. כך למשל בכביש חוצה ישראל - בקטעים שהמדינה בנתה אין גבייה של אגרה, אבל כשהמדינה משתמשת בזכיין פרטי שהשקיע כספו, צריך להחזיר לו את הכסף שהשקיע בכביש".

 

במשרד התחבורה סירבו להגיב ל-ynet והפנו לחברת כביש חוצה ישראל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
באדיבות חברת יפה נוף
מנהרות הכרמל
באדיבות חברת יפה נוף
מומלצים