שתף קטע נבחר

מחירי ההובלה הימית בצניחה חופשית

שוק מחירי ההובלה הימית ממשיך לצנוח מאז המשבר ב-2008 ומאז תחילת השנה ירד ב-30% נוספים לשפל שלא נראה מ-1986. מה משפיע על מדד ההובלה הימית והאם יש דרך להעלות מחדש את המחירים שגורמים להפסדי ענק לחברות הספנות?

מדד מחירי ההובלה הימית צנח באופן דרמטי בחודש וחצי האחרון, מ- 770 נקודות בתחילת 2015, ל- 559 נקודות ביום שישי האחרון - נפילה של כ- 30%, לשפל שלא היה מאז 1986. כדי להכניס את הירידה לפרופורציה נציין כי בשנים שקדמו למשבר הפיננסי הגדול, המדד נסחר סביב ה-9,000 נקודות אך מאז צנחו המחירים באופן כמעט בלתי נתפס ב-95%.

 

עוד ב-ynet

רוצים לדבר עם עורכי וכתבי ynet? כיתבו לנו בטוויטר

ביבי חביבי // החדש של נוי אלוש // רק ב-ynet

 

לעוד טורים של אוהד חיים

אלומיניום או זהב? כך כדאי להשקיע במתכות

מתמסחרים: מי משקיע בסחורות?

המזון יתייקר? עלייה במחירי התירס והחיטה

 

מה גרם לצניחת המחירים?

שוק אוניות הצובר, נמצא בעודף היצע כבר מספר שנים. בתחילת שנות ה-2000 החל מחסור גדול באניות גדולות להובלת סחורות יבשות, וכתוצאה מכך מדד ההובלה הימית נסק לשיאים. תגובת חברות הספנות לעליית מחירי ההובלה הימית, הייתה צפויה והם הזמינו מהמספנות אוניות ענק חדשות שנמסרו ממש לפני המיתון של סוף 2008 ו-2009 - מיתון שהפיל את מחירי ההובלה הימית. אולם מכיוון שבניית אוניות ענק חדשות אורכת זמן רב, אוניות רבות המשיכו להגיע לשווקים גם לאחר 2009, וכך גבר הלחץ על מחירי התובלה כלפי מטה.

 

 

שוק במשבר. אוניית משא בלב ים (אילוסטרציה shutterstock) (אילוסטרציה shutterstock)
שוק במשבר. אוניית משא בלב ים(אילוסטרציה shutterstock)

כמו כל סחורה, מחיר ההובלה הימית אינו קבוע, הוא נקבע כמובן כמו מחירי המניות, על ידי "היצע וביקוש". ישנם מספר מדדים למחירי ההובלה הימית, הידוע שבהם הוא המדד להובלה של חומרי גלם יבשים -Baltic Dry Index -BDI ומחירו נקבע מדי יום ונסחר בבורסת Baltic שבלונדון. המדד מראה את העלות הממוצעת של הובלת סחורות יבשות בתפזורת, דוגמת עופרת הברזל, פחם וסחורות חקלאיות בנתיבי השיט העיקריים בעולם.

 

כבר לא אינדיקטור לפעילות הכלכלית העולמית

מאז המשבר ב-2008, שוק הספנות נמצא במשבר ואינו מצליח להתאושש ממנו. הסיבה היא כפולה, היצע האוניות שגדל במקביל לירידה בביקושים לסחורות יבשות, לרמה הנמוכה משמעותית מהרמות ההיסטוריות. אחת הסיבות העיקריות להתמתנות הביקושים היא הירידה המשמעותית בהשקעה בתשתיות ובבנייה למגורים בסין.

 

בעבר מדד ההובלה הימית היווה אינדיקאטור מייצג לפעילות הכלכלית העולמית, אך בשנים האחרונות עודף ההיצע והפך אותו ללא רלוונטי משום שהביקושים הקיימים, נמוכים משמעותית מההיצע הקיים.

 ירידת מחירי האנרגיה, תמכה אף היא בירידה של מחירי ההובלה הימית. התעשייה מאופיינת בחשיפה גבוהה למחירי האנרגיה. בשלוש שנים האחרונות שהתאפיינו במחירי אנרגיה גבוהים, חברות הספנות נענשו, חלקן אף תפעלו נתיבים עם רווחיות שלילית.

כך לדוגמה, כדי להתמודד עם עלויות האנרגיה הגבוהות, חישבו חברות האנרגיה כיצד לשוט במהירות אופטימאלית (ביחס לצריכת הסולר), ולאו דווקא בצורה המהירה ביותר.

 

מדד ההובלה הימי ימשיך לדשדש

בטווח הקצר, ישנם פרמטרים עונתיים היכולים להשפיע על המדד, כמו סוף השנה הסינית המאופיינת בירידה בפעילות הייבוא במדינה. בטווח הארוך החברות הספנות ימשיכו בתהליך צמצום ההיצע על ידי גריטה ואיחוד פעילויות כדי להתמודד עם עודף ההיצע. אך ללא התאוששות בצד הביקוש, מדד ההובלה הימי עלול להישאר ברמות נמוכות גם בשנים הקרובות.

 

הכותב הוא אנליסט ני"ע זרים בלאומי שוקי הון

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יאיר חסון
אנייה משא בפריקה
צילום: יאיר חסון
מומלצים