שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בלי תרופות: לעבור את גיל המעבר בלי תופעות לוואי
    הרפואה המשלימה לא מתיימרת להחזיר את מחוגי השעון לאחור, אבל היא מציעה שיטות טיפול יעילות לתסמינים של גיל המעבר המשלבות גם תזונה נכונה וצמחי מרפא. מדריך

    זה קורה לכולן, בדרך כלל לקראת סוף שנות ה-40 או קצת אחרי גיל 50. המחזור החודשי נפסק בהדרגתיות עד להפסקה מוחלטת בייצור האסטרוגן על ידי השחלות. ואז זהו, מתחיל גיל המעבר.

     

    מה קורה לגוף מבחינה ביולוגית?

    השחלות כבר לא מקשיבות להורמונים המופרשים מבלוטת יותרת המוח, וכתוצאה מכך הן מייצרות פחות ופחות הורמונים. המחזור הופך להיות קצר יותר ולא סדיר, עד לשלב בו הוא נעלם לחלוטין. יש נשים שהתהליכים הללו עוברים עליהן בקלות, אולם אצל רוב הנשים יופיעו סימפטומים שונים.

     

    קראו עוד

    גיל המעבר: מה לאכול כדי להקל על הסימפטומים?

    הורמונים לגיל המעבר: אסטרוגן מגן מסרטן השד

    בלי תרופות: 4 חוקים להקלת תסמיני גיל המעבר

     

    מהם המאפיינים הנפוצים?

    גלי חום הם הבעיה השכיחה ביותר והם מופיעים אצל 75 אחוז מהנשים. בקרב 25-50 אחוז מהנשים התופעה נמשכת יותר מחמש שנים. גלי חום ליליים פוגעים בשינה וגורמים לעייפות מתמשכת.

     

    תופעות נוספות מתבטאות באי שקט, עצבנות, כאבי ראש, ירידה בזיכרון, דופק מהיר, סחרחורות, הפרעות בתחושה בגפיים, עלייה במשקל, יובש בנרתיק ועוד.

     

    מתי מציעים טיפול הורמונלי?

    עד לפני כשנתיים, באופן גורף, נשים בגיל המעבר קיבלו טיפול הורמונלי. אולם מחקרים שונים העלו חשד כי טיפולים אלה מגבירים במעט את הסיכון להופעת סרטן שד או הרחם כעבור כמה שנות טיפול.

     

    מה יעיל במקום הטיפול ההורמונלי? (צילום: shutterstock)
    מה יעיל במקום הטיפול ההורמונלי?(צילום: shutterstock)

     

    מה מציעה הרפואה המשלימה?

    הרפואה המשלימה מתמודדת עם תופעות גיל המעבר כבר שנים רבות ויודעת לטפל בהן בצורה יעילה ומהירה, בין השאר באמצעות הרפואה הסינית.

    הפילוסופיה הסינית מדברת על שני כוחות קוטביים בטבע ובאדם: "יין ויאנג". המונח ין מתייחס לקור, מים, רטיבות, מוצק, לילה, מנוחה, חורף ועוד.

     

    המונח יאנג מתייחס לחום, אש, יובש, אוויר, יום, פעילות, קיץ ועוד. היין והיאנג פועלים זה על זה, כאשר השילוב ביניהם יוצר אנרגיה חדשה הנקראת צ`י, אשר מזינה ומתחזקת את גופנו.

     

    מה הקשר לגיל המעבר?

    על פי תפיסה זו, נשים בגיל המעבר סובלות מחוסר זמני ביין. כתוצאה מכך נוצר עודף יחסי באנרגיית יאנג עם מצבים שמאפיינים אנרגיה זו: יובש בנרתיק, חוסר מנוחה, צימאון וגלי חום. מכיוון שהיין קשור ללילה, מחסור בו יחולל תופעות כמו נדודי שינה והזעות לילה.

     

    מה עושה הדיקור?

    על פי הרפואה הסינית, אנרגיות היין והיאנג זורמות לאורך ערוצים ספציפיים שנקראים מרידיאנים, על גבי המרידיאנים נמצאות נקודות דיקור המאפשרות לשלוט על עודף היאנג ולנתב אותו כך שתופעות גיל המעבר תתמתנה או תיעלמנה לחלוטין.

     

    לשלוט על עודף היאנג בגוף (צילום: shutterstock)
    לשלוט על עודף היאנג בגוף(צילום: shutterstock)

     

    איך מאזנים את האנרגיות?

    הרפואה הסינית מחלקת את המזונות לפי איכויות. כיוון שנשים בגיל המעבר סובלות מעודף חום, כדאי להן להימנע ממזונות מחממים כמו קפה, אלכוהול, פלפל חריף, פלפל שחור, חרדל, בשר, ג`ינג`ר, חזרת, הל, קינמון, שמן סויה ואגוזי מלך.

     

    מזונות היכולים לחזק את היין ובכך לצמצם את התופעות הם: חיטה מלאה, גריסים, טופו, שעועית לימה, שעועית מש, שעועית ירוקה, מלפפון, עגבניה, סלק אדום, אננס, בננה, אגס, תפוח, ענבים, אבוקדו, מנגו ביצים וסרדינים, ברוקולי, כרוב וטחינה.

      

    מה אוכלים נגד הזעה?

    הטעם החמוץ הוא בעל השפעה מכווצת, ולכן עשוי להקל על ההזעות. המזונות המתאימים הם אננס, אוכמניות, זיתים, יוגורט, מנגו, עגבניה, ענבים, פטל, פרי הדר, קיווי, קרמבולה ושזיף.

     

    האם יש חשיבות למועדי האכילה?

    אכילת לילה מחלישה את היין, ולכן מומלץ לאכול את ארוחת הערב בין השעות שש לשבע בערב. במקביל לשינוי התזונתי, יש צורך בטיפול בדיקור המאזן את עודף היאנג ומשיב את המצב על כנו.

     

    כמו גם שימוש בצמחי מרפא סיניים אשר פועלים בצורה טובה לשיכוך התופעות. נשים בגיל המעבר יכולות להיעזר בנטורופתים, שעשויים להמליץ להן לצרוך פיטואסטרוגנים, כלומר מולקולות מן הצומח שהן דמויות אסטרוגן.

     

    נראה כי אסטרוגנים אלו מן הצומח יותר סלקטיביים ומשפיעים במקומות בהם נדרשת פעילותם, ללא הסיכון המיותר הנלווה לאסטרוגנים הסינתטיים, כפי שהתברר במחקרים שונים.

     

    איפה מוצאים פיטואסטרוגנים?

    מקורות המזון העיקריים המכילים פיטואסטרוגנים הם: פולי סויה, אפונה וקטניות נוספות, בוטנים, שיבולת שועל, אורז מלא וחיטה מלאה. רשות המזון האמריקנית ממליצה לאכול 25 גרם חלבון סויה ליום כדי למנוע מחלות לב.

     

    צריכה של מזונות עשירים בפיטואסטרוגנים ובסיבים יכולה רק לתרום לבריאותינו ואין בה כל סיכון. קיימים כיום בשוק תוספי מזון המכילים פיטואסטרוגנים, אולם כאן יש להקדיש תשומת לב לאיכות ואמינות החברות המייצרות. שימוש בפיטואסטרוגנים אלו יכול להקל משמעותית על תסמיני גיל המעבר.

     

    גם צמחי מרפא יכולים לסייע. כך למשל, הקוהוש השחור מצליח להקל בצורה משמעותית על גלי חום, הזעות, כאבי ראש ודיכאון. ניתן לחוש בהשפעה תוך כחודש ימים מתחילת הטיפול. גם שיח אברהם מקל על תסמיני גיל המעבר ויכול לשמש אותנו גם בתקופה שלפני ההופעה המלאה של התופעות .

     

    שיטות טיפול נוספות של הרפואה המשלימה, כמו הומאופתיה, פרחי באך, רפלקסולוגיה והמוטוקסיקולוגיה, עשויות להתגלות כיעילות להקלה ויתרונן הגדול הוא בכך שאין להם תופעות לוואי והן לא מסוכנות.

      

     הכותב הוא הרופא הראשי של "כללית רפואה משלימה"

      





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "בלי תרופות: לעבור את גיל המעבר בלי תופעות לוואי"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים