שתף קטע נבחר

בחירות 2015: מחלוקת שאינה לשם שמיים

הדרך היחידה לצעוד ביחד כחברה, היא רק אם נבין שאין הצדק עם מחנה אחד בלבד, ואין מחנה הטועה לחלוטין. בכל שיטה ולכל מפלגה יש מקום בציבוריות הישראלית. מפלגה שתאמר: "כולם רוצים טוב לעם ישראל, אבל מה שלנו יש להציע מתאים יותר" - תקבל את הקול שלי באופן מיידי

השיר הנוסטלגי של "הפרברים", "אני אבחר בך, ואת בי תבחרי" - מעורר נוסטלגיה למערכות בחירות קודמות שבהן זלזלו פחות באינטליגנציה של הציבור. בחירות שהיה בהן הרבה יותר תוכן והרבה פחות שנאה. הפוליטיקאים כמעט ואינם טורחים עוד לדבר על הערכים שמפלגתם מייצגת. מרבית השיח מתמקד באמירות נבובות שמכפישות את האחר.

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

 

רוצים לדבר עם עורכי וכתבי ynet? כתבו לנו בטוויטר

 

אינני מיתמם: גם בעבר היו מלחמות והכפשות. באופן טבעי, מערכת בחירות גוררת איתה מחלוקות וויכוחים, אבל בעבר היה מקום מרכזי יותר למאבקים אידיאולוגיים וחילוקי דעות ערכיים, ופחות לעיסוק במלחמות אישיות וילדותיות. נדמה כאילו מחסום הציניות התרסק. השיח הפוליטי מתמצה באמירות של "זו או אני", ו"רק לא הוא", והציבור – נקעה נפשו.

 

עוד דעות בערוץ היהדות - קראו:

  • זרע לא קדוש: לתקן את הפראנויה של המגזר/ הרב רפי אוסטרוף

     

    ברצוני להציע לפוליטיקאים לשנן משנה בפרקי אבות, המגדירה מהי "מחלוקת לשם שמיים": "כל מחלוקת שהיא לשם שמיים סופה להתקיים, ושאינה לשם שמיים אין סופה להתקיים. איזו היא מחלוקת שהיא לשם שמיים? זו מחלוקת הלל ושמאי. ושאינה לשם שמיים? זו מחלוקת קורח וכל עדתו" (אבות ה', י"ז).

     

    כיצד ניתן לדעת מהי מחלוקת לשם שמיים?

    לכאורה, כל אחד טוען שהוא רוצה רק את הטוב לעם ולמדינה. רבי מנחם המאירי (צרפת, המאה ה-13) נתן הגדרה מדוייקת: "שהזהירו את האדם שלא יהא משאו ומתנו עם חברו או עם חביריו לדרך הניצוח, כי זה יגרום להריסת כל מצב... כי כל שמכוון לניצוח, משתדל להעמיד דעתו ורצונו - אם אמת ואם שקר. אבל תהיה כוונתו לברר העניין שנושא ונותן עליו".

     

    שאלת היסוד היא האם המטרה לנצח, או לברר את האמת ולקדם את האידיאולוגיה שבה המפלגה מאמינה. אם המטרה היא לנצח, המתמודד לא יבחל בשום דרך כדי להשיג את הניצחון. אם המטרה היא בירור האמת, השיח יתנהל בצורה מכובדת ועניינית. במחלוקת לשם שמיים הוויכוח לא יורד לפסים אישיים, אלא נשאר ברמת המחלוקת האידיאולוגית, עמוקה ככל שתהיה.

     

    הדבר הקובע את טיבה של המחלוקת, איננו הנושא או דעותיהם של החולקים, כי אם היחס האישי שבין החולקים. הלל ושמאי, על אף שחלקו כמעט על כל נושא שבעולם, כבדו זה את זה ואהבו זה את זה, כפי שמגדיר זאת ר' יהונתן אייבשיץ (קראקוב, המאה ה-17) שבעצמו סבל מרדיפות בשל דעותיו:

     

    "אי המחולקים ובעלי ריבות - זולת הדבר שחלקו בו ומנוגדים זה לזה - הם אוהבים גמורים בלב ונפש, זהו אות שמחלוקתם לשם שמיים. אבל אם אויבים ונוטרים שנאה זה לזה על ידי מחלוקת, זהו שלא לשם שמיים... וזהו הסימן מסרו לנו חכמי משנה, איזו היא מחלוקת שהיא לשם שמיים... כמחלוקת שמאי והלל, שאהבו זה את זה וכבדו זה את זה הנאהבים ונעימים, זהו אות שמחלוקתם לשם שמיים. אבל כמחלוקת קורח ועדתו, שהיו נוטרים איבה ושנאה וכמעט יסקלוהו למשה וכדומה, זו היא שלא לשם שמיים".

     

    הפרידו מחלוקת אידיאולוגית ופרסונאלית

    מחלוקת שהיא לשם שמיים מבוססת על הנחת היסוד שהצד החולק גם הוא מחפש טוב לעם ישראל, וחובה ללמד עליו זכות. כפי שמגדיר זאת הרב קוק בחיבורו "אורות ישראל": "נמצא שכל מחלוקת שיש בין איש ישראל לחברו, בין קיבוץ לחברו, גם היא בונה עולמות, וכיון שהכל הוא שכלול ובניין, אין צורך לדבר מרורות, כי אם להודיע את הגודל ששני הצדדים עושים, ושהם יחד משכללים בניין עדי עד, ומתקנים את העולם, ואז לפי התרחבות הידיעה תגדל האהבה, כפי הערך של גדולת השנאה, ויגדל החיבור לפי הערך של גדולת הפירוד".

     

    אם נצא מנקודת המוצא שיש לבצע הפרדה מוחלטת בין המחלוקת האידיאולוגית לבין המחלוקת הפרסונלית;

    אם נוכל לשפוט כל אדם לכף זכות, אך בד בבד לחלוק על דרכו בתכלית התוקף, ללא טשטוש המחלוקת האידיאלית - הרי שאנו במסלול הנכון.

     

    הדרך היחידה לצעוד ביחד כחברה, היא רק אם נבין שאין הצדק עם מחנה אחד בלבד, ואין מחנה הטועה לחלוטין. התמונה מורכבת בהרבה מכפי ציור פשטני. בכל שיטה ולכל מפלגה יש מקום בציבוריות הישראלית. צריך לחלוק בתוקף, אך אסור לזלזל ולהכפיש. מותר לתקוף את הדעה החולקת, אך אסור חלילה לתקוף את האדם החולק באופן אישי.

     

    ביום שבו תקום המפלגה שתאמר – "כל המפלגות חשובות ומחפשות את הטוב לעם ישראל, אבל מה שלנו יש להציע מתאים יותר וטוב יותר" – מפלגה זו תקבל את הקול שלי באופן מיידי. אולי סוף סוף נקבל מכתב אהבה, ואז נעשה בחירות.


  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים