שתף קטע נבחר

יוצאים מהמחבוא: כפר האנוסים בברזיל

ליד המשקוף הימני לא מנקים כי הוא "קדוש", את הגופה מוציאים מהארון בסתר לאחר הקבורה, מדי שישי לובשים בגדים יפים - ונושאים תפילה בחדר סודי. הרב יוחנן ידידיה חזר ליהדות, והקים קהילת אנוסים שהוא מקבץ מרחבי ברזיל. "בתודעה של כל ברזילאי נמצאת ההכרה שהוא מצאצאי היהודים"

"כמחצית מתושבי ברזיל, המונה כ-200 מיליון איש - הם מזרע ישראל". הדובר הוא הרב יוחנן ידידיה, שמבין דבר או שניים באנוסים ובברזילאים גם יחד. האיש שנולד למשפחת אנוסים, מתחזק מפעל חיים: להחזיר כמה שיותר אנוסים אל חיק היהדות הגלויה. למפעל הזה יש שם: שכונת האנוסים בנטאל, ברזיל. "התנחלות יהודית" חריגה מסוגה בעולם. בימים אלה הוא נמצא בישראל במסגרת השתתפותו בכנס בינלאומי של המכון לחקר יהדות ספרד והאנוסים, הנערך במכללה האקדמית נתניה.

 

<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >> 

 

כשהיה בן 30 החליט הרב ידידיה לצאת מסע חייו. הרב שנולד עם קום המדינה, אבל הרחק ממנה - גדל במשפחה יהודית ששמרה על זהותה הדתית בחשאי במשך מאות שנים. בילדותו הוא ראה שמשפחתו נוהגת במספר מנהגים חריגים. כך למשל, בניגוד לשכנים מסביב, הדליקה אמו נרות מדי שישי בערב, עם המון חששות ובהיחבא.

 

עוד בערוץ היהדות - קראו:

 

בנוסף, בכל יום שישי אחר הצהריים, היו בני משפחתו מנקים את הבית ולובשים בגדים חגיגיים. אגב, את האבק והלכלוך ליד המשקוף הימני, אסור היה לגרוף - מכיוון שמדובר במקום קדוש ששומר על הבית. ההורים הבהירו היטב לילדים כי את המנהגים הנוהגים בבית פנימה, אסור באיזור חמור לחשוף לזרים.

 

ברית מילה בחדר סודי

בשנת 1972 שמע ידידיה ברדיו על טקס זיכרון בריו דה-ז'ניירו, לזכר יהודים שנספו בשואה. הוא החליט לנסוע, ושם כמו היכתה בו ההכרה שהוא ומשפחתו - חלק מהעם היהודי. "כבן למשפחת אנוסים, חשתי קורבן לפרעות האינקוויזיציה. קורבן לפגיעה ממושכת וקשה יותר משואת יהדות אירופה במאה העשרים", אומר הרב ידידיה, ומוסיף כי זה היה האירוע המכונן שהניע אותו לשוב לשורשיו היהודיים – ולהשיב אל חיק היהדות אנוסים נוספים.

 

איך מאתרים אנוסים? שמים לב לפרטים הקטנים. חלק מהקהילה ()
איך מאתרים אנוסים? שמים לב לפרטים הקטנים. חלק מהקהילה

 

יוחנן ידידיה (שאגב מסרב להסגיר את שם לידתו הנוצרי, כמו מבקש להתנער ממנו), פנה לרב מקומי, שביקש ממנו לספר על המנהגים שנהגו בביתו. במהלך השיחה התברר כי בניגוד לרוב צאצאי האנוסים, סבו שלו מל אותו בילדותו, בחדר נסתר שנאסר על בני הבית הצעירים להיכנס אליו. בחדר זה נהג סבו לקיים תפילה קצרה וסודית בכל יום שישי בערב. על סמך מידע זה החליט הרב כי ניתן לצרף אותו אל העם היהודי, ובתנאי שיעבור טקס "הטפת דם" (במקום ברית מילה).

 

כשמלאו לו 30, החליט לחקור את תולדות הקהילה היהודית במדינה רחבת הידיים - ואף לצאת בעקבות אנוסים נוספים, במטרה להקים קהילה חדשה וייחודית של אנשים החולקים את אותה ההיסטוריה, שבה הם לא יצטרכו עוד להסתיר את זהותם.

 

איך מאתרים אנוסים? שמים לב לפרטים הקטנים, מסביר הרב ידידיה. למשל, אנשים שספרו כוכבים כדי לבדוק אם יצאה השבת. כך הגיע, למשל, לד"ר לוסיאנו ד'אוליביירה, רופא צעיר שברשות משפחתו ארון מיוחד מזה כ-150 שנה, שמעליו חקוק סימן של צלב, לצד הכיתוב "שדי".

 

להחזיר אנוסים ליהדות

בדיקה שערך עם הוריו גילתה מציאות שהדהימה אותו: בעיר מגוריו היו מספר משפחת שצאצאיהן נהגו להינשא רק אלה עם אלה, כאשר הזקנים נהגו לקיים מנהגים חריגים, שאותם הם הנחילו ליורשיהם. בין השאר, כאשר חבר קהילה נפטר, היו עורכים טקס קבורה בארון, כמקובל. אלא שבשעת לילה היו המבוגרים מוציאים את הגופה מהארון, וקוברים אותה באדמה.

 

קורא לממסד הדתי לקרב את האנוסים. הרב יוחנן ידידיה ()
קורא לממסד הדתי לקרב את האנוסים. הרב יוחנן ידידיה

 

הרב ידידיה החל לפנות למשפחות שעמדו בקשרי ידידות עם משפחתו, כדי לבשר להן על שורשיהן היהודיים. הוא הסביר להם כי יהודים נוהגים לנקות את ביתם, ולהחליף בגדים לפני שבת. וגם שהמנהג לקבור את המתים מחוץ לארון, הוא יהודי, וכי על המשקוף הימני "הקדוש" של הבית היהודי, ממוקמת מזוזה, שהיא השומרת ומגינה.

 

אט-אט התקבצה בנטאל קהילה חדשה ומגובשת, שחבריה הביעו נכונת לשוב בצורה מלאה אל חיק היהדות. כיום מונה הקבוצה כמה עשרות איש, ויש להם בתי כנסת ובתי ספר משלהם. שישה כבר עלו ארצה והוכרו כיהודים מבלי שהיו צריכים לעבור תהליך של גיור לחומרה.

 

על השאלה איך זה לחיות כבן למשפחת אנוסים בברזיל, משיב ידידיה כי "יש הבדל בין אזור לאזור במנהגים ששרדו, ובמנהגים שהחיו את הזהות שנרמסה. כתוצאה מכך, עוצמת הזיכרון איננה אחידה אצל בני האנוסים". לדבריו, הם "לאחר השואה והקמת מדינת ישראל, החלה התעוררות ורצון לשוב לשורשים, דבר שמתבטא בדרכים שונות ובעוצמות שונות".

 

סמבה ואינקוויזיציה

למרות שבעיני הישראלים ברזיל מתקשרת אוטומטית לקרנבל, סמבה, או למונדיאל שנערך בשנה שעברה - יהדות

ברזיל היא השנייה בגודלה באמריקה הלטינית (הראשונה היא ארגנטינה). בספר שכתב בעבר הרב ידידיה, הוא קובע כי הטענה שבין כובשי ברזיל היו יהודים אנוסים, איננה מיתוס כי אם עובדה היסטורית, ברורה וחד-משמעית, וכי ליהודים היה חלק חשוב בהקמת המדינה.

 

מתברר שב-1492, לאחר גירוש ספרד, עברו יהודים רבים עברו לגור בפורטוגל. בשנת 1500, כשפדרו אלברש קברל מפורטוגל גילה את ברזיל, שמשו יהודים רבים מפורטוגל כסוחרים ומתורגמנים, והיו גם יהודים שסייעו בפיתוח מכשירי ניווט שסייעו בגילוי המדינה האקזוטית שבאמריקה הדרומית.

 

עד שנת 1570 היגרו מספר גדול של יהודים לברזיל, ובאופן הדרגתי נוצרה בה קהילה יהודית. אלא שלרוע המזל, החלה האינקוויזיציה הספרדית לפעול בפורטוגל בשנת 1521, והיהודים שאולצו להתנצר, ולא יכלו לבחור באופציית הגירוש כמו בספרד, החלו לשמר בסתר את מנהגיהם היהודיים.

 

לדברי הרב ידידיה, בדומה לפורטוגל, גם בברזיל מפגינים רוב התושבים יחס חיובי ליהדות ולישראל, ויש בה פחות אנטישמיות בהשוואה לאירופה. ברזיל היא המדינה החמישית בעולם מבחינת גודל ומספר התושבים, וקיים הבדל ברור ביחס ליהודים ולישראל בין האזורים השונים.

 

הקהילה היהודית מסרבת לחבק

בדרום המדינה, בקרבת הגבול עם אורוגוואי, היה מספר לא מבוטל של אירועים אנטישמיים, אך בצפונה היחס ליהודים טוב למדי. הרב מסביר כי הסיבה לכך נעוצה בעובדה שאת האזור הזה כבשו בעבר הרחוק ההולנדים, ואלה דגלו בחופש פולחן. "אני משוכנע שהסיבה לכך היא שבתודעה של כל ברזילאי, נמצאת ההכרה שהוא מצאצאי היהודים שכבשו את ברזיל", אומר הרב.

 

באופן מפתיע, הרב ידידיה טוען כי הבעיה המשמעותית שאיתה מתמודדים האנוסים המבקשים לשוב אל חיק היהדות, היא הכתף הקרה מצד הקהילה היהודית המקומית. "אצלם יש שתי אפשרויות: או שאתה יהודי, או שאתה לא יהודי", הוא אומר בכאב.

 

"הם מסרבים להכיר במושג 'זרע ישראל', ולכן רוב קהילות האנוסים מתנהלות ללא קשר לקהילות היהודיות, למעט בנטאל, שם יש קרבה גדולה ויחסים טובים בין היהודים לאנוסים. הקריאה שלי לממסד היהודי והדתי היא לא להרחיק את צאצאי האנוסים, כי אם לקרב אותם".

 

  • הרב יוחנן ידידיה משתתף בכנס בינלאומי של המכון לחקר יהדות ספרד והאנוסים, הנערך במכללה האקדמית נתניה אתמול והיום (24/3).

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בתי כנסת ובתי ספר משלהם. הרב ידידיה בבית הכנסת
מומלצים