שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    על הבמה: מניין בנוסח קרליבך
    אחרי שכבש את בתי הכנסת ברחבי העולם, קרליבך ז"ל מביא את המניין לבמה: עשרה מוזיקאים - ממזרח ומערב, דתיים וחילונים - התלכדו כדי לעשות כבוד ל"רבי המזמר" שפטר כבר לפני עשרים שנה, ובעיקר - כדי לעשות מוזיקה קרליבכית. קבלו אותם בבכורה: "המניין"

    תתחילו לספור (צילום: אסף פרי)
    תתחילו לספור(צילום: אסף פרי)
     

     

    רק למנות את חברי ההרכב החדש שמבקש לכבוש לכם את האוזן, זה פרויקט שדורש כמה פסקאות – שלא לדבר על הייחוד המוזיקאלי של כל אחד ואחד מהם: עשרה מוזיקאים שהגיעו מארבע קצות תבל, התאגדו לכדי הרכב עם השם המתבקש: "המניין", והם יוצאים באלבום בכורה מסקרן שהמוקדש כולו ליצירה הרחבה של רבי שלמה קרליבך. המוזיקאים, כולם בשנות ה-20-30 לחייהם, טוענים כי קרליבך, שהלך לעולמו לפני שני עשורים - הקדים את זמנו בכמה שנים.

     

    <<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>

     

    לפני כשנה נפגשו המוזיקאי יצחק מאיר, המפיק יהודה לבבי ומשה שלו (35), מוזיקאי יליד ירושלים, לשיחה על חסידות ומוזיקה. מהשיחה הזו נולד הרכב מוזיקלי המשלב "מזרח, מערב ואת ירושלים". כל אחד מהשלושה הביא את חבריו, "כאשר למעשה כמעט כולנו ניגנו האחד עם השני בהרכבים שונים".

     

    עוד בערוץ היהדות - קראו:

    לא חומרניות, לא גזעניות: סקר הרווקות הדתיות הגדול

     

    שלו שמנגן על עוד וסנטור ב"תזמורת ירושלים החדשה", גייס למיזם את יוני שרון שמנגן בכלי הקשה, את רפאל בר-כץ המנגן בקלרינט וסקסופון - ואת יגל הרוש הפורט על קמנצ'ה, כלי קשת ייחודי שמקורו בפרס.

     

    צילום: אסף פרי

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    יהודה לבבי, המפיק והקונטרבסיסט, הביא איתו את מאיר יניגר המנגן בכלי הקשה, את איש הקלרינט אמיתי מן, ואת האקורדיוניסט יאנוש הורוביץ. שני החברים האחרונים בהרכב הם הזמר שמואל קארו שגם מנגן בגיטרה, ירחמיאל זיגלר, "רוקי". העובדה שחלק מהנגנים מופיעים בהרכבים אחרים, חייבה לצרף שני מוזיקאים מחליפים: הגיטריסט והזמר עקיבא תורג'מן, ונגן כלי ההקשה דר לוי.

     

    "לשמר את האנרגיות"

    אז יש את "רוקי" מארה"ב, ואת שלו שמשפחתו המוזיקאלית עלתה מאלג'יר, אך החבורה דבֵקה בכיוון מוזיקלי שמתעקש לא להיצמד לנוסחאות של מזרח או מערב, דתי או חילוני. אפילו הצורה שבה מנגן ההרכב, איננה רגילה. מאז החלו להופיע (לפני כחודשיים וחצי, בסך הכל), מנגנים מחצית מהנגנים כשהם בתוך הקהל.

     

    "שים חלקנו", "המניין"    ( )

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    קרליבך יצר סצנה שלמה, שכמו אצל מרבית האמנים שיצרו מהפיכות – זכתה להערכה רק לאחר פטירתו, ומאז היא הולכת וצוברת תאוצה. לו היה אדמ"ור, היה קהל חסידיו מתחרה בחצרות הגדולות ביותר. ובעצם, הוא סוג של אדמו"ר: רבי מוזקאלי

     

    "הודו לה'", "המניין" עושים קרליבך בקצב מזרחי    ( )

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    "למרות שלא זכיתי לראות את קרליבך בהופעה, לקראת יצירת הדיסק צפיתי והקשבתי למאות שעות שבהן הוא העביר שיעורי תורה וגם שר", אומר שלו. "התקופה הזו הפכה אותי לגמרי, הצפייה בו היא כמו 'שולחן ערוך' עם הלכות אולפן והופעה.

     

    "אנשים מבצעים את שירי קרליבך בצורה שלא משמרת את האנרגיות והרוח שלו. כך למשל, יש הרכבי רוק שמכסחים לשירים שלו את הצורה, ולא מתייחסים לשירים בכבוד הראוי" (צילום: אסף פרי)
    "אנשים מבצעים את שירי קרליבך בצורה שלא משמרת את האנרגיות והרוח שלו. כך למשל, יש הרכבי רוק שמכסחים לשירים שלו את הצורה, ולא מתייחסים לשירים בכבוד הראוי"(צילום: אסף פרי)

     

    "במקרה אחד, למשל, ראיתי וידאו שבו הוא נמצא עם 20 איש באולפן הקלטות. מכיוון שמדובר באולפנים של פעם, אין ערוצי שמע נפרדים - ואת הכל מבצעים ב'טייק אחד'. מהצפייה בדרך שבה הוא מלמד את האנשים לשיר ולנגן, למדתי המון, ובעיקר את ההתייחסות למוזיקה, כאמצעי לריפוי ולעבודת ה'".

     

    "הבאנו חזנים אורחים"

    "מגיל אפס גדלתי בבית על שירי רבי שלמה", מספר לבבי (25), "ואת התורה שלו גיליתי בשלב יותר מאוחר בחיים. אני מאוד מחובר אליה. הרבה שנים אני חש שאנשים מבצעים את שירי קרליבך בצורה שלא משמרת את האנרגיות והרוח שלו. כך למשל, יש הרכבי רוק שמכסחים לשירים שלו את הצורה, ולא מתייחסים לשירים בכבוד הראוי. מה שהצלחנו לעשות זה לשמר את הרוח המיוחדת של רבי שלמה, עם כלים עדינים שמעבירים את העוצמה שלו, בלי להישאר בעבר".

     

    כילד נכחתי בהופעה של רבי שלמה קרליבך בחיפה, ואני לא זוכר שהוא היה מחובר לצד המזרחי שלו.

     

    לבבי פורץ בצחוק: "זה נכון, אבל בהרכב הנוכחי זה דווקא משתלב מעולה. כולנו מוזיקאים שאצלם יש חיבור בין

    מזרח ומערב, וזה גם מה שקורה בעשר השנים האחרונות במוזיקה הישראלית. זה לא נורא שזה לא היה אצלנו, העיקר שעכשיו זה משתלב וזה טבעי. יש שירים שבהם 'המזרחי' מתארח את רבי שלמה, ויש שירים שבהם רבי שלמה מתארח אצל המזרחי, אבל זה יושב בצורה טובה".

     

    לבבי השתחרר לפני כשנתיים מהצבא, ומיד עבר לזירת המוזיקה החמה של ירושלים. הוא מנגן ב"גוטה גוטה", להקה שהקים עם חבריו, ומנגנת בחתונות ומופעים, בעיקר בסגנון כלייזמר-צועני. קהל היעד שאליו מכוון האלבום, מזכיר את הרכב הלהקה: חילונים ודתיים, כיפות סרוגות ושחורות, "וכמובן גם אמריקאים".

     

    "נפשנו חיכתה", "המניין"    ( )

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    אלבום הבכורה של "המניין" מארח את ישי ריבו, יצחק מאיר ואייל כהן ("הכוכב הבא"). "כמו שבתפילה חגיגית בפתח תקווה יביאו את החזן נפתלי הרשטיק, או את פייטנים משה חבושה ויחיאל נהרי - גם במניין שלנו הבאנו חזנים אורחים", אומר שלו.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "על הבמה: מניין בנוסח קרליבך"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: מושיקו חורש
    "המזרח מתארח אצל המערב". יהודה לבבי
    צילום: מושיקו חורש
    צילום: אסף פרי
    "הצפייה בקרליבך היא כמו 'שולחן ערוך' עם הלכות אולפן והופעה". משה שלו
    צילום: אסף פרי
    "המניין", עטיפת האלבום
    מומלצים