שתף קטע נבחר

בלי גברים: איך לפתח סטארט-אפ במדבר

קבוצה של 75 נשים מישראל ומתשע מדינות נוספות, ביניהן ארה"ב, קניה, וייטנאם, דנמרק וסין, השתתפו בסדנא במדבר, במטרה לפתח את רעיון הסטארט-אפ שלהן. פרט להתנתקות מחיי היומיום, נדרשו הנשים לקבל על עצמן כמה תנאים מיוחדים. "רצינו לתת גשר לנשים בתחומי היזמות והטכנולוגיה, והחלטנו לעשות את זה בצורה הוליסטית". זה מה שקרה שם

למסור את הסלולר, להופיע עם פתקית עליה כתוב השם בלבד ובלי התואר, ולהסתובב בתלבושת אחידה של חולצה לבנה עליה מוטבעת בגדול האות W - אלו שלושת התנאים ההתחלתיים שחייבו את 75 הנשים הצעירות מתחום ההיי-טק, שהשתתפו בסדנה ייחודית בת שלושה ימים במקום סודי במדבר.

 

לכתבות נוספות בערוץ ymedia :

  

הסדנה אורגנה על ידי חברת elevation, ואליה הגיעו נשים מישראל ומתשע מדינות נוספות, ביניהן ארה"ב, קניה, וייטנאם, דנמרק, סין ועוד. כל המשתתפות באו במטרה לפתח את רעיון הסטארטאפ שלהן באמצעות התנתקות מחיי היומיום, וניתוק מהצד העסקי השוטף. 

 (צילום: מעיין בן ארצי) (צילום: מעיין בן ארצי)
(צילום: מעיין בן ארצי)
 

את שלושת ימי הסדנה הקדישו המשתתפות לסיעור מוחות על דרכים אפשריות לקדם את החברות שהן מובילות. בד בבד, הן יצאו למסע לתוך הנפש בעזרת כלים רוחניים כמו קונדליני יוגה, סדנא לחלומות צלולים, טיפול בקול ועוד. בין הנשים היזמיות המשתתפות בפרויקט, לצד מנכ"ליות ומשקיעות מחו"ל, היו ענת סגל, מנכ"לית xenia; נורית שבי; נועה שגב ורוני כהן, מייסדות אתר אופנה; מרים שוואב, דתיה, מנכ"לית illumine ואם לשבעה; וד"ר גלי עינב, מרצה במרכז הבינתחומי. 

 

אלגוריתם שיאתר סחר בנשים

חברת אלביישן היא אקדמיית יזמות וטכנולוגיה שהוקמה לפני כ-10 חודשים על ידי אבי שניר ונרקיס אלון. נקודת ההתחלה של אלביישן הייתה ב-2014, לאחר שגוגל העולמית פרסמה נכונות לתת מענק ל-40 תוכניות בעולם שיצליחו לקדם נשים בתחומי הטכנולוגיה והיזמות.

 

"רצינו לתת גשר לנשים בתחומי היזמות והטכנולוגיה, והחלטנו לעשות את זה בצורה שונה והוליסטית", מספרת אלון. "הפרויקט נועד להעניק לנשות קריירה עסוקות כלים וזמן לפתח סטארט-אפים וביטחון מלא במוצר וברעיון שלהן, תוך שהן שואבות השראה מהמדבר הישראלי ומהשקט שהוא משרה".

 

אלון ושניר צירפו אליהם את שרה ריפשניידר, שהפכה שותפה בחברה, וביחד גיבשו את התוכנית "אלביישן W" (האות W מסמלת כמובן את המילה Woman). השלושה הגישו את התוכנית לגוגל העולמית ונבחרו לאחת מ-40 החברות. במאי האחרון התקיים הפיילוט בישראל, שבו השתתפו 20 נשים מ-7 מדינות, רובן בתחילת הדרך של הסטארט-אפ. עם הצלחת הפיילוט והמסקנות הנגזרות ממנו יצאה אלביישן W לפרוייקט הנוכחי. 

נרקיס אלון. "פתאום רואים איך נשים מסייעות אחת לשניה ולא נלחמות אחת בשניה" (צילום: מעיין בן ארצי) (צילום: מעיין בן ארצי)
נרקיס אלון. "פתאום רואים איך נשים מסייעות אחת לשניה ולא נלחמות אחת בשניה"(צילום: מעיין בן ארצי)
 

בסדנא המדוברת תומכת גם Schusterman Connection Points, תוכנית של קרן שוסטרמן הבינלאומית, המעודדת יוזמות חדשניות המתמקדות בהמרצת צעירים, כדי שיוכלו לחולל שינוי חיובי בקהילות היהודיות שלהם. "הגישה הייחודית שלנו ליזמות מאפשרת לנשים להתחבר מחדש לכוח הנשי שלהן, ולהגדיר את עמדתן כנשות עסקים", אמרה ריפשניידר.

 

ואכן, הרעיונות זרמו כיין: למשל, אחת הנשים חשבה על ניתוח מידע באינטרנט כדי לאתר בזמן אמת סחר בנשים. כעת היא עוסקת בפיתוח אלגוריתם, שדרך העברה בנקאית, למשל, ועוד סממנים, אפשר יהיה לדעת איפה ומתי בדיוק מתקיים סחר בנשים, ואפשר יהיה להגיע לזירה בזמן אמת. רעיון אחר שעלה הוא פלטפורמה מיוחדת לאנשים, שרוצים לכתוב ולא מצליחים להכניס את עצמם לשיגרת כתיבה. הרעיון הוא לספק להם כוח רצון והרגלים, שיאפשרו להם לשמור על הרגלי כתיבה.

 (צילום: מעיין בן ארצי) (צילום: מעיין בן ארצי)
(צילום: מעיין בן ארצי)
 

75 הנשים נבחרו מתוך מאות שהגישו מועמדות להשתתף בפרויקט הייחודי. פנינו לנשים באמצעות האתר שלנו, וקיימנו סדרת ראיונות עם המועמדות. בסופו של התהליך נבחרו הנשים המשתתפות, כשכל אחת מהן משלמת 200% דמי השתתפות. "עולם התעסוקה השתנה בשנים האחרונות. אנשים צריכים לייצא את הקריירה של עצמם ולמצוא את עצמם מסתדרים בעולם תעסוקה חדש", מסבירה אלון. "המשותף לכל הנשים שהשתתפו בסדנא הוא, שהן עסוקות מאוד. בתוך היומיום שלהן, שכולל עבודה ובית ומשפחה, קשה להן למצוא זמן לפתח רעיון, ולא משנה אם התחום הוא טכנולוגי, עסקי או חברתי.

 

ספרי על התהליך שהמשתתפות עוברות בסדנא

"כל המשתתפות קיבלו את התנאים שלנו, וביום הראשון כל אחת הייתה עם עצמה וגיבשה את הרעיון שלה. ביום השני הן נפגשו, וכל אחת שיתפה את הנוכחות ברעיון שלה. פתאום רואים איך נשים מסייעות אחת לשניה ולא נלחמות אחת בשניה, לכן גם היו כל מיני טקסים, שנתנו מקום וכבוד לנשיות שלהן.

 

"ביום השני הן כבר סיפרו על עצמן ובערב הלכנו בתהלוכה נושאות לפידים, אל ההר שממול, שכולו הואר, ושם התקיימה מסיבה שכולן רקדו ונתנו פורקן לכל המתח שהצטבר. במעגל הסגירה, שהתקיים לסיום הסדנה, הן כבר הרגישו כמו קהילה אמיתית. יש כאלו שהודיעו שהן ישקלו עליה לישראל, יש כאלו שהודיעו שילכו על רעיון אחר מזה שהגיעו איתו, וכל אחת קיבלה 20 שניות לספר מה היא קיבלה מהימים האלו".

שרה ריפשניידר. "הגישה הייחודית שלנו ליזמות מאפשרת לנשים להתחבר מחדש לכוח שלהן" (צילום: מעיין בן ארצי) (צילום: מעיין בן ארצי)
שרה ריפשניידר. "הגישה הייחודית שלנו ליזמות מאפשרת לנשים להתחבר מחדש לכוח שלהן"(צילום: מעיין בן ארצי)
 

"השארתי את התינוק שלי שלושה ימים בבית", אמרה אחת המשתתפות. "והנה, לאחר שלושה ימי ניתוק, אני עדיין יכולה להעיד על עצמי שאני אמא מדהימה". משתתפת נוספת הוסיפה בבכי שכולו התרגשות: "כל החיים המקצועיים שלי אני בין גברים, ואלו היו שלושת הימים הנפלאים בחיי. פתחתן את ליבי".

 

"תעשיית הסטארטאפ היא בעיקר תעשייה גברית", הסבירה אלון, יוצאת 8200, כשאנחנו ישובות על גזע עץ ואוכלות תמרים. "זה מבריח נשים שלא נשארות בתחום. החלטנו ליצור פה גשר בין אנרגיה גברית לנשית. ללכת עם האינטואיציות הנשיות והאינטליגנציה הנשית, לא לתת לאגו לדבר. אין פה אנטי גבריות, אלא כוח נשי.

 

"אחת הבעיות של נשים בתחום הטכנולוגיה היא שהן חושבות שהן צריכות להיות גבריות ולא להיות ביחסים עם נשים. הגענו למצב, שנשים מתחרות אחת בשניה כדי לזכות בתשומת הלב של הגברים. למה? אחרי שלושת הימים במדבר, שהיו בלי הסחות דעת, בלי טלפונים ובלי גברים, הפכנו לקהילה של נשים שמפרגנות אחת לשניה, ומסייעות אחת לשניה ברעיונות שלה".

 

למה לקחת טלפונים ותארים?

"ככה ניטרלנו את ההירככיה בין הנשים, ונפרדנו מהאגו", משיבה ריפשניידר. "רצינו אחדות. לא דיברנו על הרקע, כי יש לנו נטייה להיתפס בסיפורים של עצמנו. כשאין מותג מאחורייך, אין אגו, ולא נאחזים בדברים שכביכול יוצרים חשיבות. כך גם מתמודדים עם הפחדים. רוב האנשים פוחדים להצליח. הרעיון הוא לקבל את הפחדים כחלק מהאני שלנו. רציתי להדריך ולתת לנשים פה כלים איך לממש חלומות, ולהסביר כמה חשוב לתת תשובות לשאלות של מה אני בתור אדם מקצועי - אשה, אמא, בלי חרדות. איך מממשים את השאיפה לחיות באחדות ובלי סתירות פנימיות".

 (צילום: מעיין בן ארצי) (צילום: מעיין בן ארצי)
(צילום: מעיין בן ארצי)
 

"אנחנו בתוך גל של דברים משתנים. גם גברים התחילו להתחבר לצד הנשי שלהם בתהליך קבלת ההחלטות", מסכמת אלון את הנקודה. "לנשים עסוקות אין זמן לקחת שנה מהחיים ולגלגל רעיון, אלא לעשות את הדברים יד ביד - רוחני ומקצועי ביחד. גברים בעסקים הם כמו בצבא - מלחמה. הם לא מדברים על הפחדים. הנפילה שלהם היא חוסר היכולת לדבר. הם היו מתמוטטים אם הם היו מציפים את החששות.

 

"נשים מתוגמלות בחברה בה הן עובדות כדי שיהיו 'נשיות' כאלו, וזה לא נכון לחשוב ולהתנהג כך. צריך לכבד את המקום של הרגש, אבל לגבות אותו ואת הפחדים במספרים ובעשייה. קיבלנו כבר הצעות לעשות את המיזם הזה בעוד מקומות בעולם, ואנחנו בודקות את זה".

 

כהמשך לפרויקט Elevation W ניתנה לנשים שהשתתפו בסדנא הזדמנות להצטרף לתוכנית המשך בחממת נילסן Innovate, במהלכה ייפגשו עם אנשי מפתח מובילים בתעשיית עולם העסקים, מנטורים ומשקיעים פוטנציאליים, שיעזרו להן לפתח את הרעיון שלהן. סדנת ההמשך תתקיים בקיסריה בחודש יוני, ופעם היא תכלול רק 20 נשים - כולן כאלו שהשתתפו בסדנה שהתקיימה במדבר.

 

תוכנית ההמשך הוקמה בשיתוף עם אסתר ברק לנדס, מנכ"לית נילסן Innovate, שאומרת: "כשבחנתי לאחור את פורטפוליו ההשקעות שלי בשנים האחרונות, הסתבר שמתוך 40 השקעות, רבע היו בחברות שהובלו על ידי נשים יזמיות. עולה השאלה למה שלא יהיה יחס של 50%-50%? רוב חברות ההייטק מנוהלות על ידי יזמים גברים, ותמיד עולה השאלה: האם מיעוט הנשים הוא בגלל שנשים נרתעות מיוזמה וניהול, או שמשקיעים פחות סומכים על נשים יזמיות ולכן אין להן סיכוי להתפתח בתחום?

 

"ככל שיהיו יותר נשים מצוידות בכלים הדרושים לפיתוח יזמות ולניהול חברות, כך יגבר הסיכוי לשנות את המצב הקיים. אני מקווה שלאחר בדיקת הרעיונות של הנשים, אמצא לפחות מיזם או שניים שארצה להשקיע בהם". 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים