שתף קטע נבחר

לידיעת מטרנה: יש גם אימהות אתיופיות

סרטון מחאה חדש שעלה לרשת מציג גישה אלטרנטיבית לפרסומות של מטרנה בהן מופיעות רק אימהות לבנות וילדיהן. בסרטון שיזמו פעילים חברתיים ניתן לראות גם אימהות אתיופיות וערביות לצד רוסיות ואשכנזיות. צפו

מאבק בני העדה האתיופית מגיע לעולם הפרסום: בתגובה לסרטון הפרסומת האחרון ל"מטרנה", שבו נראים רק פרזנטוריות וילדים לבנים, יצרו שלומי חתוכה, משורר ופעיל חברתי מעמותת עמר"ם, ועדן אוליאל, שחקנית ומחזאית ופעילה חברתית, סרטון פרסום אלטרנטיבי שפורסם הבוקר (ה'). "הזמנו לאולפן אתיופיות, ערביות, רוסיות ואשכנזיות. בחמש שעות סיימנו לצלם ולערוך והפצנו לרשת", מספר חתוכה בראיון ל-ynet.

 

לכתבות נוספות בערוץ מדיה

 

"אני מנהל את מאבק הפרסומות כבר הרבה זמן, ולשמחתי, כל הזמן מצטרפים למאבק הזה עוד ועוד אנשים", מסביר חתוכה, "הפרסומת האחרונה של מטרנה (שהוציא משרד הפרסום JWT, י"ו) כבר עברה את הגבול בכך ששיתפה רק שחקניות אשכנזיות.

 

"זו מגמה ברורה: לא לתת בפרסומות ייצוג לקבוצות מיעוט, מזרחיים או אתיופים. אם כבר משתפים אותם בפרסומות, זה תמיד בתפקידים של משהו רע שמיוצג באמצעותם".

 

- הם לא חייבים להסכים לשחק את הרעים

"אני לא בא בטענות לשחקנים, הם חייבים פרנסה. אני בא בטענות אל הפרסומאים, שהכוח נמצא בידיים שלהם. לכן החלטנו הפעם להפיק את הפרסומת לבד, והראנו כמה קל לעשות את זה וכמה קל לשתף שחקנים מכל האוכלוסיות. הזמנו לאולפן אתיופיות, ערביות, רוסיות, אשכנזיות, בחמש שעות סיימנו לצלם ולערוך והפצנו לרשת. זו הוכחה שאם באמת רוצים לשתף - זה אפשרי. הפעם הגבנו לפרסומת של מטרנה, בהמשך נגיב לפרסומות מפלות אחרות, עד שנשנה את המציאות".

 

צפו בפרסומת האלטרנטיבית למטרנה:

 

אוליאל מוסיפה: "האם רק אמהות אשכנזיות מאכילות את התינוקות שלהן במטרנה? לא! גם אמהות אתיופיות ואמהות מכל קבוצות האוכלוסיה בישראל משתמשות במטרנה. יש לנו בישראל מספיק שחקניות יפות וחכמות מכל האוכלוסיות. המחאה שלנו באה במטרה שיתנו ייצוג בפרסומות לכולן".

 

"בארה"ב יש כבר ילדים שחורים בפרסומות"

ומה אומרים בענף הפרסום? "לדעתי, אין פה מגמה ברורה, אלא תפיסות חברתיות מושרשות. הבלעדיות לאשכנזים בפרסומות מגיעה מהתת-מודע", מסביר מנכ"ל של אחד ממשרדי הפרסום. "במחלה הזו לוקים פרסומאים בכל העולם. זה כמו שבפרסומות תמיד הנשים קטנות מהגברים; בפרסומות למוצרי צריכה ישתתפו נשים; ובפרסומות לרכבים - גברים.

 

צפו בפרסומת המקורית של מטרנה שעוררה סערה:

 

המנכ"ל מוסיף: "בעולם מתחילה להשתנות התפיסה של תפקידים מסורתיים. בארה"ב יש כבר ילדים שחורים ואמהות שחורות בפרסומות - אבל עובדה שזה לא תמיד מצליח. כשהציגו את הגירסה של בובת הבארבי השחורה, פרצה גם סערה סביב זה, למרות שמאז שאובמה נבחר הבארביות השחורות נקנות בכמויות. בישראל גילו את היופי של האתיופיות, ועובדה שיש דוגמניות מהעדה".

 

- ההפגנות והרמת הראש של האתיופים יובילו לשינוי גם לליהוק בפרסומות?

"אם הרמת הראש של האתיופים תהיה חד פעמית, לא נראה שינוי בפרסומות. אם היא תתרחש שוב ושוב, כנראה שנראה תהליך של שינוי בעקבות מגמה של פוליטקלי קורקט.

 

"בעולם הפרסום בחו"ל יש כבר פוליטיקלי קורקט. כנראה שהוא יגיע גם לישראל, אבל שלא נשלה את עצמנו. לא תמיד זה עובד, וגם אם כן - זה ייקח זמן".

 

ממטרנה נמסר בתגובה: "מטרנה שמה לה למטרה להיות תמיד הכי קרובה לאמא הישראלית באשר היא. הקמפיין החדש זוכה לאהדה ולהשתתפות רחבה בקרב כלל ההורים בישראל, אשר התגייסו לחלוק עצות מניסיונם להורים שבדרך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתוך הפרסומת האלטרנטיבית. "גם אמהות אתיופיות משתמשות במטרנה"
מומלצים