שתף קטע נבחר

ממחר: רשתות המזון יפרסמו מחירים בכל הסניפים

19 רשתות סופרמרקטים חויבו לפי חוק המזון לפרסם קבצי מחירים שלהן החל מ-20 במאי. כל רשת תעלה את הקבצים לאתר משלה. איזה מידע מפורט מחויבות הרשתות לפרסם, איפה אפשר יהיה למצוא את כל הקבצים והאם צרכנים יוכלו להשוות מחירים בין סניפים, בקלות, כבר מחר?

שקיפות במחירי רשתות המזון: מחירי כל המוצרים בכל הסניפים של 19 הרשתות הגדולות אמורים לעלות מחר (ד') לאינטרנט, ולהיות חשופים לעיני צרכנים המעוניינים להשוות מחירים. עד היום, נאלצו הצרכנים ללכת אליהם פיזית לסניפים כדי להשוות מחירים. כל זאת הודות לחובת השקיפות, שהיא חלק מחוק המזון, שתיכנס מחר לתוקף.

 

 

הרשתות המחויבות לפרסם את מחירי כל המוצרים, בכל הסניפים שלהן, הן הרשתות הגדולות שהמחזור שלהן עולה על 250 מיליון שקל. מדובר בין היתר בשופרסל (על כל 5 תת רשתותיה וסניפיה), מגה (כנ"ל), רמי לוי, יינות ביתן, ויקטורי, חצי חינם וטיב טעם.

 

כל רשת מחויבת על פי חוק "לשדר" את כל הנתונים לאתר ייעודי החל מ-20 במאי. רוב הרשתות כבר מוכנות ומזומנות לכך, למרות שרוב הקמעונאים רואים בזה עול יקר.

 

ברמי לוי כבר הכינו מראש לינק כפיילוט, וניתן לראות בו את הנתונים כמה ימים לפני המועד. גם בשופרסל ומגה כבר מוכנים עם לינק כזה, אך בטיב טעם מסרו לנו שהרשת "עושה מאמץ להעלות את האתר".

 

כל הלינקים באתר אחד

איך תמצאו את האתרים האלה? כמה מהרשתות, שמפעילות אתר מכירות אונליין, ישלבו בסופו של דבר את המידע באתר המכר האינטרנטי שלהן, אך לא מיד. מי שרוצה למצוא את כל המידע מרוכז ומוארגן באופן שמקל על השוואת מחירים, יתקשה לעשות זאת מחר. יחד עם זאת, כל הלינקים לאתרי הרשתות יפורסמו מחר בעמוד אחד, באתר הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן.

 

הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן במשרד הכלכלה, תמר פינקוס, אמרה ל-ynet: "באתר של הרשות יופיעו הלינקים של כל הרשתות הגדולות המחויבות לכך. הן חייבות להעלות את המידע לאתרים משלהן, בין אם באתר ייעודי ובין אם באתר קיים, והן חייבות להעביר אלינו את הנתונים. הקמעונאים חייבים לספק על-פי חוק, קובץ של המוצרים, קובץ של המחירים וקובץ של המבצעים. את המחירים והמבצעים יש לעדכן שעה מרגע השינוי, ובסופו של כל יום הם חייבים להעלות קובץ מעודכן לאותו יום".

 

ההשוואה תהיה מתישה בהתחלה

האם זה אומר שהמידע יהיה נגיש וקריא לצרכנים? לא ממש. אמנם מדובר בקבצי XML שאפשר להמירם לאקסל ובהחלט לקבל קבצי נתונים קריאים, אבל ראשית - זו טרחה, ושנית, יש להמיר ככה נתונים של כל סניף וסניף, וההשוואה דורשת מיומנות בתוכנת אקסל וסבלנות.

 

כלומר יהיה צריך לעבוד כדי להשוות - בוודאי לנוכח העובדה שבכל סניף נמכרים אלפים רבים של פריטים. בהמשך, חברות כמו מיי סופרמרקט וזאפ (zapmarket) ישיקו מנגנוני השוואת מחירים קלים ונגישים הרבה יותר, אבל בשתי החברות אומרים כי המהלך ייקח מספר שבועות.

 

פינקוס מסבירה: "באותם פרסומים יוכלו האפליקטורים לעבד את הנתונים. זה יקל על הצרכן ויחסוך לו התרוצצות מאתר לאתר. כלומר, באתר הרשות להגנת הצרכן  והסחר ההוגן יהיה לינק לאתרים האלה, והאפליקטורים יוכלו להשתמש במידע שבאתרים כדי לפשט את המידע לטובת הצרכן".

 

מנכ"ל מיי סופרמרקט, מושיק אלפרט, אמר ל-ynet: "ב-20 לחודש לדעתי לא יקרה הרבה, וגם ב-21 לחודש לא. הרשתות שיהיו מוכנות יעלו את הקבצים שלהן לאתרים, אך לציבור הרחב יהיה קושי לשלוף את הנתונים.

 

"אלה קבצי אקסל. הצרכנים יוכלו להוריד את הקובץ של סניף מסוים ולראות את המחירים כולל מבצעים, אבל הם יצטרכו לעשות את זה לכל חנות בנפרד, ולכן זה מאוד קשה. מי שירצה לבדוק את המחירים בסניף הקרוב לרחוב מגוריו יוכל".

 

אני מניחה שרוב הצרכנים ירצו לבדוק את המחירים בסניף הקרוב למגוריהם ובסניפים אחרים קרובים, כדי לראות אם הם פראיירים או לא.

 

"נכון, אבל להתחיל להשוות או לבנות סל ספציפי - זו תהיה כמעט משימה בלתי אפשרית". 

 

כאן נשאלת שאלת השאלות: מתי בדיוק מיי סופרמרקט ומתחרותיה ייכנסו לתמונה? "אנחנו בשלבים מאוד מתקדמים של פיתוח המנגנון הזה, של השוואת מחירים, שיתלבש על האתר הנוכחי שלנו היום", מסביר אלפרט.

 

לדבריו, "היום אנחנו משווים את מחירי אתרי האינטרנט של הרשתות, ובעתיד הקרוב יהיו לנו במקום 5 רשתות כמה מאות סניפים ואפשר יהיה לסנן אותם לפי אזור מגורים. אנחנו מעריכים שנוסף ל-5 הרשתות הקיימות אצלנו, יצטרפו עוד 9".

 

תוך כמה זמן תשיקו את המנגנון הזה?

 

"תוך מספר שבועות. אלה ממשקים מאוד כבדים שצריך לבנות אותם".

 

יש לכם כבר כמה מתחרים שמתכוננים להשיק אתרים או אפליקציות דומות. להערכתך מישהו יעלה עם הממשק השבוע?

 

"לא. יכול להיות שמישהו יעלה עם רשת אחת, אבל לא באופן גורף. צריך לעשות אינטגרציה לכל רשת".

 

איך יתכן שהחוק מסתמך על שחקנים מסחריים, שיהפכו את המידע שנכפה על הרשתות לפרסם לנוח לעיכול לצרכן.

 

"היתה התלבטות אם להקים אתר ממשלתי. מאחר וזו אופרציה מאוד מורכבת ויקרה, יאפשרו בהתחלה לכוחות השוק לתת לזה פיתרון. במידה ולא יינתן פיתרון משביע רצון, המדינה תיקח על זה אחריות".

 

כחברה מסחרית, אתם עובדים עם ויקטורי ויינות ביתן. זה לא ישפיע על ההשוואה?

 

"לא. גם היום זה לא משפיע. אנחנו מקבלים את המחירים ומפרסמים אותם באופן אוביקטיבי. גם שופרסל מפרסמת אצלנו וגם יינות ביתן. רק שליינות ביתן ולוויקטורי אנחנו נותנים שירותי אירוח באתר. הם מסתמכים על הקטלוג שלנו. אנחנו לא מקבלים כסף מקנייה דרכנו. אנשים תמהים על זה שאנחנו לא מקבלים כסף מקנייה, אבל אנחנו לא. כי אחרת שחקנים חזקים יטו את הקנייה דרכנו לטובתם. אנחנו יודעים להרוויח טוב מאוד מפרסומות".

 

איך בדיוק תיושם השקיפות?

לפי תקנות שקיפות המחירים (אותן נתמצת אבל אם אתם ממש מתעניינים, הנה הן בהרחבה >>), הקמעונאי יפרסם קובץ של חנויות הרשת שלו וכן יפרסם בנפרד, לגבי כל אחת מחנויותיו, את המחיר הכולל העדכני של כל מצרך שהוא מוכר בחנויותיו. עקב כך, יפורסמו שלושה קבצים עיקריים: קובץ חנויות, קובץ מצרכים ומחירים, וקובץ מבצעים, לכל אחת מחנויותיו בנפרד.

 

הקבצים יכללו בין היתר את שם המוצר, ברקוד המוצר, מחירו הכולל, מחיר ליחידת מידה ומחיר מבצע. עדכון המחירים יתבצע לא יאוחר משעה מרגע העדכון בחנות. אתר האינטרנט יהיה זמין לציבור ברמה של 99.5%.

 

שמות הקבצים יכללו קידומת קבועה, המורכבת מקוד רשת, קוד תת רשת ומספר חנות. כמו כן, כל שם קובץ יכלול חתימת זמן (TIME STAMP) הכולל את מועד ושעת משלוח הקובץ.

 

קובץ חנויות הרשת יהיה במבנה אחיד וכך גם קובץ המצרכים והמחירים. קובץ המצרכים יכלול את קוד הרשת, תת רשת, מספר החנות, שעת עדכון מחיר המצרך, מספר הברקוד של המצרך, ברקוד פנימי, שם המצרך, שם היצרן או קוד היצרן, ארץ הייצור, תיאור המצרך, כמות המצרך, יחידת המצרך, מספר הפריטים במכירה במארז, המחיר הכולל של המצרך, מחיר ליחידת מידה של המצרך, האם המצרך משתתף במבצע ועדכון לגבי שינוי במחירו.

 

קובץ המבצעים יכלול שדות למצרך במבצע. לגבי מצרך המשתתף ביותר ממבצע אחד: תישלח רשומת פריט לגבי כל מבצע בנפרד. יהיה גם פירוט לגבי כפל מבצעים, שעת תחילת המבצע ושעת סיומו, תאריך תחילתו וסיומו, האוכלוסיה אליה הוא מכוון, כמות מינימום להשתתפות במבצע, הגבלת כמות לרכישה במסגרת המבצע, סכום מינימום של קנייה לשם השתתפות במבצע, המחיר לפני ואחרי, המחיר ליחידת מידה של המצרך לאחר המבצע, מינימום פריטים המוצעים במבצע בחנות וכל הגבלות נוספות הקשורות למבצע.

 

בנוסף, יפורט אופי המבצע: מהי מידת ההנחה באחוזים, מהו סכום ההנחה ברכישת מצרך במבצע, הנחת מועדון, התניית קבלת מחיר מבצע בקניית מצרכים נוספים, מצרך שני זהה בהנחה, מצרך שני לא זהה בהנחה ואוסף מצרכים בהנחה.

 

הצרכנים יוכלו להוריד קבצי מחירים במבנה XML , אקסל, Gzip ו-Deflate - וכן תתאפשר הדפסתם. בעצם כל גולש יוכל לשלוף כל קובץ באופן שוטף. לצורך כך, תסופק קיבולת מספקת של משאבי המחשב לצורך רישום, אחסון ושליפת הקבצים.

 

הקמעונאי יחויב לשמור את הקבצים, לרבות עדכונים, לתקופה של 3 חודשים ממועד פרסומם.

 

ההשלכות של חובת השקיפות

כיוון שהרשתות יצטרכו לעדכן מחירים פר סניף, כלומר, יצטרכו להשקיע לא מעט בתמחור, יתכן שברשתות מסוימות יאחידו מחירים ברוב הסניפים, כך שלכאורה לא יהיו סניפים זולים יותר באזורי תחרות וסניפים יקרים באזורים בהם אין תחרות. שופרסל כבר האחידה מחירים במידה מסוימת, בסניפי תת הרשתות של, אך יישמר פער בין סוגי תתי הרשתות.

 

חלק מהקמעונאים טוענים, שגובה ההשקעה בשידור הנתונים יתגלגל אל הצרכן. יש הטוענים שמי שיהנה מהנתונים האלה יהיו לא הצרכנים, אלא בעיקר הרשתות שיוכלו לנהל קרטל מחירים בלי להידבר ביניהן.

 

האם הצרכנים יהנו משקיפות המחירים? בהחלט, במיוחד לכשיופעלו האפליקציות הייעודיות. יחד עם זאת, אין ספק שייעשו מניפולציות במידע על-ידי הקמעונאים. בנוסף, גם אם יש לכם שלד קבוע של רשימת קניות – יתכן שבבואכם לסניף יפתו אתכם באמצעות מבצעים ומוצרים חדשים, כך שבסופו של דבר יסתבר לכם שאולי יצאתם ביוקר. כלומר, שקיפות המחירים לא פותרת את בעיית הפיתוי בתוך הסניף.

 

בנוסף, אם הרשתות אכן ישוו מחירים ביניהן ויאחידו אותם, בין אם כלפי מעלה ובין אם כלפי מטה, היתרון היחסי שלהן בתמחור ייחודי יירד (למרות שסביר להניח שרשתות שתמחור נמוך הוא הבון טון שלהן, לא ינטשו אותו, באותה מידה שרשתות שהתמחור שלהן דיי גבוה והן מציעות חוויה אחרת - לא ינטשו גם אותו) והתחרות תעבור לפסים אחרים כמו חנייה, הנוחות והגודל של הסניף ומספר הקופות הפנויות בו.

 

בסופו של דבר, מי שקובע את המחיר זה הצרכן. גם אם יקרו תהליכים רבים בקמעונאות בעקבות חובת שקיפות המחירים, מי שמחליט אם המחירים יהיו גבוהים או נמוכים (למעט במוצרי יסוד), אלה הצרכנים. מי שמוכן להתלונן ולשלם ביוקר, ימשיך להתלונן ולשלם ביוקר. קמעונאים וספקים מורידים מחירים באופן ברור ועקבי רק כשהקהל שלהם מפסיק לסבול מחירים גבוהים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים