שתף קטע נבחר

חדש בקיסריה: חניון חוף הקשתות - בתשלום

בחוף הקשתות הצמוד לקיסריה החלו לגבות 30 שקל לרכב עבור חניה. עד כה ניתן היה לחנות חינם במגרש כורכר, אך מעתה שני שליש יוקצו לחניה בתשלום. תושבי מועצת חוף-כרמל, אור עקיבא וקיסריה פטורים מתשלום. חברה במטה המאבק: "ראש המועצה החליט שהוא צריך כסף כדי לתחזק את החוף, אבל אין שום תמורה". המועצה: "המדינה מתנערת מכל תקצוב"

עבור תושבי היישובים שבין חיפה לחדרה, עונת הרחצה הנפתחת נושאת עימה בשורה רעה. המועצה האזורית חוף-כרמל, יחד עם החברה לפיתוח קיסריה, החלה באחרונה לגבות 30 שקלים לרכב עבור חניה בחוף האקוודוקט (הידוע גם בכינויו "חוף הקשתות") הצמוד לקיסריה. עד כה, ניתן היה לחנות חינם במגרש כורכר שליד החוף, ומעתה שני שלישים מהמגרש יוקצו לחניה בתשלום ורק כשליש לחניה ללא תשלום.

 

לכתבות נוספות בערוץ צרכנות :

 

מאז שהחלה גביית דמי החנייה מנסה מטה המאבק "ים חופשי", שחרט על דגלו את המאבק למען גישה חופשית ובחינם לחופי הים, להיאבק בה, בין היתר על ידי פנייה לחברי הכנסת עמר בר-לב ואיציק שמולי (העבודה), שהציגו שאלות בנושא למועצה ולמשרד הפנים. במטה המאבק זועמים במיוחד על העובדה שהמועצה והחברה לפיתוח קיסריה החליטו לפטור מתשלום את התושבים ביישובי המועצה (לרבות את תושבי קיסריה הסמוכה לחוף, שיכולים להגיע אליו בהליכה של כמה דקות) ואת תושבי אור-עקיבא.

 

"מדובר בהחלטה שרירותית של המועצה שמהשיקולים שלה החליטה לקום יום אחד ולשים שם גבייה", אומרת דליה ברנובר, החברה במטה המאבק "ים חופשי". "תושבי המועצה האזורית חוף-כרמל לא משלמים, תושבי אור-עקיבא הגיעו להסדר עם המועצה והם לא משלמים. מי משלם? בנימינה, פרדס חנה-כרכור וכל הישובים ממזרח. אסור שיקרה דבר כל כך שרירותי. זה מעמיד את האזרח במצב שהוא חסר אונים".

מציאות חדשה בחוף הקשתות. "זה מציף המון שאלות. מי בכלל נתן אישור לגבות? למה אין תחבורה ציבורית לחופים?" ()
מציאות חדשה בחוף הקשתות. "זה מציף המון שאלות. מי בכלל נתן אישור לגבות? למה אין תחבורה ציבורית לחופים?"
 

במטה כועסים גם על כך שהגבייה נעשית לשם תחזוקה שוטפת של החופים במועצה, ואין כל כוונה להשתמש בכסף כדי לשפר את השירותים הניתנים לרוחצים בחוף זה. "ראש המועצה החליט שהוא צריך כסף כדי לתחזק את החוף, אבל הוא עושה זאת במינימום. יש שם סוכת מציל אחת שחולשת על חוף אדיר. אם היו נותנים שירותי חוף לא הייתי חושבת שזה יותר טוב, אבל גם לא נותנים שירותי חוף. אתה עדיין חונה באותה חניה שחנית בה בשנה שעברה, אין שום תמורה".

  

ההחלטה עומדת, ככל הנראה, במבחן החוק, מכיוון שהמועצה הותירה כ-30% ממקומות החניה פנויים לחניה ללא תשלום. אולם, אין ספק שבשיאה של עונת הרחצה לא יהיה די במקומות הללו כדי לספק מקומות חניה לכל באי החוף. כך, ובהיעדר תחבורה ציבורית למקום, עלול חוף האקוודוקט להפוך לחוף בתשלום, הלכה למעשה, על אף שלא גובים כסף בכניסה אליו. מתוך חמישה חופים מוכרזים במועצה האזורית חוף-כרמל נותר כעת רק אחד, חוף נווה ים, שהשימוש בו אינו כרוך בתשלום כלשהו.

 

"זה סוג של גזלה", אומרת דליה ברנובר. "אם מחר ראש המועצה רוצה כסף, אז הוא ישים גבייה של 10 שקל בכניסה לגן שעשועים?! איפה עובר הגבול?! התפישה שלנו אומרת שהים הוא של כולנו. זה מציף גם המון שאלות. מי בכלל נתן אישור לגבות? למה אין תחבורה ציבורית לחופים? וכן הלאה".

 

מתי מותר לגבות דמי חניה?

חוק הסדרת מקומות הרחצה קובע כי רשות מקומית רשאית לגבות דמי כניסה לחוף ים אחד בתחומה וגם זאת, רק אם היא מעניקה בחוף זה שירותים שהם מעבר לשירותים הבסיסיים של מציל, מלתחות ועזרה ראשונה. עם זאת, החוק אינו מתייחס לדמי חניה כאל דמי כניסה. בעקבות פניות של עמותת אדם טבע ודין לבג"צ, ניסח מנכ"ל משרד הפנים חוזר בשנת 2007 שמגדיר מתי תוכל רשות מקומית לגבות דמי כניסה ומתי היא תוכל לגבות דמי חניה.

 

על פי החוזר, ניתן לגבות דמי חניה כאשר החניה אינה חוסמת פיזית את הגישה לחוף וכאשר יש אלטרנטיבות לחניה בתשלום, כמו תחבורה ציבורית או חניה שאינה בתשלום בקרבת מקום. מבחינה זו, יתכן שהחלטת המועצה האזורית חוף-כרמל עומד במבחן החוק, אולם יש מקום עדיין לשאול האם השארת שליש משטח החניה הקודם לחניה ללא תשלום אכן מהווה אלטרנטיבה ראויה לאלו שאינם רוצים לשלם. כמו כן, לא נמצא הסבר מספק להחלטת המועצה לפטור תושבי יישובים מסוימים מתשלום.

חניון המריבה בחוף הקשתות, מבט מלמעלה ()
חניון המריבה בחוף הקשתות, מבט מלמעלה
 

במועצה האזורית חוף-כרמל העבירו לידינו עותק של מכתב תשובה ששלח ראש המועצה, כרמל סלע, לחבר הכנסת עמר בר-לב, בתגובה לפנייתו אליהם בנושא. מתשובתו של ראש המועצה לחבר הכנסת עולה כי ההחלטה לגבות דמי חניה התקבלה בעקבות הקשיים המתמשכים של המועצה לטפל בחופים שבשטח שיפוטה, הנובעים מהיחס הגבוה במיוחד בין שטח חוף לתושבים במועצה זו.

 

לטענת ראש המועצה, בחוף הכרמל יש 40 ק"מ של חופי ים שאותם פוקדים כ-2.5 מיליון ישראלים בעונה. עלות התחזוקה של החופים עומדת על כ-8.5 מיליון שקל לשנה, שמממנים מצילים, ניקיון, שירותי חירום והצלה, שילוט ועוד. העלות הגבוהה הזו נופלת על כתפיהם של 7,400 בתי אב המתגוררים בתחומי המועצה ומשלמים לה ארנונה. זאת, למרות שהם משמשים רוחצים מאזורים רבים בארץ.

 

"בעבר משרד הפנים מימן את ההצלה ומהמשרד להגנת הסביבה סייע בתשלום ניקיון החוף", מצוין במכתב. "אך מזה מספר שנים כל עול העלויות של מדינה שלמה נופלים על כתפיהם של 7,400 בתי אב בחוף הכרמל וממומנים מכספי הארנונה של התושבים. המדינה שמגדירה את חופיה כ'נכס לאומי' מתנערת מכל תקצוב ואחריות ציבורית לנושא, ומלבד העברת מסרים 'לחופים פתוחים לציבור' אין חשיבה או תקצוב מערכתי".

 

את מכתבו הוא מסיים בתהייה הבאה: "כאשר מדינת ישראל מחליטה לגבות 35 שקל עבור כניסה לחופים של רט"ג (רשות הטבע והגנים, א.ל) או גנים לאומיים; או כשתושב חוף הכרמל חונה את רכבו בחניון הסמוך לחוף הים בתל אביב ומשלם כ-80 שקל ליום - 18 שקל לשעה בחניון בית חולים - האם זה לגיטימי?!".

 

במכתב צוין גם כי מדובר בחניון פרטי מכיוון שהוא שוכן על קרקע שבבעלותה של החברה לפיתוח קיסריה. כלומר, החברה היא זו שגובה את הכסף עבור המועצה, ועושה בו שימוש כדי לנקות את החוף כשהיא פותרת את המועצה מההוצאות הכרוכות בכך. יצוין, עם זאת, כי החברה לפיתוח קיסריה היא חברה שהוקמה לשם ניהול של קרקעות קיסריה שנמסרו על ידי משפחת רוטשילד למדינת ישראל ולציבור הישראלי - ורווחיה מיועדים לטובת הציבור.

 

ומה באשר להחלטה לפטור את תושבי חוף הכרמל ואור עקיבא מתשלום? ראש המועצה השיב לחבר הכנסת כי "תחזוקת החוף משולמת מכספי הארנונה של תושבי חוף הכרמל, ומסיבה זו הוחלט כי לא יידרשו לשלם בעד החניה". גורמים במועצה ציינו כי הפטור לתושבי אור עקיבא נובע מהסדר בינם לבין החברה לפיתוח קיסריה, ואינו קשור למועצה. מהחברה לפיתוח קיסריה לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים