שתף קטע נבחר

הרכבת לא תושבת ביום ראשון

במשך שבועיים ימשיכו הצדדים לנהל מו"מ. ועד העובדים מתנגד לצעדי ההנהלה להעביר עובדים מלוד לבאר שבע וטוען כי הוא פוגע בעובדים, אך בהנהלה מתעקשים כי הצעד הכרחי

 

רכבת ישראל (ארכיון) (צילום: אמיר לוי) (צילום: אמיר לוי)
רכבת ישראל (ארכיון)(צילום: אמיר לוי)

הרכבת לא תושבת ביום ראשון. כך הכריע בצהריים (יום ו') בית הדין לענייני עבודה בתל אביב בתום דיון בנושא בהשתתפות נציגי הנהלת רכבת ישראל, נציגי העובדים ונציג ההסתדרות. לאחר התייעצות בחדר השופטת סיכמו הצדדים להמשיך בהידברות למשך שבועיים, שבמהלכם לא יהיו צעדים ארגוניים.

 

נציג הנהלת הרכבת, עו"ד גדעון רובין, אמר כי בארגון מתקיימת שביתה רחבה כבר מ-27 במאי. לדבריו, "אתמול הודיע הוועד שהחל מיום א' השביתה תהיה מלאה. בפועל, כדי שהרכבות יפעלו כסדרן ביום א', רוב החטיבות צריכות לעבוד, למעט חטיבת מטענים ופקידים".  

נציגי העובדים בדיון בבית הדין  (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
נציגי העובדים בדיון בבית הדין (צילום: עידו ארז)

סמנכ"ל ברכבת ישראל, אורי שריר, בבית הדין  (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
סמנכ"ל ברכבת ישראל, אורי שריר, בבית הדין (צילום: עידו ארז)
 

עמדת ההנהלה שהציג היא שהעובדים מבקשים לשבות עקב דרישה להעביר כ-70 עובדים לפרק זמן של 4-3 שנים למוסך בבאר שבע. "זה חיוני כדי שפרויקט חשמול הרכבת ייצא לדרך. אנחנו צריכים לבנות את מוסך לוד מחדש וצריכים כוח אדם מיומן בבאר שבע שיאפשר תפעול של הציוד הקיים. הצענו לעובדים להחתים כרטיס בלוד ושנסיע אותם לבאר שבע, כאשר שעות הנסיעה על חשבוננו, אך נציגות העובדים הציגה דרישות מטורפות".

 

בתום הדיון הבהירה ההנהלה כי "נציגי הוועד דחו את כל הצעות הפשרה שההנהלה הציעה להם", וכי "הנהלת רכבת ישראל מחויבת לתהליכים משמעותיים, שמטרתם שיפור עצום של השירות הרכבתי במדינת ישראל.

 

"צר לנו כי ועד העובדים מעדיף לחבל, לעכב ולהפריע בתהליכים משמעותיים אלו, כאשר כל העומד לנגד עיניו הוא רק חליבת הקופה הציבורית והשגת תוספות שכר לעובדים, מבלי להירתם כלל למהלכים בחברה". בהנהלה קראו לוועד "להתעשת, לנהוג באחריות ובבגרות ולהימנע מפגיעה בעובדים ובמאות אלפי הנוסעים". 

 

"זה לא סכסוך אלא צעד חד-צדדי"

נציגת ועד העובדים עו"ד יעל שילוני טענה כי ההתנגדות למהלך נובעת מהעובדה שמדובר בפעולה חד צדדית של ההנהלה שעיקרה שינוי מבני. "בין הצדדים קיים הסכם מ-2012 שתוקפו עד 31 בדצמבר 2015, במסגרתו הצדדים הסכימו על שורה של שינויים מבניים", אך הצעד המדובר לא כלול בהסכם זה. היא טענה כי העובדים לא דרשו מענק של 200 אלף שקל לעובד עבור המעבר לבאר שבע, כפי שנטען נגדם. "אין מניעה מבחינתנו לדבר על קבלת תמורות כספיות לעובדים שינוידו לבאר שבע. הרי אם מוסך לוד ייסגר, זה ישפיע גם על נהגים ופקחים. מדובר במאות עובדים. ההנהלה מציגה זאת כסכסוך אבל אנחנו רואים את זה כמהלך חד צדדי".

 

בכך מתכוונים העובדים לממש איומיהם להצטרף לצעדי המחאה של עובדי נמלי הים באשדוד ובחיפה שבתו אתמול למרות הוראת בתי הדין לעבודה, במחאה על הכוונה להקים נמלים פרטיים. עובדי רכבת ישראל מוחים על "הפרת הסכמים שיטתית". עובדי הרכבת הודיעו כי הם ישבתו במסגרת סכסוך עבודה שהוכרז כדין ובעקבות צעדים חד-צדדיים מצד הנהלת הרכבת. ועד העובדים אמר שהתריע לפני ימים אחדים בפני הנהלת הרכבת על כוונתו לנקוט צעדים ארגוניים ואף הציע להקפיא את כל הצעדים החד-צדדיים שמבצעת ההנהלה ובמקביל להיכנס למשא ומתן אינטנסיבי.

 

עוד הוסיפה: "הפצרנו בהנהלה לא להגיע להסלמה הזאת. אנחנו לא מוכנים שמקום העבודה יהיה 70 קילומטר ממקום העבודה המקורי".

 

יו"ר ועד העובדים בדרום טען כי הרכבת מפעילה חברות חקירה נגד עובדים. מנגד טען נציג ההנהלה כי יש ממצאים על סמים וסחיטה. 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים