שתף קטע נבחר

שביתה פראית בנמלים, עובדי הרכבת מאיימים לשבות מיום ראשון: "הולכים עד הסוף"

בתי הדין לעבודה הורו לעובדים לשוב לנמלים באשדוד ובחיפה, אבל השביתה נמשכת, ולעובדי הנמלים מצטרפים כעת עובדי ועד הרכבת המאיימים לשבות מיום ראשון. עובדי הנמלים: "המדינה מורחת אותנו כבר שנתיים - שותים לנו את הדם בכפית". שידור חי: מסיבת העיתונאים של ישראל כץ וזכייני הנמלים החדשים

עובדי נמלי הים באשדוד ובחיפה שובתים היום (ה') למרות הוראת בתי הדין לעבודה, במחאה על הכוונה להקים נמלים פרטיים. הם פתחו אמש בשביתה לקראת אירוע חגיגי שמקיים שר התחבורה ישראל כץ עם זכייני הנמלים הפרטיים. בעקבות אי חזרתם לעבודה של עובדי נמל אשדוד, הגישה הנהלת הנמל בקשה להורות על ביזיון בית המשפט.

 

עוד בחדשות:

 

במקביל, לכל עובדי נמל חיפה נשלחה בצהריים הודעת הודעת סמס קבוצתית: "הנהלת החברה מודיעה לכם כי על פי החלטת בית הדין האזורי לעבודה מהיום, השביתה שאתם נוקטים היא שביתה פראית, ללא אישור ההסתדרות ובניגוד לדין. בהתאם, ניתן צו המורה לכם לחזור לעבודה סדירה לאלתר. ככל שלא תעשו כן בשעה הקרובה - תנקוט החברה כלפיכם עוד היום הליכים אישיים, לרבות לפי פקודת ביזיון בית המשפט. פעולותיכם מהוות הפרה של הסכם העבודה שלכם בנמל ושל ההסכמים הקיבוציים החלים עליכם".

 

אל עובדי הנמלים מצטרפים עובדי רכבת ישראל שמתכוונים לשבות מיום ראשון במחאה על "הפרת הסכמים שיטתית". עובדי הרכבת הודיעו כי הם ישבתו במסגרת סכסוך עבודה שהוכרז כדין ובעקבות צעדים חד-צדדיים מצד הנהלת הרכבת. ועד העובדים אומר שהתריע לפני ימים אחדים בפני הנהלת הרכבת על כוונתו לנקוט צעדים ארגוניים ואף הציע להקפיא את כל הצעדים החד-צדדיים שמבצעת ההנהלה ובמקביל להיכנס למשא ומתן אינטנסיבי. הנהלת הרכבת, כך הם טוענים, בחרה שלא להשיב כלל. מוועד העובדים נמסר: "במשך שנתיים וחצי מנצלת הנהלת הרכבת את האיפוק והאחריות שאנחנו מגלים ונוקטת סחבת תוך המשך הפגיעה בעובדים".

 

שביתה משולבת? בים וביבשה (צילום: חיליק סימני, אבי רוקח) (צילום: חיליק סימני, אבי רוקח)
שביתה משולבת? בים וביבשה(צילום: חיליק סימני, אבי רוקח)
 
 (צילום: ג'ורג' גינסברג) (צילום: ג'ורג' גינסברג)
(צילום: ג'ורג' גינסברג)

נמל חיפה הנטוש, היום (צילום: ג'ורג' גינסברג) (צילום: ג'ורג' גינסברג)
נמל חיפה הנטוש, היום(צילום: ג'ורג' גינסברג)
 

יו"ר ועד דרום ברכבת, ערן בן דוד, הסביר כי הסיבות לסכסוך מול ההנהלה הן בין היתר עומס עבודה כבד, מחסור בנהגים ושינויים מבניים חד-צדדיים. הסיבה שבגללה החליטו לפתוח כעת בשביתה היא החלטה של ההנהלה לנייד עובדים מלוד לבאר שבע - בניגוד לעמדת הוועד. "מערכת יחסי העבודה עכורה", אמר. "אנחנו מנהלים מו"מ כבר זמן ארוך ונהגנו בסבלנות. לפני כמה חודשים עשינו עיצומים אבל יו"ר ההסתדרות נפגש עם ההנהלה והייתה מצדה התחייבות לנהוג בתום לב ושאנחנו נימנע מצעדים ארגוניים. בחודש האחרון הם הפרו את ההחלטה הזו. יש מוסך חדש בבאר שבע, וההנהלה החליטה שהיא רוצה לסגור את המוסך בלוד, לקחת 100 עובדים ולתת להם לנסוע 80 ק"מ בכל יום. לפני כחודש הם החלו לשלוח קבוצה קטנה של עובדים. הוריתי לעובדים לא להסכים, אז שלחו אותם הביתה".

 

 

יו"ר איגוד עובדי התעבורה בהסתדרות, אבי אדרי: "יש שמונה סכסוכי עבודה פתוחים ברכבת והמו"מ הגיע למבוי סתום. אנחנו מגבים את הוועדים והם פועלים באופן חוקי. העובדים נהגו בסבלנות ולא השביתו, אך הגיעו למצב שנמאס להם".

 

על שר התחבורה ישראל כץ הוא הוסיף: "משהו אצלו לא עובד כמו שצריך. כל הוועדים כועסים. בנמלים וברכבת יש התנהלות חד-צדדית מול העובדים. גם בנמלים, כבר יותר משנתיים שלא נותנים שום פתרון לעובדים. הסיר יכול לרתוח הרבה זמן, אבל בסוף הוא גולש".  

 

הנהלת הרכבת הודיעה מצדה כי היא "מצרה על התנהלות בלתי אחראית של ועד העובדים שבאה על חשבון ציבור אזרחי מדינת ישראל. כל ניסיונות ההנהלה החוזרים ונשנים לשיח עם ועד העובדים נענו בשלילה, ובכלל זה פגישות שנקבעו ונדחו על-ידי הוועד. צר לנו שוועד העובדים לא מצליח לשאת ולתת, להגיע להחלטות ולגלות מנהיגות. לוועד הוצעו מספר הצעות אטרקטיביות, אולם חילוקי דעות פנימיים מונעים מהם מלהגיע להחלטות".

 

במקביל משותקת כאמור העבודה בנמלים, בניגוד להחלטות שהתקבלו בבתי הדין לעבודה בחיפה ובבאר שבע. נציגי שני הנמלים קיימו אמש דיון סוער עם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, וההסתדרות מתנערת מהשביתה הפראית שלהם. בנמל חיפה נמצאות שש אוניות בתוך הנמל. העבודה על פריקתן והעמסתן הופסקה באמצע. שש אוניות נוספות עוגנות בהמתנה במפרץ. עובדי נמל חיפה כלל לא הגיעו לדיון בעניינם. ההסתדרות אמרה בדיון שהיא מתנגדת לשביתה ולא אישרה אותה. בית הדין הורה לעובדים לשוב מיד לעבודה. הנהלת נמל חיפה הודיעה כי היא דורשת מן העובדים לכבד את החלטות בית המשפט ולשוב לעבודה. אם לא יעשו זאת, תוגש בקשה לביזיון בית משפט והנושא יגיע לדיון בבית הדין עוד היום.

נמל אשדוד, הבוקר (צילום: אבי רוקח) (צילום: אבי רוקח)
נמל אשדוד, הבוקר(צילום: אבי רוקח)

במקביל, בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע קבע הבוקר כי כל עובדי נמל אשדוד ישובו לעבודתם וכל הוראה שניתנה על ידי ועד העובדים או מי מטעמם - בטלה. הבוקר דווח על עומסים כבדים בפריקות והעמסות בנמל אשדוד כאשר 18 אוניות ממתינות ברציפים ושבע ממתינות בלב ים. יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מסר כי "ההסתדרות תמכה לאורך כל הדרך במאבקם הצודק של עובדי נמלי ישראל וכך תמשיך לעשות. אך יחד עם זאת ההסתדרות קוראת לעובדי הנמלים לכבד את ההחלטות השיפוטיות שהתקבלו הבוקר בבתי הדין ולחזור לעבודה".

 

הנפגעים העיקריים מהשביתה בנמלים הם סוכני אוניות, בעלי אוניות, חברות תובלה יבשתית, סוכני מכס, משלחים בינלאומיים ומפעלים. המשמעות הכלכלית של אוניה תקועה עמוסה במכולות היא נזק ממוצע של 45 אלף דולר ביום.

 

אבי קוסטו, מנכ"ל ארגון סע-שא (ארגון גג לחברות הובלה והיסעים), הוא אחד הנפגעים. "היום אני צריך להוציא 150 מכולות מהנמל ללקוח אשדודי ולא אוכל לעשות זאת", הוא מסביר. "בנמל אשדוד העובדים עושים מה שהם רוצים, מתי שהם רוצים ואיך שהם רוצים. אותי לא מעניין אם הם צודקים או לא, אלא הפגיעה הממשית בענף ההובלה. היום לי נגרם נזק של 70-50 אלף שקל. אבל יש עוד 250 חברות הובלה שפוקדות את הנמל מדי יום. ייתכן שאצלן הסכומים יותר גבוהים. צריך גם לחשוב על עיכוב הסחורות העתידי. זה סרט שלם של 10 מיליון שקלים ביום למשק ורק בנמל אחד".

 

מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית, אודי אורנשטיין, טוען שכל יום של שביתה גורם למפעל המייצא נזק כלכלי שההתאוששות ממנו נמשכת כשבוע: "הקלות הבלתי נסבלת של הפגיעה בחיים ובתעשייה יוצרת כבר עכשיו נזקים של מאות אלפי שקלים לכל מפעל.כל ענף הייצוא מושפע מאוד מתפקוד הנמלים. לכן השביתה גורמת לנמלים להוכיח בעצמם את הטענה שיש לפצל ולהגדיל את התחרות". 

  

העובדים: "הולכים עד הסוף"

בהודעה שפרסמו העובדים באמצעות יועץ התקשורת שלהם הם מסרו כי הם מאמינים שההסתדרות תעמוד לצדם גם במאבק זה ושיו"ר ההסתדרות לא יפקיר אותם. "אנחנו מאוד מאמינים בעבודה המאורגנת, מאמינים ומצפים שארגוני עובדים נוספים יצטרפו למאבק שלנו, כאשר בראש המאבק הזה תעמוד ההסתדרות הכללית. אנחנו מנהלים מאבק צודק מאין כמוהו על זכויות העובדים, שנרמסות ברגל גסה זה שנתיים. הפעם לא נאפשר לוועדי העובדים שלנו להישבר - ויהיה הנזק אשר יהיה. עד היום שמענו בקולם של נציגי העובדים, הלכנו יחד איתם לישיבות בבית הדין, שמענו מהם תוצאות על דיונים עקרים עם נציגי המדינה - ובתכלס, לא קורה כלום. המדינה מקדמת במרץ רב את הקמת הנמלים החדשים בחיפה ובאשדוד - אותנו משאירים בצד. מהיום - הפסקנו להיות ילדים טובים".

 

העובדים הבהירו: "הפעם אנחנו הולכים עם המאבק הזה עד הסוף וללא הגבלת זמן. המדינה מורחת אותנו כבר שנתיים - שותים לנו את הדם בכפית. בתקופה זו בית הדין פרסם ארבעה פסקי דין שונים ובהם הוא הפציר בנציגי המדינה לנהל אתנו משא ומתן הן על העתיד התעסוקתי של העובדים והן על ההשלכות העתידיות שיהיו לאחר הקמת הנמלים החדשים בחיפה ובאשדוד. העובדים חוששים מאוד כי ביטחונם התעסוקתי והחוסן הכלכלי של הנמלים הקיימים ייפגע בצורה אנושה לאחר הקמת הנמלים החדשים, שבה תיווצר מציאות חדשה ובה שוב לא תהיה תחרות הוגנת אל מול הנמלים החדשים והמודרניים העומדים לקום".

 

בפועל, טוענים העובדים, הממשלה האיצה מאוד את נושא הקמת הנמלים החדשים אבל הזניחה באופן מכוון ובוטה את עתיד הנמלים הקיימים. "ברור לחלוטין כי ישנה כאן יד מכוונת אשר מעוניינת להפוך את נמלי חיפה ואשדוד לנמלים נכים וחסרי פוטנציאל אל מול הנמלים החדשים שיוקמו", אומרים עובדי הנמלים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי רוקח
נמל אשדוד, הבוקר
צילום: אבי רוקח
מומלצים