שתף קטע נבחר

הולכים עד הסוף

לאה שטיין נולדה לאב עיוור ולאם שלא ידעה קרוא וכתוב ומאמינה שאפשר לנצח כל מכשול, יפעת פלח עזרה לתלמידה להיגמל מאלכוהול, הינד עליאן משוכנעת שהאהבה היא המפתח להצלחה, עינת ברקו מקווה שיעריכו יותר את המורים, וירון כרמי רואה בחניכים שלו בני משפחה. לפניכם עוד חמישה מורים מתוך ה־15 שהעפילו לגמר תחרות "המורה של המדינה‭."‬ מחר נציג לכם את חמשת המועמדים האחרונים

1,300‬ מורים טובים, משקיעים ומסורים הומלצו השנה לתחרות "המורה של המדינה‭."‬ ארבעה חודשים אחרי, אנחנו גאים להציג בפניכם את 15 המורים שהעפילו לשלב הגמר.

 

אתמול הבאנו את סיפוריהם של חמישה מורים, ומחר נציג לכם את חמשת המועמדים האחרונים מתוך 15 המועמדים שעלו לגמר. הזוכים יוכרזו בטקס חגיגי שייערך ביום חמישי, (שידור חי כאן ב-ynet) בנוכחות נשיא המדינה ראובן ריבלין ושר החינוך נפתלי בנט.

 

תחרות "המורה של המדינה” היא יוזמה משותפת של מפעל הפיס, של "ידיעות אחרונות‭,"‬ של הסתדרות המורים ושל ‭.ynet‬ התחרות, הנערכת זו השנה השביעית ברציפות, יצאה לדרך לפני ארבעה חודשים, ובמסגרתה קיבלנו אלפי המלצות על מורים משכמם ומעלה, שלמרות השחיקה, השכר ובעיות המשמעת נותנים את הנשמה ומצליחים להביא את תלמידיהם להישגים ולהרביץ בהם תורה לצד ערכים.

 

"התלמידים בכו איתי" - לאה שטיין, מחנכת כיתות א'־ב' בבית הספר החורש בזכרון יעקב

לאה שטיין, בת זקונים למשפחה ברוכת ילדים ממוצא מרוקאי, גדלה והתחנכה על פי המוטו "אין דבר העומד בפני הרצון‭,"‬ שאותו היא מנחילה לתלמידיה. "אבא היה עיוור ואמא מעולם לא ידעה קרוא וכתוב, אבל בבית גדלנו קודם כל על ערכים‭,"‬ היא מספרת. "זה משהו שמוביל אותי כל השנים וככה אני מובילה גם את התלמידים שלי. גם יכולת הנתינה האינסופית היא משהו שרכשתי בבית הוריי‭."‬

לאה שטיין (צילום: אביגיל עוזי) (צילום: אביגיל עוזי)
לאה שטיין(צילום: אביגיל עוזי)

כבר 25 שנה ששטיין היא מחנכת פעלתנית ורבת יוזמות של כיתות ‭ב-'א‬‭ ,'‬ וכשהיא הולכת לעבודתה בבית ספר החורש בזכרון יעקב היא עושה את זה עם חיוך. "אני באה קורנת מאושר ונהנית מכל שנייה ומכל רגע‭."‬ ויש לזה תמורה. "כשישבתי לאחרונה שבעה על אבא שלי, התקשרה אחת האמהות וסיפרה שבתה לקחה מאוד קשה את מות אבי, שהיא בוכה ושהיא דואגת שהמורה לאה מאוד עצובה‭,"‬ היא מספרת. "ביקשתי לדבר עם הילדה. הסברתי לה שאבי היה מאוד מבוגר וחולה, ושהמורה לאה בסדר ועוד כמה ימים היא חוזרת לכיתה‭."‬

 

מה משך אותך להוראה?

"אהבה לילדים. מגיל צעיר הייתי מושיבה את החברות ומשחקת איתן כאילו אני הגננת או המורה‭."‬

 

בזכות מה את מורה טובה?

"בזכות הדברים הקטנים שאני עושה בדרך: החיבוק, ההקשבה, הענקת הביטחון. חשוב קודם כל להקשיב רגשית‭."‬

 

מה החזון שלך?

"אני רוצה שהתלמידים יהיו אזרחים שמו - כנים למחר, שיהיו ערכיים, יידעו לעזור ולתת. לא רק לקבל‭."‬

 

מה תרם לך המקצוע?

"המון סבלנות‭."‬

 

מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?

"להוביל את הילדים גם למצוינות אקדמית וגם למצוינות ערכית-חברתית". ‬

 

"להקשיב כשאחרים לא מקשיבים" - ירון כרמי, מחנך ורכז שכבה בתיכון אמי"ת בר אילן ברמת־גן

הדבר החשוב ביותר מבחינת ירון כרמי, מחנך ורכז שכבה בתיכון אמי"ת בר אילן ברמת-גן, הוא להיות כתובת לתלמידים שלו. בכך הוא הולך בדרכי אחד מהמורים שלימדו אותו, שידע להקשיב לו כשאף אחד אחר לא עשה זאת. "ביני לבין התלמידים יש קשר משפחתי‭,"‬ אומר כרמי. "הם חלק בלתי נפרד מהחיים שלי.

ירון כרמי (צילום: אביגיל עוזי) (צילום: אביגיל עוזי)
ירון כרמי(צילום: אביגיל עוזי)

זכיתי שהם היו בחתונה שלי ובבריתות של הבנים שלי. אפילו הבוגרים שלי ביקשו שחרור מהמפקד שלהם בצבא כדי להגיע לברית. גם אשתי היא חלק בלתי נפרד מהקשר המיוחד והיפה הזה, וכשלאחד התלמידים יש בעיה והוא מזעיק אותי היא מבינה ותומכת מכל הלב‭."‬

 

מה משך אותך להוראה?

"מאחר שבגיל ההתבגרות בני הנוער עוברים דברים אישיים מאוד מורכבים, רציתי להיות כתובת משמעותית עבורם. לפני מספר חודשים דיברתי עם אחד מהבוגרים שלי. תוך כדי שיחה הוא הודה לי על התהליכים שעברנו יחד בשנים שהייתי מחנכו - תהליכים שעזרו לו להגיע למקום הטוב שבו הוא נמצא היום, וזה מאוד ריגש אותי‭."‬

 

מה החזון שלך?

"שלכל בן נוער יהיה מקום שהוא יוכל לדבר בו על מה שהוא חווה ומה שהוא עובר, בעיקר על הקשיים שלו‭."‬

 

מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?

"ליצור את החיבור, את השיח הרגשי, בין המקצוע והמורה לאנשים שמסביב‭." ‬

 

"גם חירשים יכולים לשיר" - עינת ברקו, מחנכת כיתות א'־ב' בבית ספר הבונים בקריית ביאליק

כשבוחנים את הרקע המשפחתי של עינת ברקו, מבינים שהיא נולדה לעבוד עם ילדים. "סבתא שלי עובדת סוציאלית ואמא שלי גננת, אז ינקתי, שאבתי ואכלתי חינוך‭,"‬ היא מספרת. "בילדותי נהגתי לעזור לאמא בגן והתבוננתי בעבודתה‭."‬

עינת ברקו (צילום: אביגיל עוזי) (צילום: אביגיל עוזי)
עינת ברקו(צילום: אביגיל עוזי)

כיום ברקו, ‭,42‬ מחנכת כיתות ‭'ב-'א‬ בבית ספר הבונים בקריית ביאליק, מיישמת את כל מה שלמדה בבית הערכי שבו גדלה. "אמא שלי תמיד הסתכלה על הילדים בגובה העיניים, וככה גם אני‭,"‬ היא אומרת. "חשוב לי להעצים ילדים ולהאמין בהם ובזכויות שלהם‭."‬

 

מה משך אותך להוראה?

"אהבה גדולה לילדים ולאנשים. היה לי תלמיד חירש בכיתה ועשיתי הכל כדי לשלב אותו בחברה. זיהיתי בו יכולות מוזיקליות מאוד טובות ונתתי לו לשיר באחת המסיבות. מאז הוא לומד בחוג מוזיקה ושר בטקסים ובאירועים, וזה מאוד משמח ומרגש אותי‭."‬

 

בזכות מה את מורה טובה?

"יש בי אינטואיציות מאוד טובות לילדים, יכולת של הקשבה וסבלנות, תקשורת טובה ונתינה עצומה‭.

 

מה החזון שלך?

"שנקשיב לתלמידים יותר ונאמין מכל הלב ביכולות שלהם, ואז נהיה הרבה יותר משמעותיים בשבילם‭."‬

 

מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?

"שלא יעשו כל הזמן חילופים במשרד החינוך ולא ישנו את הדרך ושיטות הלימוד כל הזמן. חייבים לתת יותר במה למורים".‬

 

"לא נתתי לתלמידה לשקוע" - יפעת פלח, מורה למתמטיקה באולפנת דולב

במשך שנים עבדה יפעת פלח בתעשייה האווירית בתחום המחשבים, עד לידת הילד השלישי שלה. "כשהוא נולד, החלטתי שמספיק להיות לוליינית בין המשפחה לעבודה וצריך לתכנן מסלול חדש‭,"‬ היא מספרת. "ניסיתי לראות מה הכיוון שלי. ידעתי שהוא לא בתחום המחשבים אלא בעבודה עם אנשים. גם כשעבדתי בתעשייה האווירית העבודה מול אנשים משכה אותי יותר מאשר העבודה מול המחשב. החלטתי ללמוד הוראה‭."‬

יפעת פלחי (צילום: אביגיל עוזי) (צילום: אביגיל עוזי)
יפעת פלחי(צילום: אביגיל עוזי)

כיום פלח, ‭,42‬ אם לשבעה, היא מורה למתמטיקה באולפנת דולב, שאותה היא מגדירה כ"בית ספר לנערות בסיכוי‭."‬ אני טוענת שחינוך זה לא מקצוע, זה מהות‭,"‬ היא אומרת.

 

מה משך אותי להוראה?

האתגר של לקחת בנות שזקוקות לחום ואהבה ולהקפיץ אותן בצורה מאוד משמעותית" ההוראה בשבילה היא הרבה יותר מעוד מקצוע. "לפני כמה שנים אחת התלמידות שלי, שהייתה עם בעיית אלכוהול, נכנסה להיריון לקראת סוף י"ב‭,"‬ היא מספרת. "התלמידה הגיעה אליי הביתה ואמרה שהיא מפחדת לחזור למשפחתה. הצעתי לה להישאר אצלנו והיא נשארה שלושה חודשים. לא נתתי לה לשקוע בעצמה ונתתי לה כישורי חיים. בסוף היא ילדה את בנה וההורים עזרו לה לגדל אותו. היא יצאה לעבודה, וכשפגשתי אותה לפני שנתיים היא סיפרה שנגמלה‭."‬

 

בזכות מה את מורה טובה?

"בזכות העובדה שאני מקדישה לתלמידות מעל ומעבר, ובעיקר בזכות האמון הלא מסויג בהן. ברגע שאנחנו מאמינים בבנות, הן מתחילות להאמין בעצמן‭."‬

 

מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?

"כיתות יותר קטנות כדי שבאמת אפשר יהיה לראות את כל התלמידים, ומורים שרואים את עצמם כמורים לחיים". ‬

 

"לנצח את כל המגבלות" - הינד עליאן, מורה לחינוך ומדעים בבית ספר כי"ח לחירשים בירושלים

כשהינד עליאן, ‭,36‬ מורה לחינוך ומדעים בבית ספר משולב - ערבים ויהודים - לחירשים בירושלים, מדברת על עבודתה בהתלהבות ובאנושיות, קשה שלא להתרגש. "זהו בית ספר שבו לומדים לצד כבדי שמיעה גם תלמידים עם ליקויי למידה, פיגור, הפרעות בקשב וריכוז וגם ילדים אוטיסטים‭,"‬ היא מספרת. "אני בנאדם מאוד רגוע ומכיל. אני רגישה לצרכים של האחרים, ומבחינה לימודית מתאימה את המטרות לתלמידים ולרמה שלהם".‬

 

מה משך אותך להוראה?

"הרצון לעזור לאחרים להגיע למקומות חדשים ומכובדים ושירגישו בהם טוב ולהקנות להם ידע. אני כל הזמן חושבת איך באמת להיות רגישה לצורכי הת - למידים ואיך להעניק להם את המענה שהם זקוקים לו. מנסה להבין את התלמיד ואת מה שחסר לו.

הינד עליאן (צילום: אביגיל עוזי) (צילום: אביגיל עוזי)
הינד עליאן(צילום: אביגיל עוזי)

"ההצלחה בכך היא מה שמרגש אותי. למרות שאני לא מורה לחקלאות ולא חקלאית, התבקשתי להוביל קבוצת תלמידים ולהגיש אותם לבגרות בחקלאות. לקחתי על עצמי את המשימה הזאת ברצינות, ויחד עם המפקח שעזר לי הצלחנו לגרום לכיתה לעבור את הבחינה בהצלחה ולהקים גינה מטופחת ויפה‭."‬

 

מה תרם לך המקצוע?

"המקצוע עוזר לי להתפתח מבחינה אישית ומקצועית. ההוראה מרחיבה את הראייה שלי‭."‬

 

מה החזון שלך?

"שהתלמידים שלי יצליחו להשתלב בחברה ויהיו חלק אינטגרלי ממנה‭."‬

 

מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?

"אנשים שאוהבים את המקצוע ובאמת מאמינים שהם יכולים להוביל את המקצוע הזה למקום יותר טוב".

 

כל 15 המועמדים שהגיעו לגמר יקבלו תעודת הוקרה ומחשב נייד אישי מתנת בנק מסד. ששת המורים המצטיינים יזכו גם בהשתלמות יוקרתית בארה"ב, מתנת תלמ"א (תוכנית לאומית למצוינות באנגלית) הממומנת על ידי קרן משפחת שטיינהרדט בישראל וקרן שוסטרמן. ‬

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המורה של המדינה
צילום: אביגיל עוזי
לאה שטיין
צילום: אביגיל עוזי
צילום: אביגיל עוזי
ירון כרמי
צילום: אביגיל עוזי
צילום: אביגיל עוזי
עינת ברקו
צילום: אביגיל עוזי
צילום: אביגיל עוזי
יפעת פלח
צילום: אביגיל עוזי
צילום: אביגיל עוזי
הינד עליאן
צילום: אביגיל עוזי
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים