שתף קטע נבחר

אופניים חשמליים: רכבת עם טלפון ביד? שלם 300 שקל קנס

השרים החליטו כי סמכויות אכיפת החוק בנושא אופניים חשמליים יורחבו, כולל קנסות בגובה 300 שקלים לרוכבים בניגוד לחוק - "כיום אפשר רק להוציא אוויר מהגלגלים, ולא מעבר לכך"

ועדת השרים לענייני חקיקה הכריעה: סמכויות האכיפה לפיקוח עירוני בנושא אופניים חשמליים יורחבו, ויוטלו קנסות על מי שירכבו בניגוד לחוק. על-פי הצעת החוק יוכלו שוטרים ופקחים להטיל קנס בגובה 300 שקלים במספר מקרים: נהיגה תוך אחיזת טלפון נייד ביד (כולל קריאה או שליחה של מסרון), הרכבת אדם נוסף בכל סוגי האופניים למי שטרם מלאו לו 14 (גם באופניים "רגילים"), רכיבה על אופניים חשמליים למי שטרם מלאו לו 14 ורכיבה על מדרכה או בשבילים המוגדרים להולכי רגל.

 

את הצעת החוק - עליה חתומים 30 ח"כים ממרבית סיעות הבית - יזמה ח״כ מירב בן ארי (כולנו), והיא קודמה בהליך חקיקה מזורז עקב יציאת בני הנוער לחופשת הקיץ. בנוסף לקנסות וסמכויות, מחייבת הצעת החוק את בעלי העסקים לצרף דף מעודכן לכלים הדו-גלגליים, הכולל תקנות תעבורה.

 

אופניים חשמליים - קיצור תולדות הכאוס

המשטרה ממליצה: נהיגה על אופניים חשמליים ברישיון בלבד ורק מגיל 16

חולדאי: רוכבי אופניים, רדו מהמדרכה אל הכביש

 

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 

השרים אישרו את ההצעה כלשונה והיא תובא ביום רביעי הקרוב (8.7) למליאת הכנסת להצבעה בקריאה טרומית. השרים אישרו כי בקריאה ראשונה היא תוצמד להצעת חוק ממשלתית בנושא אותה אמור להגיש המשרד לביטחון פנים.

 

הצעת החוק של ח"כ בן ארי גובשה לאחר מספר מקרים בהם נפגעו הולכי רגל מפגיעת אופניים חשמליים, ושבוע לאחר שילדה בת שלוש נפגעה בתל אביב מרוכב שנעלם מהמקום. בן ארי צירפה להצעה נתונים מספריים המלמדים כי בשנתיים האחרונות חלה עלייה באשפוז נפגעים מאופנים חשמליים בשיעור של פי 10, והגדירה את המפגע "מכת מדינה".

 

בן ארי חשפה כי על-פי דיווחים מבתי החולים, חלה עלייה במקרים שבהם נער או נערה מנותחים או מאושפזים עקב פגיעות שכאלה. ״בני נוער בגילים 12-16 מתנהגים בצורה בריונית במדרכות ובכבישים, תוך כדי רכיבה באופן בלתי אחראי. אופניים חשמליים הם כלי תחבורה לכל דבר ועניין, ולכן יש להטיל קנסות ולחייב אכיפה מוגברת של התחום", אמרה. לדבריה, כיום מורשים שוטרים לטפל ברוכבים רק באמצעות הוצאת אוויר מהגלגלים, ואילו הרשויות העירוניות נותרות חסרות אונים מול התופעה.

 

בהצעה מצוין כי משרד התחבורה אמנם הסדיר תקנות שנכנסו לתוקף בספטמבר 2014, אולם גם אותן יש להרחיב משום שהן אינן כוללות ענישה. "המצב כיום מאפשר לשוטר להוציא את האוויר מהגלגלים של האופניים על מנת למנוע הימשכות של העבירה, אך אין בידיו לעשות מעבר לכך", נכתב בה.

 

יש להזכיר כי לפני למעלה מעשור שנים עלתה בעיית אכיפת החוק בנוגע לאופניים וקורקינטים חשמליים, ולפני 11 שנים בדיוק התפרסמו תקנות תעבורה שקבעו את התייחסות המדינה בנושא. תקנות אלה לא עזרו למיגור התופעה והסכנות, ולפני כמעט שש שנים (דצמבר 2009) הודה עוזי יצחקי, סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה, כי "עלינו להסדיר את התחום הזה, וכך... לשמור על בטיחות הציבור". באותו זמן אישר גם בכיר באגף התנועה של המשטרה כי "יש בעיות באכיפה, יש קשיים באכיפה" וכי "יש הרבה ילדים, מתחת ל(גיל) האחריות הפלילית".

 

ב-2010 נכנסו לתוקף תקנות חדשות נוספות של משרד התחבורה שמטרתן הסדרת השימוש באופניים חשמליים, אך רק בסוג אחד - אופניים המצוידים במנוע-עזר חשמלי שמופעל על-ידי הדוושות (pedelec), אך כבר ב-2011 פג תוקפן ורק אחרי שלוש וחצי שנים הן הוגשו שוב (מתוקנות) לאישור ועדת הכלכלה. רק בספטמבר 2014 הן נכנסו לתוקף, אך יש להזכיר כי הן אינן מטפלות בתופעת הכלים הלא חוקיים שמציפים את הרחובות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יאיר שגיא
מי יאכפוף את החוק?
צילום: יאיר שגיא
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים