שתף קטע נבחר

בועת נדל"ן? תושבי לונדון פונים לסירות

מחירי הדירות הגבוהים בבירת בריטניה הובילו רבים לחפש אחר דיור זול יותר. הפתרון מקורי: רכישת סירה על אחת התעלות. היתרונות: תחושה של חופש וברווזים על החלון; החסרונות: חשש מפריצות והתמודדות עם החורף הבריטי

מחירי הדירות הגבוהים בבירת בריטניה הובילו רבים מתושבי לונדון לחפש אחר דיור זול יותר. הפתרון שהם מצאו מקורי: מגורים בסירות על רשת הנהרות והתעלות בעיר. לפי פרסום היום (ד') בסוכנות הידיעות הצרפתית AFP, סגנון החיים הציורי של מגורים בסירה בצבעים עליזים יכול להיות מפתה - במיוחד כשעלות הרכישה היא מזערית לעומת מחירי הדירות בבנייני הבטון בעיר.

 

כתבות נוספות על דיור בעולם בערוץ הנדל"ן :

 

>>> רוצים להתעדכן בחדשות הכלכלה והצרכנות? הצטרפו לעמוד הפייסבוק שלנו

 

"יותר ויותר אנשים נכנסים לזה מבלי לדעת למה הם בעצם נכנסים, או שאין להם ברירה אחרת", מנסה להסביר את התופעה ג'ים בריידן, איש חינוך בן 39, שחי על גבי סירת "ויולט מיי" עם בת זוגו, הכלב והחתול שלו בשנתיים האחרונות. "פגשתי אנשים שהגיעו לסירה משום שקיבלו התראה של שבועיים לפני פינוי דירה, והם הצליחו לקנות סירה ב-16 אלף דולר".

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

תושבי הסירות יודעים לספר על דיירים חדשים שנתקלו בקשיים במגורים האלטרנטיביים - כמו למשל כשלים במנוע; ניווט בתעלות צפופות במיוחד; או עמידה בפני חורף לח וקר על סירה המחוממת על ידי תנור קטן בלבד. עלויות התחזוקה, אגב, יכולות לנסוק במהירות ודיירי הסירות מתייחסים אליהן בתור "חורים שחורים" של מזומן, משום שהן נזקקות באופן מתמיד לתיקונים.

 

"אם אתם בורים בכל הקשור לקניית סירות, אתם עלולים בקלות לקנות סירה שתהפוך לסיוט", אומר מיקלה קאן-פאראק (26) שחי על המים במשך 4 שנים ועובד בתור ריינג'ר בקרן התעלות והנהרות הבריטית (CRT). אך גם סירות יקרות, שעולות כ-100 אלף ליש"ט, הן עדיין חלקיק ממחיר הדירה הממוצעת בלונדון, העומד על 500 אלף ליש"ט. המחירים עלו בשנה האחרונה בלא פחות מ-11%.

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)


 

לא רק קונים: גם השכירות הגיעה לסירות

לא רק מחירי הדיור מאמירים בלונדון - גם שכר הדירה. לכן, חלק מהדיירים עברו להתגורר בסירות בשכירות - צעד בלתי חוקי אך זול. על פי נתוני ה-CRT, המנהלת כ-3,200 ק"מ של תעלות ונהרות בכל בריטניה (שנבנו להעברת סחורות בתקופת המהפכה התעשייתית), בכל יום בשנה האחרונה נוספה עוד סירה, וחלק מהאזורים הפופולריים אף רשמו גידול של 85%.

 

נראה שעבור רבים, להתעורר בבוקר עם תחושה של חופש וברווזים בחלון מפצה על החסרונות הרבים, כגון ריקון מכלי פסולת השירותים, הליכה למכבסה, רכישת חלקי חילוף וחשיפה לפריצות. אבל הגידול במספר הסירות גרם לצפיפות ולתחרות על המקומות הפנויים במעגנים; ולא מעט חיכוכים התגלעו בין דיירי הסירות לבין התושבים הגרים בסמוך לקו המים - שפתאום מצאו את עצמם עם כמות גדולה של שכנים חדשים.

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

באחד האזורים המרכזיים של תעלת ריג'נט קיימת קבוצה של מתנדבים המתגוררים בסירות ושומרים על חוקים מיוחדים כדי לרצות את השכנים. זאת לאחר שהאחרונים הגישו שורה של תלונות לרשויות על רעש ועשן שהגיעו מהסירות והפריעו לבתים שעל התעלה.

 

אחד הפתרונות למנוע חיכוכים עם תושבי "היבשה" הוא אכיפה של רישיון "שייט מתמשך". לסירות רבות שעוגנות בתעלות אין רישיונות לעגינה קבועה, והן מחויבות לנוע כל 14 יום. למעשה, רישיון לעגינה קבועה ניתן בצמצום ויכול לעלות כמו שכר דירה גבוה בלונדון. בחודשים האחרונים החלו אנשי ה-CRT באכיפה, והזהירו את דיירי הסירות כי יפונו - אם לא ינועו בתדירות מספיקה או למרחק מספיק.

 

בעקבות זאת קרוב ל-20 אלף איש חתמו על עצומה נגד המהלך, וקראו לדיריי הסירות לנוע כדי "למנוע פינוי של דיירי סירות". הם אף האשימו את ה-CRT בדחיקת משפחות לחיים ללא קורת גג. "תאהבו את זה או לא, המציאות החברתית-פוליטית הפכו את הנהרות למקור דיור בעלות סבירה למשפחות רבות", נכתב בעצומה. עוד נכתב כי קרן ה-CRT מואשמת "בעוינות כלפי קהילת דיירי הסירות".

 

דובר CRT ג'ו קוגינס אמר ל-AFP בתגובה כי דיירי הסירות חייבים לעמוד בתקנות, לקבל רישיון קבוע או לקבל את העובדה שהחיים האלו אולי לא בשבילם. "יותר אנשים עוברים לסירות, הפופולריות גואה. במקום לראות זאת בתור אפשרות דיור זולה, אנחנו רוצים שאנשים יראו זאת בתור סגנון חיים", סיכם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
מי צריך דירות כשיש סירות?
צילום: AFP
מומלצים