שתף קטע נבחר

סקר: 55% מההורים לוקחים את הילד לפחות פעם בחודש לרופא

לחוצים מעיכוב התפתחותי, נעזרים בתרופות קונבנציונליות, מחסנים את הילדים, מתייעצים עם חברים ומגדירים את עצמם כדאגנים באופן מתון. סקר חדש מגלה איך ההורים בישראל מתייחסים לבריאות ילדיהם

העיקר הבריאות: שליש מההורים (30.5%) נוהגים להיעזר ברופא ילדים פעם בחודש לפחות ו-8% מעידים כי הם נעזרים ברופא ילדים רק פעם אחת בשנה או פחות מכך.

 

בקצה השני של הסקאלה - 8% מההורים נעזרים ברופא ילדים פעם בשבוע, ושאר ההורים פונים לרופא ילדים אחת לכמה חודשים, כך עולה מסקר חדש של חברת אבוט, יצרנית סימילאק, שנערך בחודש יוני בקרב 360 הורים.

 

8% נעזרים ברופא רק פעם בשנה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
8% נעזרים ברופא רק פעם בשנה(צילום: shutterstock)

 

עוד עולה מהסקר כי רק 2% מההורים נמנע לחלוטין משימוש בתרופות ו-5.5% מעדיפים להשתמש בתרופות הומואפתיות כשהילד חולה. 77% מההורים משתמשים בתרופות קונבנציונליות (אחרי מרשם רופא או מתרופות שמצויות בבית) ו-16% משתמשים ב"תרופות סבתא" שונות. הורים צעירים משתמשים יותר בתרופות סבתא מאשר הורים מבוגרים יותר.

 

לגבי סוגיית החיסונים - רובם המוחלט של ההורים מקפיד לחסן את הילדים בכל החיסונים המומלצים לפעוטות. רק 9% לא מחסנים את כלל החיסונים, ו-1% מתנגדים למתן חיסונים באופן גורף.

 

סומכים על הרופא

ככל שגיל ההורים נמוך יותר, כך הם נעזרים יותר בסביבה הקרובה: בעוד ש-33% מההורים בגילאי 18-30 ענו כי הם מסתמכים על חברים, בני משפחה וגננות באבחון ילדם החולה, רק 17% מההורים בגילאי 31 ומעלה מסתמכים על סביבתם המידית.

 

לעומת זאת, אחוזים גבוהים יותר של הורים בגילאי 31 ומעלה מסתמכים על הפורומים והכתבות באתרי האינטרנט (8.5%) מאשר ההורים הצעירים יותר (6%). שאר ההורים הצעירים מסתמכים על רופא המשפחה/ילדים (31%), לאחר מכן באינטואציה והניסיון האישי (23%), מוקדי המידע של קופת החולים (6%), האינטרנט (6%) וספרי הדרכה (1%).

 

התפתחות התינוק: 9-12 חודשים

 

ההורים המבוגרים יותר מסתמכים בעיקר על רופא המשפחה/ילדים (39%), אינטואיציה וניסיון אישי (32%), רק לאחר מכן הסביבה הקרובה (17%), אינטרנט (8.5%), מוקדי מידע של קופות חולים (2%) וגם הם לא רואים בספרי ההדרכה מקור שימושי - רק 1% נעזרים בהם.

 

 ( )
לפי ממצאי הסקר, הסוגיה שהכי מעסיקה את ההורים לגבי בריאות ילדיהם היא עיכוב בהתפתחות המוטורית או הקוגניטיבית, כאשר כל הורה שני מוטרד מכך. לאחר מכן, מודאגים שליש מההורים מעיכוב בגדילה (גובה ומשקל). 30% מהורים מודאגים בעיקר ממחלות עונתיות שמלוות בחום. 14.5% מודאגים בעיקר מסוגיות הקשורות ליציאות התינוק כמו גזים, כאבי בטן או עצירות (*ניתן היה לבחור שתי תשובות).

 

טיפת חלב: המדריך המלא - שלב אחר שלב

 

לסיכום נשאלו ההורים איך הם תופסים את רמת הדאגה שלהם לעומת הורים אחרים: 11% הגדירו עצמם חרדתיים יתר על המידה, 24% העידו כי הם דאגנים מאוד ואילו הרוב - 53% העידו שהם "דאגנים באופן מתון". 12% מגדירים עצמם כהורים רגועים כשזה נוגע לענייני בריאות.

 

 ( )

 

להגיע מוכנים לרופא

מה הדרך הנכונה לקבל את הטיפול המיטבי עבור הילד? "הורים צריכים להיות לתת מידע מפורט לגבי מצבו הבריאותי של הילד", מסבירה רונית דוייב, מנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק. "תאור כמו - 'הילד חולה' או 'לא מרגיש טוב כבר תקופה', אינו מידע מספק כמובן. מידע עדכני ומדויק יעזור לרופא להגיע בקלות ובמהירות לאבחנה הנכונה ולהתאים את הטיפול הנכון.

 

"אולי יעזור לכם לערוך רישום קצר לפני הכניסה לרופא: כמה פעמים ביום עלה החום? איזה טיפול רופאי כבר ניסיתם? ומה קרה בעקבות טיפול זה. כמה פעמים הילד הקיא ביממה האחרונה? כמה פעמים הופיע שלשול וכד'.לעיתים יעזור גם רישום של שתיה ומזון במהלך היממה האחרונה".

 

היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

דוויב נותנת כמה טיפים נוספים שיעזרו לכם להיות יעילים בזמן ביקור עם יחד חולה אצל הרופא:

 

1. מסרו מידע ופרטים עניינים, ואל תציפו את הרופא במידע מיותר. מסרו לרופא פרטים לגבי התופעות והתסמינים הרפואיים בהם הבחנתם לפני הביקור. לרופא מן הסתם לא יהיה זמן לשמע על המאמר או הספר האחרון שקראתם בנושא התפתחות ילדכם. אם יש לכם שאלה כללית או מאמר לגביו ברצומכם להתייעץ שאלו את הרופא, אולי אפשר לשלוח לו את המידע באימייל ולבקש את חוות דעתו.

 

2. היו ממוקדים ותתרכזו בפרטים ובשאלות החשובות. הימנעו מהסחות דעת בזמן הביקור עצמו, השתיקו טלפונים, ואם אפשר אל תגיעו עם האחים הבריאים למרפאה (בכל מקרה לא מומלץ). תהיו מפוקסים בבעיה הרפואית לשמה באתם. יתכן כי עבור הבעיה האחרת כמו בעיית הגדילה או בעיית התפתחות שזיהיתם תצטרכו לקבוע תור נוסף, אולי אתם רואים בזה טרחה מיותר אבל כך הרופא יוכל לענות לכם בהרחבה בעניין מטריד זה.

 

3. שמרו על הנהלים. נכון, כשהילד חולה כל סדר היום מתבלגן, למרות זאת השתדלו לשמור על כללי המרפאה. הגיעו בזמן קחו מספר ועמדו בתור בסבלנות. היעזרו בצוות המרפאה ובררו בעוד מועד אילו טפסים או מסמכים עליכם להביא לביקור. השתדלו להגיע מאורגנים, דבר זה יקל מאוד וייעל את התהליך.

 

4. הפעילו הגיון בריא. במקרים רבים יש ברשותנו את הטלפון הנייד של הרופא. הפעילו שיקול דעת לפני שאתם מתקשרים בהיסטריה לנייד הפרטי של הרופא. יתכן שהרגשת הבהילות נכונה בהחלט אולם כשהרופא אינו נמצא במרפאה הוא יתקשה לטפל בכם ביסודיות. יש היום מוקדי מידע וחירום רבים המאוישים על ידי גורמים רפואיים אחראים שיוכלו לענות לכם על השאלות ביתר מהירות ויעילות.





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילוםף shutterstock
77% מההורים משתמשים בתרופות קונבנציונליות
צילוםף shutterstock
מומלצים