שתף קטע נבחר

איך להפוך ליזמי היי טק מהדור החדש?

המהפכה התעשייתית השלישית מתרחשת בימים אלו ומתבטאת בהחייאת תחום "עשה זאת בעצמך", רק שהיום זה גם כולל שיתוף של המידע. מי שמוביל אותה הם "המייקרים" - תופעה שנמצאת איתנו מתחילת המאה הקודמת, אך זכתה לשם רק בשנת 2006. רוצים גם להפוך למייקרים? 8 צעדים שיאפשרו לכם לעשות זאת

מושג ה"מייקר" (ובעברית: יוצרן) הוטבע ע"י דייל דוהראטי עוד בשנת 2006 עם השקתו של המגזין "מייקזין", אך אין בכך לאמר שה"מייקר" לא היה קיים עוד לפני כן. תנועת ה-DIY שהמייקריזם הוא שלוחה ישירה שלה נמצאת איתנו עוד מתחילת המאה ה-20, אך רק לאחרונה, כנראה בעקבות השינויים המשמעותיים בתחום התקשורת הבינאישית בעולם והתפתחותן של המדיות החדשות, אנו חווים עדנה מחודשת לתחום ה"עשה זאת בעצמך", רק כשהיום הפך לעשה זאת ושתף את הידע והמידע.

 

 

המדיה החדשה סיפקה במה לאנשי קראפט, מעצבים ומייקרים להציג מרכולתם, בפלטפורמות קהילתיות של מייקרים כ-Instructables ו-Makezine, ירידי מייקרים (Maker Faires) ו"חללי מייקרים" המאפשרים שיתוף, ליטוש ושיפור רעיונות קולקטיבי (Maker Spaces), עבודה משותפת בחללי פבריקציה משותפים (FabLabs), פלטפורמות מימון המוני שאפשרו לכל אחד להציג מרכולתו ולקבל אינדיקציה לגבי מה סיכויי ההצלחה שלו על ידי בקשת מימון כזו או אחרת, ופלטפורמות מסחר אלקטרוני כ-Etsy, שהושקה ב-2005 ושכיום יש בה יותר ממיליון אומנים פעילים היוצרים ומוכרים מוצרים בעבודת יד באמצעות האינטרנט.

 

לעזור למייקרים ליצור

ממשלות רבות בעולם מנסות לעודד את תחום הייצור העצמי - ההמהפכה התעשייתית השלישית שמובלת כיום על ידי המייקרים במטרה לקבל רעיונות חדשים. כך לדוגמא, השיקה סינגפור יוזמות ותוכניות שנועדו לקדם את קהילת המייקרים המקומית.

 

"בשנת 2014 הכריזה אינטל העולמית על תרומה של 50,000 לוחות גלילאו לאלף אוניברסיטאות ברחבי העולם", מספר גיא גרימלנד, דובר אינטל. "בישראל משתתפות בתוכנית כל האוניברסיטאות המובילות, שקיבלו לידיהן כ-500 לוחות גלילאו וכן הדרכה והנחיה בתחום. בעזרת תרומה זאת יוכלו סטודנטים ישראלים לתכנן ולעצב פרויקטים חדשניים".

 

"לעתים קרובות, מייקרים מתחילים ליצור דברים ללא קשר לטכנולוגיה מסוימת: הם יוצרים אמנות, מלאכת יד או תכשיטים או מנסים לייעל תהליך הלקוח מחיי היומיום", הוא מוסיף. "השימוש בטכנולוגיה נובע כתוצאה ממציאת הדרך הטובה ביותר להשגת היעד. הלהט שלהם לטכנולוגיה צומח מהלהט ליצור ולעשות.מייקינג היא דרך מצוינת לילדים ומבוגרים ללמוד לאהוב את לימודי המדע, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה (STEM) ובטיפוח התחום ברחבי העולם".

 (איור: באזהאנטר סוכנות קריאייטיב ) (איור: באזהאנטר סוכנות קריאייטיב )
(איור: באזהאנטר סוכנות קריאייטיב )

שמונה הצעדים למייקרים מתחילים

1. תהיו סקרנים - אם אתם רוצים להיות מייקרים, אתם חייבים להיות סקרנים, לרצות להבין איך דברים עובדים, איך והיכן ניתן לשבור את הכללים ולא לפחד גם לשבור כמה כלים. התשובות אינן מיידיות משום שחלק מהמסע הוא למצוא תשובות (גם אחרות) בתהליך עצמו.

 

2. צאו ולמדו - כדי להיות מייקר ולהוריד חלק מהפחדים, אתם צריכים ללמוד כמה מהכישורים הנדרשים למייקרים. הדרך הכי טובה על ידי שיטה שכל עולם החינוך מדבר עליה עכשיו, לימוד מבוסס פרוייקט (PBL).

 

ביחרו פרויקט, כנסו לאחד מהמגזינים מבוססי לימוד בשלבים (דוגמת Instructables) ומצאו פרוייקט דומה. כך, כמו במתכון, למדו ועקבו שלב אחרי שלב עד להשלמתו. ניתקלתם בבעיה? היכנסו לפורום ישראלי (דוגמת makers) וחפשו תשובה על שאלה דומה, או שאלו שם שאלה שטרם נשאלה. צריכים עזרה ותמיכה יותר צמודה? קיימים גם לא מעט חללי עבודה משותפים – מ-ירושלאב (בירושלים) ועד ת.א.מ.י (בתל אביב) ועוד רבים רבים אחרים. והעיקר – לצאת ללמוד.

 

3. לא רק לקחת - להיות מייקר זה להיות חלק מקהילה. המשוואה פשוטה: DIY+NewMedia= Make. כלומר, אתרים כמו Makezine, פורומים כמו Makers.co.il וחללי העבודה כמו ירושלאב היו חסרי משמעות אלמלא הקהילה שעושה, בונה ומשתפת את הידע. הם יענו על הכל, יסייעו ויתמכו רק צריך לזכור: שתפו גם אתם את שלמדתם ותנו קרדיט כשמגיע.

 

4. מייקר זה לא רק מחשבים וקוד - לימדו יכולות וטכנולוגיות "ישנות". מייקר לוקח את כישורי העבר ומיישם אותם ברעיונות עתידיים. שימוש בטכנולוגיות וותיקות, שורשיות, בסיסיות, מכניקות וקראפט - הם לחמו של המייקר ועל ידי הבנתם ושימורם ניתן מחד למנוע את היעלמותם ומאידך לשבור את כלליהם וכך, על ידי יצירת ההפרעה החדשה - לשים אותם שוב במרכז השיחה.

 

5. יצירת אב-טיפוס - יש המון דרכים ליצירת אב טיפוס, אך רצוי שהוא גם יעבוד. כדי לייצר אותו צריך להבין מה היא התכונה העיקרית של הבנייה והפרויקט שלכם, וכיצד ניתן להגיע אליה. דרך אחת היא להשתמש בשיטת "מן המוכן" (Ready made) עליו תעשו מניפולציה או "האק" (כניסה ושיבוש שישמש את צרכיכם).כך למשל, תחסכו לעצמכם את הצורך ללמוד איך לייצר כלי אטום למים כשניתן לקנות טאפרוור ככזה מוכן ולהשתמש בו לצרכיכם.

 

עבדו בצורה סדורה, למדו ותעדו את השגיאות שלכם. בעולם של המייקרים, היכולת להיכשל היא תכונה חיונית המאפשרת לכם להגיע מנקודה א' לנקודה ב' הכי מהר שאפשר באמצעות שפע של כלים וטכנולוגיות העומדים כיום לרשותכם, כך תגיעו לכדי אב טיפוס בסיסי עובד.


 (איור: באזהאנטר סוכנות קריאייטיב ) (איור: באזהאנטר סוכנות קריאייטיב )
(איור: באזהאנטר סוכנות קריאייטיב )
  

6. ואם בכל זאת צריך לתכנת? כאשר אתם מרוצים ממה שיצרתם, שווה לפעמים – ואם זה משרת את השלב הזה - להרחיב את הפונקציונליות של האב-טיפוס. ניתן לעשות זאת תוך שימוש במנועים, מיקרו קונטרולרים (מחשב שליטה קטן כ- "ארדווינו") או באמצעות חיבור לאינטרנט ויצירת מוצר דינמי בעל יכולת אינטראקציה עם אנשים ופלטפורמות שונות.

 

לימוד הקוד במקרים אלו אינו מורכב כפי שהוא נתפס. סביב שמות של מיקרו קנוטרולרים כ"ארדווינו" קיימות קהילות שלמות של מפתחים וכלים של לימוד כמו ארדובלוק, שייסיעו בידכם לעשות את שניהם ביתר קלות. אם לימוד עצמי אינו החוזקה שלכם – קיימים אירגונים בישראל כמו XLN אשר מידי מספר חודשים מקיימים קורסים ללימוד העקרונות הבסיסיים.

 

7. עיצוב - אחרי שפתרנו את עניין הפונקציונאליות שחיפשנו, למדנו לתכנת וקיצרנו קצת דרך בשימוש ב-Ready made, הגיע שלב העיצוב. כיצד הדגם או הפרוייקט שלכם אמור לשרת אתכם? כיצד הוא אמור להרגיש לכם ולסובבים אתכם? איפה יהיה מונח, כיצד יתחבר ובאיזה טון יתקשר?

כל אלו הן רק חלק קטן מהשאלות העיצוביות החשובות וגם תחליטו שלא לענות על כולן כרגע, כדאי שאב הטיפוס שלכם יענה לפחות על חלקן, כי משהו שיושב על שולחן ייראה אחרת ממוצר שנועד ליד.

 

נכון, גם כאן יש תהליך למידה ואולי תיעזרו באנשי מקצוע לשרטוט או תוכנת תלת מימד, לניפוח או חיתוך יותר מדוייק, אבל הסקרנות והצורך ללמוד יובילו לכך שהשיחה עימם תהיה נכונה יותר, קלה יותר וגם אולי תתאהבו בדרך בעוד סוג של עשייה.

 

8. מהפרט אל הכלל- גיליתם שאב הטיפוס מכה הדים, הביקורות משבחות (בעיקר של חברים והורים) אבל יותר חשוב, פתרתם "כאב קטן" לקהל גדול? נצלו את המשאבים שברשותכם בצורה נכונה. זיכרו – מימון המונים אינו דבר של מה בכך ויותר מכך, לא כל מוצר מתאים למימון המונים.

 

בנוסף, קיימות לא מעט חברות ומאיצים שיכולים לסייע בידכם לקדם את המוצרים, למשל MindCET- מאיץ המתמחה בקידום חינוך מטכנולוגיה ולטכנולוגיה, ירידי מייקרים (Makerfaires) המאפשרים למייקר להציג מרכולתו, או חברות גדולות כמו אינטל, שמצטרפות לחגיגה ומספקות פלטפורמות לרעיונות שרוצים להגיע לשוק המיינסטרים באמצעות ירידים, אירועים, תוכניות ותחרויות.

 

"אינטל מספקת כיום את לוחות הפיתוח Intel® Edison ו-Intel® Galileo, הממלאים מגוון של צרכים בפרויקט פיתוח", מספר גרימלנד. "בכל מוצר שאתם רוצים ליצור, הלוחות האלה עוזרים לכם לעצב, לתכנן אב טיפוס ולבנות אותו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים