שתף קטע נבחר

שיקום 2.0: כך מחדשים את המכשור הרפואי

תהליכי שיקום ופיזיותרפיה הם מטבעם ארוכים, סיזיפיים ומתישים - וגורמים לרבים מהחולים לפרוש באמצע או "לקצר תהליכים", ולפגוע בתהליך ההחלמה שלהם. במסגרת פרויקט Tom החדש מנסים יזמים, מהנדסים ומעצבים לשכלל את התהליך ולהפוך אותו לדינמי יותר, ולהעלות את סיכויי ההצלחה שלו. הכירו את ההמצאות שישנו את הרפואה השיקומית

מי שעבר תאונת דרכים או פציעה המצריכה תהליך שיקומי מכיר את תהליך השיקום הארוך והסיזיפי, הכולל קושי וכאבים כפרוטוקול שיקומי קבוע מראש, דוגמת פיזיותרפיה. אחד האתגרים הגדולים בתהליך נובע מתוקף היותו סיזיפי, ולכן משעמם. תרגילים רפטטיביים ארוכים וטרחניים מביאים לכך שרבים מהחולים לא עוקבים אחרי הפרוטוקול ולא מסיימים אותו, ולכן השיקום שלהם נפגע. אבל האם זה חייב להיות כך?

 

כתבות נוספות בערוץ הקריירה :

"ישראל - בירת האקזיטים של אירופה"

איך להפוך ליזמי היי טק מהדור החדש?

 

"עם השאלה הזו בדיוק הגיעו אלינו מומחי השיקום מבית החולים בית לוינשטיין ברעננה" אומר ארנון זמיר, מנהל פרויקט TOM , "כיצד ניתן להפוך את תהליך השיקום הפיזי ליותר מעניין, ובכך להעלות את סיכויי ההצלחה שלו? - וכך נולד הפרויקט".

 

TOM הוא פרויקט שנערך ביוזמת עמותת מכון ראות, שבמסגרתו נפגשים מהנדסים, מעצבים, מתכנתים ואחרים כדי לענות על צרכים חברתיים. במקרה זה מדובר במוצרים שהופכים את החיים של אנשים בעלי מוגבלויות לטובים יותר - אשר עוצבו במסגרת מייקאתון - מרתון חדשנות של 72 שעות במסגרתו מסופקים משאבים למשתתפים כמו מדפסות תלת ממד, מכונות ייצור, ויועצים טכנולוגיים בכל התחומים.

 

במרתון האחרון שהתקיים בנמל תל אביב, השתתפו 150 אנשים שעבדו על 16 פרויקטים בתחומים שונים - מלוח תקשורת לילדים על הספקטרום האוטיסטי, ועד לגלשן קייט לאנשים בכיסא גלגלים. מדובר היה במרתון השלישי של הפרויקט, וקדמו לו שני אירועים נוספים בנצרת ובסאו פאולו שבברזיל. בחודשים הקרובים יתקיים אירוע נוסף בסאן פרנסיסקו.

 

את האתגר הזה, של הפיכת פעולת השיקום למשחק שיקומי, הוביל צוות מתנדבים מחברת אינטל. המשתתפים נדרשו לפתור בעיה במתקן שבו על המשתקם להעלות או להוריד משקולת משלב לשלב (דמוי סולם שלבים), ולחזור על הפעולה פעמים רבות - והפעם באופן דינמי ומעניין.

 (צילום: Zoa Productions) (צילום: Zoa Productions)
(צילום: Zoa Productions)
 

להפוך את הסיזיפי לאינטראקטיבי

בזמן תכנון הפתרון נפגש הצוות עם מומחים בבית לוינשטיין, צפה בתהליכי שיקום וניתח את הקשיים שבו. בשלושת ימי המרתון פיתח הצוות שני משחקים שמבוססים על חיישנים, על טאבלט פשוט ועל מיקרו קונטרולר (מחשב קטן) של אינטל, שהופכים את תהליך השיקום למהנה.

 

המשחק הראשון שהומצא הוא משחק פינג פונג, אשר דומה למשחק Pong הישן באטארי. אלא שבמשחק הזה, במקום להשתמש בג'ויסטיק המסורתי והטוב, הניווט הוא באמצעות תרגיל שיקומי - העלאה והורדה של משקולת במעלה המדרגות, אשר מזיזה את השחקן על גבי המסך.

 

במשחק השני בחר הצוות במוטיבציה אחרת להנעה. בשלב ראשון - ממש כמו בחדר הכושר, המטופל בוחר סרט שיוקרן על גבי טאבלט במכשיר השיקום. בשונה ממה שקורה בחדר הכושר, כאן אם המטופל מאט או מפסיק את האימון, הסרט מאט ואף נעצר לחלוטין בהתאמה, כך שכדי להמשיך לצפות בסרט, חייב המשתקם לסיים את הטיפול.

 (צילום: Zoa Productions) (צילום: Zoa Productions)
(צילום: Zoa Productions)
 

"בלב שני המשחקים נמצא רכיב בשם ארדואינו - במקרה הזה מדגם מיוחד מתוצרת אינטל, שנקרא 'אדיסון'", מסביר זמיר. "ארדואינו הוא מחשב קטן וזול מאוד, עליו קל ללמוד לתכנת, ושאותו אפשר להכניס לכל פרויקט ורכיב שבונים. בכמה שורות קוד פשוטות יכולים גם מתחילים גמורים לחבר את הארדואינו למה שהם רוצים לבנות, וככה לתת לחפצים בבית תכונות קישוריות, בקרה ואיסוף מידע".

 

את משחקי השיקום בנו וממשיכים לתחזק ולפתח חברי צוות אינטל, שהשתתפו במרתון. "אנחנו רואים את אנשי השיקום בבית לוינשטיין משתמשים במה שפיתחנו, וזה סיפוק עצום. קשה להאמין שבשלושה ימים כיפיים בסך הכל אפשר לפתח משהו שעוזר כל כך לאנשים". אומר תומר דניאל, מרכז צוות המייקרים באינטל.

 

הפיתוחים נשענים על עקרונות המייקרים, ולכן נעשים בצורה פתוחה ונגישה לציבור על ידי מתנדבים. זו אחת הסיבות שבגללה מחיר מכשיר השיקום נשאר נמוך וכל בית חולים שירצה לייצר אחד כזה, יוכל לעשות זאת בקלות ובעלות אפסית.

 

השתתף בהכנת הכתבה ארנון זמיר

 

צפו: יוזמים - אבל מרוויחים פחות:

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים