שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    האפליה החרדית: תשעה ילדים יושבים בבית
    הם בני 3-6, ובשעה שחבריהם כבר החלו את לימודיהם, לתשעה ילדים תושבי קריית יערים עוד אין מוסד חינוכי. הוריהם טוענים כי מאלצים אותם להוציא את ילדיהם לבתי ספר בירושלים - ממניעים עדתיים ובשל השתלטות של חרדים קיצוניים. "המסר ברור: אתם מתבקשים לעזוב את היישוב". באלעד 67 בנות יושבות בבית, וממסמכים שהגישה המדינה לבית המשפט: רוב ברור לאשכנזיות בשני הסמינרים בעיר

     

    צפו: מי ממיין את הילדים החרדים?    (צילום: ניר כהן וניצן דרור )

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    תשעה ילדים חרדים נותרו ללא מסגרת חינוכית ביישוב קריית יערים, משום שלטענתם, לא עברו את "ועדות הקבלה" למסודות החינוך היישוביים, על רקע של אפליה עדתית. בעוד חבריהם כבר מאיישים את כיתות הלימוד, כמקובל במגזר החרדי שהחל את שנת הלימודים השבוע, ב-א' באלול – ממתינים הילדים, כולם בגילאי 3-6, לשיבוצם. עד כה, ללא הצלחה.

     

    <<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>   

     

    ביישוב קיימים שני תלמודי תורה ובית ספר לבנות השייך לרשת "בית יעקב". ולמרות זאת, נוסעים ילדים כבר מגיל שלוש למוסדות חינוך במבשרת ובירושלים. חלקם משום שלא התקבלו ללימודים במקום, ואילו האחרים - מחששו לדחיות ומאבקים ממושכים.

     

    כל מה שחדש ומעניין - בערוץ היהדות :

     

    "אם האבא חרדי עובד, או הולך עם חולצה לא לבנה, או ספרדי, או שהאם חד-הורית, יש לילד בעיה", מסבירה אחת האמהות. אם זה נשמע לא הגיוני, מציג עו"ד יואב ללום מעמותת "נוער כהלכה", את טופס הקבלה לוועדת האכלוס היישובית, הכולל בין היתר שאלות על מקום התפילה, שם הנעורים של האישה והיכן לומדים אחיה.

     

     

    "בוודאי שיש גם ועדת בירורים", ללום מספר. אחרי מסלול המכשולים הזה, אם המשפחה הצליחה להיכנס ליישוב, יש מחסום שני: מחסום הקבלה למוסדות החינוך, שגם בו יש מיון על רקע עדתי, הורים עובדים ועוד".

     

    מתקבלים על-תנאי: לשנה בלבד

    ההורים שחוששים מפרסום שמותיהם ופרטיהם מחשש להתנכלויות מצד המועצה המקומית, סיפרו ל-ynet

    כי האפליה נובעת כחלק מהשינוי הדמוגרפי שעבר על המקום, שהחל את דרכו כיישוב עולים "חרדי מתון". הדירות הראשונות במקום נמכרו בכלל לדתיים לאומיים, אך תהליך ההתחרדות שעבר על היישוב המציע מגורים קרובים לירושלים, הוביל לנהירה של ציבור "חרדי קיצוני", ועד מהרה החלו מוסדות החינוך שלא לקבל ילדים מסויימים לשורותיהם. מאחר והרצף החינוכי ביישוב מתחיל כבר מגיל שלוש, מוצאים עצמם ילדים בגיל הרך מתניידים למסגרות שונות מחוץ לעיר.

     

    דבורה, אם אחרת מהיישוב, מספרת כי "מספיק שמישהו ילשין שהאמא נראתה עם גרביים קצרות וחצאיות ארוכות, וזהו. לילדה אין מסגרת. בהרבה משפחות ספרדיות, הילדים נוסעים באופן קבוע ללמוד בירושלים".

     

    דבורה מתארת מצב של "איפה ואיפה", כדבריה. "הם לא מקבלים את מי שלא מתאים להם מסיבות של מאבקי כוח פנימיים. והיו כאלה שהם קיבלו 'על תנאי', אמרו להם שמקבלים אותם - אבל רק לשנה, בעוד שלזו שאחריה הם צריכים למצוא פתרון אחר ליישוב".

     

    מסר להורים: תעזבו את היישוב

    אהובה טוענת כי הבחירה לשמר ביישוב שלוש מסגרות חינוכיות בלבד, היא מכוונת. "זה לא בעיה של ביקוש, על אף שהם מציגים את זה ככה. המסר הוא: 'אתם רוצים משהו אחר? אז לכו למקום אחר'. זה מתסכל, כי זה פוגע בילדים קטנים שצריכים לנסוע בוקר-בוקר מחוץ לעיר בהסעות, וכל זה כי היישוב הולך ומקצין. גם תקנון בית הספר השתנה בהתאם, ובתי הספר מנהלים ביניהם תחרות מי 'צדיק' יותר, על גב הילדים".

     

    "תקנון בית הספר השתנה, ובתי הספר מנהלים ביניהם תחרות מי 'צדיק' יותר, על גב הילדים" (אילוסטרציה: יואב פרידמן) (צילום: יואב פרידמן)
    "תקנון בית הספר השתנה, ובתי הספר מנהלים ביניהם תחרות מי 'צדיק' יותר, על גב הילדים" (אילוסטרציה: יואב פרידמן)

     

    ה', אב לילדים שנותרו בבית, מציין כי "המדיניות החינוכית" היא כלי נוסף בדרך לפיקוח על האוכלוסייה המקומית. "מאחורי 'מלחמת ההתשה' השנתית עם ההורים, מסתתר למעשה המסר: 'אתם מתבקשים לעזוב את היישוב'".

     

    עו"ד יואב ללום טוען מצדו, כי משרד החינוך אינו נוקט בפתרונות רוחביים לבעיה, כי אם בטיפול "פרטני". "אין בדיקה אמיתית של שורשי הבעיות, אין התמודדות עם בתי הספר... משרד החינוך מתעקש, משום מה, לטפל בבעיות בצרה פרטנית, וכך מדי שנה אנו מתמודדים וכנראה גם נתמודד, לצערי, עם הבעיות הללו".

     

    משרד החינוך: לא מכירים

    בישיבת המועצה המקומית אמר חבר האופוזיציה, דב בקשט, כי בכוחו של ראש המועצה, אברהם רוזנטל,

    לפתור את המשבר לאלתר. "ראש הרשות" , אמר בקשט לפרוטוקול, "הוא האחראי חוקית על כך שלילדי היישוב תהיה מסגרת חינוכית. כל מה שצריך זה לעצור את תקציבי המוסדות". הוא ציין כי "אסור להעביר שקל מכספי הציבור למוסד חינוכי שאינו שייך לכלל הציבור".

     

    רוזנטל, מצדו, אמר לתחקירן ynet: "אין אצלנו דבר כזה. זה פשוט לא נכון... ישנם כאלה שבכוונה רוצים חינוך בנוסח שלהם. אז יש ביניהם ששולחים את הילדים לירושלים".

     

    ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "מהמחוז החרדי נמסר, כי לא התקבלה שום פנייה ותלונה על ילדים שאינם משובצים בגני הילדים בקריית יערים. עם זאת, יצויין, כי הנושא ייבדק לאלתר".

     

    גם באלעד: התלמידות הספרדיות יושבות בבית

    מוקדם יותר היום, חשף משרד החינוך בבית המשפט, נתונים המעידים, לכאורה, על אפליה נגד נערות חרדיות ממוצא מזרחי ביישוב החרדי אלעד. המסמכים הוצגו במסגרת דיון בעתירה שהגיש עו"ד יואב ללום לבית המשפט המחוזי בירושלים, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים נגד משרד החינוך, עיריית אלעד והמשטרה - ונגד העמותות המפעילות את הסמינרים באלעד.

     


    שחור על גבי לבן: תשובת המדינה
    שחור על גבי לבן: תשובת המדינה

     

    בעתירה שהוגשה לפני כשבועיים דורש ללום לסגור את סמינר "דרכי חנה" ("זלזניק") הפועל באלעד, לבטל את הרישום למוסד חינוכי זה לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה - ולפתוח בחקירת משטרה נגד הנהלת הסמינר. על הפרק: 67 בנות שאין להן מוסד לימודי לשנה"ל הקרובה (תשע"ו), באחד משני הסמינרים הקיימים - "לדעת חוכמה" ו"דרכי חנה", לטענת ללום – ממניעים עדתיים.

     

    היום הגישה המדינה את תגובתה בשם משרד החינוך והמשטרה, באמצעות עו"ד אפרת קרונברגר. המדינה ביקשה מבית המשפט לדחות את העתירה ולחייב את ללום ועמותת "נוער כהלכה" בהוצאות ובתשלום שכר טרחת עורך דין, אלא שבתשובת המדינה נחשף כי במהלך ביקורת שבוצעה ב"דרכי חנה" ב-1 במרץ שנה זו, נחשפו שלל ליקויים, ובהם מורות שטענו כי הן לא מקבלות שכר, מזכירת בית ספר שמקבלת שכר במזומן - ומזכירות בית הספר הפועלת מרכב נטוש שהועמד לרשות בית הספר.

     

    לא פחות חמור, נכתב כי "עלה על פניו חשש כי הוקצתה מכסה מסוימת לקבלת תלמידות בחלוקה על פי עדות, ובכך נעוץ חוסר תקינות... עוד עלה לכאורה חשש כי ביסוד הליכי הרישום נקבעו 'מכסות' לקבלת תלמידות בהתאם למוצאן".

     

    "הסמינרים מפלים גם בנות לאבות עובדים"

    מנתונים שהציגה המדינה עולה כי בבדיקה שנערכה בשנה החולפת ב"דרכי חנה", התברר כי מתוך 97

    תלמידות שנרשמו, 74 התקבלו ו-23 נדחו. מבין המתקבלות יש 30% ספרדיות ו-70% אשכנזיות. מבין 23 הצעירות שלא התקבלו לסמינר, יש 19 ספרדיות, וארבע אשכנזיות, שמהן שתיים הן בנות לאבות שעובדים.

     

    לדברי ללום, הנתונים מעידים כי האפליה באלעד, כמו גם במוסדות חינוך חרדיים נוספים, היא גם נגד בנות שאבותיהן עובדים לפרנסתם. לטענת המדינה, בבדיקה דומה שנערכה בסמינר "לדעת חוכמה", התברר כי מספר הנערות ממוצא ספרדי נמוך עוד יותר, ועומד על 24.4% בלבד.

     

    ללום מוסיף כי מרבית תושבי אלעד הם ממוצא מזרחי, ולכן העובדה שב"דרכי חנה" קיבלו רק 30% ספרדיות, מהווה הוכחה ברורה לאפליה ומחזקת את העתירה. לדבריו, "מדהים לקרוא את הנתונים והעובדות שמוצגות בתגובת המדינה. האפליה נגד התלמידות הספרדיות מוכחת בצורה נחרצת, ולכן אין לתת פרס לפושעים שעברו על החוק ורמסו אותו ברגל גסה, ואין לאשר רישיון לבית הספר שהוביל את הגזענות בעיר. זאת לצד בעיות נוספות שנעשות לתלמידות ממשפחות שהוריהן עובדים".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "האפליה החרדית: תשעה ילדים יושבים בבית"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ותן חלקנו
    מומלצים