שתף קטע נבחר

המדריך: כך תגיעו בשלום לטוטו-טרנר

ביום ב' תארח הפועל ב"ש את משחקה הראשון באצטדיון הביתי החדש מול מכבי חיפה. כיצד מומלץ להגיע? מה תעשה המשטרה על מנת להקל על הסבל של התושבים, כיצד יאכפו כוחות האבטחה את סדר הישיבה ומה יעשו למי שיקרא קריאות גזעניות ויפצח גרעינים?

ביום שני זה יקרה - הרגע לו חיכו אוהדי הפועל באר שבע שנים רבות יגיע: קבוצתם תארח משחק באיצטדיון ביתי חדש ומודרני, שיחליף את וסרמיל המיושן. עוד לפני המשחק שיערך במסגרת המחזור הרביעי של ליגת העל נגד מכבי חיפה, כבר היום (ד') ב-17:00 ייפתחו לראשונה שערי איצטדיון טוטו-טרנר החדש בפני אוהדים.

 

 

שעתיים מאוחר יותר יעלו שחקניו של ברק בכר על כר הדשא המטופח ויקיימו את אימון הבכורה במגרשם הביתי. קרוב ל-12,000 מנויים יש לקבוצה ורק הם יורשו להיכנס לאימון, שנועד בעיקר להוות חזרה גנרלית לקראת המשחק בו יחזו 15,200 אוהדים. מכירת הכרטיסים למשחק הסתיימה תוך פחות מ-24 שעות במהלך החג.

 

בעיר מורגשת תכונה גדולה. גם במרחב הנגב של משטרת ישראל דרוכים לקראת אימון ומשחק הבכורה. מפקד המרחב, תת-ניצב אמנון אלקלעי, יצטרך לדאוג שהכל יעבור בשלום.

 

מזה זמן רב היה ברור שנקודת התורפה בכניסה וביציאה משטח האיצטדיון תהיה כביש הגישה היחיד שמוביל אליו: הכביש ברחובות האצ"ל והצדיק מירושלים, שמחבר בין שתי הכניסות הצפוניות לעיר. העירייה, המועדון וכמובן גם המשטרה, מבקשים מהנהגים לא להגיע לציר הזה לפני ואחרי משחקים.

 

אוהדי הפועל באר שבע (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
אוהדי הפועל באר שבע(צילום: עוז מועלם)

 

תנ"צ אלקלאי הסביר: "באיצטדיון יש 16,000 מקומות. מניתוח הנתונים של רוכשי המנויים, כ-1,200 מהם גרים בסביבת האיצטדיון והם יגיעו ברגל. נהוג לעשות חישוב שכל שלושה אוהדים מגיעים בממוצע ברכב אחד, כך ש-5,000 רכבים אמורים להגיע לאיצטדיון. בהיקף שטח האיצטדיון ישנם 1,200 מקומות, שהכניסה אליהם היא באמצעות תו חניה מהמועדון, או לנכים בכיסאות גלגלים.

 

"ישנן עוד 500 חניות נוספות בחניון כורכר שמיועד לאוהדי הקבוצה היריבה בלבד. אם כל האוהדים יגיעו ברכבים, בשום מצב לא יהיה להם איפה להחנות. גם הציר עצמו לא יעמוד בעומס כזה. לפי מהנדסי התנועה, הכיכרות שליד האיצטדיון יכולות להכיל תנועה של עד אלף רכבים בשעה ולא מעבר לזה. זה דבר שהיה ידוע מראש. בתכנון המקורי של האיצטדיון, היה ברור שהאוהדים שיגיעו יחנו את הרכבים בחנויות באזורים סמוכים ובעיקר יתבססו על תחבורה ציבורית. המסר שלנו היא פשוט: 'מי שיניע לא יגיע'. מי שאין לו תו חניה - שלא יגיע עם הרכב לאיצטדיון".

 

חוויה אמיתית של כדורגל. איצטדיון טוטו-טרנר ()
חוויה אמיתית של כדורגל. איצטדיון טוטו-טרנר

 

אז איך כן להגיע?

"באיצטדיונים אחרים בארץ ראו שאנשים שבחרו להגיע ברכבים פשוט לא נכנסו לאיצטדיון בזמן. זה קרה אך ורק בגלל הפקקים. כלקח מזה, העירייה והמועדון מעמידים לרשות האוהדים 40 אוטובוסים מארבע נקודות שונות בעיר שיסיעו ויחזירו אותם אל האיצטדיון וממנו בחינם. האוטובוסים יסעו בצירים מיוחדים ויגיעו במהרה לאיצטדיון. זאת חלופה ראויה ונכונה. בכל מוקד של הסעות יהיו שוטר אחד וסדרנים שיפקחו על הסדר. מי שישתמש בשאטלים האלה יגיע במהרה ויכנס בצורה חלקה לאיצטדיון. זאת חוויה ספורטיבית נכונה".

 

מי שעשויים לסבול מעומסי התנועה הם תושבי שכונת נחל-עשן, שהכביש המוביל לאיצטדיון הוא גם זה שמחבר את מקום מגוריהם לשאר חלקי העיר. גם לכך מתכוונת המשטרה לתת פיתרון: "הקמנו צוות שעבר בין תושבי השכונה וכדי למצוא פתרונות לבעיות הצפויות. נבצע פעילויות אכיפה של רכבים שיחסמו בתים או רכבים בשכונה. בימים של משחקים נעבה את כוח השיטור בשכונה כדי שנוכל לתת מענה לתושבים".

 

מפקד המרחב, תת ניצב אמנון אלקלעי (צילום: דוברות מחוז ירושלים)
מפקד המרחב, תת ניצב אמנון אלקלעי(צילום: דוברות מחוז ירושלים)

 

מעבר לצורת ההגעה, אוהדי ב"ש יצטרכו להסתגל לדבר נוסף שיהיה שונה מאוד מאיצטדיון וסרמיל אליו היו רגילים: כל המושבים באיצטדיון החדש מסומנים, למעט בחלק מהיציע הצפוני שמיועד לאוהדי הקבוצה היריבה. תנ"צ אלקלעי: "יהיו באיצטדיון סדרני ישיבה שינחו את האוהדים להגיע למושב שלהם. נגבה אותם ותהיה יד תקיפה כלפי מי שינהג בבריונות כלפי סדרנים. בכוונת הרשות העירונית לאכוף גם את עניין העישון רק באיזורים שמיועדים לכך. גם לפקחים האלה ניתן גיבוי".

 

מדוע לא יאפשרו לצופים לפצח גרעינים בתחומי האיצטדיון?

"זאת לא החלטה שלנו, אלא של הרשות העירונית. אנחנו לא נאכוף את זה, אלא אם ינהגו באלימות כלפי הסדרנים והפקחים. אני יכול לבשר על כך שאפשר יהיה להכניס אוכל לאיצטדיון ואישרנו לאוהדים להכניס בקבוקי שתיה בנפח של ליטר וחצי. בקבוקים בגדלים אחרים לא יוכנסו לאיצטדיון".

 

האוהדים יורשו להכניס אביזרי עידוד (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
האוהדים יורשו להכניס אביזרי עידוד(צילום: עוז מועלם)

 

בשבועות האחרונים נדרשו הגורמים הרלוונטים למצוא פתרון לסוגיית הושבת אוהדי הקבוצה היריבה ביציע הצפוני. היציע מכיל 3,000 מושבים, אך המועדון

החליט להעניק לאוהדי היריבה לא יותר מ-1,600 מושבים שמהווים 10 אחוז מתכולת האיצטדיון ואת המינימום הנדרש בתקנות ההתאחדות לכדורגל.

 

תנ"צ אלקלעי: "היציע נבנה ללא הפרדה בין הקהלים. כדי ליצור הפרדה אפשרנו להציב גדר בגובה של מטר וחצי ומשני צדדיה בד יוטה. במידה ומראש ניתן יהיה להעריך שתהיה כמות נמוכה יותר של אוהדי הקבוצה היריבה, לצד דרישה ליותר כרטיסים לאוהדי הפועל ב"ש, גדר ההפרדה תזוז. ההפרדה בין הקהלים גורמת לכך שניתן להכניס פחות אוהדים לאיצטדיון. במשחק כמו נגד מכבי חיפה, כשיגיעו 1,600 מאוהדי הקבוצה היריבה, ניתן יהיה להכניס לאיצטדיון 15,200 צופים בסך הכל".

 

"חשוב לי להדגיש בפני האוהדים שהמטרה של כולנו היא שהם ייהנו בבטחה מחוויית ספורט. אנחנו בקשר עם ארגון האוהדים. נאפשר להם להכניס אביזרי עידוד כולל דגלי פריסה, אך בתיאום מראש. אנחנו כמשטרה נבוא בגישה שירותית, אבל מנגד תיהיה אכיפה קשה נגד תופעות של ביריונות. נאכוף אלימות בחומרה גם כלפי מי שיתפס בקריאות גזעניות. באיצטדיון יש מצלמות שנותנות לנו את האפשרות לראות את הפנים של כל האוהדים ולהדפיס אותם. יהיה ביציעים בלשים שיצפו על האוהדים כדי לסכל ולאכוף אירועים חריגים. אנחנו מבקשים מהאוהדים להימנע משימוש באבוקות שמהוות סכנה בטיחותית מהותית". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ראובן שוורץ
הפועל באר שבע
צילום: ראובן שוורץ
מומלצים