שתף קטע נבחר

נגישות באקדמיה – לא מה ששמעתם

שנת הלימודים האקדמית בפתח וסטודנטים רבים יחלו את השנה עם רגשות מעורבים: הרצון להצליח מחד, אך החשש להתמודד עם מגבלת השמיעה מאידך

שנת הלימודים האקדמית בפתח וסטודנטים רבים יחלו את השנה עם רגשות מעורבים: הרצון להצליח מחד, אך החשש להתמודד עם מגבלת השמיעה מאידך. שכן בנוסף ללימוד תכנים חדשים, סטודנט כבד שמיעה יצטרך להתמודד עם שימוש במכשור עזר, לבקש התאמות בבחינות ותרגום/תמלול של תוכן השיעורים, ולאזור אומץ לבקש מחבריו לכתה (שבשנה הראשונה אף לא מכיר) לשבת במקומות הראשונים.

 

סטודנטים רבים נתקלים בבעיות הנובעות בעיקר מחוסר מודעות. כך למשל, סטודנטים מעידים על מרצים שמסרבים להשתמש במיקרופונים; מרצים ששוכחים לעמוד ולדבר מול הסטודנט על-מנת שיוכל להיעזר בקריאת שפתיים; תכנים שמופיעים כסרטונים, פעמים רבות אינם כוללים כתוביות; ישנם אולמות רבים שעוד לא בוצעו בהם התאמות נגישות שמע; מקומות ראשונים בכיתה אינם מסומנים לישיבתם של כבדי שמיעה; ישנם סטודנטים שמסרבים לוותר על מקום ישיבה קדמי לטובת סטודנטים כבדי שמיעה; השאלת מגבר אישי (מערכת FM) מחייבת הפקדת סכומים גבוהים על-ידי הסטודנט; אין מספיק מגברים אישיים בכל מוסד; לא כל מי שנמצא בעמדות קבלת הסטודנטים יודע כיצד יש להפעיל את מערכת ההגברה; אירועים וכנסים שמתקיימים אינם מונגשים או מונגשים חלקית (רק בשפת סימנים ולא באמצעות תמלול).

 

בעיות אלו ואחרות, בהן נתקל הסטודנט כבד השמיעה, הן רק המעטפת. יש לזכור, כי גם בהימצא פתרונות לכל, הקושי העיקרי של הסטודנט עוד לפניו, והוא – לסיים את התואר בהצלחה.

 

לכן, כדי להקל על שגרת יומו של סטודנט כבד שמיעה במסגרות ההשכלה הגבוהה, מוסדות חינוך רבים בארץ ביצעו התאמות במתחמים שונים בקמפוסים, לרבות אולמות הרצאות, ספריות, מזכירות וכיוצ"ב, ומסתייעים לשם כך במורשי נגישות מטעם משרד הכלכלה ובמומחים מתחום האודיולוגיה. כמו כן, כמעט בכל מוסד אקדמי ניתן למצוא רכז/ת נגישות הפועל/ת תחת משרד הדיקנט. בחלק מהמוסדות אף הוקמו מרכזי תמיכה, במסגרתם ניתן לפנות ולבקש התאמות במבחנים, סיוע פרטני, ליווי של חונכים ועוד.

 

כמו כן, בשנים האחרונות החלו לקום תאי סטודנטים עם מוגבלות שנועדו, בין היתר, להעצים סטודנטים ולהפחית את בדידותם, תוך שהם מאפשרים להם לשתף בבעיות ולמצוא מקום לפורקן רגשי. דבר זה חשוב במיוחד במקרה של סטודנטים עם מוגבלות בשמיעה, בעיקר לאור העובדה שזו מגבלה בלתי נראית ולרוב קיים חוסר הבנה של הסגל המנהלי והאקדמי למהות ההתמודדות עם מגבלה זו.

 

כדי לסייע למוסדות אקדמיים בארץ להעשיר את הידע בנושא, ולאפשר לסטודנטים לקבל תמיכה רחבה יותר, ארגון בקול מפעיל מרכז נגישות ללקוי שמיעה במסגרתו מתקיים קשר ישיר עם רכזי נגישות ומרכזי תמיכה במוסדות השונים. בנוסף לכך, הארגון מספק מידע רחב לציבור כבדי שמיעה ומתחרשים בארץ, מעביר קורסים והדרכות הכוללים גם מיצוי זכויות ודרכי התמודדות עם המגבלה, ומכנס מפגשים והרצאות מעשירות (למשל: בתחום התעסוקה בקרב צעירים).

 

לקבלת מידע נוסף על פעילויות בקול, ניתן לפנות למרכז בקול לנגישות ללקויי שמיעה בדואר אלקטרוני info@bekol.org , בטל' 03-5257001 או בפקס 03-5257004.

 

 

הכותבת היא מנהלת תחום הנגישות בבקול ארגון כבדי שמיעה ומתחרשים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים