שתף קטע נבחר

החלטה דרמטית: מימון מערכות בטיחות לרכב משומש

הממשלה אישרה את תכנית שר התחבורה להתקנת חינם של מערכות בטיחות מתקדמות במכוניות משנת 2000 ואילך, בעלות של מיליארדים למדינה. כלי רכב כבדים יחויבו בהתקנת המערכות כתנאי לרישיון

מערכות בטיחות מתקדמות יותקנו בחינם בכל המכוניות משנת 2000 - כך מבטיח שר התחבורה, ישראל כץ. הממשלה אישרה היום (א') את תכניתו של שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, להתקנת מערכות בטיחות מתקדמות בכלי רכב החל משנת 2000 ללא כל תשלום של בעל הרכב. על פי התכנית, אוטובוסים ומשאיות יחויבו להתקין את המערכת כתנאי לחידוש הרישיון. במשרד התחבורה אומרים כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליט להקים צוות משותף של משרדי התחבורה והאוצר, אשר יבחן מיידית את הדרכים למימון התקנת המערכות על-ידי המדינה.

 

כתבות נוספות בנושא מערכות מתקדמות:

 

מערכת בטיחות מתקדמת ומקורית:

 

לדברי השר כץ, מערכות הבטיחות שיותקנו בחינם כוללות בקרת סטייה מנתיב, ניטור מרחק מלפנים וזיהוי הולכי רגל - כולן מזהות מצב מסוכן. מנתונים שפרסם המשרד עולה כי ב-2014 הותקנו כ-40 אלף מערכות סטייה מנתיב, ניטור מרחק מלפנים וזיהוי הולכי רגל בכלי רכב בישראל. להערכת המשרד התקנת מערכות כאלה בכלי רכב משנת 2000 ואילך עשויה להציל את חייהם של עשרות בני אדם מדי שנה.

 

יש להזכיר כי בישראל קיימות שתי מערכות בטיחות מתקדמות בהתקנה מקומית, המיוצרות ומשווקות על-ידי החברות מובילאיי ואיוואקס. מערכות מסוג זה, המותקנות באופן מקורי בחלק מכלי הרכב המשווקים בישראל, נחשבות לאחד הגורמים החשובים יותר בירידה הדרסטית במספר הרוגי תאונות דרכים בישראל והעולם כולו.

 

 (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
(צילום: רועי צוקרמן)

 

לפי משרד התחבורה, שיעור המכוניות המציעות מערכת התראה מפני סטייה מנתיב ואי-שמירת מרחק, זינק במכוניות חדשות הנרכשות בישראל מ-0.3% ו-0.8% בהתאמה ל-2%. ב-9% מכלל כלי הרכב החדשים הותקנו מערכות מתקדמות בישראל, ושיעור החדירה הכללי עומד על 11%. מערכת התראה מפני פגיעה בהולכי רגל קיימת ב-10% מכלל המכוניות החדשות הנמכרות כיום, לעומת 0.1% לפני יישום תכנית הטבת המס לרוכשי מערכות בטיחות מתקדמות שהחלה באוגוסט 2013. לפי הנתונים, מאז פרסום התקנות היה זינוק של 14% בשיעור הטמעת מערכות בטיחות מתקדמות במכוניות בישראל.

 

לדברי השר כץ, "שיפור רמת הבטיחות בכלי הרכב הקיימים, באמצעות שימוש במערכות מתקדמות בעלות היבטים בטיחותיים ממעלה ראשונה, הוא צעד משלים למתן תמריצים לכלי רכב חדשים, שבהם מותקנות מערכות הבטיחות, שבוצע לפני כשנתיים. זאת במקביל לקביעת דרישות תקינה מתקדמות לייבוא כלי רכב".

 

השר כץ נוהג ללא ידיים בעזרת מערכת מוביל איי 

 

יש להזכיר כי הוועדה האמורה לדון במציאת מקורות מימון לתכנית השר, צפויה גם לקבל החלטה באשר לאופן ההתקנה בחינם של המערכות. לפי הערכות, השאלה הגדולה ביותר תהיה האם ניתן יהיה לרכוש את המערכת במרכזי התקנה מבלי לשלם דבר, או שהמדינה תבחר באפשרות שונה, לפיה בעל הרכב שיבחר להתקין, יזוכה על עלות המערכת באופן מלא.

 

כל נהג חייב להכיר: מערכות הבטיחות שיצילו אתכם

 

מה עושות המערכות

מערכות הבטיחות המתקדמות שיותקנו בחינם בכלי הרכב מסייעת לנהג להתמודד עם מצבי הסחת דעת, הנחשבת לגורם תאונות הדרכים מספר 1 בעולם. בישראל משווקות שתי מערכות מתוצרת מוביל איי ואייוואקס אותן ניתן גם להרכיב על מכוניות שאינן חדשות. עם זאת יש לציין כי מערכות אלה אינן מאפשרות מניעת סכנות או התחמקות מהן, אלא מתריעות בלבד.

 

מערכת התראת התנגשות (ניטור מרחק) מאפשרת לנהג לדעת כי הוא אינו שומר מרחק כראוי, ומהווה בסיס למערכות המתוחכמות יותר - מובילאיי מספקת רכיבים ליצרניות רכב  - המתערבות אוטומטית ושולטות במערכת הרכב, למשל מערכת הבלימה. מערכת זיהוי הולכי רגל מהווה למעשה חלק ממערכת התראת התנגשות. מערכת התראת סטייה מנתיב מדווחת לנהג כי הוא חוצה פס הפרדה רצוף או מקווקו, אם לא הופעל האיתות בצד אליו הרכב סוטה. המערכת מתריעה בעזרת קול או רטט ותצוגה.

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
שר התחבורה, ישראל כץ - התקנה חינם
צילום: גיל יוחנן
צילום: רועי צוקרמן
אילוסטרציה
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים